پخش سریال تازه کیانوش عیاری از هفته آینده
فرهنگی/ یازدهم مرداد که از راه برسد، حاصل تلاش 4 ساله کیانوش عیاری روی آنتن میرود. اگر چه حدود 11 ماه از این ایام، ساخت سریال، در دو نوبت یک بار به دلیل نبود بودجه کافی و بار دیگر به خاطر شیوع کرونا متوقف شد اما تمام این روزها عیاری ذهنش را معطوف ساخت سریال کرد؛ چه در ایامی که «خانه پدری»اش پس از چند سال توقیف بیسر و صدا روانه اکران شد، چه روزی که برای مدتی کوتاه از روی پرده پایین کشیده شد و چه در روزهایی که زمزمه سریالسازی او در شبکه نمایش خانگی با حضور رضا عطاران در رسانهها منتشر شد، او ترجیح داد به دور از جنجال و حاشیه سریال تازهاش را برای تلویزیون آماده پخش کند.
عیاری در این سالها ثابت کرده یکی از صبورترین کارگردانان سینما و تلویزیون است. دو فیلم اخیر او «خانه پدری» با اکران محدود سال 98 روی پرده رفت و «کاناپه» به دلیل استفاده بازیگران زن از کلاهگیس، اجازه اکران نگرفت. باید خوشحال بود که او با تمام فراز و نشیبها، سال 96 به دعوت رسانه ملی پاسخ مثبت داد و ساخت «87 متر» را آغاز کرد. حالا قرار است از هفته دوم مردادماه و با پایان سریال «دودکش»، «87 متر» روی آنتن برود و عیاری پس از 13 سال به تلویزیون بازگردد. آخرین تجربه سریالسازی او در تلویزیون روایت قصه زندگی پرفراز و نشیب پزشک موفق ایرانی دکتر محمد قریب بود. عیاری در این سالها از اصول فیلمسازیاش کوتاه نیامده اگرچه عنوان سریال تازهاش از زیر تیغ ممیزی گذشت و یک متر کمتر شد. باید منتظر ماند و دید تازهترین تجربه سریالسازی عیاری شبیه دیگر آثارش تصویر واقعی زندگی است و مخاطب بین خودش و قصه فاصلهای حس نمیکند. تیزر سریال که این روزها از شبکه یک سیما پخش میشود، نشانههایی از این امیدواری را دارد.
طبق اطلاعاتی که از همان روزهای آغازین سریال منتشر شد، این سریال حاوی قصههایی است که نمونههای واقعی بسیار دارد و حتی اگر خودتان با آن مواجه نشده باشید، شبیهاش را در اطرافیانتان دیده یا از آنها شنیدهاید. داستان «87 متر» به اختلاف و درگیری دو خانواده خلیلی و پوردورانی بر سر مالکیت یک منزل برمیگردد. علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش، خانهای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری میکنند اما روز اسبابکشی متوجه میشوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است. کیانوش عیاری علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی سریال را برعهده داشته و علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، داریوش کاردان، فریده سپاهمنصور، شهین تسلیمی، حسین سلیمانی، دیبا زاهدی، علی سلیمانی، شبنم عرفینژاد، سونیا سنجری، زندهیاد حسین محباهری و علی انصاریان به همراه تعدادی از بازیگران جوان در آن ایفای نقش کردهاند.
گفتوگو با هنرمند خوشنویس درباره کتاب «احوال و آثار میرزا محمد کاظم طهرانی»
خوشنویس بلندمرتبه دوره قاجار
گروه فرهنگی: امیرعباس نصیری جوان است. او طی 26 سال زندگی خود از استادان این رشته همچون کیخسرو خروش، عباس اخوین و محمد شهبازی بیشترین بهره را برده است. سلیقه و ذائقه او در خوشنویسی بهره بردن از خطوط قدماست که به گفته خودش این موضوع محصول نگرشی است که به لحاظ تحقیق و پژوهش از استادان بزرگواری همچون مرحوم استاد علی راهجیری آموخته است. او به تازگی کتاب «احوال و آثار میرزا محمد کاظم طهرانی» را منتشر کرده است.
ابتدا در مورد کتاب «احوال و آثار میرزا محمد کاظم طهرانی» بگویید و این که جرقه انتشار این کتاب کی زده شد؟
در واقع سطری از میرزا محمد کاظم طهرانی در حدود سالهای ۹۲ یا ۹۳ شمسی به دستم رسید که بعد از مشاهده این سطر خواب جناب میرزا کاظم را دیدم که در عالم خواب از من پرسید آیا خط هم مینویسی؟ بنده گفتم بله و خطم را به ایشان نشان دادم و ایشان دست در میز مکتبی خود کرد و تعدادی سطر بیرون آورد و از بین آنها همان سطری را که خریداری کرده بودم(امشب سبکتر میزند این طبل بیهنگام را) به من مرحمت کرد. بلافاصله که بیدار شدم به ذهنم خطور کرد چه کاری در خور و شایسته مقام این استاد بینظیر در حد توانم انجام دهم.
آیا میرزا کاظم غیر از نستعلیق خط دیگری هم مینوشته و اگر اینطور بوده آیا در این کتاب از آنها هم استفاده شده است؟
بله میرزا کاظم شکستهنویس قهاری بوده. اتفاقاً بخشی از کتاب به خطوط شکسته این استاد مبرز خوشنویسی اختصاص دارد. ایشان خط شکسته را بسیار آموزشی مینوشته است.
این کتاب دارای دومقدمه است؟
جناب استاد عباس اخوین زحمت کشید و مقدمهای با متن و کتابت زیبای خودشان مرحمت فرمودند که برای بنده موجب افتخار و سربلندی است. همچنین جناب استاد امیرخانی مقدمهای را با خط خودشان لطف کردند که هر دو مقدمه در آغاز کتاب میرزا کاظم طهرانی به چاپ رسیده البته باید تشکر ویژه هم از جناب استاد کیخسرو خروش داشته باشم که طراحی بسیار زیبایی از چهره میرزا کاظم داشتند که زینتبخش کتاب است.
دیدگاه دو استاد عزیزی که مقدمه کتاب را نوشتهاند در مورد کتاب میرزا کاظم چه بوده است؟
جناب استاد اخوین علاوه بر اینکه خودشان حدود پانزده اثر از مجموعه شخصی خود را جهت انتشار در کتاب مرحمت کردند پس از ملاحظه وزانت و کیفیت محتوایی اثر علاوه بر مقدمه کتاب تصمیم به نوشتن عنوان روی جلد کتاب نیز گرفتند. استاد امیرخانی هم ضمن تشویق اینجانب برای مبادرت به چاپ این کتاب علاوه بر نوشتن مقدمه آن را اثری ماندگار در خصوص این خوشنویس کمتر شناخته شده اما بلندمرتبه خوشنویسی دوره قاجار دانستند.
روند جمعآوری آثار چاپ شده در کتاب به چه صورت بوده است؟
در ابتدا از موزههایی نظیر موزه خوشنویسی ایران موزه میرعماد موزه کتابخانه مجلس شورای اسلامی موزه رضا عباسی آستان قدس رضوی و غیره درخواست داشتم که با نهایت لطف و همکاری مدیران این مجموعهها آثار بسیار نابی در اختیار اینجانب گذاشته شد که البته در این روند متوجه شدم بیشتر آثار مرحوم میرزا کاظم در اختیار مجموعهداران خصوصی بوده که اکثراً در سیر چاپ کتاب بنده را همراهی کردند. جمعآوری آثار از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ به طول انجامید. امیدوارم از این تلاش طولانی که با کمک بسیاری از استادان و مجموعهداران شکل گرفته در سالیان بعد خود را در ارتقای شناخت شیوه خوشنویسان قاجار و بویژه سطرنویسی که همواره یکی از مبانی اصلی خوشنویسی بوده که در سالهای اخیر به فراموشی سپرده شده نشان دهد.
در کتاب مشاهده میشود برخی آثار از جانب خود میرزا کاظم بهصورت تکراری و بازنویسی آورده شده و گویا بخش دیگری هم به تطبیق عباراتی از خوشنویسان دیگر نوشتهاند در این مورد توضیح دهید.
میرزا کاظم برخی عبارات را با ترکیبهای مختلف و به دفعات جهت سرمشق هنرجویان خود مینوشته که طبیعت آن هم جنبه آموزشی داشته و هم بحث زیباییشناسانه و تنوع ترکیب در آن برای مشتاقان نستعلیق درخور ارزش و جالب است. بخشی را به این آثار اختصاص دادیم و اما در خصوص بخش تطبیق آثار یک نکته بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت و آن هم اینکه ابتدا بیننده آثار متوجه خواهد شد جناب میرزا کاظم طهرانی چه توجه خاصی به آثار قدما داشته تا جایی که برخی ترکیبها را از قدما از جمله میرعلی هروی و میرعماد عیناً تکرار و مشق نموده و در برخی دیگر از آثار ترکیبهای مورد نظر خود را اعمال کرده است و اما بخش جالب دیگر مبحث مطابقتها آنجایی است که خطوطی با عبارات مشترک ولی کاتبان متفاوت و اما همعصرش مثل میرزا غلامرضا اصفهانی و میرحسین خوشنویس باشی و میرزا کاظم مشاهده میشود که در واقع هر سه استاد مشرب و مبنای فراگیری خطشان مرحوم سید علی حکاک بوده است.
آیا بعد از کتاب میرزا کاظم طهرانی برای چاپ اثر دیگری تصمیم گرفتهاید؟
اتفاقاً یکی دیگر از بزرگترین خوشنویسان دوره قاجار که هم دوره مرحوم میرزا کاظم هم بوده بهنام میرحسین خوشنویسباشی و اعظم میرزا اسدالله شیرازی(از خوشنویسان دوره فتحعلی شاه و محمدشاه قاجار) که هر دو این خوشنویسان از زمره استادانی هستند که در نظر دارم آثاری در خور و شایسته دربارهشان چاپ کنم و مقدمات این کار هم تا حدود زیادی انجام شده است.
برش
این کتاب شامل حدود هزار اثر است که ۷۵۰ اثر آن شامل سطر و سیاهمشق و چلیپا است که همگی از خطوط میرزا کاظم بوده مابقی از خوشنویسان معروف دیگری است که در بخش مطابقتها به آنها اشاره شده است. اکثر آثار تا حد امکان به اندازه اثر اصلی به چاپ رسیده است.
نگاه
انجم خوشنویسی ایران
میرزا محمد کاظم طهرانی معروف به میرزا کاظم از خوشنویسان پرآوازه نیمه دوم قاجار است که لقب او «انجم نقط» به معنی ستاره نقطههــــا میباشـــــد. میرزا کاظم نستعلیق را به شیوه میرحسین خوشنویسباشــــی و شکسته را به شیوه عبدالمجید طالقانی مینوشت. وی از شاگردان سید علی حکاک و همدوره میرزا غلامرضا اصفهانی و میرحسین خوشنویس باشی بوده است. مرحوم میرزا کاظم فرزند شیخ محمد مجتهد طهرانی و برادرزاده شیخ عبدالحسین طهرانی ملقب به شیخ العراقین بوده. تاریخ دقیق ولادت و حتی وفات و محل دفن این خوشنویس بلندمرتبه مشخص نیست ولی طبق آثاری که دیده شده شاهزاده رکن الدوله که از شاگردان ایشان هم بوده گفته شده تا سال ۱۳۲۵ قمری در حیات بوده است. میرزا کاظم بیشتر به سر سطرنویسی و سیاهمشق علاقه داشته و ندرتاً چلیپا هم مینوشته و از ایشان کتابتی هم دیده شده است. خاطرنشان میشود سنگ مزار ناصرالدین شاه قاجار هم به خط این خوشنویس شهیر است که در خلوت کریمخانی کاخ گلستان نگهداری میشود. از شاگردان میرزا کاظم میتوان به احمد قوامالسلطنه و محمد حسن وثوقالدوله و میرزا یدالله کجوری و شاهزاده رکن الدوله و علینقی کاتب همایون عبدالغفار همدانی سید عباس احمدیان علی مخصوص ،محمد تقی کمال و غیره یاد کرد. این نکته لازم به ذکر است که پس از درگذشت میرزا غلامرضا اصفهانی که از خوشنویسان بلندآوازه دوره قاجار بوده بیشتر شاگردان و علاقهمندان ایشان برای گرفتن تعلیم به محضر میرزا کاظم رسیدهاند. میرزا کاظم فرزندی هم داشته بهنام غلامرضا پاک نهاد که در خوشنویسی از شاگردان میرزا غلامرضا بوده است.
کارگردان تئاتر شهرستان اهر از طنز در روزگار سختی میگوید
هنوز میشود خندید و خنداند
محسن بوالحسنی
خبرنگار
محمد یاریمقدم بازیگر و کارگردان تئاتر است و سالهاست در شهرستان اهر، کار نمایش میکند و در جشنوارههای مختلف تئاتری هم جایزههای متعددی بهدست آورده است. یاریمقدم که در دوران کرونا هم نمایش «روز بخیر آقای اقبال» را روی صحنه برده شرایط اجرا در دوران کرونا را اجرا در شرایط خاص میداند که مقتضیات خاص خود را دارد.
او در گفتوگو با «ایران» این جزئیات را این چنین تشریح میکند: «خود من به شخصه در ماههای اول آنچنان نگرانی نداشتم و فکر میکردم این مسأله نهایت یکی دو ماه طول میکشد و بعد از گذران این دو سه ماه همه چیز باز به روال سابق برمیگردد. هرچه گذشت اما دیدیم که این ماجرا و این ویروس انگار سر سازش و نابودی ندارد و اگر بقیه روزها و ماههای آینده را هم به انتظار بنشینم تا اوضاع بهتر شود ممکن است نتیجهای جز همان چیزی که در ماههای اولیه عایدم شد وجود نداشته باشد. به همین دلیل شروع کردم به خواندن متنهایی که میشود آنها را اتودهای تازه زد و اجراهایی تازه از دلشان بیرون آورد.
نمایشنامهای را سالها پیش نوشته بودم به اسم «روز بخیر آقای اقبال» که درونمایه ای طنز داشت و سه بازیگر. با خودم فکر کردم که میشود دوبارهنویسیاش کرد و آن را به حال و هوای این روزها ربط داد و در اولین فرصت که سالنهای نمایش اجازه کار داشتند آن را آماده اجرا کرد.»
او درباره شرایط تمرین برای اجرای این کار میگوید: «طبیعتاً اصلاً موضوع ساده نبود. به محض اینکه شروع به تمرین کردیم متوجه شدیم یکی از بچهها حالش ناخوش است و وقتی تست داد متوجه شدیم کرونایش مثبت شده و همین باعث شد هم تمرین تعطیل شود و هم ترس به جان ما بیفتد.
خوشبختانه به من و دوست دیگر آن زمان سرایت نکرد و منتظر شدیم تا اوضاع کمی بهتر شود و در نهایت کجدار و مریز کار را پیش بردیم و بعد از شش ماه تقریباً آماده اجرا شدیم اما مشکل دیگری سر راه بود.» یاریمقدم دلیل اصرار بر اجرای نمایش را در این روزهای خاص این طور توضیح میدهد: «اگر همه این بسترهای فرهنگی تعطیل باشد و مردم هیچ منبع دریافت آگاهی نداشته باشند واقعاً چه چیزی راه اصلاح پیش خواهد گرفت؟ به عقیده من سالنهای نمایش و محیطهای فرهنگی کمترین خطر را برای سلامت خواهند داشت و حداقل خطر آنها بیشتر از محیطهای شلوغ بازار و رستوران و... نیست. از طرفی دیگر، یک هنرمند تئاتر اگر یکسال بخواهد هیچکاری نکند (وجه مادی قضیه را فاکتور میگیریم) با سرگردانی روح خودش باید چه کند. تئاتر آگاهیبخش و حیاتبخش است و ما نمیتوانیم آن را تعطیل کنیم. میشود هزاران هزار ایده برای ادامه فعالیتهای تئاتری داشت و بر اساس مقتضیات روز و شرایط موجود این فعالیتها را تعریف کرد اما اینکه کلاً تعطیلش کنیم بدون تردید هیچ حسنی نخواهد داشت.»
کارگردان نمایش «روز بخیر آقای اقبال» درباره سرنوشت این نمایش میگوید: «بالاخره بعد از آنکه تئاتر در گروههای پرخطر جایگاهش تغییر کرد فرصتی پیش آمد تا برای دو هفته این نمایش را روی صحنه ببریم. خیلی خیلی تلاش کردیم، حتی از جیب خودمان هزینه کردیم تا چندین و چندباره صندلیها و کل سالن را پیش از هر اجرا، با کمک خود بچههای گروه ضد عفونی و ماسک تهیه کردیم و اقلام ضروری دیگر را. استقبالی هم که شد بد نبود و بهنظرم سویه طنز این نمایش در استقبال بیتأثیر نبود و در «روز بخیر آقای اقبال» ماجرای یک آدم بدشانس را تعریف کردیم که دست به هر کاری میخواست بزند یک اتفاق بد میافتاد و آن کار و بسیاری از فعالیتهای آدمهای اطرافش را که با او در ارتباط بودند به مخاطره میانداخت و...».
یاریمقدم درباره اجرای کار طنز در این روزها و تأثیری که میتواند داشته باشد هم میگوید: «به عقیده من این تنها کاری است که میتوانیم انجام دهیم. مردم خودشان گرفتار هستند و غم دارند. بهتر است ما با آماده کردن آثاری با کیفیت بالا و در حوزه طنز، کاری کنیم چند لحظه از این مشکلات فاصله بگیرند و بخندند. من اعتقاد دارم که هنوز هم میشود خندید و خنداند و چه عرصهای بهتر از عرصه نمایش.»
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پدر حجتالاسلام والمسلمین امینی، معاونت منابع انسانی قوه قضائیه، با ارسال پیامی این ضایعه را تسلیت گفت./ایرنا
برنامه «کتاب شب» رادیو تهران زندگینامه و خاطرات حرفهای محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت را برای شنوندگان خود روایت میکند. این روایت رادیویی در پنج قسمت ۲۰ دقیقهای و در ساعت ۲۳:۳۰ از شنبه نهم مرداد تا چهارشنبه، سیزدهم مرداد ماه، پخش خواهد شد./ایسنا
کیهان کلهر ـ آهنگساز و نوازنده ایرانی ـ به همراه اردال ارزنجان ـ نوازنده باغلاما، آهنگساز و خواننده ترکیهای ـ به روی صحنه خواهد رفت. این اجرا به صورت آنلاین و غیررایگان با ارزش بلیت ۳۰ هزار تومان از درگاه آپارات در روز ششم مرداد ماه ساعت ۲۱:۳۰ به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش میشود./ایسنا
کتاب «تاریخ اسلام» از آغاز تا سال چهلم هجری نوشته منتظرالقائم، استاد تاریخ مطالعات اسلامی دانشگاه اصفهان توسط میرکمالالدین کزازی به زبان آلمانی ترجمه و منتشر شد./ایسنا
به گفته علیاکبر صفیپور، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری معاونت امور هنری وزارت ارشاد، تعداد آموزشگاههای آزاد هنری به شش هزار و ۳۳۰ آموزشگاه رسیده است که در رشتههای هنرهای تجسمی سه هزار و ۴۷۲، موسیقی دو هزار و ۷۸، خوشنویسی ۴۱۴، نمایش ۲۱۵ و هنرهای سنتی ۱۱۵ آموزشگاه است./ایلنا
منوچهر مولایی (نوازنده و مدرس تنبک) صبح یکشنبه سوم مرداد به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت. زندهیاد مولایی متولد ۱۳۱۷ که شاگردان زیادی را تربیت کرده، با بزرگانی چون غلامحسین بنان، فرهنگ شریف، فضلالله توکل، جلیل شهناز، پرویز یاحقی، حسن ناهید، رضا ورزنده، محمودی خوانساری، انوشیروان روحانی، همایون خرم و مهرداد کاظمی همکاری کرده بود./ایلنا
علیرضا امینی، پژوهشگر و منتقد حوزه موسیقی از برگزاری یک کنسرت آنلاین در برج میلاد تهران با اجرای آثاری از مجید وفادار و محمد سریر به خوانندگی حجت اشرفزاده و دو هنرمند دیگر خبر داد./مهر
نشست «فراروانشناسی ابن سینا» از مجموعه جلسات درسگفتارهایی درباره بوعلی سینا روز چهارشنبه ۶ مرداد در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود./روابط عمومی
هیأت داوران جشنواره بینالمللی فیلم فرایبورگ به صورت ویژه و با اهدای لوح سپاس بهترین فیلم بخش رقابت بینالملل، از فیلم کوتاه «ناهید» تجلیل کردند./ایرنا
همزمان با اکران از امروز چهارم مرداد ماه، تیزر فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند رونمایی شد./ایرنا