ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
هر کس این چهار شب را شب زندهداری کند، بهشت برای او واجب است: شبِ ترویه، شب عرفه، شب عید قربان و شب عیدفطر. کتاب «حج و عمره در قرآن و حديث» صفحه 343
هر کس این چهار شب را شب زندهداری کند، بهشت برای او واجب است: شبِ ترویه، شب عرفه، شب عید قربان و شب عیدفطر. کتاب «حج و عمره در قرآن و حديث» صفحه 343
آرزویم برای مردم مملکتم سلامتی، دلی خوش و جوانگرایی است
بهروز بقایی: من مردم کشورم را خیلی دوست دارم اما اینکه نیستم واقعاً بیتقصیرم و دلیل اصلیاش کمتوجهی و کملطفی تلویزیون است که هنرمندان را براحتی فراموش میکند و کنار میگذارد. قطعاً اگر پیشنهادی شود که از پس آن بر بیایم با کمال میل بازی میکنم اما سالهاست دیگر فراموش شدهام. نه تنها پیشنهادی به من نمیشود که حتی دیگر حالم را هم نمیپرسند. البته واقعاً گلهای ندارم، چون دیگر کار از گله گذشته و خیلی کهنه شده. ای کاش مدیران تلویزیون و سازمان صداوسیما فقط یادشان بود که من زمانی هنرمند بودم و اینکه بعد از چندین سال کار کردن احوالی از آدم نمیپرسند و سراغی نمیگیرند، باعث دلخوری میشود...
وقتی خبر بازپخش سریالهایم را میشنوم، خوشحال نمیشوم چون یاد گذشته میافتم که چقدر به من پیشنهاد کاری میشد، اما الان دیگر حتی با من تماس هم نمیگیرند... آرزویم برای مردم مملکتم سلامتی، دلی خوش و جوانگرایی است و برای خودم، سلامتیای که خداوند به من عطا کرده است و غیر از این چیزی نمیخواهم.
وقتی خبر بازپخش سریالهایم را میشنوم، خوشحال نمیشوم چون یاد گذشته میافتم که چقدر به من پیشنهاد کاری میشد، اما الان دیگر حتی با من تماس هم نمیگیرند... آرزویم برای مردم مملکتم سلامتی، دلی خوش و جوانگرایی است و برای خودم، سلامتیای که خداوند به من عطا کرده است و غیر از این چیزی نمیخواهم.
هنرمندان در فضای مجازی
چهرهها
سالار عقیلی از انتشار آلبوم تازهاش به نام «طوفان عشق» خبر داده و آن را در صفحه مجازیاش به اشتراک گذاشته. اشعار این آلبوم به سروده محمد سیاهکاری، به آهنگسازی محمد امیری و با تنظیم سهیل زرینپور است.
ارسلان امیری کارگردان فیلم «زالاوا» با انتشار پوستری از این فیلم نوشته «زالاوا» را در نیمهشبهای کارلووی واری نشان دادند در پنجاهوششمین جشنواره کارلووی واری در بخش منطقه ممنوع. من که به طور کلی از شبزندهداری خوشم نمیاد، فیلمم تا نیمههای شب مردم رو بیدار نگه میداره، در جشنواره ترانسیلوانیا رومانی و نوشاتل سوئیس هم فیلم رو نیمه شب نشون دادن و باید میرفتم جلسه پرسش و پاسخ و با سؤالهای برخی از مخاطبان خواب که چه عرض کنم، برق سه فاز از من پرید؛ مثلاً یکی پرسید استوار اول فیلم با دو تا ماهی بزرگ داره ورزش میکنه ولی دریا نبود تو فیلم! منظورش میل باستانی بود! یکی هم گفت ما در سوئیس یک موجودی داریم که از آن میترسیم به اسم دایو، در کوه زندگی میکند... گفتم این همان دیو در فرهنگ ایرانی است خلاصه اینکه چه شباهتها میان آدمیان....
مهیار علیزاده آهنگساز در صفحه شخصیاش، خبر از بستری شدن استاد هوشنگ ابتهاج در یکی از بیمارستانهای آلمان داده است. بیماری که به گفته دخترش (یلدا) نگرانکننده نیست و در حال گذر است.
پرواز همای در ادامه تور کنسرتهایش قرار است 23 و24 تیرماه در سینما هلال زاهدان با گروه «مستان» اجرای برنامه داشته باشد.
علی شادمان بازیگر سریال یاغی تصویری از خود و امیر جعفری منتشر کرده و در شرح آن نوشته «از 14 سال پیش تا امروز جنون و عشق شما در بازیگری و مهر من به شما هر روز و هر روز بیشتر شده. خانواده ماهت سلامت.»
امروز شنبه آیین رونمایی آلبوم «سپند دل» با حضور وحید تاج و عوامل آلبوم در انجمن موسیقی و مؤسسه ترنم مهر باران استان زنجان برگزار نمیشود. خبری که این خواننده منتشر کرده است.
سعید فرج پوری نوازنده کمانچه قرار است امشب (شنبه 9 جولای) در ونکوور کانادا کنسرت سه نوازی اجرا کند.
دیگه چه خبر
فیلم سینمایی «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده، اکران خود را بهصورت رسمی با فروش ۵۰۰ میلیون تومانی در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد.خبری که هوتن شکیبا بازیگر این فیلم درصفحه شخصیاش منتشر کرده. شکیبا در مراسم اکران عمومی این فیلم که روز پنجشنبه برگزار شد، عنوان کرده «یک گروه بزرگی ۳ سال پیش با سختی زیاد در کنار برف، باران، کولاک و… این فیلم را ساختند و خوشحالم بالاخره فیلم را میتوانیم در کنار مردم روی پرده سینما ببینیم.»
تئاتر مانش به کارگردانی کیومرث مرادی از دیروز جمعه 17 تیرماه در سالن پردیس شهرزاد به روی صحنه رفت.این نمایش روایتی است از آدمهای مهاجر. مهدی حسینینیا در تئاتر«مانش» نقش «سیلان» مهاجری از کشور اندونزی را بازی میکند. خبری که این کارگردان در صفحه مجازیاش منتشر کرده است.
صفحه مجازی محمدرضا شفیعی کدکنی که توسط ادمین هدایت میشود، ویدئویی منتشر کرده که به حضور دکتر کدکنی بر مزار بایزید بسطامی اشاره دارد که در چند روز گذشته انجام گرفته و در شرح آن به جایگاه بایزید در میان عارفان و اهمیت بسطام اشاره داشته: «درتمام متون عرفانی نام او با احترامی ویژه، همواره، تکرار شده است... خاقانی، شاعر بزرگ تاریخ ادب ما، که در ناحیه غربی ایران بزرگ و در شروان میزیسته است، شوق زیارت خراسان را در بسیاری از شاهکارهای خود بیان داشته است. در میان چیزهایی که عامل شیفتگی او برای سفر به خراسان بوده، در کنار حرم حضرت رضا علیه السلام، از زیارت بسطام و خاکجای بایزید یاد میکند.
سالار عقیلی از انتشار آلبوم تازهاش به نام «طوفان عشق» خبر داده و آن را در صفحه مجازیاش به اشتراک گذاشته. اشعار این آلبوم به سروده محمد سیاهکاری، به آهنگسازی محمد امیری و با تنظیم سهیل زرینپور است.
ارسلان امیری کارگردان فیلم «زالاوا» با انتشار پوستری از این فیلم نوشته «زالاوا» را در نیمهشبهای کارلووی واری نشان دادند در پنجاهوششمین جشنواره کارلووی واری در بخش منطقه ممنوع. من که به طور کلی از شبزندهداری خوشم نمیاد، فیلمم تا نیمههای شب مردم رو بیدار نگه میداره، در جشنواره ترانسیلوانیا رومانی و نوشاتل سوئیس هم فیلم رو نیمه شب نشون دادن و باید میرفتم جلسه پرسش و پاسخ و با سؤالهای برخی از مخاطبان خواب که چه عرض کنم، برق سه فاز از من پرید؛ مثلاً یکی پرسید استوار اول فیلم با دو تا ماهی بزرگ داره ورزش میکنه ولی دریا نبود تو فیلم! منظورش میل باستانی بود! یکی هم گفت ما در سوئیس یک موجودی داریم که از آن میترسیم به اسم دایو، در کوه زندگی میکند... گفتم این همان دیو در فرهنگ ایرانی است خلاصه اینکه چه شباهتها میان آدمیان....
مهیار علیزاده آهنگساز در صفحه شخصیاش، خبر از بستری شدن استاد هوشنگ ابتهاج در یکی از بیمارستانهای آلمان داده است. بیماری که به گفته دخترش (یلدا) نگرانکننده نیست و در حال گذر است.
پرواز همای در ادامه تور کنسرتهایش قرار است 23 و24 تیرماه در سینما هلال زاهدان با گروه «مستان» اجرای برنامه داشته باشد.
علی شادمان بازیگر سریال یاغی تصویری از خود و امیر جعفری منتشر کرده و در شرح آن نوشته «از 14 سال پیش تا امروز جنون و عشق شما در بازیگری و مهر من به شما هر روز و هر روز بیشتر شده. خانواده ماهت سلامت.»
امروز شنبه آیین رونمایی آلبوم «سپند دل» با حضور وحید تاج و عوامل آلبوم در انجمن موسیقی و مؤسسه ترنم مهر باران استان زنجان برگزار نمیشود. خبری که این خواننده منتشر کرده است.
سعید فرج پوری نوازنده کمانچه قرار است امشب (شنبه 9 جولای) در ونکوور کانادا کنسرت سه نوازی اجرا کند.
دیگه چه خبر
فیلم سینمایی «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده، اکران خود را بهصورت رسمی با فروش ۵۰۰ میلیون تومانی در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد.خبری که هوتن شکیبا بازیگر این فیلم درصفحه شخصیاش منتشر کرده. شکیبا در مراسم اکران عمومی این فیلم که روز پنجشنبه برگزار شد، عنوان کرده «یک گروه بزرگی ۳ سال پیش با سختی زیاد در کنار برف، باران، کولاک و… این فیلم را ساختند و خوشحالم بالاخره فیلم را میتوانیم در کنار مردم روی پرده سینما ببینیم.»
تئاتر مانش به کارگردانی کیومرث مرادی از دیروز جمعه 17 تیرماه در سالن پردیس شهرزاد به روی صحنه رفت.این نمایش روایتی است از آدمهای مهاجر. مهدی حسینینیا در تئاتر«مانش» نقش «سیلان» مهاجری از کشور اندونزی را بازی میکند. خبری که این کارگردان در صفحه مجازیاش منتشر کرده است.
صفحه مجازی محمدرضا شفیعی کدکنی که توسط ادمین هدایت میشود، ویدئویی منتشر کرده که به حضور دکتر کدکنی بر مزار بایزید بسطامی اشاره دارد که در چند روز گذشته انجام گرفته و در شرح آن به جایگاه بایزید در میان عارفان و اهمیت بسطام اشاره داشته: «درتمام متون عرفانی نام او با احترامی ویژه، همواره، تکرار شده است... خاقانی، شاعر بزرگ تاریخ ادب ما، که در ناحیه غربی ایران بزرگ و در شروان میزیسته است، شوق زیارت خراسان را در بسیاری از شاهکارهای خود بیان داشته است. در میان چیزهایی که عامل شیفتگی او برای سفر به خراسان بوده، در کنار حرم حضرت رضا علیه السلام، از زیارت بسطام و خاکجای بایزید یاد میکند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم:
مبنای عمل دولت انقلابی، آزادی بیان و قلم است
گروه فرهنگی- به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «حمایت از آزادی بیان و قلم، شعار برای دولت مردمی نیست؛ بلکه مبنای عمل در دولت انقلابی به شمار میرود و بر این اساس از زمان آغاز به کار وزارت فرهنگ در دولت مردمی، مجوز صدها نشریه و پایگاه خبری صادر شده است و همچنان بر حمایت از حیات نشریات مکتوب استوار خواهیم بود.»
محمد مهدی اسماعیلی در سفر به قم، در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی که در تالار مرکزی این استان برگزار شد، حمایت از آزادی بیان و قلم را رویکرد اصلی دولت مردمی بیان کرد. او با اشاره به پیگیری مشکلات کاغذ مطبوعات تصریح کرد: خوشبختانه با دستور شخص رئیسجمهور محترم واردات کاغذ با قیمت مناسب انجام شده و بزودی بخش مهمی از کاغذ مورد نیاز رسانههای مکتوب تأمین خواهد شد. اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز جنگ، جنگ روایتها است و دشمنان با همه ابزار رسانهای نهایت تلاش خود را میکنند تا با سیاه نمایی برخی مسائل، ناامیدی مطلق را از جامعه روایت کنند و در این مسیر به دروغ و تهمت هم متوسل میشوند تا جامعه ایران را بهعنوان یک جامعه بحران زده معرفی کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طبق جدیدترین افکارسنجی که از سوی جهاد دانشگاهی منتشر شده، شادکامی مردم ایران نزدیک به ۷۰ درصد رسیده است و انتشار این نظرسنجی با هجمه عجیب برخی در فضای مجازی روبهرو شد؛ اما نکته جالب نتایج تکرار این افکارسنجی بود که با نتایج افکارسنجی ابتدایی با همان جامعه آماری تفاوتی نداشت. او ناامیدی را مهمترین القای دشمنان انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: در ایامی که شاهد جنگ رسانهای ناجوانمردانهای از سوی دشمنان ملت ایران هستیم، به بازسازی گفتمان رسانهای در کشور نیاز داریم و جهاد تبیین در این عرصه میتواند نقشی تعیین کننده در حوزه روایت ایفا کند. اسماعیلی همچنین به همزیستی رسانههای مکتوب و برخط در دوره جدید اشاره کرد و ادامه داد: حوزه مطبوعات در فرایند جدید توزیع خبر با خطر گسترش فناوریهای نوین رسانههای برخط مواجه است و این مسأله دربرخی مواقع موجب کم فروغ شدن مطبوعات شده است که البته امری طبیعی است. رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تأکید کرد: در دهههای گذشته بازتاب بسیاری از فعالیتهای مهم در رسانههای مکتوب صورت میگرفت اما با گذشت زمان این امر تحت تأثیر فضای نوین انتشار سریع خبر قرار گرفت . این اتفاق به معنای حذف مطبوعات ازچرخه رسانهای کشور نیست و دراین راستا در دوره جدید به همزیستی رسانههای مکتوب و برخط رسیدهایم و حمایت از فعالان هر دو بخش، بنای اصلی دولت مردمی است. او در پایان به اهمیت برپایی نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی اشاره کرد و گفت: امیدواریم برپایی نخستین دوره این جشنواره در شهر قم موجب گسترش رسانههای دینی در کشور شود. لازم به یادآوری است، در این آیین، همچنین آیتالله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و حجتالاسلام مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، گنجینهای ارزشمند برای اهالی فرهنگ و ادب
وزیر فرهنگ همچنین در راستای این سفر استانی، صبح پنجشنبه 16 تیرماه، ضمن بازدید از کتابخانه آیتالله سیدشهابالدین مرعشی نجفی با حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی تولیت کتابخانه دیدار و گفتوگو کرد. محمد مهدی اسماعیلی، دراین بازدید، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی را گنجینهای بینظیر دانست وگفت: این کتابخانه، گنجینه ای ارزشمند برای اهالی فرهنگ و ادب کشورمحسوب میشود که با همت حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی فرزند برومند مرحوم آیتالله مرعشی نجفی بخوبی توسعه یافته است. او افزود: مرحوم آیتالله مرعشی نجفی بهعنوان یک عالم برجسته، تمام عمر با برکت خود را صرف خدمت به حوزه فرهنگ جهان اسلام و اعتلای حوزه کتاب کرد که بخشی از این خدمات، امروزه در قالب «کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی» بهعنوان یکی از مراکز فرهنگی مهم استان قم خودنمایی میکند. گفتنی است، در کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، علاوهبر آثار مکتوب علما، نسخ خطی کهن اسلامی نیز گردآوری شده است.
محمد مهدی اسماعیلی در سفر به قم، در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی که در تالار مرکزی این استان برگزار شد، حمایت از آزادی بیان و قلم را رویکرد اصلی دولت مردمی بیان کرد. او با اشاره به پیگیری مشکلات کاغذ مطبوعات تصریح کرد: خوشبختانه با دستور شخص رئیسجمهور محترم واردات کاغذ با قیمت مناسب انجام شده و بزودی بخش مهمی از کاغذ مورد نیاز رسانههای مکتوب تأمین خواهد شد. اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز جنگ، جنگ روایتها است و دشمنان با همه ابزار رسانهای نهایت تلاش خود را میکنند تا با سیاه نمایی برخی مسائل، ناامیدی مطلق را از جامعه روایت کنند و در این مسیر به دروغ و تهمت هم متوسل میشوند تا جامعه ایران را بهعنوان یک جامعه بحران زده معرفی کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طبق جدیدترین افکارسنجی که از سوی جهاد دانشگاهی منتشر شده، شادکامی مردم ایران نزدیک به ۷۰ درصد رسیده است و انتشار این نظرسنجی با هجمه عجیب برخی در فضای مجازی روبهرو شد؛ اما نکته جالب نتایج تکرار این افکارسنجی بود که با نتایج افکارسنجی ابتدایی با همان جامعه آماری تفاوتی نداشت. او ناامیدی را مهمترین القای دشمنان انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: در ایامی که شاهد جنگ رسانهای ناجوانمردانهای از سوی دشمنان ملت ایران هستیم، به بازسازی گفتمان رسانهای در کشور نیاز داریم و جهاد تبیین در این عرصه میتواند نقشی تعیین کننده در حوزه روایت ایفا کند. اسماعیلی همچنین به همزیستی رسانههای مکتوب و برخط در دوره جدید اشاره کرد و ادامه داد: حوزه مطبوعات در فرایند جدید توزیع خبر با خطر گسترش فناوریهای نوین رسانههای برخط مواجه است و این مسأله دربرخی مواقع موجب کم فروغ شدن مطبوعات شده است که البته امری طبیعی است. رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تأکید کرد: در دهههای گذشته بازتاب بسیاری از فعالیتهای مهم در رسانههای مکتوب صورت میگرفت اما با گذشت زمان این امر تحت تأثیر فضای نوین انتشار سریع خبر قرار گرفت . این اتفاق به معنای حذف مطبوعات ازچرخه رسانهای کشور نیست و دراین راستا در دوره جدید به همزیستی رسانههای مکتوب و برخط رسیدهایم و حمایت از فعالان هر دو بخش، بنای اصلی دولت مردمی است. او در پایان به اهمیت برپایی نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی اشاره کرد و گفت: امیدواریم برپایی نخستین دوره این جشنواره در شهر قم موجب گسترش رسانههای دینی در کشور شود. لازم به یادآوری است، در این آیین، همچنین آیتالله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و حجتالاسلام مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، گنجینهای ارزشمند برای اهالی فرهنگ و ادب
وزیر فرهنگ همچنین در راستای این سفر استانی، صبح پنجشنبه 16 تیرماه، ضمن بازدید از کتابخانه آیتالله سیدشهابالدین مرعشی نجفی با حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی تولیت کتابخانه دیدار و گفتوگو کرد. محمد مهدی اسماعیلی، دراین بازدید، کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی را گنجینهای بینظیر دانست وگفت: این کتابخانه، گنجینه ای ارزشمند برای اهالی فرهنگ و ادب کشورمحسوب میشود که با همت حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی فرزند برومند مرحوم آیتالله مرعشی نجفی بخوبی توسعه یافته است. او افزود: مرحوم آیتالله مرعشی نجفی بهعنوان یک عالم برجسته، تمام عمر با برکت خود را صرف خدمت به حوزه فرهنگ جهان اسلام و اعتلای حوزه کتاب کرد که بخشی از این خدمات، امروزه در قالب «کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی» بهعنوان یکی از مراکز فرهنگی مهم استان قم خودنمایی میکند. گفتنی است، در کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، علاوهبر آثار مکتوب علما، نسخ خطی کهن اسلامی نیز گردآوری شده است.
«آقاصادقِ» فراموشنشدنی
مریم حنطهزاده
منتقد ادبیات
گرچه در دو دهه اخیر، تنوع در عناوین کتابهای مرتبط با زندگی شهدا بسیار بالا بوده، اما منظرهای روایتگری و انتخاب سوژه و همچنین سبک و فرم نگارش این آثار، کمتر با تنوع و نوآوری همراه شده است. بیشتر شاهد نوعی جداسازی در پرداخت به زندگی شهدا بودهایم که حاصلش روایت شخصیتِ شهید، خارج از بستر حوادثی از انقلاب و جنگ است که او با آنها روبهرو بوده و به نوعی بر آنها تأثیر گذاشته و حتی متأثر شده است. اگر دقت کنیم مشخص میشود که بسیاری از کتابهای زندگینامهای، با محوریت زندگی و اخلاقیات شخصی به سوژهشان پرداختهاند، فضای سوگوارانه در آنها غلبه دارد و به ساختارهای رشددهندهای که بستر بروز قابلیتهای عملی شهدا بودهاند، منفعلانه نگاه کردهاند. در پرداختن به زندگی «شهید محمدصادق دشتی» با تحقیق و تدوین «محمدرضا حسینی»، اگرچه بهدلیل ویژگیهای شخصیتی و گستره فعالیتهایش، ظرفیت و جذابیتهای نگارش یک زندگینامه داستانی به سبک مرسوم کاملاً وجود داشته است، اما نویسنده و محققان کتاب «آقا صادق» انتخاب دیگری کردهاند. آنها بهجای آنکه بخواهند خاطرات کودکی، خانوادگی و حتی اخلاقی شهید را در مرکز روایت قرار داده و دراماتیزهشان کنند، منظری بالاتر را برای معرفی شهید برگزیدهاند و شخصیت و عملکرد او را در دل فعالیتهای جهاد سازندگی و پشتیبانی جنگ روایت کردهاند.
نویسنده در تدوین کتاب هم از فرمی نسبتاً نو در مستندنگاری استفاده کرده است. هر فراز، راوی مشخصی دارد اما در بازنویسی، برای کامل شدن و قرار گرفتن خاطره در زمینه واضح زمانی و مکانی، از اطلاعات دیگر راویان نیز استفاده شده است. در نتیجه برخلاف فرم داستانی، مطالب کاملاً مستند هستند و برخلاف فرم تکخاطرهنویسی، حوادث و شخصیتها دقیق و روشن توصیف شدهاند.
کتاب «آقا صادق» با انتخاب منظر و فرم متفاوت، در عین اختصار توانسته است نه تنها خود شهید دشتی را بخوبی بشناساند، بلکه تصویر شایستهای از اخلاص و مجاهدت شهیدان گمنام و بیاسلحه جهاد سازندگی را نیز ترسیم میکند. با این حال، ویژگی مهم کتاب از نظر من این است که کتاب در سبک نویسندگی، انتخاب واژگان و زاویه و فاصلهای که از سوژه خود گرفته، واجد همان ویژگیهای آگاهی، سادگی و اخلاص شهید دشتی شده است. چنانکه از تطویل و خودنمایی در بازنویسی خودداری کرده و بهجای خاطرات بیاثر، وجه آگاهیبخش شخصیت و عملکرد او را مورد توجه قرار داده است. مهمتر آنکه چنانچه خود شهید در نیایشش اشاره کرده: «خدایا دوست دارم در این دریای بیکران ایثار، گمنام بجنگم و گمنام بمیرم.»، تصویر شخصیت ویژه و مخلص آقاصادق، نه یک انسان برتر (حتی اگر چنین بوده باشد) و قهرمانی ویژه، که خوبتری در میان خوبان (قطرهای در دریای ایثار) نشان داده شده است. این هماهنگی که میان سوژه و کتاب زندگی او، در «منظر و فرم و بیان» بهدست آمده را میتوان مهمترین تمایز کتاب بهظاهر ساده «آقاصادق» دانست. خصوصیتی که همچون آقاصادق فراموشنشدنی، کتاب را هم نزد خواننده متفاوت و ماندگار میکند.
آقا صادق
تحقیق و تدوین: محمدرضا حسینی
ناشر: راه یار
منتقد ادبیات
گرچه در دو دهه اخیر، تنوع در عناوین کتابهای مرتبط با زندگی شهدا بسیار بالا بوده، اما منظرهای روایتگری و انتخاب سوژه و همچنین سبک و فرم نگارش این آثار، کمتر با تنوع و نوآوری همراه شده است. بیشتر شاهد نوعی جداسازی در پرداخت به زندگی شهدا بودهایم که حاصلش روایت شخصیتِ شهید، خارج از بستر حوادثی از انقلاب و جنگ است که او با آنها روبهرو بوده و به نوعی بر آنها تأثیر گذاشته و حتی متأثر شده است. اگر دقت کنیم مشخص میشود که بسیاری از کتابهای زندگینامهای، با محوریت زندگی و اخلاقیات شخصی به سوژهشان پرداختهاند، فضای سوگوارانه در آنها غلبه دارد و به ساختارهای رشددهندهای که بستر بروز قابلیتهای عملی شهدا بودهاند، منفعلانه نگاه کردهاند. در پرداختن به زندگی «شهید محمدصادق دشتی» با تحقیق و تدوین «محمدرضا حسینی»، اگرچه بهدلیل ویژگیهای شخصیتی و گستره فعالیتهایش، ظرفیت و جذابیتهای نگارش یک زندگینامه داستانی به سبک مرسوم کاملاً وجود داشته است، اما نویسنده و محققان کتاب «آقا صادق» انتخاب دیگری کردهاند. آنها بهجای آنکه بخواهند خاطرات کودکی، خانوادگی و حتی اخلاقی شهید را در مرکز روایت قرار داده و دراماتیزهشان کنند، منظری بالاتر را برای معرفی شهید برگزیدهاند و شخصیت و عملکرد او را در دل فعالیتهای جهاد سازندگی و پشتیبانی جنگ روایت کردهاند.
نویسنده در تدوین کتاب هم از فرمی نسبتاً نو در مستندنگاری استفاده کرده است. هر فراز، راوی مشخصی دارد اما در بازنویسی، برای کامل شدن و قرار گرفتن خاطره در زمینه واضح زمانی و مکانی، از اطلاعات دیگر راویان نیز استفاده شده است. در نتیجه برخلاف فرم داستانی، مطالب کاملاً مستند هستند و برخلاف فرم تکخاطرهنویسی، حوادث و شخصیتها دقیق و روشن توصیف شدهاند.
کتاب «آقا صادق» با انتخاب منظر و فرم متفاوت، در عین اختصار توانسته است نه تنها خود شهید دشتی را بخوبی بشناساند، بلکه تصویر شایستهای از اخلاص و مجاهدت شهیدان گمنام و بیاسلحه جهاد سازندگی را نیز ترسیم میکند. با این حال، ویژگی مهم کتاب از نظر من این است که کتاب در سبک نویسندگی، انتخاب واژگان و زاویه و فاصلهای که از سوژه خود گرفته، واجد همان ویژگیهای آگاهی، سادگی و اخلاص شهید دشتی شده است. چنانکه از تطویل و خودنمایی در بازنویسی خودداری کرده و بهجای خاطرات بیاثر، وجه آگاهیبخش شخصیت و عملکرد او را مورد توجه قرار داده است. مهمتر آنکه چنانچه خود شهید در نیایشش اشاره کرده: «خدایا دوست دارم در این دریای بیکران ایثار، گمنام بجنگم و گمنام بمیرم.»، تصویر شخصیت ویژه و مخلص آقاصادق، نه یک انسان برتر (حتی اگر چنین بوده باشد) و قهرمانی ویژه، که خوبتری در میان خوبان (قطرهای در دریای ایثار) نشان داده شده است. این هماهنگی که میان سوژه و کتاب زندگی او، در «منظر و فرم و بیان» بهدست آمده را میتوان مهمترین تمایز کتاب بهظاهر ساده «آقاصادق» دانست. خصوصیتی که همچون آقاصادق فراموشنشدنی، کتاب را هم نزد خواننده متفاوت و ماندگار میکند.
آقا صادق
تحقیق و تدوین: محمدرضا حسینی
ناشر: راه یار
عبودیت؛ جوهره مناسک حج
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
حج به معنای قصد وآهنگ چیزی یا جایی را داشتن، در شریعت اسلامی به مفهوم حرکت به سوی بیتاللهالحرام و انجام اعمالی مخصوص، در وقتی خاص است. حج در بیانی مفهومی، برنامه عملی اسلام به منظور دعوت به عبودیت و پرستش یگانه آفریدگار هستی است. در واقع حج، معرفت فطری که در ضمیر آدمیان نهفته و با سرشت آنان درآمیخته است را بیدار و به مردم درس خداشناسی میآموزد و مسئولیتشان را در پیشگاه باریتعالی خاطرنشان میسازد. در عقیده اسلامی حج نمایشی از حقیقت دین و جوهره توحیدی آن است که هموارکننده مسیر انسان برای پیمودن مدارج تعالی و تکامل معنوی است. این فریضه الهی، پیروان آیین محمدی(ص) را قادر میسازد تا در پرتو نیروی ایمان، از طرفی بر هوای نفس که منشأ گناه و ناپاکی هاست فائق آیند و از طرف دیگر با شناخت خویشتن خویش در راه اطاعت از دستورات الهی و مسئولیتشناسی گام برداشته و پاکدل و درستکار بار آیند و از صفات حمیده و سجایای انسانی برخوردار شوند.
مقصود اسلام از تشریع حج، آنگونه که از آیات و روایات برمیآید، آموزش عبودیت و پرستش خدای یکتا و امیدوار به رحمت الهی است. چنین باوری میتواند انسان را انسان بارآورده و از بندگی هوای نفس و پیروی از غرائز و شهوات باز دارد و موجبات تعالی و تکامل وی را فراهم آورد. چراکه ایمانآورندگان به آیین اسلام زمانی از ایمان خود بهره برده و به هدایت کامل نائل میشوند که تمام مراحل توحید را طی کرده و موحد باشند. این دسته از مسلمانان، ایمان خود را به شرک نیالوده و در اموری که به خدا اختصاص دارد غیر خدا را شریک قرار نمیدهند. قرآن در این رابطه میفرماید: «کسانی که ایمان آوردند و ایمان خود را به ظلم نیامیختند دارای ایمنی و مصونیتاند و هم اینان هدایت یافتگان واقعی هستند. (انعام، آیه 82). وقتی این آیه نازل شد صحابه پیامبر آن را سنگین و گران تلقی کرده و گفتند کدام یک از ما در طول زندگی به نفس خود ظلم نکرده است؟! پس برای ما ایمنی نخواهد بود. آنگاه رسول اکرم(ص) فرمود: «مقصود از ظلم در این آیه، نه آن است که گمان کرده اید، بلکه مراد از ظلم، شرک است» و در ادامه فرمود: «ایمان به خدا آن نیست که وجود آفریدگار حکیم مورد تصدیق قرار گیرد، اما آن تصدیق با شرک به خدا مخلوط شود. توحید و شرک دارای مراتب و درجات مختلفیاند، ممکن است یک فرد الهی از جهتی موحد و از جهات دیگر مشرک باشد.» در آیین اسلام ضمن آیات و روایاتی متعدد، مراتب توحید بیان شده و میتوان آن را در چهار مرحله خلاصه کرد؛ توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی و توحید در عبودیت. مقصود از توحید در عبودیت آن است که معبود مردم فقط و فقط آفریدگار جهان باشد و بس و برای او همانند و شریکی قرار ندهند و جز پروردگار یکتا هیچ چیز و هیچکس ستایش نشود.
شرک در عبودیت بیش از سایر موارد، سعادت بشر را تهدید میکند. از این جهت در تعالیم اسلام، خطر آن مهمتر تلقی شده و برای مصون ماندن از آسیبهای آن رهنمودهای زیادی رسیده است. گروهی از مردم در مسیر زندگی برسر دو راهی شرک و توحید در عبودیت قرار میگیرند و دانسته و ندانسته از صراط مستقیم توحید منحرف میشوند. برای آنکه از این خطر بزرگ وارهیم و به عوارض شرک دچار نشویم، لازم است معنی توحید و شرک در عبودیت را بهتر بشناسیم و از هدف عالی دین در این باره آگاهی بیشتری به دست آوریم. عبودیت در بستر توحید ناظر بر دو معناست؛ یکی عبودیت به مفهوم عبادت و پرستش و آن دیگری عبودیت به معنای فرمانبرداری و اطاعت از دستورات الهی میباشد. در قرآن کریم این مفاهیم اغلب با تعابیر «اعبدوا» و «تعبدون» به کار رفته و در هر دو مورد مقصود، پرستش و عبودیت است که ضمن آنها از صراط مستقیم نیز سخن به میان آمده است. در منطق قرآن فرمانبرداری از خداوند، در مقابل پیروی از «شیطان»، «طاغوت» و«نفس اماره» قرار دارد. زیرا پیروی از این سه، موجب سر باز زدن از اوامر الهی و تن دادن به ذلت و خواری است. بنابراین عبودیت در مفهوم اسلامی دو وجه دارد؛ یکی ستایش خداوند، دیگری فرمانبرداری از دستورات الهی. لذا اگر مؤمنین در هر دو وجه، موحد باشند میتوانند با نیروی ایمان، خویشتن را از انحرافهای اعتقادی و سیئات اخلاقی مصون دارند. برای اینکه عبودیت و بندگی خدا آلوده به شرک نشود، لازمهاش شناخت انسان از خود و عرفان به ابعاد وجودیش میباشد. ازاین رو مقدمه حج و حاجی شدن حضور در صحرای عرفه و تلاش مؤمنانه برای شناخت خود است. شناخت خود موجب خواهد شد تا فرد مسلمان وظایف خویش را به درستی فرا گرفته واز اطاعتهای مشرکانه برکنار ماند. بنابراین شناخت و تشخیص شرک از توحید در مقام عمل، شرط اول مصون ماندن ایمان از انحراف از مسیر صراط مستقیم آیین محمدی است و در مرحله بعد اطاعت از دستورات الهی و عمل به آنها میباشد؛ چیزی که جوهره وفلسفه حج را شکل میدهد.
دبیر گروه پایداری
حج به معنای قصد وآهنگ چیزی یا جایی را داشتن، در شریعت اسلامی به مفهوم حرکت به سوی بیتاللهالحرام و انجام اعمالی مخصوص، در وقتی خاص است. حج در بیانی مفهومی، برنامه عملی اسلام به منظور دعوت به عبودیت و پرستش یگانه آفریدگار هستی است. در واقع حج، معرفت فطری که در ضمیر آدمیان نهفته و با سرشت آنان درآمیخته است را بیدار و به مردم درس خداشناسی میآموزد و مسئولیتشان را در پیشگاه باریتعالی خاطرنشان میسازد. در عقیده اسلامی حج نمایشی از حقیقت دین و جوهره توحیدی آن است که هموارکننده مسیر انسان برای پیمودن مدارج تعالی و تکامل معنوی است. این فریضه الهی، پیروان آیین محمدی(ص) را قادر میسازد تا در پرتو نیروی ایمان، از طرفی بر هوای نفس که منشأ گناه و ناپاکی هاست فائق آیند و از طرف دیگر با شناخت خویشتن خویش در راه اطاعت از دستورات الهی و مسئولیتشناسی گام برداشته و پاکدل و درستکار بار آیند و از صفات حمیده و سجایای انسانی برخوردار شوند.
مقصود اسلام از تشریع حج، آنگونه که از آیات و روایات برمیآید، آموزش عبودیت و پرستش خدای یکتا و امیدوار به رحمت الهی است. چنین باوری میتواند انسان را انسان بارآورده و از بندگی هوای نفس و پیروی از غرائز و شهوات باز دارد و موجبات تعالی و تکامل وی را فراهم آورد. چراکه ایمانآورندگان به آیین اسلام زمانی از ایمان خود بهره برده و به هدایت کامل نائل میشوند که تمام مراحل توحید را طی کرده و موحد باشند. این دسته از مسلمانان، ایمان خود را به شرک نیالوده و در اموری که به خدا اختصاص دارد غیر خدا را شریک قرار نمیدهند. قرآن در این رابطه میفرماید: «کسانی که ایمان آوردند و ایمان خود را به ظلم نیامیختند دارای ایمنی و مصونیتاند و هم اینان هدایت یافتگان واقعی هستند. (انعام، آیه 82). وقتی این آیه نازل شد صحابه پیامبر آن را سنگین و گران تلقی کرده و گفتند کدام یک از ما در طول زندگی به نفس خود ظلم نکرده است؟! پس برای ما ایمنی نخواهد بود. آنگاه رسول اکرم(ص) فرمود: «مقصود از ظلم در این آیه، نه آن است که گمان کرده اید، بلکه مراد از ظلم، شرک است» و در ادامه فرمود: «ایمان به خدا آن نیست که وجود آفریدگار حکیم مورد تصدیق قرار گیرد، اما آن تصدیق با شرک به خدا مخلوط شود. توحید و شرک دارای مراتب و درجات مختلفیاند، ممکن است یک فرد الهی از جهتی موحد و از جهات دیگر مشرک باشد.» در آیین اسلام ضمن آیات و روایاتی متعدد، مراتب توحید بیان شده و میتوان آن را در چهار مرحله خلاصه کرد؛ توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی و توحید در عبودیت. مقصود از توحید در عبودیت آن است که معبود مردم فقط و فقط آفریدگار جهان باشد و بس و برای او همانند و شریکی قرار ندهند و جز پروردگار یکتا هیچ چیز و هیچکس ستایش نشود.
شرک در عبودیت بیش از سایر موارد، سعادت بشر را تهدید میکند. از این جهت در تعالیم اسلام، خطر آن مهمتر تلقی شده و برای مصون ماندن از آسیبهای آن رهنمودهای زیادی رسیده است. گروهی از مردم در مسیر زندگی برسر دو راهی شرک و توحید در عبودیت قرار میگیرند و دانسته و ندانسته از صراط مستقیم توحید منحرف میشوند. برای آنکه از این خطر بزرگ وارهیم و به عوارض شرک دچار نشویم، لازم است معنی توحید و شرک در عبودیت را بهتر بشناسیم و از هدف عالی دین در این باره آگاهی بیشتری به دست آوریم. عبودیت در بستر توحید ناظر بر دو معناست؛ یکی عبودیت به مفهوم عبادت و پرستش و آن دیگری عبودیت به معنای فرمانبرداری و اطاعت از دستورات الهی میباشد. در قرآن کریم این مفاهیم اغلب با تعابیر «اعبدوا» و «تعبدون» به کار رفته و در هر دو مورد مقصود، پرستش و عبودیت است که ضمن آنها از صراط مستقیم نیز سخن به میان آمده است. در منطق قرآن فرمانبرداری از خداوند، در مقابل پیروی از «شیطان»، «طاغوت» و«نفس اماره» قرار دارد. زیرا پیروی از این سه، موجب سر باز زدن از اوامر الهی و تن دادن به ذلت و خواری است. بنابراین عبودیت در مفهوم اسلامی دو وجه دارد؛ یکی ستایش خداوند، دیگری فرمانبرداری از دستورات الهی. لذا اگر مؤمنین در هر دو وجه، موحد باشند میتوانند با نیروی ایمان، خویشتن را از انحرافهای اعتقادی و سیئات اخلاقی مصون دارند. برای اینکه عبودیت و بندگی خدا آلوده به شرک نشود، لازمهاش شناخت انسان از خود و عرفان به ابعاد وجودیش میباشد. ازاین رو مقدمه حج و حاجی شدن حضور در صحرای عرفه و تلاش مؤمنانه برای شناخت خود است. شناخت خود موجب خواهد شد تا فرد مسلمان وظایف خویش را به درستی فرا گرفته واز اطاعتهای مشرکانه برکنار ماند. بنابراین شناخت و تشخیص شرک از توحید در مقام عمل، شرط اول مصون ماندن ایمان از انحراف از مسیر صراط مستقیم آیین محمدی است و در مرحله بعد اطاعت از دستورات الهی و عمل به آنها میباشد؛ چیزی که جوهره وفلسفه حج را شکل میدهد.
عکس نوشت
نمایش «روشنای شب تار» از عید سعید قربان (یکشنبه 19تیرماه) هر شب از ساعت 20 در محوطه بوستان ولایت تهران اجرا میشود. این نمایش به کارگردانی حسن بزرا و تهیهکنندگی علی اسماعیلی با موضوع غدیر خم روایتگر ولایت حضرت امیر علی(ع) در تاریخ پیش و پس از اسلام است. «روشنای شب تار» محصول سازمان هنری رسانهای اوج با مشارکت بنیاد فرهنگی رودکی است که به همت مؤسسه هنری رسانهای سیمای ققنوس هر شب در بوستان ولایت تهران اجرا میشود. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سامانه «ایران تیک» به نشانی www.irantic.com بهصورت رایگان اقدام به تهیه بلیت کنند. /روابط عمومی
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
آرزویم برای مردم مملکتم سلامتی، دلی خوش و جوانگرایی است
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
مبنای عمل دولت انقلابی، آزادی بیان و قلم است
-
«آقاصادقِ» فراموشنشدنی
-
عبودیت؛ جوهره مناسک حج
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین