ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
درنشست پژوهشی «موسیقی مذهبی خوانش و دگرگونی آن» مطرح شد
محتوای نوحههای عزاداری تغییر کرده است
نشست پژوهشی «موسیقی مذهبی خوانش و دگرگونی آن» به همت کانون پژوهشگران خانه موسیقی ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این نشست پژوهشی جمعی از اهالی موسیقی از جمله مهرداد عربستانی، بهروز وجدانی و بهروز مبصری حضور داشتند و درمورد موضوعات مختلف با هم به بحث و گفتوگو پرداختند.
بهروز وجدانی درمورد ثبت جهانی مداحیها ، روضهها و موسیقی مذهبی میگوید: «کشور ما ازاعضای اولیه یونسکواست و ما در طول تاریخ یونسکو حضوری فعال داشته ایم، بهعنوان نمونه از اولین کشورهایی هستیم که سال 1980 در مورد موسیقی عمومی و مردمی صحبت کردیم. سال 1996 در یونسکو برنامه حمایت از گنجینههای زنده بشری پایهریزی شده و ما هم حضور موفقی در این برنامه داشتهایم و آخرین فردی که در بخش حمایت از گنجینههای زنده بشری به ثبت رسید، سید احمد مراتب بود. او تنها فرد و باز مانده از نسلی است که بعد از مرحوم ذبیحی و سلیم مؤذنزاده با آگاهی از موسیقی ردیف دستگاهی نوحهخوانی میکردند. موسیقی بخشیهای خراسان و تعزیه هم از آثار مذهبی به ثبت رسیده در یونسکو است. همچنین پرونده نقالی که بیتردید با موضوعات مذهبی همراستاست از جمله آثار فرهنگی ثبت شده در یونسکو است.»
مهرداد عربستانی هم در ادامه گفت: «مناسک ماه محرم از آن دست مراسم مذهبی است که از گذشتههای دور ابتکار عمل دست مردم بوده و به همین ترتیب موسیقی هیأتها و محتوای نوحهها هم متنوع است تا حدی که از موسیقی پاپ برای مناسک ماه محرم به وفور استفاده میشود ؛ معمولاً ابتکار در این مراسم زیاد است و سالهای اخیر شاهد هستیم سبکهای تازهای ایجاد شده، محتوای نوحهها تغییر کرده حتی در این دوران بسیاری از نوحهها شورانگیز شدهاند و با ریتمهای بالا و مهیج در مناسبتهای مذهبی با موسیقیهای ریتم دار غیر مذهبی برابری میکنند.»
بهروز وجدانی درمورد ثبت جهانی مداحیها ، روضهها و موسیقی مذهبی میگوید: «کشور ما ازاعضای اولیه یونسکواست و ما در طول تاریخ یونسکو حضوری فعال داشته ایم، بهعنوان نمونه از اولین کشورهایی هستیم که سال 1980 در مورد موسیقی عمومی و مردمی صحبت کردیم. سال 1996 در یونسکو برنامه حمایت از گنجینههای زنده بشری پایهریزی شده و ما هم حضور موفقی در این برنامه داشتهایم و آخرین فردی که در بخش حمایت از گنجینههای زنده بشری به ثبت رسید، سید احمد مراتب بود. او تنها فرد و باز مانده از نسلی است که بعد از مرحوم ذبیحی و سلیم مؤذنزاده با آگاهی از موسیقی ردیف دستگاهی نوحهخوانی میکردند. موسیقی بخشیهای خراسان و تعزیه هم از آثار مذهبی به ثبت رسیده در یونسکو است. همچنین پرونده نقالی که بیتردید با موضوعات مذهبی همراستاست از جمله آثار فرهنگی ثبت شده در یونسکو است.»
مهرداد عربستانی هم در ادامه گفت: «مناسک ماه محرم از آن دست مراسم مذهبی است که از گذشتههای دور ابتکار عمل دست مردم بوده و به همین ترتیب موسیقی هیأتها و محتوای نوحهها هم متنوع است تا حدی که از موسیقی پاپ برای مناسک ماه محرم به وفور استفاده میشود ؛ معمولاً ابتکار در این مراسم زیاد است و سالهای اخیر شاهد هستیم سبکهای تازهای ایجاد شده، محتوای نوحهها تغییر کرده حتی در این دوران بسیاری از نوحهها شورانگیز شدهاند و با ریتمهای بالا و مهیج در مناسبتهای مذهبی با موسیقیهای ریتم دار غیر مذهبی برابری میکنند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه طی یک سال گذشته عنوان کرد
نگاهمان در وزارت فرهنگ جهادی است، نیامدهایم شعار بدهیم!
خودکفایی و ملی شدن صنعت نشر از اهداف اصلی وزارت فرهنگ در دولت مردمی است
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه در آستانه هفته دولت به بررسی عملکرد یک ساله وزارت فرهنگ و بیان برخی برنامههای آینده این وزارتخانه پرداخت. وی تأکید کرد: «همکاران ما در وزارتخانه نگاه جهادی به امور دارند، ما نیامدهایم شعار بدهیم. بنا داریم این وزارتخانه، نگاه پدرانه و متعادلانه با اهالی فرهنگ داشته باشد. در همین رابطه نیز نگاههای جناحی و حزبی را در سیاستها دخیل نمیکنیم و معتقدیم مشکلات باید درجا حل شوند.»
ضرورت حذف اعمال سلیقه شخصی در شبکه نمایش خانگی
آنطور که در گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده، محمدمهدی اسماعیلی که در آستانه هفته دولت در برنامه «جهان آرا» شبکه افق حضور پیدا کرده بود گفت: «نگاه بدنه اجرایی دولت به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با نگاه رسمی نظام مندرج در قانون اساسی و سیاستهای کلی گسلی داشت که خروجی آن یک رویکرد منفعلانه بود و همین مسأله باعث افت حوزه فرهنگ و هنر شده بود. در دولت قبل در مورد سیاستهای هنری و تولید آثار نمایشی بحثهای بسیاری وجود داشت و به جای اینکه دخالتها کمتر شود و نظارتها بیشتر، عکس این قضیه وجود داشت. در زمان تحویل وزارتخانه در دوره جدید با مشکلاتی مانند حجم بالای عدم ارائه مجوزها در حوزههای نمایش، رسانه و کتاب مواجه بودیم که در نوبت اخذ مجوز قرار داشتند.»
وی افزود: «در حوزه فیلمهای سینمایی یک مجوز کلی به نمایش فیلمها داده بودند و امروز عمدتاً با فیلمهایی درگیر هستیم که برای آنها پینوشت شده اصلاحات انجام شود. در بخشهای مختلف، از این نوع نوشتهها کم نداریم که کار را نیمهکاره رها کرده بودند و برخی فیلمها هنوز هم به لحاظ عدم رفع اشکالات نتوانستهاند مجوز نمایش بگیرند. آنها باید پیش از اینکه مجوز بدهند، هماهنگ میکردند تا این اشکالات برطرف شود.»
وزیر فرهنگ ادامه داد: «امروز از نیروهای انسانی فعال برجسته و متعلق به جبهه انقلاب در بدنه وزارتخانه و زیرمجموعههای تابع استفاده کرده و به آنها مسئولیت دادیم. تقریباً تمامی نیروی انسانی ما در ستاد وزارتخانه عریض و طویل که ۱۰ سازمان و چندین مؤسسه و بنیاد را تحت نظر دارد، تقریباً تمامی عناصر از جبهه انقلابی انتخاب شدهاند و امروز یک فضای جدیدی را در منابع انسانی فراهم آوردهایم.»
اسماعیلی با اشاره به اهداف از پیش تعیین شده وزارت فرهنگ در دوره جدید گفت:«از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت مردمی، ۱۲۰ برنامه تحولی روشن و مشخص در راستای اهداف تعیین شده در وزارت فرهنگ در نظرگرفته بودیم که تا به امروز بخش قابل توجهی از این ۱۲۰ برنامه بر ریل تعیین شده قرار گرفته است.»
وی در ادامه وزارت فرهنگ را اصلیترین نهاد حکمرانی فرهنگ کشور برشمرد و افزود: «در آستانه یک سالگی فعالیت دولت مردمی، شعارهای دولت در حوزه فرهنگ را بازگو نمیکنیم بلکه از عملکرد و کارنامه این وزارتخانه باید سخن گفت.» رئیس شورای هنر کشور درباره وضعیت شبکه نمایش خانگی نیز گفت: «شبکه نمایش خانگی یک فرصت کار دانشبنیان در حوزه هنر است که باید وضعیت موجود اصلاح شود؛ چرا که بخشی از مشکلات از اعمال سلیقههای شخصی به وجود آمده است.»
وی با تأکید بر اینکه حوزه تنظیمگری در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: «باید معیارهای واحدی بین نمایش در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی حاکم باشد، از سوی دیگر در اصل نظارت بر تولیدات تصویری، اختلافی با صداوسیما نداریم. همچنین 90 درصد مباحث در جلسات مشترک با صداوسیما حل شده و بقیه موارد هم بزودی حل خواهد شد.»
وی گفت: «در این باره یک پیشنویس وزارت فرهنگ ارائه داد، یک پیشنویس هم مسئولان صداوسیما که در پایان مسئولان رسانه ملی پیشنهاد دادند که پیشنویس وزارت فرهنگ مورد بررسی قرار گیرد زیرا مسئولان وزارت فرهنگ و صداوسیما در خصوص وضعیت شبکه نمایش خانگی موضع فردی، شخصی و سازمانی ندارند.»
طرحهای خوبی برای حمایت از کتابفروشیها در دست اقدام است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت حوزه نشر و کاغذ گفت: «زمان تحویل وزارت فرهنگ، فضای نشر فضای خوبی نبود اما در مدت آغاز به کار دولت مردمی خوشبختانه تا حدود زیادی کاغذ مورد نیاز مطبوعات و نشر با مساعدت و دستور رئیس جمهور با اختصاص ارز مورد نیاز خریداری شد و بخشی از محمولههای کاغذ وارد شده است.»
وی درباره صنعت خودکفایی کاغذ گفت: «خودکفایی در حوزه کاغذ از برنامههای بلندمدت وزارت فرهنگ به شمار میرود و نهایت تلاش خود را میکنیم تا در کمترین زمان ممکن با اقدام جهادی و رفع مشکلات مالی و سخت افزاری مجموعههای تولیدکننده کاغذ به خودکفایی در این صنعت دست پیدا کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: «طی چند وقت شخص رئیس جمهور و معاون اول روزانه پیگیر حل مشکلات حوزه کاغذ هستند که اهتمام اعضای دولت مردمی تا به اینجای کار کمک بسیاری به اهداف صنعت خودکفایی کاغذ کرده است، بهعنوان نمونه وزارت آموزش و پرورش با عقد قراردادی با یکی از کارخانههای بزرگ کاغذ کشور، تولید بخش عمدهای از کتب درسی سال آینده دانشآموزان را به این کارخانه سپرده است.»
وی با بیان اینکه خودکفایی صنعت نشر صرفاً یک شعار نیست بلکه برنامهای عملیاتی با همت مدیران جهادی است، تصریح کرد: «خودکفایی صنعت نشر از اهداف اصلی وزارت فرهنگ در دولت مردمی است که تمام اقدامات لازم انجام خواهد شد تا این اتفاق بزرگ در دولت انقلابی محقق شود. برای همین قرار است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به خودکفایی در موضوع کاغذ و استقلال برسیم. ازاین رو در حوزه کار کاغذ راهبرد اصلی ما ملی شدن و خودکفایی است.»
اسماعیلی با اشاره به اینکه طرحهای خوبی برای حمایت از فروشگاههای کتاب در دست اقدام است، گفت:«برای فروشگاههای کتاب و کتابفروشیها در حال تدوین برنامهای حمایتی توسط معاونت فرهنگی هستیم که باعث رونق فروشگاههای کتاب خواهد شد، در واقع برنامه جدی و مفصلی برای توسعه و رونق فروشگاههای کتاب در نظر گرفته شده است.»
بنای ما این است از صداهای بلند نهراسیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عدهای دنبال این هستند که با جریان رسانهای، سیستم تصمیمگیری ما را دچار انفعال کنند، تصریح کرد:«امروز گروهی از جریانات هنری به برخی مسائل منتقد هستند. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس وظیفه قانونی اجازه نمایش برخی آثار مشکل دار را نداده و نخواهد داد.اجازه نخواهیم داد هرکسی در هر جایگاهی بخواهد برخلاف منافع ملی مثلاً در خصوص تحریمهای ظالمانه از قانون عدول کند؛ بلکه کاملاً در حال اجرای قانون هستیم.»
وی ادامه داد: «فشار رسانهای بر ما تأثیری نخواهد داشت. با جریاناتی که صدای بلند دارند، مواجه هستیم و این صدای بلند افراد را منفعل می کنیم. بنای ما این است از صداهای بلند نهراسیم؛ معتقدیم بخش عمده اصلی اهالی فرهنگ و هنر، شخصیتها و افراد نجیب هستند. از اینرو از همه آنها دفاع میکنیم و اگر حمایت از آنها انفعال است، من منفعل هستم.»
برای به سرانجام رساندن لایحه نظام جامع روزنامهنگاری در تلاش هستیم
وی در خصوص اخذ مالیات از چهرهها گفت:«در خصوص نظام مالیاتی باید تأکید کرد که این مسأله یک نظام عادلانه دارد و هیچ تبعیضی در آن قائل نیست زیرا مالیات حقوق عمومی است که باید پرداخت شود.»
وزیر فرهنگ با اشاره به سفرهای استانی خود طی مدت اخیر گفت: «یکی از ویژگیهای بارز دولت مردمی حضور در بین اقشار مختلف مردم و درک مشکلات از نزدیک بوده است و در سفرهای استانی خود تمام تلاشم این است با تعامل مسئولان استانی و محلی اقدامات جهادی و فوری برای حل مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه انجام شود.»
وی همچنین با تأکید بر ضرورت رفع مسائل و مشکلات خبرنگاران گفت: «لایحه نظام جامع روزنامه نگاری که دورههای گذشته به سرانجام نرسیده بود در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و امیدواریم با تصویب نهایی این لایحه در دولت و مجلس شاهد تحولات بزرگی در حوزه روزنامه نگاری و خبرنگاری باشیم.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «همواره تلاش وزارت فرهنگ در دوره جدید این بوده که فضای کار به سمت اعتلای حکمرانی فرهنگ و هنر و تحکیم تنظیمگری وزارت فرهنگ قرار گیرد زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون در این زمینه متولی است.»
اسماعیلی در پایان گفت: «بهعنوان خادم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به هیچ عنوان به موانع فکر نمیکنم و برنامهها را با جدیت و روحیه جهادی دنبال خواهیم کرد، بویژه که عمده اهالی این حوزه دغدغهمند هستند البته اختلاف دیدگاه و سلیقههایی وجود دارد اما در نهایت نگاه و مخرج مشترک همگی اعتلای نظام و حوزه فرهنگ ایران عزیز است.»
برش
بودجه قابلتوجهی به توسعه و تجهیز کتابخانههای کشور اختصاص یافته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مدیران کل کتابخانههای عمومی استانها، ضمن تأکید بر ریلگذاری جدید در حوزه نهاد کتابخانهها گفت: «بسیاری از مردم متقاضی توسعه و تجهیز کتابخانههای عمومی هستند و در سفرهای استانی اخیر بودجه قابل توجهی به این موضوع اختصاص یافته است.»
بنابر گزارش دیگری به نقل از ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی شنبه شب با حضور در همایش مدیران کل کتابخانههای عمومی استانها گفت: «مصلاهایی که از بودجه عمومی برای توسعه و تجهیز استفاده خواهند کرد، موظف به پیشبینی احداث بخشهای فرهنگی چون کتابخانههای عمومی در مصلاها هستند زیرا ویژگی ممتاز کتابخانههای عمومی نسبت به ساختارهای مشابه، عمومی بودن آن است؛ به این معنا که همه اقشار جامعه با هر سلیقه در آن حضور مییابند و از امکانات آن بهرهمند میشوند و بر همین اساس همگی باید اهتمام ویژهای نسبت به توسعه و تجهیز کتابخانههای عمومی در سراسر کشور داشته باشند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این نکته که مهمترین مؤلفه تأثیرگذاری نهاد کتابخانههای عمومی، نیروی انسانی آن است، گفت: «وقتی به استانها سفر میکنیم، با نیروهای فعال و علاقهمند حوزه کتاب و کتابخوانی مواجه میشویم که اتفاقاً بخش عمده آنها را بانوان تشکیل میدهند. بانوانی که شغل طاقت فرسای کتابداری را با صبوری تدبیر میکنند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. خدا را شاکریم که بدنه کتابخانههای عمومی بسیار توانمند و به ترویج فرهنگ کتابخوانی علاقهمند است و این توقع ما را از نهاد کتابخانهها افزایش میدهد.»
اسماعیلی با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: «به هر استانی که سفر میکنیم، بسیاری از مردم متقاضی توسعه و تجهیز کتابخانههای عمومی هستند. بر همین اساس در سفرهای اخیر بودجه قابل توجهی به توسعه و تجهیز این کتابخانهها اختصاص یافته و امیدواریم برنامه منسجم برای توسعه کتابخانههای عمومی سراسر کشور تدوین شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: باید برای هر استان اطلسی از پراکندگی، ظرفیتها و کمبودهای کتابخانههای عمومی تهیه شود تا پیش از هر سفر استانی مورد توجه قرار گیرد زیرا معتقدیم گسترش کتابخانههای عمومی از مهمترین ابزارهای کاهش آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. دولت مردمی خود را موظف به تقویت بخشهای مختلف کتابخانههای عمومی میداند چرا که برکات فراوانی برای آن متصور هستیم.»
اسماعیلی یادآور شد: «رسیدگی به زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری فرهنگ مأموریتی فراوزارتخانهای و فرانهادی است و اهتمام به پویایی «نهضت کتابخوانی» جزو مأموریتهای فرانهادی محسوب میشود. دولت مردمی در کنار تلاش برای رفع چالشهای اقتصادی کشور نسبت به توسعه فرهنگی اهتمام ویژه دارد که یکی از نشانههای آن فعالیت منظم و با برنامه ستاد فرهنگی دولت به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»
اسماعیلی به ایجاد ریلگذاری جدید در حوزه نهاد کتابخانهها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: «فعالیت تأثیرگذار در نهاد کتابخانهها مستلزم داشتن روحیه جهادی و نگاهی اعتقادی به نهضت «کتابخوانی» است که این مسأله همان تغییر ریلگذاری در حوزه فعالیت نهاد کتابخانهها به شمار میرود که از یک کار اداری عادی در این حوزه فاصله بگیریم تا در مسیر اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی قدمهای استواری برداشته شود.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهمیت آینده پژوهی در فعالیت نهاد کتابخانههای عمومی گفت: «کتاب و کتابخانه امروز رقبای جدی دارد و باید با علم و آگاهی به استقبال تغییرات این حوزه برویم تا با رفع موانع بتوانیم از ظرفیت مناسب نیروهای انسانی نهاد کتابخانهها در راستای اعتلای نهضت کتابخوانی بهرهمند شویم.»
ضرورت حذف اعمال سلیقه شخصی در شبکه نمایش خانگی
آنطور که در گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده، محمدمهدی اسماعیلی که در آستانه هفته دولت در برنامه «جهان آرا» شبکه افق حضور پیدا کرده بود گفت: «نگاه بدنه اجرایی دولت به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با نگاه رسمی نظام مندرج در قانون اساسی و سیاستهای کلی گسلی داشت که خروجی آن یک رویکرد منفعلانه بود و همین مسأله باعث افت حوزه فرهنگ و هنر شده بود. در دولت قبل در مورد سیاستهای هنری و تولید آثار نمایشی بحثهای بسیاری وجود داشت و به جای اینکه دخالتها کمتر شود و نظارتها بیشتر، عکس این قضیه وجود داشت. در زمان تحویل وزارتخانه در دوره جدید با مشکلاتی مانند حجم بالای عدم ارائه مجوزها در حوزههای نمایش، رسانه و کتاب مواجه بودیم که در نوبت اخذ مجوز قرار داشتند.»
وی افزود: «در حوزه فیلمهای سینمایی یک مجوز کلی به نمایش فیلمها داده بودند و امروز عمدتاً با فیلمهایی درگیر هستیم که برای آنها پینوشت شده اصلاحات انجام شود. در بخشهای مختلف، از این نوع نوشتهها کم نداریم که کار را نیمهکاره رها کرده بودند و برخی فیلمها هنوز هم به لحاظ عدم رفع اشکالات نتوانستهاند مجوز نمایش بگیرند. آنها باید پیش از اینکه مجوز بدهند، هماهنگ میکردند تا این اشکالات برطرف شود.»
وزیر فرهنگ ادامه داد: «امروز از نیروهای انسانی فعال برجسته و متعلق به جبهه انقلاب در بدنه وزارتخانه و زیرمجموعههای تابع استفاده کرده و به آنها مسئولیت دادیم. تقریباً تمامی نیروی انسانی ما در ستاد وزارتخانه عریض و طویل که ۱۰ سازمان و چندین مؤسسه و بنیاد را تحت نظر دارد، تقریباً تمامی عناصر از جبهه انقلابی انتخاب شدهاند و امروز یک فضای جدیدی را در منابع انسانی فراهم آوردهایم.»
اسماعیلی با اشاره به اهداف از پیش تعیین شده وزارت فرهنگ در دوره جدید گفت:«از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت مردمی، ۱۲۰ برنامه تحولی روشن و مشخص در راستای اهداف تعیین شده در وزارت فرهنگ در نظرگرفته بودیم که تا به امروز بخش قابل توجهی از این ۱۲۰ برنامه بر ریل تعیین شده قرار گرفته است.»
وی در ادامه وزارت فرهنگ را اصلیترین نهاد حکمرانی فرهنگ کشور برشمرد و افزود: «در آستانه یک سالگی فعالیت دولت مردمی، شعارهای دولت در حوزه فرهنگ را بازگو نمیکنیم بلکه از عملکرد و کارنامه این وزارتخانه باید سخن گفت.» رئیس شورای هنر کشور درباره وضعیت شبکه نمایش خانگی نیز گفت: «شبکه نمایش خانگی یک فرصت کار دانشبنیان در حوزه هنر است که باید وضعیت موجود اصلاح شود؛ چرا که بخشی از مشکلات از اعمال سلیقههای شخصی به وجود آمده است.»
وی با تأکید بر اینکه حوزه تنظیمگری در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: «باید معیارهای واحدی بین نمایش در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی حاکم باشد، از سوی دیگر در اصل نظارت بر تولیدات تصویری، اختلافی با صداوسیما نداریم. همچنین 90 درصد مباحث در جلسات مشترک با صداوسیما حل شده و بقیه موارد هم بزودی حل خواهد شد.»
وی گفت: «در این باره یک پیشنویس وزارت فرهنگ ارائه داد، یک پیشنویس هم مسئولان صداوسیما که در پایان مسئولان رسانه ملی پیشنهاد دادند که پیشنویس وزارت فرهنگ مورد بررسی قرار گیرد زیرا مسئولان وزارت فرهنگ و صداوسیما در خصوص وضعیت شبکه نمایش خانگی موضع فردی، شخصی و سازمانی ندارند.»
طرحهای خوبی برای حمایت از کتابفروشیها در دست اقدام است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت حوزه نشر و کاغذ گفت: «زمان تحویل وزارت فرهنگ، فضای نشر فضای خوبی نبود اما در مدت آغاز به کار دولت مردمی خوشبختانه تا حدود زیادی کاغذ مورد نیاز مطبوعات و نشر با مساعدت و دستور رئیس جمهور با اختصاص ارز مورد نیاز خریداری شد و بخشی از محمولههای کاغذ وارد شده است.»
وی درباره صنعت خودکفایی کاغذ گفت: «خودکفایی در حوزه کاغذ از برنامههای بلندمدت وزارت فرهنگ به شمار میرود و نهایت تلاش خود را میکنیم تا در کمترین زمان ممکن با اقدام جهادی و رفع مشکلات مالی و سخت افزاری مجموعههای تولیدکننده کاغذ به خودکفایی در این صنعت دست پیدا کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: «طی چند وقت شخص رئیس جمهور و معاون اول روزانه پیگیر حل مشکلات حوزه کاغذ هستند که اهتمام اعضای دولت مردمی تا به اینجای کار کمک بسیاری به اهداف صنعت خودکفایی کاغذ کرده است، بهعنوان نمونه وزارت آموزش و پرورش با عقد قراردادی با یکی از کارخانههای بزرگ کاغذ کشور، تولید بخش عمدهای از کتب درسی سال آینده دانشآموزان را به این کارخانه سپرده است.»
وی با بیان اینکه خودکفایی صنعت نشر صرفاً یک شعار نیست بلکه برنامهای عملیاتی با همت مدیران جهادی است، تصریح کرد: «خودکفایی صنعت نشر از اهداف اصلی وزارت فرهنگ در دولت مردمی است که تمام اقدامات لازم انجام خواهد شد تا این اتفاق بزرگ در دولت انقلابی محقق شود. برای همین قرار است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به خودکفایی در موضوع کاغذ و استقلال برسیم. ازاین رو در حوزه کار کاغذ راهبرد اصلی ما ملی شدن و خودکفایی است.»
اسماعیلی با اشاره به اینکه طرحهای خوبی برای حمایت از فروشگاههای کتاب در دست اقدام است، گفت:«برای فروشگاههای کتاب و کتابفروشیها در حال تدوین برنامهای حمایتی توسط معاونت فرهنگی هستیم که باعث رونق فروشگاههای کتاب خواهد شد، در واقع برنامه جدی و مفصلی برای توسعه و رونق فروشگاههای کتاب در نظر گرفته شده است.»
بنای ما این است از صداهای بلند نهراسیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عدهای دنبال این هستند که با جریان رسانهای، سیستم تصمیمگیری ما را دچار انفعال کنند، تصریح کرد:«امروز گروهی از جریانات هنری به برخی مسائل منتقد هستند. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس وظیفه قانونی اجازه نمایش برخی آثار مشکل دار را نداده و نخواهد داد.اجازه نخواهیم داد هرکسی در هر جایگاهی بخواهد برخلاف منافع ملی مثلاً در خصوص تحریمهای ظالمانه از قانون عدول کند؛ بلکه کاملاً در حال اجرای قانون هستیم.»
وی ادامه داد: «فشار رسانهای بر ما تأثیری نخواهد داشت. با جریاناتی که صدای بلند دارند، مواجه هستیم و این صدای بلند افراد را منفعل می کنیم. بنای ما این است از صداهای بلند نهراسیم؛ معتقدیم بخش عمده اصلی اهالی فرهنگ و هنر، شخصیتها و افراد نجیب هستند. از اینرو از همه آنها دفاع میکنیم و اگر حمایت از آنها انفعال است، من منفعل هستم.»
برای به سرانجام رساندن لایحه نظام جامع روزنامهنگاری در تلاش هستیم
وی در خصوص اخذ مالیات از چهرهها گفت:«در خصوص نظام مالیاتی باید تأکید کرد که این مسأله یک نظام عادلانه دارد و هیچ تبعیضی در آن قائل نیست زیرا مالیات حقوق عمومی است که باید پرداخت شود.»
وزیر فرهنگ با اشاره به سفرهای استانی خود طی مدت اخیر گفت: «یکی از ویژگیهای بارز دولت مردمی حضور در بین اقشار مختلف مردم و درک مشکلات از نزدیک بوده است و در سفرهای استانی خود تمام تلاشم این است با تعامل مسئولان استانی و محلی اقدامات جهادی و فوری برای حل مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه انجام شود.»
وی همچنین با تأکید بر ضرورت رفع مسائل و مشکلات خبرنگاران گفت: «لایحه نظام جامع روزنامه نگاری که دورههای گذشته به سرانجام نرسیده بود در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و امیدواریم با تصویب نهایی این لایحه در دولت و مجلس شاهد تحولات بزرگی در حوزه روزنامه نگاری و خبرنگاری باشیم.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «همواره تلاش وزارت فرهنگ در دوره جدید این بوده که فضای کار به سمت اعتلای حکمرانی فرهنگ و هنر و تحکیم تنظیمگری وزارت فرهنگ قرار گیرد زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون در این زمینه متولی است.»
اسماعیلی در پایان گفت: «بهعنوان خادم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به هیچ عنوان به موانع فکر نمیکنم و برنامهها را با جدیت و روحیه جهادی دنبال خواهیم کرد، بویژه که عمده اهالی این حوزه دغدغهمند هستند البته اختلاف دیدگاه و سلیقههایی وجود دارد اما در نهایت نگاه و مخرج مشترک همگی اعتلای نظام و حوزه فرهنگ ایران عزیز است.»
برش
بودجه قابلتوجهی به توسعه و تجهیز کتابخانههای کشور اختصاص یافته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مدیران کل کتابخانههای عمومی استانها، ضمن تأکید بر ریلگذاری جدید در حوزه نهاد کتابخانهها گفت: «بسیاری از مردم متقاضی توسعه و تجهیز کتابخانههای عمومی هستند و در سفرهای استانی اخیر بودجه قابل توجهی به این موضوع اختصاص یافته است.»
بنابر گزارش دیگری به نقل از ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی شنبه شب با حضور در همایش مدیران کل کتابخانههای عمومی استانها گفت: «مصلاهایی که از بودجه عمومی برای توسعه و تجهیز استفاده خواهند کرد، موظف به پیشبینی احداث بخشهای فرهنگی چون کتابخانههای عمومی در مصلاها هستند زیرا ویژگی ممتاز کتابخانههای عمومی نسبت به ساختارهای مشابه، عمومی بودن آن است؛ به این معنا که همه اقشار جامعه با هر سلیقه در آن حضور مییابند و از امکانات آن بهرهمند میشوند و بر همین اساس همگی باید اهتمام ویژهای نسبت به توسعه و تجهیز کتابخانههای عمومی در سراسر کشور داشته باشند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این نکته که مهمترین مؤلفه تأثیرگذاری نهاد کتابخانههای عمومی، نیروی انسانی آن است، گفت: «وقتی به استانها سفر میکنیم، با نیروهای فعال و علاقهمند حوزه کتاب و کتابخوانی مواجه میشویم که اتفاقاً بخش عمده آنها را بانوان تشکیل میدهند. بانوانی که شغل طاقت فرسای کتابداری را با صبوری تدبیر میکنند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. خدا را شاکریم که بدنه کتابخانههای عمومی بسیار توانمند و به ترویج فرهنگ کتابخوانی علاقهمند است و این توقع ما را از نهاد کتابخانهها افزایش میدهد.»
اسماعیلی با اشاره به سفرهای استانی خود گفت: «به هر استانی که سفر میکنیم، بسیاری از مردم متقاضی توسعه و تجهیز کتابخانههای عمومی هستند. بر همین اساس در سفرهای اخیر بودجه قابل توجهی به توسعه و تجهیز این کتابخانهها اختصاص یافته و امیدواریم برنامه منسجم برای توسعه کتابخانههای عمومی سراسر کشور تدوین شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: باید برای هر استان اطلسی از پراکندگی، ظرفیتها و کمبودهای کتابخانههای عمومی تهیه شود تا پیش از هر سفر استانی مورد توجه قرار گیرد زیرا معتقدیم گسترش کتابخانههای عمومی از مهمترین ابزارهای کاهش آسیبهای اجتماعی به شمار میرود. دولت مردمی خود را موظف به تقویت بخشهای مختلف کتابخانههای عمومی میداند چرا که برکات فراوانی برای آن متصور هستیم.»
اسماعیلی یادآور شد: «رسیدگی به زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری فرهنگ مأموریتی فراوزارتخانهای و فرانهادی است و اهتمام به پویایی «نهضت کتابخوانی» جزو مأموریتهای فرانهادی محسوب میشود. دولت مردمی در کنار تلاش برای رفع چالشهای اقتصادی کشور نسبت به توسعه فرهنگی اهتمام ویژه دارد که یکی از نشانههای آن فعالیت منظم و با برنامه ستاد فرهنگی دولت به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»
اسماعیلی به ایجاد ریلگذاری جدید در حوزه نهاد کتابخانهها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: «فعالیت تأثیرگذار در نهاد کتابخانهها مستلزم داشتن روحیه جهادی و نگاهی اعتقادی به نهضت «کتابخوانی» است که این مسأله همان تغییر ریلگذاری در حوزه فعالیت نهاد کتابخانهها به شمار میرود که از یک کار اداری عادی در این حوزه فاصله بگیریم تا در مسیر اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی قدمهای استواری برداشته شود.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهمیت آینده پژوهی در فعالیت نهاد کتابخانههای عمومی گفت: «کتاب و کتابخانه امروز رقبای جدی دارد و باید با علم و آگاهی به استقبال تغییرات این حوزه برویم تا با رفع موانع بتوانیم از ظرفیت مناسب نیروهای انسانی نهاد کتابخانهها در راستای اعتلای نهضت کتابخوانی بهرهمند شویم.»
برپایی نشست رسانهای بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی
در انتخاب آثار به سمت شایستهسالاری میرویم
نشست رسانهای بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران روز گذشته با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم، محمد مهدی رحیمیان دبیر هنری در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست، عبدالرضا سهرابی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم گفت: «هدف اصلی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، کشف استعدادهای جوان و پرورش آنهاست. در این راستا، نوآوریهایی در این دوره از جشنواره صورت گرفته است. ازجمله اینکه شرکتکنندگان پس از پایان کارگاههای آموزشی رها نمیشوند؛ بلکه کار اصلی از اینجا به بعد آغاز میشود.» سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امسال برای نخستینبار در پایتخت برگزار میشود و این امکان خوبی است برای اینکه هنرجویان سراسر کشور بتوانند به شکلی هدفمند و سازماندهیشده از ظرفیتها و امکانات هنری موجود در پایتخت بهرهمند شوند.» در بخش دیگری از این نشست، محمد مهدی رحیمیان دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز در سخنانی گفت: «ما سعی کردیم در انتخاب آثار به سمت شایستهسالاری برویم و افرادی را انتخاب کنیم که شایستگیهای هنری لازم را داشته باشند. این جشنواره یک حرکت مقطعی از سوی مرکز هنرهای تجسمی نیست بلکه یک پروژه بنیادین و پژوهشی است. فضایی نمایشگاهی در اختیار استادان و هنرجویان قرار خواهیم داد تا از شهریور ماه سالجاری به سمت تولید آن دسته از آثار هنری که قابلیت ارائه نمایشگاهی دارند، حرکت کنند.»/روابط عمومی
در نشست خبری سیونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مطرح شد
از اعلام موضوعات ممنوعه تا برخورد با آثار کپی و حذف سوژههای تکراری
گروه فرهنگی/ سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران قرار است از ۲۷ مهر تا دوم آبان برگزار شود. این دوره از رویداد به روال سالهای گذشته به صورت حضوری برگزار میشود و آنطور که مهدی آذرپندار در نشست خبری اعلام کرد احتمال بلیتفروشی و حضور میهمانان خارجی خواهد بود. فارغ از این خبر و اطلاعات مربوطه، کم و کیف موضوعات ممنوعه شاید پربحثترین موضوع مطرح شده در این نشست بود؛ بحثی که نه تنها بر پیشانی گزارش این نشست خبری در روز گذشته قرار گرفت و تیتر اغلب رسانههای خبری شد بلکه هر ساله و در دورههای مختلف مدیریتی همواره این رویداد مهم سینمایی را با چالش مواجه کرده و چه در دوره انتخاب و چه در دوره داوری با حرف و حدیث و خبرسازی مواجه کرده است. حالا در همین ابتدای کار مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد در گفتوگو با نمایندگان رسانههای خبری ضمن تأکید بر پایبندی و مقید بودن بر خطوط قرمز در حوزه اخلاق، تکلیف مضامین ممنوعه را مشخص کرده است. موضوع اقلیتهای جنسی تا کودککشی و خشونت درباره کودکان از مضامینی است که دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران تأکید کرده که روی آن سختگیری و حساسیت ویژه وجود دارد.
تکاندهندگی از قدرت فیلمساز میآید یا موضوع ممنوعه؟
مهدی آذرپندار در نشست خبری سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که پیش از ظهر روز یکشنبه در باغ زیبا تهران برگزار شد درباره این مضامین توضیح داد: «ما آثار درباره دگرباشان و اقلیتهای جنسی را نه میخواهیم و نه میتوانیم بپذیریم. این آثار را فارغ از اینکه خوشساخت هم باشند، نمیپذیریم. این آثار در جشنواره ما جایی ندارند. از هیأت انتخاب خواستیم در حوزههای کودککشی هم سختگیرانه برخورد کنند و این موضوع کمی بیش از حد استاندارد در سینمای ما است. گاهی فیلمساز برای اینکه درام قویتر باشد دست روی این موضوعات میگذارد. من متوجهم که مخاطب فیلم کوتاه مخاطب محدودی است ولی وقتی با یک جریان مواجه هستید و برخی آموزشگاهها اصلاً این موضوع را سفارش میدهند، باید با آن سختگیرانه برخورد کرد. در همه جای دنیا پروتکلهایی برای این موضوع وجود دارد و پیشنهاد ما به هیأت انتخاب این بود که سختگیرانه برخورد کنند. با هیأت انتخاب صحبت کردیم که آیا تکاندهندگی یک فیلم از قدرت فیلمساز میآید یا از تأثیر کودککشی؟»
او همچنین در پاسخ به سؤالی با استناد به صحبتهای پیشین خود مبنی بر باز کردن فضا برای فیلمهای سیاسی گفت: «از اعلام تا اعمال فاصله زیاد است و ما اصلاً با تعداد زیادی فیلم در بخش سیاسی مواجه نیستیم، مسأله ما این است که چرا درباره دگرباشی جنسی فیلمهای متعدد داریم، اما مثلاً در حوزه عدالت آموزشی و کارگری فیلمی نمیبینید؟ در مقابل اما تجمعی از آثار درباره حوزه زناشویی و مضامین شاد میبینید. من در حوزه اخلاقی به خط قرمزهایی مقید هستم که ابایی هم ندارم بگویم مخالف آن جریان هستم، این جشنوارهها تمام میشود اما قرار نیست من و جشنواره فیلم کوتاه تهران در حوزه دگرباشی بخشی از این موج باشیم. موضوعات برخی فیلمها را حتی اینجا نمیتوان بیان کرد که این اتفاق خوبی نیست. فیلمسازانشان هم میدانند که این آثار برای جامعه هدف دیگری ساخته شده است.»
برخورد با آثار کپی و حذف آثار تکراری
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران همچنین به مبحث ممیزی و فضایی که برخی فیلمسازان برای عدم راهیابی آثارشان به بخش مسابقه به آن پناه میبرند، گفت: «امیدواریم جشنوارهای با سلایق مختلف برگزار کنیم اما حتماً اعتراضاتی وجود خواهد داشت. هیچ فیلمسازی که فیلمش حذف شده فکر نمیکند فیلمش ضعیف بوده بلکه فکر میکند حاصل ممیزی بودهاست. گاهی دوستان دنبال دلیل دیگری برای حذف میگردند، در حالی که آثارشان ضعیف بوده است. نمیخواهیم انکار کنیم ممیزی وجود دارد اما اینطور نیست که سهم زیادی دارد.»
او در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه در برابر جسارتها در حوزه مسائل اجتماعی میایستد اما در چنین حوزههایی چندان فیلمی نیست، از تکرار برخی موضوعات در آثار و حذف ناگزیر آنها گفت: «بخشی از ممیزی به دلیل تجمع زیاد فیلمسازان در برخی موضوعات است که گاهی جزو خطر قرمزها نیست. مثلاً گاهی میبینیم پنجاه فیلم در حوزه صحنه زنی آمده و ناگزیر به حذف هستید یا الان تعداد بالایی فیلم در حوزه شکار میبینیم. این افراد باید بدانند که رقابت بسیار زیادی دارند. در این موضوع خط قرمزی وجود ندارد اما فیلمهایی ناگزیر حذف میشوند تا شاهد آثار تکراری نباشیم این نامش ممیزی نیست بلکه جلوگیری از تکرار است.»
از دیگر محورهای مهم صحبتهای آذرپندار در این نشست برخورد با آثار «کپی» بود. دبیر جشنواره فیلم کوتاه تأکید کرد که هیأت انتخاب برخورد سختگیرانه با آثار تقلیدی خواهد داشت.
جشنوارهای در دسترس برای همه
از حواشی مهم دوره گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران، محل برگزاری این رویداد بود که در مراسم اختتامیه واکنش جدی رئیس سازمان سینمایی را به همراه داشت. محمد خزاعی با انتقاد از تبلیغ گسترده مجموعه ایران مال به عنوان میزبان از تبلیغ اشرافیگری و فضای به دور از سادگی پس از انتقاد شدید مراسم را ترک کرد. آذرپندار اما با تأکید بر اینکه این رویداد حتماً امسال به ایران مال نمیرود، دلیل این تصمیم را برگزاری جشنواره در مکان دردسترس عنوان کرد: «خیلی از بچههای فیلم کوتاه دانشجو هستند و اقتصاد فیلم کوتاه نحیف است، بنابراین اصلاً رفت و آمد به جایی مثل ایران مال محل بحث و ابهام بوده است. توجه ما این است که جشنواره را در جایی برگزار کنیم که امکان دسترسی داشته باشد.» به گفته او برای مکان برگزاری هم هماهنگیهایی باید انجام پذیرد و این احتمال وجود دارد که سازمان سینمایی بخواهد در یک محل ثابت، جشنوارهها را برگزار کند و این مسأله فعلاً به هماهنگی درونسیستمی احتیاج دارد.
تکاندهندگی از قدرت فیلمساز میآید یا موضوع ممنوعه؟
مهدی آذرپندار در نشست خبری سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که پیش از ظهر روز یکشنبه در باغ زیبا تهران برگزار شد درباره این مضامین توضیح داد: «ما آثار درباره دگرباشان و اقلیتهای جنسی را نه میخواهیم و نه میتوانیم بپذیریم. این آثار را فارغ از اینکه خوشساخت هم باشند، نمیپذیریم. این آثار در جشنواره ما جایی ندارند. از هیأت انتخاب خواستیم در حوزههای کودککشی هم سختگیرانه برخورد کنند و این موضوع کمی بیش از حد استاندارد در سینمای ما است. گاهی فیلمساز برای اینکه درام قویتر باشد دست روی این موضوعات میگذارد. من متوجهم که مخاطب فیلم کوتاه مخاطب محدودی است ولی وقتی با یک جریان مواجه هستید و برخی آموزشگاهها اصلاً این موضوع را سفارش میدهند، باید با آن سختگیرانه برخورد کرد. در همه جای دنیا پروتکلهایی برای این موضوع وجود دارد و پیشنهاد ما به هیأت انتخاب این بود که سختگیرانه برخورد کنند. با هیأت انتخاب صحبت کردیم که آیا تکاندهندگی یک فیلم از قدرت فیلمساز میآید یا از تأثیر کودککشی؟»
او همچنین در پاسخ به سؤالی با استناد به صحبتهای پیشین خود مبنی بر باز کردن فضا برای فیلمهای سیاسی گفت: «از اعلام تا اعمال فاصله زیاد است و ما اصلاً با تعداد زیادی فیلم در بخش سیاسی مواجه نیستیم، مسأله ما این است که چرا درباره دگرباشی جنسی فیلمهای متعدد داریم، اما مثلاً در حوزه عدالت آموزشی و کارگری فیلمی نمیبینید؟ در مقابل اما تجمعی از آثار درباره حوزه زناشویی و مضامین شاد میبینید. من در حوزه اخلاقی به خط قرمزهایی مقید هستم که ابایی هم ندارم بگویم مخالف آن جریان هستم، این جشنوارهها تمام میشود اما قرار نیست من و جشنواره فیلم کوتاه تهران در حوزه دگرباشی بخشی از این موج باشیم. موضوعات برخی فیلمها را حتی اینجا نمیتوان بیان کرد که این اتفاق خوبی نیست. فیلمسازانشان هم میدانند که این آثار برای جامعه هدف دیگری ساخته شده است.»
برخورد با آثار کپی و حذف آثار تکراری
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران همچنین به مبحث ممیزی و فضایی که برخی فیلمسازان برای عدم راهیابی آثارشان به بخش مسابقه به آن پناه میبرند، گفت: «امیدواریم جشنوارهای با سلایق مختلف برگزار کنیم اما حتماً اعتراضاتی وجود خواهد داشت. هیچ فیلمسازی که فیلمش حذف شده فکر نمیکند فیلمش ضعیف بوده بلکه فکر میکند حاصل ممیزی بودهاست. گاهی دوستان دنبال دلیل دیگری برای حذف میگردند، در حالی که آثارشان ضعیف بوده است. نمیخواهیم انکار کنیم ممیزی وجود دارد اما اینطور نیست که سهم زیادی دارد.»
او در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه در برابر جسارتها در حوزه مسائل اجتماعی میایستد اما در چنین حوزههایی چندان فیلمی نیست، از تکرار برخی موضوعات در آثار و حذف ناگزیر آنها گفت: «بخشی از ممیزی به دلیل تجمع زیاد فیلمسازان در برخی موضوعات است که گاهی جزو خطر قرمزها نیست. مثلاً گاهی میبینیم پنجاه فیلم در حوزه صحنه زنی آمده و ناگزیر به حذف هستید یا الان تعداد بالایی فیلم در حوزه شکار میبینیم. این افراد باید بدانند که رقابت بسیار زیادی دارند. در این موضوع خط قرمزی وجود ندارد اما فیلمهایی ناگزیر حذف میشوند تا شاهد آثار تکراری نباشیم این نامش ممیزی نیست بلکه جلوگیری از تکرار است.»
از دیگر محورهای مهم صحبتهای آذرپندار در این نشست برخورد با آثار «کپی» بود. دبیر جشنواره فیلم کوتاه تأکید کرد که هیأت انتخاب برخورد سختگیرانه با آثار تقلیدی خواهد داشت.
جشنوارهای در دسترس برای همه
از حواشی مهم دوره گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران، محل برگزاری این رویداد بود که در مراسم اختتامیه واکنش جدی رئیس سازمان سینمایی را به همراه داشت. محمد خزاعی با انتقاد از تبلیغ گسترده مجموعه ایران مال به عنوان میزبان از تبلیغ اشرافیگری و فضای به دور از سادگی پس از انتقاد شدید مراسم را ترک کرد. آذرپندار اما با تأکید بر اینکه این رویداد حتماً امسال به ایران مال نمیرود، دلیل این تصمیم را برگزاری جشنواره در مکان دردسترس عنوان کرد: «خیلی از بچههای فیلم کوتاه دانشجو هستند و اقتصاد فیلم کوتاه نحیف است، بنابراین اصلاً رفت و آمد به جایی مثل ایران مال محل بحث و ابهام بوده است. توجه ما این است که جشنواره را در جایی برگزار کنیم که امکان دسترسی داشته باشد.» به گفته او برای مکان برگزاری هم هماهنگیهایی باید انجام پذیرد و این احتمال وجود دارد که سازمان سینمایی بخواهد در یک محل ثابت، جشنوارهها را برگزار کند و این مسأله فعلاً به هماهنگی درونسیستمی احتیاج دارد.
آغاز میزبانی تماشاخانه ملک از «شام خداحافظی»
نمایش «شام خداحافظی» به کارگردانی شیما خاسب، اجراهای خود را از ۲۹ مرداد با حضور هنرمندانی همچون بیژن بیرنگ، خسرو احمدی، علیرضا استادی، پویا امینی، المیرا دهقانی، محمد طاهری راد، ویدا جوان، نازنین کیوانی، محمدرضا مالکی، امید علیمردانی، مرتضی امینیتبار، رضا آشفته، شهروز دلافکار و دیگر هنرمندان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون آغاز کرد. «شام خداحافظی» نوشته مشترک ماتیو دلاپورت و الکساندر دولاپتولیر، با ترجمه شهلا حائری و شیما خاسب و تهیه کنندگی زهرا بحیرایی در تماشاخانه ملک روی صحنه رفته است.
در خلاصه داستان نمایش «شام خداحافطی» آمده است: «کلوتید و پییر تصمیم میگیرند بهترین دوستانشان را به صرف شام دعوت کنند و برای آنها شام خداحافظی تدارک ببینند و از شرشان خلاص شوند تا بتوانند با دوستان جدید آشنا شوند، با ورود آنتوان به این میهمانی اتفاقاتی رخ میدهد که این میهمانی کاملاً تحت تأثیر آن قرار میگیرد.» گفتنی است ،پیش فروش روزهای جدید نمایش «شام خداحافظی» آغاز شده است./مهر
در خلاصه داستان نمایش «شام خداحافطی» آمده است: «کلوتید و پییر تصمیم میگیرند بهترین دوستانشان را به صرف شام دعوت کنند و برای آنها شام خداحافظی تدارک ببینند و از شرشان خلاص شوند تا بتوانند با دوستان جدید آشنا شوند، با ورود آنتوان به این میهمانی اتفاقاتی رخ میدهد که این میهمانی کاملاً تحت تأثیر آن قرار میگیرد.» گفتنی است ،پیش فروش روزهای جدید نمایش «شام خداحافظی» آغاز شده است./مهر
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
محتوای نوحههای عزاداری تغییر کرده است
-
نگاهمان در وزارت فرهنگ جهادی است، نیامدهایم شعار بدهیم!
-
در انتخاب آثار به سمت شایستهسالاری میرویم
-
از اعلام موضوعات ممنوعه تا برخورد با آثار کپی و حذف سوژههای تکراری
-
آغاز میزبانی تماشاخانه ملک از «شام خداحافظی»
اخبارایران آنلاین