
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

سخن روز
حضرت فاطمة زهرا(س)
خداوند جهاد را جهت عزّت و سرافرازی اسلام مقرر فرموده است.
بحار، ج ٢٩، ص ٢٣٣

محمدصادق افراسیابی: آثار ماراتن تولید محتوای عاشورایی در ایام اربعین منتشر میشود
208 اثر در 3 روز برگزاری توسط علاقهمندان به دبیرخانه ماراتن تولید محتوای عاشورایی ارسال شد و پس از انجام مراحل داوری و فرایندهای ارزیابی، ۱۸ اثر به عنوان آثار برتر برای دریافت کمک هزینه سفر به عتبات عالیات مشخص شدند. آثار برتر ماراتن تولید محتوای عاشورایی با موضوع عاشورا، معرفت و زندگی در ایام اربعین از سوی معاونت امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی منتشر خواهد شد. مجمع ناشران دیجیتال اسلامی با حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فهم در ایام ماه محرم اقدام به برگزاری ماراتن تولید محتوا با موضوع عاشورا، معرفت و زندگی کردند.
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با مهر, درباره انتشار آثار برتر ماراتن تولید محتوای عاشورایی صحبت کرد.
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با مهر, درباره انتشار آثار برتر ماراتن تولید محتوای عاشورایی صحبت کرد.

داوری فیلمها؛ فرصتی برای بچههای ایران
علیرضا تابش
دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان جشنوارهای تخصصی و با گروه مخاطبان خاص است. سی و چهارمین دوره این جشنواره بینالمللی همزمان با روز جهانی کودک ۱۶ مهرماه برگزار خواهد شد. سال گذشته بهخاطر شرایط کرونایی، نمایش فیلمهای جشنواره فیلم کودک و نوجوان برخط بود و مخاطبان جشنواره میتوانستند از طریق سامانههای نمایش فیلم، آثار جشنواره فیلم کودک را تماشا و داوری کنند. امسال نمایش آثار بهصورت ترکیبی برخط و فیزیکی برگزار میشود. علاوهبر این امسال نیز ما داوران کودک و نوجوان را بدون محدودیت در تهران و اصفهان و سایر شهرهای متقاضی در سراسر کشور، در کنار خود خواهیم داشت و بهعبارتی بنا داریم جشنواره را با حضور و مشارکت مخاطبان اصلی آن برگزار کنیم و جایزه بهترین فیلم داوران کودک و نوجوان توسط همه مخاطبان کودک و نوجوان جشنواره انتخاب شود که این اتفاق برای هر اثر سینمایی با اهمیت و ارزشمند خواهد بود.
امسال جشنواره بهصورت ترکیبی، در دو بخش فیزیکی و برخط برگزار میشود. به همین دلیل در شهرهای میزبان جشنواره در سطح کشور، داوران کودک و نوجوان میتوانند بهصورت فیزیکی با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، در سالنهای نمایش آثار جشنواره حضور پیدا کنند و پس از تماشای فیلمها در سالن جشنواره، بهترین فیلم از نگاه خود را انتخاب کنند. آن دسته از علاقهمندان که میخواهند بهصورت آنلاین فیلمها را تماشا و داوری کنند باید در مهلت اعلام شده برای داوری ثبتنام کنند. در این دوره همچون ادوار گذشته، بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان جشنواره سی و چهارم در مراسم پایانی جشنواره معرفی می شود.
براساس فراخوان عمومی که از سوی دبیرخانه و بخشهای استانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان انجام میشود، کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۶ ساله (متولدین ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴) میتوانند از سراسر کشور از طریق سامانه جشنواره به آدرس www.portal.icff.ir در بخش داوری کودکان و نوجوانان ثبتنام کنند.
فرصت ثبتنام داوران کودک و نوجوان سراسر کشور تا ساعت ۲۴ شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ادامه دارد. امیدواریم در این دوره جشنواره نیز، با تمهیداتی که اندیشیده ایم بتوانیم ابعاد جدیدی از ظرفیتهای ترکیب فناوریهای مبتنی بر اینترنت و ظرفیتهای فیزیکی موجود در سینما را ارائه داده و درس های جدیدی از آن بگیریم و به امید مشارکت هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان در جشنواره امسال.
دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان
جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان جشنوارهای تخصصی و با گروه مخاطبان خاص است. سی و چهارمین دوره این جشنواره بینالمللی همزمان با روز جهانی کودک ۱۶ مهرماه برگزار خواهد شد. سال گذشته بهخاطر شرایط کرونایی، نمایش فیلمهای جشنواره فیلم کودک و نوجوان برخط بود و مخاطبان جشنواره میتوانستند از طریق سامانههای نمایش فیلم، آثار جشنواره فیلم کودک را تماشا و داوری کنند. امسال نمایش آثار بهصورت ترکیبی برخط و فیزیکی برگزار میشود. علاوهبر این امسال نیز ما داوران کودک و نوجوان را بدون محدودیت در تهران و اصفهان و سایر شهرهای متقاضی در سراسر کشور، در کنار خود خواهیم داشت و بهعبارتی بنا داریم جشنواره را با حضور و مشارکت مخاطبان اصلی آن برگزار کنیم و جایزه بهترین فیلم داوران کودک و نوجوان توسط همه مخاطبان کودک و نوجوان جشنواره انتخاب شود که این اتفاق برای هر اثر سینمایی با اهمیت و ارزشمند خواهد بود.
امسال جشنواره بهصورت ترکیبی، در دو بخش فیزیکی و برخط برگزار میشود. به همین دلیل در شهرهای میزبان جشنواره در سطح کشور، داوران کودک و نوجوان میتوانند بهصورت فیزیکی با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، در سالنهای نمایش آثار جشنواره حضور پیدا کنند و پس از تماشای فیلمها در سالن جشنواره، بهترین فیلم از نگاه خود را انتخاب کنند. آن دسته از علاقهمندان که میخواهند بهصورت آنلاین فیلمها را تماشا و داوری کنند باید در مهلت اعلام شده برای داوری ثبتنام کنند. در این دوره همچون ادوار گذشته، بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان جشنواره سی و چهارم در مراسم پایانی جشنواره معرفی می شود.
براساس فراخوان عمومی که از سوی دبیرخانه و بخشهای استانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان انجام میشود، کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۶ ساله (متولدین ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴) میتوانند از سراسر کشور از طریق سامانه جشنواره به آدرس www.portal.icff.ir در بخش داوری کودکان و نوجوانان ثبتنام کنند.
فرصت ثبتنام داوران کودک و نوجوان سراسر کشور تا ساعت ۲۴ شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ادامه دارد. امیدواریم در این دوره جشنواره نیز، با تمهیداتی که اندیشیده ایم بتوانیم ابعاد جدیدی از ظرفیتهای ترکیب فناوریهای مبتنی بر اینترنت و ظرفیتهای فیزیکی موجود در سینما را ارائه داده و درس های جدیدی از آن بگیریم و به امید مشارکت هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان در جشنواره امسال.

ابن خلدون و قضاوتی شتابزده درباره واقعه کربلا
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
ابوزید عبدالرحمن، مشهور به ابن خلدون (732-808 ق) که از وی به عنوان سیاستمدار، متفکر، مورخ، جامعهشناس و قاضیالقضات یاد میشود، مقدمهای برکتاب تاریخی خود «العبر» نوشته است که گفته میشود هدفش از تألیف آن اثری تاریخی نبوده، بلکه به دنبال ارائه شیوهای صحیح در تحقیقات تاریخی بوده است. این اقدام برای اولین بار رویکرد عقلانی به علم تاریخ را در مرکزمعنایی خود قرار داده و شیوه تازهای را در جهان اسلام در عرصه علوم انسانی گشوده است. بنابراین نمیتوان به مقدمه «العبر» به عنوان منبع تاریخی قابل اعتنا برای فهم تحولات قرون اولیه اسلامی همانند رخداد عاشورا نگریست. زیرا مؤلف مطالبی را که درباره واقعه عاشورا گزارش کرده، بهطور کامل اقتباس از منابع تاریخی اهل سنت بوده که در قرن هشتم هجری دردسترس داشت.
از اینرو کتاب «العبر» نمیتواند منبع تاریخی قابل اعتنایی برای فهم تحولات تاریخی سرزمینهای شرقی خلافت اسلامی بویژه در قرون اولیه اسلامی باشد. چرا که فاصله زمانی و مکانی بین راوی - ابن خلدون - و روایت، سطح آگاهی و اشراف او را پایین آورده است. ابن خلدون دارای مذهب مالکی بوده و در حوزه مسائل اعتقادی بیشتر به عنوان نویسندهای مقید به ظاهر دیانت شناخته شده است. وی همچنین واضع نظریه «عصبیت» درباره زوال و انحطاط دولتها و تمدنها است. عصبیت در کلام او به آن رابطه عمیق اجتماعی اطلاق میشود که به افراد یک جامعه وحدت میبخشد؛ طوری که افراد، دیگران را چون خود میدانند. ابن خلدون عصبیت را عبارت از یک بافت روحانی میداند که کلیه اعضای سیاسی و اجتماعی از آن ساخته شدهاند. در نظر ابن خلدون عصبیت یک مفهوم جامعهشناختی است که برای درک روح جمعی به کار میآید. او عصبیت را یکی از عوامل اصلی تمدن برمیشمارد و میگوید: «بنیان کشور بر دو پایه استوار است که ناچار باید آن دو پایه در کشور وجود داشته باشد، نخست شوکت و عصبیت که از آنها به سپاه تعبیر میکنند و دوم مال (پول) که نگهدارنده سپاهیان است.»
ابن خلدون تمام رخدادها و تحولات تاریخی را بر اساس چارچوب نظری «عصبیت» تحلیل کرده و در کتاب العبر در کوتاه نوشتهای - بیست و هشت سطر - به واقعه کربلا میپردازد. آغاز این نوشته با بیان حرکت امام به مکه و ملاقات با عبدالله بن مطیع با ایشان شروع شده و در ادامه به دعوت کوفیان از امام(ع) اشاره رفته که به دنبال آن ایشان مسلم بن عقیل را به طرف کوفه گسیل مینماید. راوی در ادامه گزارش به تحولات شهر کوفه و ضعف مدیریت «نعمان» و اعتراضهای مختلفی که به این مسأله وجود داشته، پرداخته و در پایان گزارش خود به برکناری نعمان توسط یزید و انتصاب فردی توانا به کوفه اشاره میکند. ابن خلدون در فصل سیام مقدمه با عنوان «در ولایت عهد» به موضوع جانشینی پرداخته و علت انتخاب یزید از طرف معاویه را در قالب نظریه عصبیت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با اشاره به تحولات دوره یزید و رخداد کربلا مینویسد: «یزید در روزگار خلافت خود به فسق دست یازیده ولی مبادا هرگز گمان بری که معاویه از این رفتار وی آگاه بوده است؛ چه او عادلتر و افضل از آن است که چنین تصوری درباره وی روا داریم بلکه معاویه در ایام حیات خود، یزید را از شنیدن غنا (موسیقی) سرزنش مینمود و وی را از آن نهی میکرد.»
ابن خلدون با تکیه بر حدیثی منسوب به پیامبر اکرم(ص) نقل میکنند که: «اصحابی کالنّجوم بایُهم اِقْتَدَیتُم، اهتدیتُم...»، بر همین اساس ابن خلدون به واسطه اعتقادی که به عدالت و افضلیت معاویه دارد سعی میکند دامن او را از اعمال ناپسند و غیرقابل دفاع یزید پاک نگه دارد. از سوی دیگر با طرح بیعت اولیه امام حسین(ع) با یزید و پیمانشکنی سعی دارد امام را خروجکننده برخلیفه قلمداد کرده و واقعه عاشورا را نتیجه طبیعی و عقلی آن بنمایاند. در هرحال گزارش ابن خلدون از واقعه عاشورا به طور کامل یک روایت یکجانبه بوده و در تبیین اوضاع سیاسی و اجتماعی درچارچوب نظریه «عصبیت» به تحلیل مینشیند. تا آنجا که شگفتی بسیاری ازعالمان را برانگیخته و با خود میگویند چرا شخصیتی مانند ابن خلدون که واضع فلسفه تاریخ در جهان اسلام به شمار میرود و این انتظار میرفت که حداقل درجات بازتاب ارزشهای فردی خود را در مقابل دانش تاریخیاش به این شدت منعکس ننماید، قیام عاشورا را یک حرکت ناسنجیده و از سر اشتباه و حساب نشده قلمداد کند!؟
دبیر گروه پایداری
ابوزید عبدالرحمن، مشهور به ابن خلدون (732-808 ق) که از وی به عنوان سیاستمدار، متفکر، مورخ، جامعهشناس و قاضیالقضات یاد میشود، مقدمهای برکتاب تاریخی خود «العبر» نوشته است که گفته میشود هدفش از تألیف آن اثری تاریخی نبوده، بلکه به دنبال ارائه شیوهای صحیح در تحقیقات تاریخی بوده است. این اقدام برای اولین بار رویکرد عقلانی به علم تاریخ را در مرکزمعنایی خود قرار داده و شیوه تازهای را در جهان اسلام در عرصه علوم انسانی گشوده است. بنابراین نمیتوان به مقدمه «العبر» به عنوان منبع تاریخی قابل اعتنا برای فهم تحولات قرون اولیه اسلامی همانند رخداد عاشورا نگریست. زیرا مؤلف مطالبی را که درباره واقعه عاشورا گزارش کرده، بهطور کامل اقتباس از منابع تاریخی اهل سنت بوده که در قرن هشتم هجری دردسترس داشت.
از اینرو کتاب «العبر» نمیتواند منبع تاریخی قابل اعتنایی برای فهم تحولات تاریخی سرزمینهای شرقی خلافت اسلامی بویژه در قرون اولیه اسلامی باشد. چرا که فاصله زمانی و مکانی بین راوی - ابن خلدون - و روایت، سطح آگاهی و اشراف او را پایین آورده است. ابن خلدون دارای مذهب مالکی بوده و در حوزه مسائل اعتقادی بیشتر به عنوان نویسندهای مقید به ظاهر دیانت شناخته شده است. وی همچنین واضع نظریه «عصبیت» درباره زوال و انحطاط دولتها و تمدنها است. عصبیت در کلام او به آن رابطه عمیق اجتماعی اطلاق میشود که به افراد یک جامعه وحدت میبخشد؛ طوری که افراد، دیگران را چون خود میدانند. ابن خلدون عصبیت را عبارت از یک بافت روحانی میداند که کلیه اعضای سیاسی و اجتماعی از آن ساخته شدهاند. در نظر ابن خلدون عصبیت یک مفهوم جامعهشناختی است که برای درک روح جمعی به کار میآید. او عصبیت را یکی از عوامل اصلی تمدن برمیشمارد و میگوید: «بنیان کشور بر دو پایه استوار است که ناچار باید آن دو پایه در کشور وجود داشته باشد، نخست شوکت و عصبیت که از آنها به سپاه تعبیر میکنند و دوم مال (پول) که نگهدارنده سپاهیان است.»
ابن خلدون تمام رخدادها و تحولات تاریخی را بر اساس چارچوب نظری «عصبیت» تحلیل کرده و در کتاب العبر در کوتاه نوشتهای - بیست و هشت سطر - به واقعه کربلا میپردازد. آغاز این نوشته با بیان حرکت امام به مکه و ملاقات با عبدالله بن مطیع با ایشان شروع شده و در ادامه به دعوت کوفیان از امام(ع) اشاره رفته که به دنبال آن ایشان مسلم بن عقیل را به طرف کوفه گسیل مینماید. راوی در ادامه گزارش به تحولات شهر کوفه و ضعف مدیریت «نعمان» و اعتراضهای مختلفی که به این مسأله وجود داشته، پرداخته و در پایان گزارش خود به برکناری نعمان توسط یزید و انتصاب فردی توانا به کوفه اشاره میکند. ابن خلدون در فصل سیام مقدمه با عنوان «در ولایت عهد» به موضوع جانشینی پرداخته و علت انتخاب یزید از طرف معاویه را در قالب نظریه عصبیت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با اشاره به تحولات دوره یزید و رخداد کربلا مینویسد: «یزید در روزگار خلافت خود به فسق دست یازیده ولی مبادا هرگز گمان بری که معاویه از این رفتار وی آگاه بوده است؛ چه او عادلتر و افضل از آن است که چنین تصوری درباره وی روا داریم بلکه معاویه در ایام حیات خود، یزید را از شنیدن غنا (موسیقی) سرزنش مینمود و وی را از آن نهی میکرد.»
ابن خلدون با تکیه بر حدیثی منسوب به پیامبر اکرم(ص) نقل میکنند که: «اصحابی کالنّجوم بایُهم اِقْتَدَیتُم، اهتدیتُم...»، بر همین اساس ابن خلدون به واسطه اعتقادی که به عدالت و افضلیت معاویه دارد سعی میکند دامن او را از اعمال ناپسند و غیرقابل دفاع یزید پاک نگه دارد. از سوی دیگر با طرح بیعت اولیه امام حسین(ع) با یزید و پیمانشکنی سعی دارد امام را خروجکننده برخلیفه قلمداد کرده و واقعه عاشورا را نتیجه طبیعی و عقلی آن بنمایاند. در هرحال گزارش ابن خلدون از واقعه عاشورا به طور کامل یک روایت یکجانبه بوده و در تبیین اوضاع سیاسی و اجتماعی درچارچوب نظریه «عصبیت» به تحلیل مینشیند. تا آنجا که شگفتی بسیاری ازعالمان را برانگیخته و با خود میگویند چرا شخصیتی مانند ابن خلدون که واضع فلسفه تاریخ در جهان اسلام به شمار میرود و این انتظار میرفت که حداقل درجات بازتاب ارزشهای فردی خود را در مقابل دانش تاریخیاش به این شدت منعکس ننماید، قیام عاشورا را یک حرکت ناسنجیده و از سر اشتباه و حساب نشده قلمداد کند!؟

هنر به کارگیری دستها
شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
انسانها در موقعیتهای مختلف مکالمات درونی بسیاری با خود دارند. این مکالمات ریشه در افکار و احساسات آنها دارد که بواسطه اتفاقات روزانه برایشان به وجود میآید. افراد در ذهن خود رؤیاپردازی کرده و یکسری الگوهای رفتاری برای خودشان درست میکنند که در واقعیت نیز آنها را به کار میبرند. با این توضیح کوتاه نگاهی میاندازیم به آسیبهای روان که میتواند ناشی از این مسأله باشد و نقش هنر در بهبود آن را با مثالی عینی مورد بررسی قرار میدهیم.
یک نمونه
خانمی که از سوی همسر یا پدرش مورد خشونت چه بهصورت کلامی و چه جسمی قرار دارد اگر یارای مقابله با آنها را نداشته باشد باید بار سنگین تحقیر و خرد شدن شخصیت خود را دائماً به دوش بکشد و در مقابل همسر یا پدرش سکوت اختیار کند. اما در تمام طول روز در ذهن خود در حال مکالمه و بازسازی اتفاقات است و دائماً خود را در نقشهای مختلف تصور میکند، همین تصورات او را متکلم وحده کرده و مدام با خود در چالش درونی قرار میگیرد. اینجاست که میتوان با استفاده از شاخههای هنری به کمک فرد آمده و او را از دست حجم بالای مکالمات ذهنی منفی رها کنیم.
به چه صورت این اتفاق میافتد؟
در مطالب گذشته عنوان شد که تمام شاخههای هنری ابتدا در ذهن فرد متبلور میشوند و جلوه بیرونی آن بهصورت یک اثر هنری خلق میشود. حال اگر آن فرد مانند خانمی که بهعنوان مثال ذکر کردیم در شرایط نامناسب خانوادگی قرار داشته باشد، با روی آوردن به یک شاخه هنری مانند بافتنی، درست کردن عروسکهای پارچهای، منبت کاری، فرش و گلیم بافی، نقاشی و هزاران شاخه هنری دیگر که در دسترس او است، میتواند ذهن و افکار خود را از این طریق مدیریت کند. این تغییر در تفکرات درونی، روی احساسات فردی نیز اثر مستقیم گذاشته و رفتاری متفاوت را ایجاد میکند زیرا ما میدانیم افکار باعث ایجاد احساسات متفاوت میشوند و احساسات باعث بروز رفتار مبتنی بر خود میگردند. طی این فرایند هرچقدر که تفکر انسان با هنر عجین باشد، احساسات او نیز تحت تأثیر روح لطیف و آرام هنر قرار میگیرد و در نتیجه آن رفتاری متناسب با آن افکار و احساسات بروز پیدا میکند.
اینجاست که ذات و ماهیت هنر که آرامش و لطافت است به کمک انسان آمده و با جای گرفتن در درون ذهن و افکار او، مکالمات درونی اش را کمتر کرده و با سامان دادن به ذهن، افکار او را به سوی خلق اثر هنری راهنمایی میکند. فرد پویا شده و برای ساعات روزانهاش برنامهریزی متفاوتی میکند. اقدام به خلق یک اثر هنری میتواند گوشهای از ذهن فرد را بهخود اختصاص دهد و او را از روزمرگیهای ناخوشایند برهاند. هنر همزمان با درگیر کردن فکر به خود، اعضای بدن مانند دستها را نیز به کار میگیرد و همین فعالیت جسمی و فکری همزمان با هم موجب فعال شدن سلولهای بیشتر مغز میشود و در نتیجه بر کارکردهای زندگی فرد نیز اثر گذاشته و کارآمدی او را افزایش میدهد.
مددکار اجتماعی
انسانها در موقعیتهای مختلف مکالمات درونی بسیاری با خود دارند. این مکالمات ریشه در افکار و احساسات آنها دارد که بواسطه اتفاقات روزانه برایشان به وجود میآید. افراد در ذهن خود رؤیاپردازی کرده و یکسری الگوهای رفتاری برای خودشان درست میکنند که در واقعیت نیز آنها را به کار میبرند. با این توضیح کوتاه نگاهی میاندازیم به آسیبهای روان که میتواند ناشی از این مسأله باشد و نقش هنر در بهبود آن را با مثالی عینی مورد بررسی قرار میدهیم.
یک نمونه
خانمی که از سوی همسر یا پدرش مورد خشونت چه بهصورت کلامی و چه جسمی قرار دارد اگر یارای مقابله با آنها را نداشته باشد باید بار سنگین تحقیر و خرد شدن شخصیت خود را دائماً به دوش بکشد و در مقابل همسر یا پدرش سکوت اختیار کند. اما در تمام طول روز در ذهن خود در حال مکالمه و بازسازی اتفاقات است و دائماً خود را در نقشهای مختلف تصور میکند، همین تصورات او را متکلم وحده کرده و مدام با خود در چالش درونی قرار میگیرد. اینجاست که میتوان با استفاده از شاخههای هنری به کمک فرد آمده و او را از دست حجم بالای مکالمات ذهنی منفی رها کنیم.
به چه صورت این اتفاق میافتد؟
در مطالب گذشته عنوان شد که تمام شاخههای هنری ابتدا در ذهن فرد متبلور میشوند و جلوه بیرونی آن بهصورت یک اثر هنری خلق میشود. حال اگر آن فرد مانند خانمی که بهعنوان مثال ذکر کردیم در شرایط نامناسب خانوادگی قرار داشته باشد، با روی آوردن به یک شاخه هنری مانند بافتنی، درست کردن عروسکهای پارچهای، منبت کاری، فرش و گلیم بافی، نقاشی و هزاران شاخه هنری دیگر که در دسترس او است، میتواند ذهن و افکار خود را از این طریق مدیریت کند. این تغییر در تفکرات درونی، روی احساسات فردی نیز اثر مستقیم گذاشته و رفتاری متفاوت را ایجاد میکند زیرا ما میدانیم افکار باعث ایجاد احساسات متفاوت میشوند و احساسات باعث بروز رفتار مبتنی بر خود میگردند. طی این فرایند هرچقدر که تفکر انسان با هنر عجین باشد، احساسات او نیز تحت تأثیر روح لطیف و آرام هنر قرار میگیرد و در نتیجه آن رفتاری متناسب با آن افکار و احساسات بروز پیدا میکند.
اینجاست که ذات و ماهیت هنر که آرامش و لطافت است به کمک انسان آمده و با جای گرفتن در درون ذهن و افکار او، مکالمات درونی اش را کمتر کرده و با سامان دادن به ذهن، افکار او را به سوی خلق اثر هنری راهنمایی میکند. فرد پویا شده و برای ساعات روزانهاش برنامهریزی متفاوتی میکند. اقدام به خلق یک اثر هنری میتواند گوشهای از ذهن فرد را بهخود اختصاص دهد و او را از روزمرگیهای ناخوشایند برهاند. هنر همزمان با درگیر کردن فکر به خود، اعضای بدن مانند دستها را نیز به کار میگیرد و همین فعالیت جسمی و فکری همزمان با هم موجب فعال شدن سلولهای بیشتر مغز میشود و در نتیجه بر کارکردهای زندگی فرد نیز اثر گذاشته و کارآمدی او را افزایش میدهد.

دختری که دلش میخواهد همه چیز را تعریف کند
گلاره جباری
مروج کتابخوانی
آرزوهای یک دختر دبستانی احتمالاً خیلی رؤیایی و غیرمنطقی است و نسیم مرعشی هم به این موضوع آگاه است. اما یکبار بچهای از او پرسید چرا توی قصهای که برای بزرگترها مینویسی آدمها نمیتوانند کارهایی را که دوست دارند، بکنند؟ آنوقت مرعشی فکر کرد آن بچه راست میگوید و شروع کرد به نوشتن قصهای برای بچهها که توی آن بچهها میتوانند خیلی کارها بکنند.
قصه بچهای را نوشت که مثل بچگی خودش چاق است، مثل خودش یک خواهر کوچکتر دارد و پسری همسایه آنهاست که همهاش اختراع میکند. در کتاب «درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم»، دُرسا شخصیت اصلی این کتاب، دختری است که تصمیم گرفته مدرسه نرود اما هر چه سعی دارد خانوادهاش را قانع کند بیفایده است.
دُرسا ماجرای یک دختربچه کلاس دومی را روایت میکند که اضافه وزن دارد و عاشق پیتزاست او دلش میخواهد هر اتفاقی را که برایش میافتد برای همه تعریف کند. در خلال تعریفهای دُرسا ما با اعضای خانواده و دوستانش آشنا میشویم. دُرسا انگار کودکی همه ما آدم بزرگهاست با همان آرزوهای غیرمنطقی و عجیب غریب. اما یک تفاوت بزرگ با ما دارد و آن برآورده شدن آرزوهای اوست.
کتاب دُرسا برای دنیای سخت این روزها میتواند خیلی به درد بچهها بخورد و رؤیاهای آنها را زنده نگه دارد و لحظات شاد و رنگی برایشان بسازد با همان ادبیات کودکانه و با همان تصاویر که در ذهن یک دختر هشت ساله ساخته و پرداخته میشود. این کتاب برای بچههای 9 سال به بالا مناسب است اما قطعاً هر آدم بزرگی که میخواهد کمی به دوران دبستان خود برگردد و حالش خوب شود از کتاب دُرسا لذت میبرد. این رمان پر از اتفاق و ماجراست و از همان صفحههای آغازین کتاب درسای کوچک با پرحرفیهایش همه چیز را برای خواننده روشن میکند. زبان کتاب شیرین و طنزگونه است و همین است که مخاطب را تا انتهای کتاب با خود همراه میکند.
درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم
نویسنده: نسیم مرعشی
نشر چشمه
مروج کتابخوانی
آرزوهای یک دختر دبستانی احتمالاً خیلی رؤیایی و غیرمنطقی است و نسیم مرعشی هم به این موضوع آگاه است. اما یکبار بچهای از او پرسید چرا توی قصهای که برای بزرگترها مینویسی آدمها نمیتوانند کارهایی را که دوست دارند، بکنند؟ آنوقت مرعشی فکر کرد آن بچه راست میگوید و شروع کرد به نوشتن قصهای برای بچهها که توی آن بچهها میتوانند خیلی کارها بکنند.
قصه بچهای را نوشت که مثل بچگی خودش چاق است، مثل خودش یک خواهر کوچکتر دارد و پسری همسایه آنهاست که همهاش اختراع میکند. در کتاب «درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم»، دُرسا شخصیت اصلی این کتاب، دختری است که تصمیم گرفته مدرسه نرود اما هر چه سعی دارد خانوادهاش را قانع کند بیفایده است.
دُرسا ماجرای یک دختربچه کلاس دومی را روایت میکند که اضافه وزن دارد و عاشق پیتزاست او دلش میخواهد هر اتفاقی را که برایش میافتد برای همه تعریف کند. در خلال تعریفهای دُرسا ما با اعضای خانواده و دوستانش آشنا میشویم. دُرسا انگار کودکی همه ما آدم بزرگهاست با همان آرزوهای غیرمنطقی و عجیب غریب. اما یک تفاوت بزرگ با ما دارد و آن برآورده شدن آرزوهای اوست.
کتاب دُرسا برای دنیای سخت این روزها میتواند خیلی به درد بچهها بخورد و رؤیاهای آنها را زنده نگه دارد و لحظات شاد و رنگی برایشان بسازد با همان ادبیات کودکانه و با همان تصاویر که در ذهن یک دختر هشت ساله ساخته و پرداخته میشود. این کتاب برای بچههای 9 سال به بالا مناسب است اما قطعاً هر آدم بزرگی که میخواهد کمی به دوران دبستان خود برگردد و حالش خوب شود از کتاب دُرسا لذت میبرد. این رمان پر از اتفاق و ماجراست و از همان صفحههای آغازین کتاب درسای کوچک با پرحرفیهایش همه چیز را برای خواننده روشن میکند. زبان کتاب شیرین و طنزگونه است و همین است که مخاطب را تا انتهای کتاب با خود همراه میکند.
درسا و ماجرای عجیب کلاس دوم
نویسنده: نسیم مرعشی
نشر چشمه

عکس نوشت
به مناسبت هفته دفاعمقدس رزمایش آبی خاکی شبیهسازی عملیات والفجر8 در دریاچه شهدای خلیجفارس برگزار شد. گزارش تصویری این رزمایش را میتوانید در خبرگزاری آنا ببیند.

هنرمندان در فضای مجازی
صفحه مجازی هنرمندان در این روزها که به پیشواز هفته دفاع مقدس رفتهاند، قدردانی از شهدای دفاع مقدس و جانفشانی رزمندگان است. همچنین تبریک تولد نوش آفرین انصاری استاد و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان است. برخی هنرمندان هم درباره آثار سینمایی مطرح شده در دنیا پست گذاشتهاند که در ذیل میخوانیم.
وداع با سعدی موسیقی ایرانی
30 شهریور سال 1388 پرویز مشکاتیان آهنگساز و نوازنده سنتور درگذشت. به این مناسبت هنرمندان زیادی با گذاشتن عکس و نوشتاری یاد او را گرامی داشتند. آوا مشکاتیان دختر این هنرمند در پستی با انتشار عکسی از خواجوی کرمانی نوشت: «قلم چه شرح دهد زانکه داستان فراق/نه ممکن است که یک شمه در بیان آید/سیام شهریورماه دوازدهمین سال درگذشت پدر.» همچنین عباس سجادی مدیر فرهنگی هم با انتشار فیلم آوازخوانی همایون شجریان در روز بدرقه پیکر این هنرمند نوشت: ««مشکاتیان» با شناخت دقیق شعر، بویژه موسیقی شعر، موسیقی نهفته در اشعار را کشف و با پرداختی امروزی ارائه میکرد که این خصوصیت ویژه اوست. با اشراف بر گلستان و بوستان ادبیات کهن پارسی و نیز ادبیات مدرن معاصر، گرده گلهای ادب پارسی را برمیچید و تبدیل به انگبین میکرد تا کام مخاطبان را شیرین کند. شناخت عمیق و دقیق او از ادبیات مجال است و رفاقت با شاعران و ادیبان بزرگ، از او موسیقیدانی ادیب و ادیبی موسیقیشناس ساخته بود که آدمی را تا آستان جانان پرواز میداد و چون قاصدک خوش خبر، نواهای دلانگیزی چون «دود عود» میپراکند و «دستان» او را میتوان از داستانهای ماندگار و تأثیرگذار موسیقی برشمرد. یقیناً میتوان او را سعدی موسیقی ایرانی نامید که با آثار سهل و ممتنع هر مخاطبی را به شگفت و تحسین وا میداشت و به تعبیر خودش، در اعوجاج موسیقی امروز، مرگش ضایعه که نه، فاجعهای بزرگ است.»
چهرهها
تولد نوشآفرین انصاری استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان از سوی مجید غلامی جلیسه نویسنده و مدیر سابق خانه کتاب در صفحه خود تبریک گفته شد. او نوشت: «مهربان بانوی کتاب و کودک، مادر فرهیخته ایران، استاد عزیز سرکار خانم نوشآفرین انصاری، زادروزتان خجسته، روزگارتان خوش و سایهتان بر سر فرزندان این سرزمین مستدام باد.»
دانش اقباشاوی کارگردان سینما، سالگرد دفاع مقدس را تبریک گفت. او در پست خود با انتشار عکسی از دوران جنگ نوشت: «سالگرد روزی که صدام مجنون به کشور و انقلاب عزیزمان حمله کرد و از این طریق آسیبهای جبرانناپذیری به ما و کل منطقه تحمیل شد، تبریک ندارد اما اینکه امام خمینی(ره) و سربازانش، چنان دفاع مقدسی راه انداختند که در تاریخ جنگهای حداقل سیصد سال اخیر ایران یک وجب خاک از دست نرفت، یادآوریاش جای تبریک و سربلندی دارد.»
بهروز شعیبی بازیگر سینما نیز در صفحه خود با انتشار عکسی از سریال بانوی عمارت، خبر ساخت قسمت دوم این سریال را تکذیب کرد و نوشت: «عزیزالله حمیدنژاد جزو کارگردانان با دقت و کاربلدی است که با علاقه کارهایش را دنبال میکنم، از جمله آثار ایشان سریال خوب «بانویعمارت» است که به جرأت میتوان گفت از معدود کارهای قابل تأمل و دیدنی این سالهای تلویزیون است؛ خبر منتشر شده مبنی بر ساخت فصل دوم این مجموعه توسط بنده کاملاً اشتباه است. درواقع بانوی عمارت قبل از هر اسمی برای من «بانوی عمارتِ حمیدنژاد» است؛حتی شنیدن این خبر کذب مرا شرمنده استاد خوبم آقای حمیدنژاد میکند، چه رسد به اینکه بپذیرم جای ایشان بنشینم.»
چه خبر؟
گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون که برای فیلم ابلق برنده جایزه نقش مکمل در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شده بود در صفحه خود با پخش تصویری از فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی نوشت: «این فیلم به پخش بینالمللی کمپانی Outsider Pictures امریکایی رسید. این کمپانی مطرح علاوه بر تمرکز روی فیلمهای انگلیسی و اسپانیایی به فیلمهای مستقل غیرانگلیسی زبان با قدرت داستانگویی بالا نیز توجه ویژهای دارد و بدینترتیب سعی میکند با در نظر گرفتن خاستگاه فیلمسازان مستقل، مخاطبان را با داستانهایی اصیل از سراسر جهان آشنا کند. این کمپانی که جزو مجموعههای سینمادار امریکاست، سالانه شش تا هشت فیلم را اکران و تنها سه تا چهار فیلم برای پخش و فروش بینالمللی خریداری میکند. محصولات این کمپانی از زمان راهاندازی در سال ۲۰۰۵ تاکنون در جشنواره های مهمی چون کن، ونیز، برلین، تورنتو، سنسباستین، ساندنس و بسیاری از جشنوارههای مهم بینالمللی دیگر حضور داشته است.»
بهمن ارک هم خبر از پخش فیلم «پوست» به کارگردانی خودش و برادرش بهرام از اواسط مهرماه داده است. او نوشت: «همزمان با نزدیک شدن به اکران فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح، از لوگو موشن این فیلم سینمایی رونمایی شد. برادران ارک که با فیلم کوتاه حیوان جوایز جشنواره کن و جشنواره فجر را در کارنامه هنری شان داشتند، موفق شدند با فیلم پوست، ۷ نامزدی و ۲ سیمرغ بلورین را در جشنواره فجر سی و هشتم به دست بیاورند.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
محمدصادق افراسیابی: آثار ماراتن تولید محتوای عاشورایی در ایام اربعین منتشر میشود
-
داوری فیلمها؛ فرصتی برای بچههای ایران
-
ابن خلدون و قضاوتی شتابزده درباره واقعه کربلا
-
هنر به کارگیری دستها
-
دختری که دلش میخواهد همه چیز را تعریف کند
-
عکس نوشت
-
هنرمندان در فضای مجازی

اخبارایران آنلاین