ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در گفتوگو با «ایران» مطرح شد
شرکت های دانش بنیان، موتور محرکه پیشرفت
سوسن صادقی
خبرنگار
مقام معظم رهبری شعار سال جدید را «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» نامگذاری کردهاند. شعاری که نشان از دقت ایشان به حوزه دانشبنیان و فناورانه دارد. اما برای عملیاتی کردن این شعار در سال جدید چه اقدامهایی باید صورت گیرد؟ درباره این موضوع نظر پرویز کرمی سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران را جویا شدهایم.
اجرای شعار با همافزایی
پرویز کرمی سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که نامگذاری سال جدید «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب برای فعالان زیست بوم فناوری یک شگفتانه است که این موضوع نشان از توجه ملی به تولید و اشتغالآفرینی فناورانه متعاقب یک دهه فعالیت موفق در این حوزه دارد.
کرمی با اشاره به اینکه این اتفاق در ابتدای قرن جدید امید را در این زیست بوم زنده و تقویت کرده است، به «ایران» گفت: این نامگذاری نشان میدهد که این مسیر دارای نقشه راهی است به سمت پیشرفت و تولید که باید با محوریت شرکتهای دانشبنیان با هدف اشتغالزایی شکل بگیرد و از خام فروشی و تکیه بر واردات جلوگیری شود تا اقتصاد کلان کشور را دچار تغییرات قابل توجهی کند.
وی با بیان اینکه هماکنون بیش از 6 هزار و 700 شرکت دانشبنیان و یکهزار و 500 شرکت خلاق در کشور وجود دارد، افزود: دانشبنیان بودن به این معناست که دانش و فناوری پیشرفته در همه عرصههای تولید و جامعه و کسب و کار بتواند نقش آفرینی کند، البته برای تحقق این امر و اینکه این شعار روی زمین نماند و عملیاتی شود باید سیاستگذاریهای همسو و پیگیریهای مستمر و تغییر رویکردهای سنتی برای حمایتهای بجا صورت بگیرد.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق در ادامه گفت: تا نهادهای اصلی و وزارتخانههای مربوطه پای کار نیایند، موفقیت دانشبنیانها ممکن نیست و تولید علم و دانش اقتصادی میسر نمیشود بنابراین برای دو برابر کردن شرکتهای دانشبنیان آن هم با حفظ کیفیت و نیز افزایش اشتغال در این حوزه باید همه وزارتخانههای مربوطه مانند کار، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، صمت و البته معاونت علمی همه پای کار بیایند و امکانات لازم برای توسعه شرکتهای دانشبنیان را تأمین کنند تا با همافزایی این هدف محقق شود و مهمتر اینکه برای عملیاتی شدن این هدفگذاری باید مطالبه رهبری به مطالبه جامعه هم تبدیل شود.
وی افزود: تا پایان سال 1400 میزان فروش شرکتهای دانشبنیان 350 هزار میلیارد تومان بوده است. پس این میزان در پایان سال 1401 باید قابل رصد و اندازهگیری، پایش و مطالبه باشد و حداقل به 700 تا 800 هزار میلیارد تومان برسد. این موضوع نمیتواند محقق شود مگر اینکه میزان فروش شرکتهای دانشبنیان فعلی افزایش یابد و به تعداد شرکتهای جدید دانشبنیان اضافه شود. این کار هم باید از طریق توسعه بازار، توسعه محصول و ایجاد بازارهای جدید صادراتی انجام شود، زیرا تا شرکتهای موجود دانشبنیان بزرگ نشوند و دانشبنیانهای جدید به این تعداد اضافه نشود، کار با چالش همراه است.
کرمی برای عملیاتی شدن میزان فروش در نظر گرفته شده نیز گفت: باید با ایجاد خانههای نوآوری و صادرات ایران در سایر کشورها، شکلدهی به پاویونهای صادراتی، اعطای مجوزهای معافیت از تشریفات قانون برگزاری مناقصات، اعطای معافیتهای مالیاتی به مجریان فعالیت دانشبنیان در شرکتهای بزرگ و اعطای معافیتهای بیمهای به مجری فعالیت دانشبنیان در شرکتهای بزرگ در دستور کار قرار بگیرد و پیگیری شود.
به گفته وی، باید شرکتهای بزرگ در بهرهگیری از دانشبنیانها پیشقدم شوند و با جدیت ورود کنند، در غیر این صورت تولید دانشبنیان شکل نمیگیرد. به عبارتی وقتی تولید دانشبنیانها شکل گرفت، بازارهای هدف و بازارهای جدید صادراتی باید وجود داشته باشند تا این تولیدات در آنها عرضه شوند.
به اعتقاد سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامهای دولت هم برای توسعه اقتصاد دانشبنیان و خلاق، توانمندسازی سرمایه انسانی و ارتقای زیست بوم از طریق ایجاد شتابدهندهها، مراکز نوآوری، خانههای خلاق و نوآوری و کارخانههای نوآوری در حال انجام است.
به گفته کرمی، معاونت علمی خوشههای اولویتدار را از مدتها قبل تعریف و کار را شروع کرده، بهطوری که در حوزه سلامت شامل تجهیزات و ملزومات پزشکی، داروهای پیشرفته و سلامت هوشمند است یا در حوزه حملونقل هوشمند پروژه اتوبوس برقی، قطار ریلی برقی و موتورسیکلت برقی را در دستور کار قرار دادهایم.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق به مزیتهای اکوسیستم فناوری اشاره کرد و گفت: توجه به این بخش باعث ارتقای رقابتپذیری تولیدات داخلی، افزایش کیفیت محصول، افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تولید میشود.
دانشبنیان، راه حل مشکلات
حسین اسلامی رئیس هیأت مدیره نظام صنفی رایانهای استان تهران نیز معتقد است که انتخاب سال با عنوان «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» از سوی رهبر معظم، انتخاب دقیقی است چرا که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر روی بخش تولید و شکوفایی آن تمرکز کردهاند و تولید در داخل را راه حل گشایش مشکلات و پیشرفت کشور میدانند.
اسلامی به «ایران» گفت: در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دانشبنیانها و سایر کسب و کارها که به همراه چندین نماینده از صنف فاوا حضور داشتیم، نماینده مجموعههای دانشبنیان نکات مربوط به این مجموعهها را گفتند و جمعبندی پایانی رهبر معظم انقلاب نشان داد که ایشان نگاه ویژهای روی شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهایی که پیش برنده اقتصاد دیجیتال هستند، دارند.
وی با بیان اینکه در دولت هم شاهد تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال هستیم و اختیارات رئیس جمهور و هیأت وزیران در این حوزه به کارگروه تفویض شده و ریاست آن بر عهده عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: انتخاب چنین شعاری برای سال جدید مثبت است و دلیل آن هم این است که آینده سازان حوزه فناوری ما هم اکنون در مجموعههای دانشبنیان و استارتاپی متمرکز شدهاند. ما در کشور اسلامیمان ایران شاید در خیلی از حوزههای دیگر نتوانیم با جهان رقابت کنیم اما شرکت های فعال در حوزه فناوریهای نوین بخصوص در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات در همین چند سال اخیر رشد اقتصادی خوب و متناسبی داشتهایم به طوری که رشد اقتصادی در حوزه فاوا در سالهای اخیر بیشتر از دیگر صنایع است.
رئیس نظام صنفی رایانهای استان تهران در ادامه گفت: در اشتغال هم همینگونه است، شاید صنایع بزرگ و قدیمی نتوانند در حال حاضر اشتغال زیادی را ایجاد کنند و گاهی شاهد تعدیل در این صنایع هستیم اما شرکت های فعال در حوزه فاوا با توجه به تخصصهایی که ایرانیها در این حوزه کسب کردهاند و همین طور با رشد خیرهکننده این نوع کسب و کارها که حوزه مناسبی برای تولید و اشتغال بوده و شرکتهای دانشبنیان و شرکتهایی که در حوزه فناورانه فعالیت میکنند، تاکنون توانستهاند اشتغالزایی خوب و با کیفیتی ایجاد کنند.
اسلامی بستر لازم برای تحقق این شعار را کماکان مانع زدایی از پیش روی کسب و کارها دانست (که شعار سال پیش هم بوده) و افزود: باید مانع زدایی از کسب و کارهای دانشبنیان در سال جدید هم ادامه یابد. البته موانع هم بیشتر از نوع نگاه و بینشی است که به حوزه فناورانه وجود دارد از اینرو حتماً باید نگاهها تغییر کند. از سوی دیگر باید اندیشکدههای نظام و فعالان صنفی هم تصویر درستی را از اتفاقهای جدیدی که در اقتصاد دانشبنیان رخ میدهد، ایجاد کنند.
وی افزود: نقش مجلس شورای اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی نیز در راستای مانع زداییها بسیار خطیر و پررنگ است و نحوه برخورد با تخلفات مجموعههای دانشبنیان موضوع بسیار مهم و تأثیرگذاری است. قوه قضائیه نیز باید با تخلفات این حوزه به نحوی برخورد کند که شرکتهای دانشبنیان آسیب نبینند.
به گفته رئیس نظام صنفی رایانهای البته مجموعه دولت نیز با ایجاد کارگروه اقتصاد دیجیتال در هیأت دولت گام اول را در این راستا برداشته است که باید تقویت شود و ما در صنف فاوا آمادگی جدی برای همکاری داریم.به اعتقاد اسلامی، مهمترین موضوع این است که در بودجه و مصوبات مجلس و ارزیابیای که دولت از مدیران خود انجام میدهد باید بحث توجه به عملیاتی کردن شعار سال گنجانده شود و موضوع از حالت شعاری به دستورالعمل عملیاتی در تمامی قوا تبدیل شود. ما در نظام صنفی رایانهای تهران نیز روی این موضوع کار میکنیم و به احتمال زیاد بزودی در این خصوص نامهای را برای رهبر معظم انقلاب ارسال خواهیم کرد.
خبرنگار
مقام معظم رهبری شعار سال جدید را «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» نامگذاری کردهاند. شعاری که نشان از دقت ایشان به حوزه دانشبنیان و فناورانه دارد. اما برای عملیاتی کردن این شعار در سال جدید چه اقدامهایی باید صورت گیرد؟ درباره این موضوع نظر پرویز کرمی سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای تهران را جویا شدهایم.
اجرای شعار با همافزایی
پرویز کرمی سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که نامگذاری سال جدید «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب برای فعالان زیست بوم فناوری یک شگفتانه است که این موضوع نشان از توجه ملی به تولید و اشتغالآفرینی فناورانه متعاقب یک دهه فعالیت موفق در این حوزه دارد.
کرمی با اشاره به اینکه این اتفاق در ابتدای قرن جدید امید را در این زیست بوم زنده و تقویت کرده است، به «ایران» گفت: این نامگذاری نشان میدهد که این مسیر دارای نقشه راهی است به سمت پیشرفت و تولید که باید با محوریت شرکتهای دانشبنیان با هدف اشتغالزایی شکل بگیرد و از خام فروشی و تکیه بر واردات جلوگیری شود تا اقتصاد کلان کشور را دچار تغییرات قابل توجهی کند.
وی با بیان اینکه هماکنون بیش از 6 هزار و 700 شرکت دانشبنیان و یکهزار و 500 شرکت خلاق در کشور وجود دارد، افزود: دانشبنیان بودن به این معناست که دانش و فناوری پیشرفته در همه عرصههای تولید و جامعه و کسب و کار بتواند نقش آفرینی کند، البته برای تحقق این امر و اینکه این شعار روی زمین نماند و عملیاتی شود باید سیاستگذاریهای همسو و پیگیریهای مستمر و تغییر رویکردهای سنتی برای حمایتهای بجا صورت بگیرد.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق در ادامه گفت: تا نهادهای اصلی و وزارتخانههای مربوطه پای کار نیایند، موفقیت دانشبنیانها ممکن نیست و تولید علم و دانش اقتصادی میسر نمیشود بنابراین برای دو برابر کردن شرکتهای دانشبنیان آن هم با حفظ کیفیت و نیز افزایش اشتغال در این حوزه باید همه وزارتخانههای مربوطه مانند کار، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، صمت و البته معاونت علمی همه پای کار بیایند و امکانات لازم برای توسعه شرکتهای دانشبنیان را تأمین کنند تا با همافزایی این هدف محقق شود و مهمتر اینکه برای عملیاتی شدن این هدفگذاری باید مطالبه رهبری به مطالبه جامعه هم تبدیل شود.
وی افزود: تا پایان سال 1400 میزان فروش شرکتهای دانشبنیان 350 هزار میلیارد تومان بوده است. پس این میزان در پایان سال 1401 باید قابل رصد و اندازهگیری، پایش و مطالبه باشد و حداقل به 700 تا 800 هزار میلیارد تومان برسد. این موضوع نمیتواند محقق شود مگر اینکه میزان فروش شرکتهای دانشبنیان فعلی افزایش یابد و به تعداد شرکتهای جدید دانشبنیان اضافه شود. این کار هم باید از طریق توسعه بازار، توسعه محصول و ایجاد بازارهای جدید صادراتی انجام شود، زیرا تا شرکتهای موجود دانشبنیان بزرگ نشوند و دانشبنیانهای جدید به این تعداد اضافه نشود، کار با چالش همراه است.
کرمی برای عملیاتی شدن میزان فروش در نظر گرفته شده نیز گفت: باید با ایجاد خانههای نوآوری و صادرات ایران در سایر کشورها، شکلدهی به پاویونهای صادراتی، اعطای مجوزهای معافیت از تشریفات قانون برگزاری مناقصات، اعطای معافیتهای مالیاتی به مجریان فعالیت دانشبنیان در شرکتهای بزرگ و اعطای معافیتهای بیمهای به مجری فعالیت دانشبنیان در شرکتهای بزرگ در دستور کار قرار بگیرد و پیگیری شود.
به گفته وی، باید شرکتهای بزرگ در بهرهگیری از دانشبنیانها پیشقدم شوند و با جدیت ورود کنند، در غیر این صورت تولید دانشبنیان شکل نمیگیرد. به عبارتی وقتی تولید دانشبنیانها شکل گرفت، بازارهای هدف و بازارهای جدید صادراتی باید وجود داشته باشند تا این تولیدات در آنها عرضه شوند.
به اعتقاد سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامهای دولت هم برای توسعه اقتصاد دانشبنیان و خلاق، توانمندسازی سرمایه انسانی و ارتقای زیست بوم از طریق ایجاد شتابدهندهها، مراکز نوآوری، خانههای خلاق و نوآوری و کارخانههای نوآوری در حال انجام است.
به گفته کرمی، معاونت علمی خوشههای اولویتدار را از مدتها قبل تعریف و کار را شروع کرده، بهطوری که در حوزه سلامت شامل تجهیزات و ملزومات پزشکی، داروهای پیشرفته و سلامت هوشمند است یا در حوزه حملونقل هوشمند پروژه اتوبوس برقی، قطار ریلی برقی و موتورسیکلت برقی را در دستور کار قرار دادهایم.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق به مزیتهای اکوسیستم فناوری اشاره کرد و گفت: توجه به این بخش باعث ارتقای رقابتپذیری تولیدات داخلی، افزایش کیفیت محصول، افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تولید میشود.
دانشبنیان، راه حل مشکلات
حسین اسلامی رئیس هیأت مدیره نظام صنفی رایانهای استان تهران نیز معتقد است که انتخاب سال با عنوان «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» از سوی رهبر معظم، انتخاب دقیقی است چرا که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر روی بخش تولید و شکوفایی آن تمرکز کردهاند و تولید در داخل را راه حل گشایش مشکلات و پیشرفت کشور میدانند.
اسلامی به «ایران» گفت: در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دانشبنیانها و سایر کسب و کارها که به همراه چندین نماینده از صنف فاوا حضور داشتیم، نماینده مجموعههای دانشبنیان نکات مربوط به این مجموعهها را گفتند و جمعبندی پایانی رهبر معظم انقلاب نشان داد که ایشان نگاه ویژهای روی شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهایی که پیش برنده اقتصاد دیجیتال هستند، دارند.
وی با بیان اینکه در دولت هم شاهد تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال هستیم و اختیارات رئیس جمهور و هیأت وزیران در این حوزه به کارگروه تفویض شده و ریاست آن بر عهده عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: انتخاب چنین شعاری برای سال جدید مثبت است و دلیل آن هم این است که آینده سازان حوزه فناوری ما هم اکنون در مجموعههای دانشبنیان و استارتاپی متمرکز شدهاند. ما در کشور اسلامیمان ایران شاید در خیلی از حوزههای دیگر نتوانیم با جهان رقابت کنیم اما شرکت های فعال در حوزه فناوریهای نوین بخصوص در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات در همین چند سال اخیر رشد اقتصادی خوب و متناسبی داشتهایم به طوری که رشد اقتصادی در حوزه فاوا در سالهای اخیر بیشتر از دیگر صنایع است.
رئیس نظام صنفی رایانهای استان تهران در ادامه گفت: در اشتغال هم همینگونه است، شاید صنایع بزرگ و قدیمی نتوانند در حال حاضر اشتغال زیادی را ایجاد کنند و گاهی شاهد تعدیل در این صنایع هستیم اما شرکت های فعال در حوزه فاوا با توجه به تخصصهایی که ایرانیها در این حوزه کسب کردهاند و همین طور با رشد خیرهکننده این نوع کسب و کارها که حوزه مناسبی برای تولید و اشتغال بوده و شرکتهای دانشبنیان و شرکتهایی که در حوزه فناورانه فعالیت میکنند، تاکنون توانستهاند اشتغالزایی خوب و با کیفیتی ایجاد کنند.
اسلامی بستر لازم برای تحقق این شعار را کماکان مانع زدایی از پیش روی کسب و کارها دانست (که شعار سال پیش هم بوده) و افزود: باید مانع زدایی از کسب و کارهای دانشبنیان در سال جدید هم ادامه یابد. البته موانع هم بیشتر از نوع نگاه و بینشی است که به حوزه فناورانه وجود دارد از اینرو حتماً باید نگاهها تغییر کند. از سوی دیگر باید اندیشکدههای نظام و فعالان صنفی هم تصویر درستی را از اتفاقهای جدیدی که در اقتصاد دانشبنیان رخ میدهد، ایجاد کنند.
وی افزود: نقش مجلس شورای اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی نیز در راستای مانع زداییها بسیار خطیر و پررنگ است و نحوه برخورد با تخلفات مجموعههای دانشبنیان موضوع بسیار مهم و تأثیرگذاری است. قوه قضائیه نیز باید با تخلفات این حوزه به نحوی برخورد کند که شرکتهای دانشبنیان آسیب نبینند.
به گفته رئیس نظام صنفی رایانهای البته مجموعه دولت نیز با ایجاد کارگروه اقتصاد دیجیتال در هیأت دولت گام اول را در این راستا برداشته است که باید تقویت شود و ما در صنف فاوا آمادگی جدی برای همکاری داریم.به اعتقاد اسلامی، مهمترین موضوع این است که در بودجه و مصوبات مجلس و ارزیابیای که دولت از مدیران خود انجام میدهد باید بحث توجه به عملیاتی کردن شعار سال گنجانده شود و موضوع از حالت شعاری به دستورالعمل عملیاتی در تمامی قوا تبدیل شود. ما در نظام صنفی رایانهای تهران نیز روی این موضوع کار میکنیم و به احتمال زیاد بزودی در این خصوص نامهای را برای رهبر معظم انقلاب ارسال خواهیم کرد.
آغاز تولید بومی و تجاری آشکارساز فوتونی
گسترش فناوری ارتباطات کوانتومی در کشور
محققان یک شرکت دانشبنیان موفق به تولید بومی آشکارساز تکفوتونی شدهاند که قابلیت شمارش حداکثر ۱۰ میلیون فوتون را در ثانیه دارد.
شرکت دانشبنیان نورآبی لیزر که در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی واقع است، اولین و تنها تولیدکننده آشکارساز تکفوتونی مبتنی بر دیودهای نوری بهمنی نیمرسانا در ایران است که در سالجاری موفق به تولید تجاری آن در دو نوع مختلف از نظر نرخ شمارش شده است.
به گفته آتوسا سادات عربانیان مدیرعامل شرکت نورآبی لیزر، آشکارساز تکفوتونی این شرکت، حاصل تقویت دیود نوری بهمنی است که در ناحیه طیفی مرئی و فروسرخ نزدیک کار میکند.
عربانیان گفت: این آشکارساز با حداکثر بازدهی ۶۵درصد در طول موج ۵۵۰ نانومتر، نرخ شمارش در تاریکی 300C/S و قابلیت شمارش حداکثر ۱۰ میلیون فوتون را در ثانیه دارد.
وی افزود: عملکرد این آشکارساز به این صورت است که به ازای هر فوتونی که آشکار میشود، پالسی با عرض چند نانوثانیه در خروجی تولید میشود.
به عقیده وی، ویژگیهای این آشکارساز به گونهای است که از آن در فناوریهای مختلفی از جمله ارتباطات کوانتومی نوری، طیفسنجی تکمولکولی، طیفسنجی همبستگی فوتونی و لیدار میتوان استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت نورآبی لیزر گفت: سامانه خنککننده آشکارساز تکفوتونی شرکت نورآبی لیزر ترموالکتریکی است که دمای دیود را چند 10 درجه زیر صفر ثابت نگه میدارد. همچنین دمای دیود و میزان شمارش در ثانیه را به کمک رایانه متصل به آشکارساز در هر لحظه میتوان رصد کرد. از نظر وزن و ابعاد، آشکارساز به گونهای طراحی و ساخته شده که بتوان به سادگی آن را روی چیدمانهای مختلف اپتیکی به کار برد. در حال حاضر شرکت مشغول ساخت آشکارساز تکفوتون برای طول موج مخابراتی 1550 نانومتر است که از لحاظ فنی، چالشهای بیشتری نسبت به نمونه مرئی دارد.
گفتنی است این شرکت دانشبنیان آغازگر تولید آشکارسازهای تکفوتونی تجاری در کشور است و این محصول فناورانه نشاندهنده توان محققان کشور در این زمینه و نیازمند حمایتهای همهجانبه جهت رشد و بلوغ این فناوری است.
لازم به ذکر است با ورود فناوری ارتباطات کوانتومی مبتنی بر فوتونهای منفرد در کشور در چند سال اخیر، نیاز به یکی از اجزای اساسی جهت توسعه این فناوری یعنی آشکارسازهای تکفوتونی بهخوبی احساس شده است. گرچه کاربرد آشکارسازهای تکفوتونی به فناوری ارتباطات کوانتومی نوری محدود نمیشود، اما میتوان نقطه شروع حرکت به سمت تولید تجاری این نوع آشکارسازها را، فناوری ارتباطات کوانتومی در ایران دانست.
شرکت دانشبنیان نورآبی لیزر که در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی واقع است، اولین و تنها تولیدکننده آشکارساز تکفوتونی مبتنی بر دیودهای نوری بهمنی نیمرسانا در ایران است که در سالجاری موفق به تولید تجاری آن در دو نوع مختلف از نظر نرخ شمارش شده است.
به گفته آتوسا سادات عربانیان مدیرعامل شرکت نورآبی لیزر، آشکارساز تکفوتونی این شرکت، حاصل تقویت دیود نوری بهمنی است که در ناحیه طیفی مرئی و فروسرخ نزدیک کار میکند.
عربانیان گفت: این آشکارساز با حداکثر بازدهی ۶۵درصد در طول موج ۵۵۰ نانومتر، نرخ شمارش در تاریکی 300C/S و قابلیت شمارش حداکثر ۱۰ میلیون فوتون را در ثانیه دارد.
وی افزود: عملکرد این آشکارساز به این صورت است که به ازای هر فوتونی که آشکار میشود، پالسی با عرض چند نانوثانیه در خروجی تولید میشود.
به عقیده وی، ویژگیهای این آشکارساز به گونهای است که از آن در فناوریهای مختلفی از جمله ارتباطات کوانتومی نوری، طیفسنجی تکمولکولی، طیفسنجی همبستگی فوتونی و لیدار میتوان استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت نورآبی لیزر گفت: سامانه خنککننده آشکارساز تکفوتونی شرکت نورآبی لیزر ترموالکتریکی است که دمای دیود را چند 10 درجه زیر صفر ثابت نگه میدارد. همچنین دمای دیود و میزان شمارش در ثانیه را به کمک رایانه متصل به آشکارساز در هر لحظه میتوان رصد کرد. از نظر وزن و ابعاد، آشکارساز به گونهای طراحی و ساخته شده که بتوان به سادگی آن را روی چیدمانهای مختلف اپتیکی به کار برد. در حال حاضر شرکت مشغول ساخت آشکارساز تکفوتون برای طول موج مخابراتی 1550 نانومتر است که از لحاظ فنی، چالشهای بیشتری نسبت به نمونه مرئی دارد.
گفتنی است این شرکت دانشبنیان آغازگر تولید آشکارسازهای تکفوتونی تجاری در کشور است و این محصول فناورانه نشاندهنده توان محققان کشور در این زمینه و نیازمند حمایتهای همهجانبه جهت رشد و بلوغ این فناوری است.
لازم به ذکر است با ورود فناوری ارتباطات کوانتومی مبتنی بر فوتونهای منفرد در کشور در چند سال اخیر، نیاز به یکی از اجزای اساسی جهت توسعه این فناوری یعنی آشکارسازهای تکفوتونی بهخوبی احساس شده است. گرچه کاربرد آشکارسازهای تکفوتونی به فناوری ارتباطات کوانتومی نوری محدود نمیشود، اما میتوان نقطه شروع حرکت به سمت تولید تجاری این نوع آشکارسازها را، فناوری ارتباطات کوانتومی در ایران دانست.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات اصلاح میشود
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از ادامه بررسی اصلاح مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: نظام تعرفهگذاری در اینترنت موبایل و ثابت تنظیم میشود.
به گزارش مهر، صادق عباسی شاهکوه اظهار داشت: بررسی مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات و اصلاح آن از حدود ۳ ماه پیش آغاز شده و در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد یافت. معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه اصلاح مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات دارای ابعاد مختلفی است، گفت: یکی از مباحث به تنظیم نظام تعرفهگذاری اینترنت مربوط میشود و باید نسبت تعرفه اینترنت موبایل و اینترنت ثابت مشخص شود.
موضوع دیگر مربوط به بحث تعرفه استفاده از ترافیک داخلی است چرا که هماکنون مصوبه ترافیک نیم بهای داخلی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده، در حال اجراست اما برخی از دارندگان محتوا و اپراتورها نسبت به آن، ملاحظاتی دارند. وی خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم در عین حال که کاربران از تعرفه نیم بهای ترافیک داخل منفعت میبرند سایرین نیز دچار مشکل نشوند اما در این زمینه هنوز به نتیجه نهایی نرسیدهایم.
عباسی شاهکوه گفت: پیشنهادها در کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیرو سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، مصوبه تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی اینترنت را از ابتدای سال ۹۶ به تمامی اپراتورها ابلاغ کرد و اپراتورها ملزم شدند تا هزینه استفاده از سایتهای دارای ترافیک داخلی را برای کاربران با تخفیف نیم بها و استفاده از پیام رسانهای بومی را یک سوم محاسبه کنند.در این مدل تعرفهگذاری که با عنوان تعرفه ترجیحی نیز شناخته میشود سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات کشور با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت موظف شدند شرایطی فراهم کنند تا ترافیک پهنای باند داخلی بهصورت جدا از ترافیک پهنای باند بینالمللی در دسترس اپراتورها قرار گیرد و پس از این تفکیک، قیمت اینترنت داخلی و بینالمللی بهصورت جداگانه و با قیمت متفاوت محاسبه شود. همچنین تمامی تولیدکنندگان محتوای داخلی که محصولات آنها در داخل کشور میزبانی میشود نیز IP آدرسهای خود را به سازمان فناوری اطلاعات اعلام کردند تا مشمول تعرفه یک دوم یا یک سوم شود.
اما با وجود اعمال تمامی این موارد، تولید محتوای داخلی آنطور که باید تقویت نشده و سهم ترافیک داخلی به خارجی حدود ۲۰ درصد است. کاربران نیز از کیفیت محتوای داخلی حتی با وجود تعرفه نیم بها، رضایت ندارند. جمعبندی این عوامل نشان میدهد که حمایت از تولید محتوای داخلی با اهداف مدنظر فاصله دارد و به همین دلیل اپراتورهای ارتباطی و تولیدکنندگان محتوا خواستار تغییر مدل قیمتگذاری در این زمینه شدهاند.از اینرو دی ماه ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رگولاتوری را ملزم کرد که برای اصلاح مدل تعرفهگذاری رقابتی ترافیک ارتباطات داخلی کشور و تعرفه نیم بهای پهنای باند شبکه ملی اطلاعات چارهای بیندیشد.
به گزارش مهر، صادق عباسی شاهکوه اظهار داشت: بررسی مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات و اصلاح آن از حدود ۳ ماه پیش آغاز شده و در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه خواهد یافت. معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه اصلاح مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات دارای ابعاد مختلفی است، گفت: یکی از مباحث به تنظیم نظام تعرفهگذاری اینترنت مربوط میشود و باید نسبت تعرفه اینترنت موبایل و اینترنت ثابت مشخص شود.
موضوع دیگر مربوط به بحث تعرفه استفاده از ترافیک داخلی است چرا که هماکنون مصوبه ترافیک نیم بهای داخلی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده، در حال اجراست اما برخی از دارندگان محتوا و اپراتورها نسبت به آن، ملاحظاتی دارند. وی خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم در عین حال که کاربران از تعرفه نیم بهای ترافیک داخل منفعت میبرند سایرین نیز دچار مشکل نشوند اما در این زمینه هنوز به نتیجه نهایی نرسیدهایم.
عباسی شاهکوه گفت: پیشنهادها در کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی در دست بررسی است.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیرو سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، مصوبه تفکیک پهنای باند داخلی و خارجی اینترنت را از ابتدای سال ۹۶ به تمامی اپراتورها ابلاغ کرد و اپراتورها ملزم شدند تا هزینه استفاده از سایتهای دارای ترافیک داخلی را برای کاربران با تخفیف نیم بها و استفاده از پیام رسانهای بومی را یک سوم محاسبه کنند.در این مدل تعرفهگذاری که با عنوان تعرفه ترجیحی نیز شناخته میشود سازمان فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات کشور با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت موظف شدند شرایطی فراهم کنند تا ترافیک پهنای باند داخلی بهصورت جدا از ترافیک پهنای باند بینالمللی در دسترس اپراتورها قرار گیرد و پس از این تفکیک، قیمت اینترنت داخلی و بینالمللی بهصورت جداگانه و با قیمت متفاوت محاسبه شود. همچنین تمامی تولیدکنندگان محتوای داخلی که محصولات آنها در داخل کشور میزبانی میشود نیز IP آدرسهای خود را به سازمان فناوری اطلاعات اعلام کردند تا مشمول تعرفه یک دوم یا یک سوم شود.
اما با وجود اعمال تمامی این موارد، تولید محتوای داخلی آنطور که باید تقویت نشده و سهم ترافیک داخلی به خارجی حدود ۲۰ درصد است. کاربران نیز از کیفیت محتوای داخلی حتی با وجود تعرفه نیم بها، رضایت ندارند. جمعبندی این عوامل نشان میدهد که حمایت از تولید محتوای داخلی با اهداف مدنظر فاصله دارد و به همین دلیل اپراتورهای ارتباطی و تولیدکنندگان محتوا خواستار تغییر مدل قیمتگذاری در این زمینه شدهاند.از اینرو دی ماه ۱۴۰۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رگولاتوری را ملزم کرد که برای اصلاح مدل تعرفهگذاری رقابتی ترافیک ارتباطات داخلی کشور و تعرفه نیم بهای پهنای باند شبکه ملی اطلاعات چارهای بیندیشد.
افکتگذاری حرفهای روی تصاویر
گاهی تصاویر و عکسهای متعددی در سیستم خود دارید و ترجیح میدهید که با دادن افکتهای مناسب، آنها را جذابتر کنید. یکی از بهترین راهکارها برای این منظور، استفاده از اپلیکیشنها و نرمافزارهاست. DxO FilmPack نرمافزار ویرایشگر تصاویر و فیلمهای دیجیتالی است و از این مجموعه میتوان بهعنوان پلاگینی در نرمافزارهای ادوب فتوشاپ و همچنین DxO Optics Pro بهره گرفت یا بهصورت نرمافزاری مجزا برای ویرایش تصاویر دیجیتالی با افکتهای مختلف استفاده کرد. با کمک ابزار تعبیه شده در این نرمافزار میتوان برای تنظیم رنگ، وضوح و روشنایی تصاویر اقدام کرد. یکی از دیگر قابلیتهای جالب این ابزار مفید و کارآمد، ویرایش گروهی تصاویر است که شما با ویرایش و اعمال تغییرات در یک تصویر میتوانید آن را در بقیه تصاویر نیز اعمال کنید. از ویژگیهای این نرمافزار میتوان به قابلیت اعمال رنگ خیرهکننده و کنتراست اشاره کرد.
بازتولید افکت فیلمهای قدیمی مانند پولاروید و Fuji Neop و نیز قابلیت ویرایش مدل حاشیه تصویر نیز از دیگر قابلیتهای این اپلیکیشن پرکار محسوب میشود. اگر بخواهیم بخش دیگری از توانمندیهای این نرمافزار را مورد توجه قرار دهیم میتوان از آنها به قابلیت حذف نویز و قابلیت تبدیل عکس به حالت سهبعدی اشاره کرد. این اپلیکیشن دارای رابط کاربری ساده و آسان است و با هر میزان دانش نرمافزاری میتوانید از آن به بهترین شکل استفاده کنید. اگر شما هم علاقهمندید که این نرمافزار را در اختیار داشته باشید میتوانید با مراجعه به وبسایت پی سی ورلد به آدرسWWW.P30world.com، آن را بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
بازتولید افکت فیلمهای قدیمی مانند پولاروید و Fuji Neop و نیز قابلیت ویرایش مدل حاشیه تصویر نیز از دیگر قابلیتهای این اپلیکیشن پرکار محسوب میشود. اگر بخواهیم بخش دیگری از توانمندیهای این نرمافزار را مورد توجه قرار دهیم میتوان از آنها به قابلیت حذف نویز و قابلیت تبدیل عکس به حالت سهبعدی اشاره کرد. این اپلیکیشن دارای رابط کاربری ساده و آسان است و با هر میزان دانش نرمافزاری میتوانید از آن به بهترین شکل استفاده کنید. اگر شما هم علاقهمندید که این نرمافزار را در اختیار داشته باشید میتوانید با مراجعه به وبسایت پی سی ورلد به آدرسWWW.P30world.com، آن را بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
افزایش تولید داخل با فرهنگسازی «دانشبنیان»
فرامرز رستگار
دبیر و عضو هیأتمدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران
شعار سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب در سال جدید انتخاب شده است، «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» است. از نگاه من بهعنوان یک کارشناس مخابرات و فناوری اطلاعات دلیل انتخاب شعار «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» این است که در راستای شعارهای سالهای قبلی که بیشتر مبتنی بر تولید بوده، اتفاقاتی در تولید رخ داده که بیشتر از نوع تولیدات با فناوری متوسط و پایین و از جنس کارخانهای و سخت افزاری بوده است بنابراین طبیعی است که تولیدات اینچنینی از نوع دانش بنیان نیست و بیشتر وابسته به منابع خارجی است. اشتغالی هم که در اینگونه صنایع ایجاد میشود، اشتغال در سطح کارگر ماهر یا تکنیسین است درحالی که دغدغه اصلی کشور ایجاد اشتغال برای فارغالتحصیلان دانشگاهها در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد است. نرخ بالای بیکاری برای رشتههای ارتباطات و فناوری اطلاعات است درحالی که رتبههای بالا وارد این رشتهها میشوند. این روند باعث تغییر رشته در داخل کشور یا مهاجرت به سایر کشورها شده است، بنابراین شعار امسال کاملاً بجا و بموقع است. اما برای تحقق این شعار به چه بسترهایی نیاز است؟ باید گفت در وهله اول باید در زمینه جا انداختن مفهوم واقعی دانش بنیان در کشور بخصوص بین مدیران و مسئولان فرهنگسازی شود. به عبارتی مجموعه دستاندرکاران کشور باید استنباط یکسانی از عبارت دانشبنیان داشته باشند، درغیر این صورت هر بخشی از ظن خود اقدام به دلسوزی و حمایت خواهد کرد که چندان به نفع کشور نخواهد بود. دوم اینکه نباید تصور شود که فقط شرکتهای نوپا و کوچک میتوانند دانش بنیان باشند، در حالی که اگر دانش بنیانی به داخل شرکتها و بنگاههای بزرگ نیز رسوخ کند، آن وقت اتفاق خیلی بهتری رقم میخورد. سوم اینکه باید باور در سازمانهای کارفرمایی نسبت به فناوریهای دانش بنیان افزایش پیدا کند. چهارم اینکه سرمایه درگردش یا نقدینگی برای تأمین مواد اولیه از بزرگترین موانع سر راه تولید دانش بنیان است و تکیه به صندوقهای حمایتی فعلی اصلاً کافی نیست و مهمتر اینکه برای عملیاتی کردن این شعار باید به جای تشکیل کمیتهها و کارگروهها برای استقبال از شعار، رفتار ضد تولیدی و ضد دانش بنیانی آن دسته از مدیران ارشد و میانی سازمانها که منافقانه در جمع و کلام با شعار همراهی ولی در عمل مخالف با آن هستند را دقیقاً نظارت کرده و درصورت مشاهده رفتار منافقانه با آنها برخورد جدی شود و در انتصابات نیز افرادی انتخاب شوند که نخست مفهوم تولید، تولید دانشبنیان و اشتغال فعال را درک کنند و دوم اینکه به آن باور داشته باشند.
دبیر و عضو هیأتمدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران
شعار سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب در سال جدید انتخاب شده است، «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» است. از نگاه من بهعنوان یک کارشناس مخابرات و فناوری اطلاعات دلیل انتخاب شعار «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» این است که در راستای شعارهای سالهای قبلی که بیشتر مبتنی بر تولید بوده، اتفاقاتی در تولید رخ داده که بیشتر از نوع تولیدات با فناوری متوسط و پایین و از جنس کارخانهای و سخت افزاری بوده است بنابراین طبیعی است که تولیدات اینچنینی از نوع دانش بنیان نیست و بیشتر وابسته به منابع خارجی است. اشتغالی هم که در اینگونه صنایع ایجاد میشود، اشتغال در سطح کارگر ماهر یا تکنیسین است درحالی که دغدغه اصلی کشور ایجاد اشتغال برای فارغالتحصیلان دانشگاهها در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد است. نرخ بالای بیکاری برای رشتههای ارتباطات و فناوری اطلاعات است درحالی که رتبههای بالا وارد این رشتهها میشوند. این روند باعث تغییر رشته در داخل کشور یا مهاجرت به سایر کشورها شده است، بنابراین شعار امسال کاملاً بجا و بموقع است. اما برای تحقق این شعار به چه بسترهایی نیاز است؟ باید گفت در وهله اول باید در زمینه جا انداختن مفهوم واقعی دانش بنیان در کشور بخصوص بین مدیران و مسئولان فرهنگسازی شود. به عبارتی مجموعه دستاندرکاران کشور باید استنباط یکسانی از عبارت دانشبنیان داشته باشند، درغیر این صورت هر بخشی از ظن خود اقدام به دلسوزی و حمایت خواهد کرد که چندان به نفع کشور نخواهد بود. دوم اینکه نباید تصور شود که فقط شرکتهای نوپا و کوچک میتوانند دانش بنیان باشند، در حالی که اگر دانش بنیانی به داخل شرکتها و بنگاههای بزرگ نیز رسوخ کند، آن وقت اتفاق خیلی بهتری رقم میخورد. سوم اینکه باید باور در سازمانهای کارفرمایی نسبت به فناوریهای دانش بنیان افزایش پیدا کند. چهارم اینکه سرمایه درگردش یا نقدینگی برای تأمین مواد اولیه از بزرگترین موانع سر راه تولید دانش بنیان است و تکیه به صندوقهای حمایتی فعلی اصلاً کافی نیست و مهمتر اینکه برای عملیاتی کردن این شعار باید به جای تشکیل کمیتهها و کارگروهها برای استقبال از شعار، رفتار ضد تولیدی و ضد دانش بنیانی آن دسته از مدیران ارشد و میانی سازمانها که منافقانه در جمع و کلام با شعار همراهی ولی در عمل مخالف با آن هستند را دقیقاً نظارت کرده و درصورت مشاهده رفتار منافقانه با آنها برخورد جدی شود و در انتصابات نیز افرادی انتخاب شوند که نخست مفهوم تولید، تولید دانشبنیان و اشتغال فعال را درک کنند و دوم اینکه به آن باور داشته باشند.
اخبار
دلگرمی کسب و کارهای ICT با وعده وزیر ارتباطات
رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنعت مخابرات گفت: وعده وزیر ارتباطات درباره رسیدن به حداقل سرعت اینترنت ۱۰۰مگابیتی که 10برابر سرعت فعلی است، زمینهساز امیدواری کسب و کارهای حوزه صنعت ICT شده است.
به گزارش «ایران»، داوود ادیب گفت: در صورت تحقق حداقل سرعت اینترنت ۱۰۰مگابیت بر ثانیه در سال 1401 یا رسیدن به سرعت یک گیگابیت در ثانیه در افق ۱۴۰۳ که معادل ۱۰۰برابر وضعیت موجود خواهد بود، نقطه عطفی در تمامی حوزههای اکوسیستم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: ما ناگزیریم که براساس استانداردهای GPP3 در نسل پنجم، شاخصهایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهرهوری مصرف انرژی و تحرک و کاهش ضریب تأخیر را که نسل چهارم توانایی دستیابی به آنها را نداشته مدنظر قرار دهیم و با ورود به این حوزه و استفاده از اپراتورهای فعال و اپراتورهای خصوصی کشور، بتوانیم ضمن افزایش سرعت و کیفیت خدمات و سرویسهای جدید، ارائه خدمات مبتنی بر شبکههای نسل جدید و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم را فراهم آورده و توسعه موزون و پایدار را در مناطق مختلف کشور فراهم سازیم. ادیب گفت: در حال حاضر توسعه دسترسی به اینترنت در کشور جزو موضوعات بنیادی و پیچیده است که باید تصمیمات راهبردی در این خصوص اتخاذ کرد.
وی ادامه داد: در صورت جدیت دولت برای توسعه ظرفیت دسترسی به اینترنت، لازم است نیم نگاهی نیز به طرحها و مصوباتی همچون طرح صیانت صورت گیرد و در خصوص ضمانت اجرای مصوبات قانونی توسط بازیگران صنعت و بازار بویژه اپراتورهای بزرگ دولتی و یا نیمه دولتی چارهاندیشی شود. همچنین باید بستر مناسبی جهت ارتباط دو سویه اپراتورهای بخش خصوصی با اپراتورهای بزرگ دولتی و نیمه دولتی برای همافزایی طرفین فراهم شود.
واردات ۴.۱ میلیارد دلاری تلفن همراه
واردات بیش از 4 میلیارد دلاری تلفن همراه با رشد ۷۰درصدی، این کالا را همچنان در صدر واردات ایران حتی بالاتر از کالاهای اساسی نگه داشته است.
به گزارش ایسنا، تلفن همراه مدتهاست که در صدر واردات قرار دارد و این روند برای پایان تجارت ایران در سال ۱۴۰۰هم حفظ شده است. کل تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰۰میلیارد دلار بوده که از این رقم صادرات کشور ۱۲۲میلیون تن به ارزش ۴۸میلیارد دلار و بیش از ۴۰ میلیون تن به ارزش ۵۲میلیارد دلار واردات بوده است و بخش قابل توجهی از واردات به کالاهای اساسی اختصاص داشته است. گزارشی که ازسوی روحالله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در مورد ۱۰قلم اول واردات در سال گذشته به ایسنا، اعلام شده نشان میدهد که تلفن همراه با 4میلیارد و۱۶۲میلیون دلار به وزن ۶هزار تن در صدر واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱درصد رشد دارد.این در حالی است که در ۱۰ماهه سال گذشته حدود ۳.۳ میلیارد دلار واردات گوشی ثبت شده بود و بر این اساس واردات این کالا در دو ماه آخر بیش از ۸۰۰میلیون دلار افزایش داشته است. با وجود حواشی که درباره احتمال ممنوعیت واردات گوشیهای بالای ۶۰۰دلار مطرح بود، این اتفاق نیفتاد و طبق قانون بودجه، امسال نیز این واردات همچنان انجام میشود. همچنین به روال سال گذشته، حق ورودی گوشیهای با ارزش کمتر از ۶۰۰دلار با 6 درصد و گوشیها با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با ۱۲درصد محاسبه میشود.
سرعت محبوبیت ویندوز11 کاهش یافت
رشد انفجاری بهکارگیری سیستم عامل ویندوز۱۱ مایکروسافت که طی چند ماه گذشته مشاهده شده بود، آهسته شده است.
به گزارش ایسنا، جدیدترین گزارش شرکت «اَد داپلکس» حاکی از آن است که رشد شمار کاربران ویندوز ۱۱ وضعیت یکنواختی پیدا کرده است و شاید لازم باشد مایکروسافت برای جذب کاربران جدید، بهروزرسانیهای جدیدی را منتشر کرده یا قابلیتهای بیشتری را به این سیستم عامل اضافه کند.
ویندوز ۱۱ در مارس ۲۰۲۲ تنها ۰.۱ درصد سهم بازار را از سایر نسخههای ویندوز مایکروسافت گرفت و مجموعاً ۱۹.۴درصد سهم از بازار ویندوز داشت و ۰.۶ درصد هم مربوط به استفاده از ویندوز ۱۱ اینسایدر بود. این آمار نشان میدهد با وجود تلاش مایکروسافت برای تشویق کاربران به ارتقا به ویندوز ۱۱، نسخه قبلی ویندوز همچنان جایگاه مستحکمی در میان بسیاری از مصرفکنندگان دارد.از ۸۰ درصدی که از ویندوز ۱۰ استفاده میکنند، بیشترین استفاده مربوط به جدیدترین نسخههای بهروزرسانی شده بود. بر اساس گزارش وب سایت تِک رادار، طبق یافتههای تحقیقات اخیر، یک سوم از لپتاپها یا رایانههای رومیزی سازمانی، حداقل شرایط لازم برای اجرای ویندوز ۱۱ را ندارند.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنعت مخابرات گفت: وعده وزیر ارتباطات درباره رسیدن به حداقل سرعت اینترنت ۱۰۰مگابیتی که 10برابر سرعت فعلی است، زمینهساز امیدواری کسب و کارهای حوزه صنعت ICT شده است.
به گزارش «ایران»، داوود ادیب گفت: در صورت تحقق حداقل سرعت اینترنت ۱۰۰مگابیت بر ثانیه در سال 1401 یا رسیدن به سرعت یک گیگابیت در ثانیه در افق ۱۴۰۳ که معادل ۱۰۰برابر وضعیت موجود خواهد بود، نقطه عطفی در تمامی حوزههای اکوسیستم حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: ما ناگزیریم که براساس استانداردهای GPP3 در نسل پنجم، شاخصهایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهرهوری مصرف انرژی و تحرک و کاهش ضریب تأخیر را که نسل چهارم توانایی دستیابی به آنها را نداشته مدنظر قرار دهیم و با ورود به این حوزه و استفاده از اپراتورهای فعال و اپراتورهای خصوصی کشور، بتوانیم ضمن افزایش سرعت و کیفیت خدمات و سرویسهای جدید، ارائه خدمات مبتنی بر شبکههای نسل جدید و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم را فراهم آورده و توسعه موزون و پایدار را در مناطق مختلف کشور فراهم سازیم. ادیب گفت: در حال حاضر توسعه دسترسی به اینترنت در کشور جزو موضوعات بنیادی و پیچیده است که باید تصمیمات راهبردی در این خصوص اتخاذ کرد.
وی ادامه داد: در صورت جدیت دولت برای توسعه ظرفیت دسترسی به اینترنت، لازم است نیم نگاهی نیز به طرحها و مصوباتی همچون طرح صیانت صورت گیرد و در خصوص ضمانت اجرای مصوبات قانونی توسط بازیگران صنعت و بازار بویژه اپراتورهای بزرگ دولتی و یا نیمه دولتی چارهاندیشی شود. همچنین باید بستر مناسبی جهت ارتباط دو سویه اپراتورهای بخش خصوصی با اپراتورهای بزرگ دولتی و نیمه دولتی برای همافزایی طرفین فراهم شود.
واردات ۴.۱ میلیارد دلاری تلفن همراه
واردات بیش از 4 میلیارد دلاری تلفن همراه با رشد ۷۰درصدی، این کالا را همچنان در صدر واردات ایران حتی بالاتر از کالاهای اساسی نگه داشته است.
به گزارش ایسنا، تلفن همراه مدتهاست که در صدر واردات قرار دارد و این روند برای پایان تجارت ایران در سال ۱۴۰۰هم حفظ شده است. کل تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰۰میلیارد دلار بوده که از این رقم صادرات کشور ۱۲۲میلیون تن به ارزش ۴۸میلیارد دلار و بیش از ۴۰ میلیون تن به ارزش ۵۲میلیارد دلار واردات بوده است و بخش قابل توجهی از واردات به کالاهای اساسی اختصاص داشته است. گزارشی که ازسوی روحالله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در مورد ۱۰قلم اول واردات در سال گذشته به ایسنا، اعلام شده نشان میدهد که تلفن همراه با 4میلیارد و۱۶۲میلیون دلار به وزن ۶هزار تن در صدر واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱درصد رشد دارد.این در حالی است که در ۱۰ماهه سال گذشته حدود ۳.۳ میلیارد دلار واردات گوشی ثبت شده بود و بر این اساس واردات این کالا در دو ماه آخر بیش از ۸۰۰میلیون دلار افزایش داشته است. با وجود حواشی که درباره احتمال ممنوعیت واردات گوشیهای بالای ۶۰۰دلار مطرح بود، این اتفاق نیفتاد و طبق قانون بودجه، امسال نیز این واردات همچنان انجام میشود. همچنین به روال سال گذشته، حق ورودی گوشیهای با ارزش کمتر از ۶۰۰دلار با 6 درصد و گوشیها با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با ۱۲درصد محاسبه میشود.
سرعت محبوبیت ویندوز11 کاهش یافت
رشد انفجاری بهکارگیری سیستم عامل ویندوز۱۱ مایکروسافت که طی چند ماه گذشته مشاهده شده بود، آهسته شده است.
به گزارش ایسنا، جدیدترین گزارش شرکت «اَد داپلکس» حاکی از آن است که رشد شمار کاربران ویندوز ۱۱ وضعیت یکنواختی پیدا کرده است و شاید لازم باشد مایکروسافت برای جذب کاربران جدید، بهروزرسانیهای جدیدی را منتشر کرده یا قابلیتهای بیشتری را به این سیستم عامل اضافه کند.
ویندوز ۱۱ در مارس ۲۰۲۲ تنها ۰.۱ درصد سهم بازار را از سایر نسخههای ویندوز مایکروسافت گرفت و مجموعاً ۱۹.۴درصد سهم از بازار ویندوز داشت و ۰.۶ درصد هم مربوط به استفاده از ویندوز ۱۱ اینسایدر بود. این آمار نشان میدهد با وجود تلاش مایکروسافت برای تشویق کاربران به ارتقا به ویندوز ۱۱، نسخه قبلی ویندوز همچنان جایگاه مستحکمی در میان بسیاری از مصرفکنندگان دارد.از ۸۰ درصدی که از ویندوز ۱۰ استفاده میکنند، بیشترین استفاده مربوط به جدیدترین نسخههای بهروزرسانی شده بود. بر اساس گزارش وب سایت تِک رادار، طبق یافتههای تحقیقات اخیر، یک سوم از لپتاپها یا رایانههای رومیزی سازمانی، حداقل شرایط لازم برای اجرای ویندوز ۱۱ را ندارند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شرکت های دانش بنیان، موتور محرکه پیشرفت
-
گسترش فناوری ارتباطات کوانتومی در کشور
-
مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات اصلاح میشود
-
افکتگذاری حرفهای روی تصاویر
-
افزایش تولید داخل با فرهنگسازی «دانشبنیان»
-
اخبار
اخبارایران آنلاین