
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

شرکت حضوری و غیرحضوری 200 سخنران از 60 کشور جهان
گروه فرهنگی/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: «امروز امریکا در سوریه و عراق دقیقاً بهدنبال تجزیه است تا در پی آن منابع این کشورها را به یغما ببرند، از اینرو به همه جوانان توصیه میکنیم تاریخ چندساله همین کشورهایی را که ذکر شد مطالعه کنند.»
وحدت مسلمانان پیام اصلی انقلاب اسلامی ایران
آنطور که در گزارش ایسنا آمده حجتالاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر روز گذشته در نشست خبری سیوششمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) نوید بخش ارتقای جهان به سوی سعادت و دستیابی به نجات بوده گفت: «محورهای این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی، «جنگ، جهاد و صلح عادلانه و اخوت اسلامی»، «مقابله با اختلافپراکنی»، «پذیرش اجتهاد مذهبی»، «مقابله با تکفیر» و «همدردی اسلامی و جلوگیری از منازعات دینی، رعایت ادب در اختلاف و مقابله با بیاحترامی به یکدیگر» خواهد بود.»
شهریاری تأکید کرد: «وحدت مسلمانان پیام اصلی انقلاب اسلامی بوده است. اتحاد مسلمانان فکر امام راحل بود و پس از ایشان نیز رهبر معظم انقلاب موضوع وحدت را بهعنوان یکی از موضوعات مهم پیگیری و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مطرح کردند.پیام جمهوری اسلامی موجب خشم استکبار جهانی بعد از چهاردهه شده زیرا وحدت منافع استکبار جهانی را به خطر انداخته است. از قرون گذشته، استکبار جهانی سعی داشته از وحدت جوامع جلوگیری و کشورهای مختلف را به چند تکه تقسیم کند. کشور هند و حکومت عثمانی نمونههایی از تقسیم بندیها است و این نقشه همچنان ادامه دارد. ایران نیز توسط استعمار پیر در برهههای مختلف تاریخ به چند تکه تقسیم شد.»
شهریاری یادآور شد: «امروز امریکا در سوریه و عراق دقیقاً بهدنبال همین تجزیه است تا در پی آن منابع این کشورها را به یغما ببرد. از اینرو به همه جوانان توصیه میکنیم تاریخ چندساله همین کشورهایی را که ذکر شد مطالعه کنند. امروز استکبار جهانی پیشرفت ایران را دیده و حتی نقش مؤثر بانوان ما را در حوزههای مختلف حس کرده است بنابراین سعی دارد با پروژهای که در سوریه اجرا کرد؛ یعنی ایجاد اختلاف داخلی، کشور ما را نیز تجزیه کند.»
برگزاری کنفرانس منطقهای در لبنان
وی بیان کرد: «در این دوره از کنفرانس وحدت از شخصیتهای مهم جهان اسلام دعوت کردهایم. تفاوت این دوره نسبت به گذشته در دعوت میهمانان از مقامات رسمی تا چهرههای نخبگانی است. همچنین کنفرانس منطقهای در کشورهای دیگر را کلید زدیم که امسال برای اولین بار در لبنان برگزار خواهد شد، البته موضوع کنفرانس منطقهای در خراسان رضوی، گلستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و سایر شهرهای ایران نیز مورد بررسی قرار دارد تا کنفرانسهای منطقهای را بتوانیم فعال کنیم.»
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: «در سیوششمین دوره از کنفرانس از ۶۰ کشور دنیا و ۲۰۰سخنران بهصورت حضوری و غیرحضوری بهرهمند خواهیم شد. از روز چهارشنبه ۲۰ تا جمعه ۲۲ مهرماه کنفرانس حضوری وحدت اسلامی برگزار میشود. روز افتتاحیه چهارشنبه با حضور رئیسجمهور همراه خواهد شد، پنجشنبه نشست عمومی با میهمانان خارجی داریم و سپس به زیارت مرقد امام راحل خواهیم رفت. در روز جمعه نیز دیدار با رهبر معظم انقلاب را خواهیم داشت و سپس بیانیه پایانی کنفرانس بعد ازظهر همان روز قرائت میشود.»
وحدت مسلمانان پیام اصلی انقلاب اسلامی ایران
آنطور که در گزارش ایسنا آمده حجتالاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر روز گذشته در نشست خبری سیوششمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) نوید بخش ارتقای جهان به سوی سعادت و دستیابی به نجات بوده گفت: «محورهای این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی، «جنگ، جهاد و صلح عادلانه و اخوت اسلامی»، «مقابله با اختلافپراکنی»، «پذیرش اجتهاد مذهبی»، «مقابله با تکفیر» و «همدردی اسلامی و جلوگیری از منازعات دینی، رعایت ادب در اختلاف و مقابله با بیاحترامی به یکدیگر» خواهد بود.»
شهریاری تأکید کرد: «وحدت مسلمانان پیام اصلی انقلاب اسلامی بوده است. اتحاد مسلمانان فکر امام راحل بود و پس از ایشان نیز رهبر معظم انقلاب موضوع وحدت را بهعنوان یکی از موضوعات مهم پیگیری و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مطرح کردند.پیام جمهوری اسلامی موجب خشم استکبار جهانی بعد از چهاردهه شده زیرا وحدت منافع استکبار جهانی را به خطر انداخته است. از قرون گذشته، استکبار جهانی سعی داشته از وحدت جوامع جلوگیری و کشورهای مختلف را به چند تکه تقسیم کند. کشور هند و حکومت عثمانی نمونههایی از تقسیم بندیها است و این نقشه همچنان ادامه دارد. ایران نیز توسط استعمار پیر در برهههای مختلف تاریخ به چند تکه تقسیم شد.»
شهریاری یادآور شد: «امروز امریکا در سوریه و عراق دقیقاً بهدنبال همین تجزیه است تا در پی آن منابع این کشورها را به یغما ببرد. از اینرو به همه جوانان توصیه میکنیم تاریخ چندساله همین کشورهایی را که ذکر شد مطالعه کنند. امروز استکبار جهانی پیشرفت ایران را دیده و حتی نقش مؤثر بانوان ما را در حوزههای مختلف حس کرده است بنابراین سعی دارد با پروژهای که در سوریه اجرا کرد؛ یعنی ایجاد اختلاف داخلی، کشور ما را نیز تجزیه کند.»
برگزاری کنفرانس منطقهای در لبنان
وی بیان کرد: «در این دوره از کنفرانس وحدت از شخصیتهای مهم جهان اسلام دعوت کردهایم. تفاوت این دوره نسبت به گذشته در دعوت میهمانان از مقامات رسمی تا چهرههای نخبگانی است. همچنین کنفرانس منطقهای در کشورهای دیگر را کلید زدیم که امسال برای اولین بار در لبنان برگزار خواهد شد، البته موضوع کنفرانس منطقهای در خراسان رضوی، گلستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و سایر شهرهای ایران نیز مورد بررسی قرار دارد تا کنفرانسهای منطقهای را بتوانیم فعال کنیم.»
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: «در سیوششمین دوره از کنفرانس از ۶۰ کشور دنیا و ۲۰۰سخنران بهصورت حضوری و غیرحضوری بهرهمند خواهیم شد. از روز چهارشنبه ۲۰ تا جمعه ۲۲ مهرماه کنفرانس حضوری وحدت اسلامی برگزار میشود. روز افتتاحیه چهارشنبه با حضور رئیسجمهور همراه خواهد شد، پنجشنبه نشست عمومی با میهمانان خارجی داریم و سپس به زیارت مرقد امام راحل خواهیم رفت. در روز جمعه نیز دیدار با رهبر معظم انقلاب را خواهیم داشت و سپس بیانیه پایانی کنفرانس بعد ازظهر همان روز قرائت میشود.»

دشواریهای حفظ قواعد ژانر
نیلوفر ساسانی/ سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بعد از دو سال محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، با حضور هنرمندان، فیلمسازان، اهالی رسانه و چهرههای فرهنگی و هنری از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱(۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲) به دبیری مهدی آذرپندار در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود. جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که در ادوار مختلف علاوهبر ایجاد فرصتی برای دیده شدن آثار فیلمسازان جوان به واسطه ایجاد فضای گفتوگو و تبادل تجربه و رسیدن به ایدههای تازه مورد توجه علاقهمندان این حوزه بوده، از دوره سیوهشتم به خاطر پیوستن به جمع رویدادهای مورد تأیید آکادمی اسکار اعتباری دو چندان بین فیلمسازان یافته است.
همانطور که در فراخوان این دوره از جشنواره اعلام شده، امسال فیلمهایی که از طریق ژانرهای سینمایی باعث ایجاد تنوع و تکثر در فضای فیلم کوتاه میشوند، از اهمیت ویژهای برخوردار خواهند بود و همچنین توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری در اولویت انتخاب و داوری بوده است.
کار سخت فیلمسازی در چهارچوب ژانر
فردین انصاری نویسنده و کارگردان که با فیلم کوتاه داستانی «لیدی» در بخش داستانی این دوره از جشنواره شرکت کرده، معتقد است فیلمسازی در چهارچوب ژانر کار بسیار سختی است؛ زیرا ما فیلمهای باکیفیت زیادی از سایر ژانرها به یاد نمیآوریم: «بهعنوان مثال کار کردن در ژانر کمدی اصلاً کار سادهای نیست یا مثلاً درباره فیلمهای علمی تخیلی و اکشن نیز همین گفته صادق است. مگر شما چند فیلم کوتاه علمی تخیلی یا اکشن دیدهاید که بسیار باکیفیت بودهاند؟»
این کارگردان درباره رویکرد تمرکز بر حوزه ژانر در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به «ایران» توضیح داد: «اگر ژانر بهعنوان یک دغدغه جدی در جشنواره مدنظر باشد، این تصمیمگیری و تحقق آن، اتفاق خوبی است. این اتفاق میتواند هم برای فیلم کوتاه و هم برای فیلم بلند مفید و کارساز باشد. هرچند باید به این نکته توجه کرد که در سینمای امروز نباید به واسطه ژانر محوری از نقد چشمپوشی کرد.»
او تأکید دارد که فیلمسازان نسل جدید گاهی فرار رو به جلو دارند و از ژانر فرار میکنند چرا که در چهارچوب کارکردن، مخصوصاً در حوزه فیلمسازی مشکل است.
انصاری چهارمین حضور خود را در جشنواره سیونهم تجربه میکند. فیلمهای «خانه ابری»، «بیگانه»، «وحشی»، «خشن» و «ماجان» از ساختههای قبلی اوست. این کارگردان جوان درباره فضای فیلمش نیز توضیح داد: «لیدی» علاوهبر اینکه فضای جادویی دارد، یک حرف و یک پیام امروزی هم دارد که شاید حرف خیلی از مخاطبان فیلم هم باشد و من احتمال میدهم مخاطب آن را دوست داشته باشد.
تعریفهای متفاوت و گاه نامشخص
آبتین یغماییان که با فیلم کوتاه انیمیشن «گفت برقص» در این رویداد حضور دارد، در پاسخ به این سؤال که چقدر انیمیشن قابلیت پذیرش ژانرهای متنوع را دارد، گفت: «این اتفاق درباره انیمیشن هم مثل سایر فیلمهای کوتاه است و تفاوتی ندارد اما به نظرم هنر و فیلمهای امروز را خیلی نمیتوان به ژانر خاصی محدود کرد. برای مثال فیلم من یک درام است اما در جشنوارهای جایزه بهترین فیلم کمدی را گرفت، زیرا تعریفها میتواند متفاوت باشد و گاهی چهارچوب مشخصی نمیتوان برای تعیین ژانر یک اثر پیدا کرد اما میتوان بر مبنای تعاریف کلاسیک هم عمل کرد.»
او بر این باور است که تجربه هنری در فیلم کوتاه و اساساً سینما بیشتر است اما در تلویزیون باید انیمیشن را به شکل صنعتیتر دنبال کرد. یغماییان درباره تفاوت فضای کیفی ساخت آثار پویانمایی در تلویزیون و سینما بیان کرد: «به هر حال وقتی راندمان تولید در تلویزیون بالاست و باید با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است گاهی کیفیت افت کند اما از سویی دیگر وقتی این راندمان بالا میرود اتفاقاً باید بتوان خیلی حرفهای عمل کرد تا با توجه به بودجه و خواستههای سفارش دهنده بتوان اثری باکیفیت ارائه کرد. قبول دارم که تجربه هنری در فیلم کوتاه و اساساً سینما بیشتر است اما در تلویزیون باید انیمیشن را به شکل صنعتیتر دنبال کرد.»
این تهیهکننده و کارگردان در ادامه صحبتهایش با دعوت از مخاطبان انیمیشن «گفت برقص» به دیدن این اثر در جشنواره افزود: «به دلیل موضوع «عادی بودن» که محوریت این اثر است، فیلم را در جشنواره ببینند. این انیمیشن ماجرای یک روز عادی از زندگی یک آدم عادی است که راهحلی عادی را هم برای مشکل عادی خود پیدا میکند.»
«گفت برقص» یک استاپ موشن است که با تکنیک سه بعدی تلفیق شده و ۸ دقیقه و ۵۴ ثانیه دارد. ساخت این فیلم نزدیک به دو سال طول کشیده است.
تجربه یک لحظه برای مخاطب
سمیرا قمبریان تهیهکننده و کارگردان فیلم «پرواز» که در بخش تجربی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بر این باور است که فیلم تجربی باید دریافت مشخص و تجربه یک لحظه حس و آنی را برای مخاطبش ایجاد کند. او درباره مؤلفههای یک فیلم تجربی عنوان کرد: «واقعیت این است که فیلم تجربی اگر به سمت داستان برود، دیگر در گستره فیلم تجربی قرار نمیگیرد اما نه به این معنا که هر کاری را که خارج از چهارچوبهای داستان قرار بدهیم، اثر تجربی ساختهایم. فیلم تجربی به نظر من باید دریافت مشخص و تجربه یک لحظه حس و آنی را برای مخاطبش ایجاد کند. در واقع یک دریافت کلی برای مخاطب ایجاد کند.»
او کم هزینه بودن را بارزترین نکته «پرواز» دانست و گفت: «چه در ساخت این فیلم و چه دیگر آثارم بیشتر از 100 هزار تومان هزینه نکردهام و این کم هزینه بودن کاملاً در راستای هدف سینمای تجربی است. اساساً سینمای تجربی به این دلیل شکل گرفته است تا یکسری از فیلمسازان با استفاده از تواناییهای خود و بدون بودجه یا با کمترین هزینه بتوانند کارهای خلاقانهای تولید کنند.»
قمبریان درباره روند خود در به ثمر رساندن ایدهاش در فیلم تجربی توضیح داد: «من از زمان شروع ایده تا خروجی کار معمولاً برای خودم دریافتهای مشخصی را پیشرو میگذارم و در راستای آن فیلمنامه را مینویسم. در فیلم «پرواز» نیز ابتدا مفهومی کلی را مشخص کردم و بعد هر آنچه را با آن در ارتباط بود، جمع کردم و به ریتم مشخصی رساندم.»
این فیلمساز با دعوت از مخاطبان به تماشای «پرواز» در جشنواره عنوان کرد که فیلم متناسب با دغدغه مخاطب امروز و حال و هوای اوست.
قمبریان در بخش پایانی صحبتهای خود همچنین یک پیشنهاد به برگزارکنندگان جشنواره سیونهم مطرح کرد: «فیلمهای تجربی متأسفانه همیشه مجبورند در کنار فیلمهای با پروداکشن بزرگتر و پرهزینهتر قرار بگیرند و با آنها سنجیده شوند. البته منظورم این نیست که فیلم پر هزینه و داستانی نسازیم اما باید به فیلمهای لوباجتی که در کنار فیلمهای پرهزینه قرار میگیرند در رقابتها دقت کنیم. البته باید بگویم در دوره سی و نهم هیأت انتخاب و داوری بخش تجربی بسیار خوب چیده شده بود و اینکه هر دو امر انتخاب و داوری را یک گروه واحد برعهده دارند، اتفاق بسیار خوبی است.»
همانطور که در فراخوان این دوره از جشنواره اعلام شده، امسال فیلمهایی که از طریق ژانرهای سینمایی باعث ایجاد تنوع و تکثر در فضای فیلم کوتاه میشوند، از اهمیت ویژهای برخوردار خواهند بود و همچنین توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری در اولویت انتخاب و داوری بوده است.
کار سخت فیلمسازی در چهارچوب ژانر
فردین انصاری نویسنده و کارگردان که با فیلم کوتاه داستانی «لیدی» در بخش داستانی این دوره از جشنواره شرکت کرده، معتقد است فیلمسازی در چهارچوب ژانر کار بسیار سختی است؛ زیرا ما فیلمهای باکیفیت زیادی از سایر ژانرها به یاد نمیآوریم: «بهعنوان مثال کار کردن در ژانر کمدی اصلاً کار سادهای نیست یا مثلاً درباره فیلمهای علمی تخیلی و اکشن نیز همین گفته صادق است. مگر شما چند فیلم کوتاه علمی تخیلی یا اکشن دیدهاید که بسیار باکیفیت بودهاند؟»
این کارگردان درباره رویکرد تمرکز بر حوزه ژانر در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به «ایران» توضیح داد: «اگر ژانر بهعنوان یک دغدغه جدی در جشنواره مدنظر باشد، این تصمیمگیری و تحقق آن، اتفاق خوبی است. این اتفاق میتواند هم برای فیلم کوتاه و هم برای فیلم بلند مفید و کارساز باشد. هرچند باید به این نکته توجه کرد که در سینمای امروز نباید به واسطه ژانر محوری از نقد چشمپوشی کرد.»
او تأکید دارد که فیلمسازان نسل جدید گاهی فرار رو به جلو دارند و از ژانر فرار میکنند چرا که در چهارچوب کارکردن، مخصوصاً در حوزه فیلمسازی مشکل است.
انصاری چهارمین حضور خود را در جشنواره سیونهم تجربه میکند. فیلمهای «خانه ابری»، «بیگانه»، «وحشی»، «خشن» و «ماجان» از ساختههای قبلی اوست. این کارگردان جوان درباره فضای فیلمش نیز توضیح داد: «لیدی» علاوهبر اینکه فضای جادویی دارد، یک حرف و یک پیام امروزی هم دارد که شاید حرف خیلی از مخاطبان فیلم هم باشد و من احتمال میدهم مخاطب آن را دوست داشته باشد.
تعریفهای متفاوت و گاه نامشخص
آبتین یغماییان که با فیلم کوتاه انیمیشن «گفت برقص» در این رویداد حضور دارد، در پاسخ به این سؤال که چقدر انیمیشن قابلیت پذیرش ژانرهای متنوع را دارد، گفت: «این اتفاق درباره انیمیشن هم مثل سایر فیلمهای کوتاه است و تفاوتی ندارد اما به نظرم هنر و فیلمهای امروز را خیلی نمیتوان به ژانر خاصی محدود کرد. برای مثال فیلم من یک درام است اما در جشنوارهای جایزه بهترین فیلم کمدی را گرفت، زیرا تعریفها میتواند متفاوت باشد و گاهی چهارچوب مشخصی نمیتوان برای تعیین ژانر یک اثر پیدا کرد اما میتوان بر مبنای تعاریف کلاسیک هم عمل کرد.»
او بر این باور است که تجربه هنری در فیلم کوتاه و اساساً سینما بیشتر است اما در تلویزیون باید انیمیشن را به شکل صنعتیتر دنبال کرد. یغماییان درباره تفاوت فضای کیفی ساخت آثار پویانمایی در تلویزیون و سینما بیان کرد: «به هر حال وقتی راندمان تولید در تلویزیون بالاست و باید با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است گاهی کیفیت افت کند اما از سویی دیگر وقتی این راندمان بالا میرود اتفاقاً باید بتوان خیلی حرفهای عمل کرد تا با توجه به بودجه و خواستههای سفارش دهنده بتوان اثری باکیفیت ارائه کرد. قبول دارم که تجربه هنری در فیلم کوتاه و اساساً سینما بیشتر است اما در تلویزیون باید انیمیشن را به شکل صنعتیتر دنبال کرد.»
این تهیهکننده و کارگردان در ادامه صحبتهایش با دعوت از مخاطبان انیمیشن «گفت برقص» به دیدن این اثر در جشنواره افزود: «به دلیل موضوع «عادی بودن» که محوریت این اثر است، فیلم را در جشنواره ببینند. این انیمیشن ماجرای یک روز عادی از زندگی یک آدم عادی است که راهحلی عادی را هم برای مشکل عادی خود پیدا میکند.»
«گفت برقص» یک استاپ موشن است که با تکنیک سه بعدی تلفیق شده و ۸ دقیقه و ۵۴ ثانیه دارد. ساخت این فیلم نزدیک به دو سال طول کشیده است.
تجربه یک لحظه برای مخاطب
سمیرا قمبریان تهیهکننده و کارگردان فیلم «پرواز» که در بخش تجربی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بر این باور است که فیلم تجربی باید دریافت مشخص و تجربه یک لحظه حس و آنی را برای مخاطبش ایجاد کند. او درباره مؤلفههای یک فیلم تجربی عنوان کرد: «واقعیت این است که فیلم تجربی اگر به سمت داستان برود، دیگر در گستره فیلم تجربی قرار نمیگیرد اما نه به این معنا که هر کاری را که خارج از چهارچوبهای داستان قرار بدهیم، اثر تجربی ساختهایم. فیلم تجربی به نظر من باید دریافت مشخص و تجربه یک لحظه حس و آنی را برای مخاطبش ایجاد کند. در واقع یک دریافت کلی برای مخاطب ایجاد کند.»
او کم هزینه بودن را بارزترین نکته «پرواز» دانست و گفت: «چه در ساخت این فیلم و چه دیگر آثارم بیشتر از 100 هزار تومان هزینه نکردهام و این کم هزینه بودن کاملاً در راستای هدف سینمای تجربی است. اساساً سینمای تجربی به این دلیل شکل گرفته است تا یکسری از فیلمسازان با استفاده از تواناییهای خود و بدون بودجه یا با کمترین هزینه بتوانند کارهای خلاقانهای تولید کنند.»
قمبریان درباره روند خود در به ثمر رساندن ایدهاش در فیلم تجربی توضیح داد: «من از زمان شروع ایده تا خروجی کار معمولاً برای خودم دریافتهای مشخصی را پیشرو میگذارم و در راستای آن فیلمنامه را مینویسم. در فیلم «پرواز» نیز ابتدا مفهومی کلی را مشخص کردم و بعد هر آنچه را با آن در ارتباط بود، جمع کردم و به ریتم مشخصی رساندم.»
این فیلمساز با دعوت از مخاطبان به تماشای «پرواز» در جشنواره عنوان کرد که فیلم متناسب با دغدغه مخاطب امروز و حال و هوای اوست.
قمبریان در بخش پایانی صحبتهای خود همچنین یک پیشنهاد به برگزارکنندگان جشنواره سیونهم مطرح کرد: «فیلمهای تجربی متأسفانه همیشه مجبورند در کنار فیلمهای با پروداکشن بزرگتر و پرهزینهتر قرار بگیرند و با آنها سنجیده شوند. البته منظورم این نیست که فیلم پر هزینه و داستانی نسازیم اما باید به فیلمهای لوباجتی که در کنار فیلمهای پرهزینه قرار میگیرند در رقابتها دقت کنیم. البته باید بگویم در دوره سی و نهم هیأت انتخاب و داوری بخش تجربی بسیار خوب چیده شده بود و اینکه هر دو امر انتخاب و داوری را یک گروه واحد برعهده دارند، اتفاق بسیار خوبی است.»

اهمیت خاطرات پشت جبهه گاهی بیشتر از خود میدان نبرد است
مرضیه کیان/ «روزهای پیامبری» از جمله کتابهایی است که طی روزهای اخیر روانه کتاب فروشیها شده؛ نوشتهای از روحالله شریفی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس که به همت انتشارات سوره مهر و دفتر ادبیات و هنر مقاومت منتشر شده است. این کتاب در چهار فصل، خاطرات غلامحسین حدادزادگان و فعالیت ویژه وی در دوران دفاع مقدس را روایت میکند. در سالهای جنگ تحمیلی، حدادزادگان کارمند بنیاد شهید قزوین، راننده آمبولانس پیکر شهدا و پیامرسان خبر شهادت تعدادی از شهدای این شهر بوده است. این کتاب با توجه به حساسیت این مسئولیت و چگونگی مواجهه خانوادههای شهدا با پیامرسانهای خبر شهادت رزمندگان تألیف شده است. نکات بیشتر درباره «روزهای پیامبری» را در گفتوگوی امروز «ایران» با روحالله شریفی میخوانید.
ضرورت پرداختن به ناگفتههای جنگ تحمیلی
بخش عمدهای از کتابهای منتشر شده در حوزه دفاع مقدس به درج خاطراتی از رزمندگان خط مقدم پیکار با رژیم بعث و همچنین شهدا اختصاص دارد و در این بین آنطور که باید و شاید به اقدامات صورت گرفته از سوی دیگر حاضران در دفاع مقدس پرداخته نشده است. موضوع کتاب «روزهای پیامبری» را نیز میتوان از آن جمله دانست، ماجرای فعالیت و کارهایی که افرادی همچون غلامحسین حدادزادگان در سالهای جنگ تحمیلی انجام دادهاند و کمتر کسی درباره آنها نوشته و کمتر مخاطبی دربارهشان خوانده است.
روحالله شریفی، نویسنده کتاب «روزهای پیامبری» در پاسخ به اینکه چرا برخلاف دیگر نویسندگان به جای آنکه سراغ خاطرات رزمندگان حاضر در خط مقدم و شهدا برود دست به روایت خاطرات غلامحسین حدادزادگان زده است به «ایران» میگوید: «وقتی سخن از خاطرات جنگ به میان آید، در ذهن عموم مردم چیزی جدا از افرادی نظیر غلامحسین حدادزادگان و فعالیتهای آنان نقش میبندد. اغلب خاطرات افرادی برایمان موضوعیت پیدا میکند که در استانهای درگیر جنگ تحمیلی گذشته باشد؛ خاطراتی که در آن گلوله شلیک شده باشد. خمپاره بر زمین خورده باشد و از همه مهمتر آنکه طرف مقابل قهرمان و شخصیت مورد نظر ما نیروهای بعثی باشد، با هم درگیر شوند و خاطرهای در آن میانه شکل بگیرد و ما نیز بهعنوان نویسنده آن خاطرات را ضبط و ثبت کنیم و... . اما همانطور که اشاره کردید در «روزهای پیام بری» این گونه نیست. خاطرات آقای حدادزادگان ما را به جغرافیایی میبرد که در آن یک گلوله هم شلیک نمیشود ولی دربردارنده خاطراتی به مراتب تکاندهندهتر و خواندنیتر از آن چیزی است که پیشتر شنیده یا خواندهایم.»
کار ادبیات پایداری هنوز تمام نشده
او درباره اینکه آشنایی قبلی با راوی این کتاب داشته یا اینکه براساس یک پیشنهاد به سراغ حدادزادگان رفته ادامه میدهد: «نه! او را نمیشناختم، حتی بحث پیشنهاد سازمان یا ناشر خاصی هم در میان نبود. ماجرای تألیف این کتاب به روزی بازمیگردد که آقای حدادزادگان به محل کارم آمد. یک کتاب، حدود 10 روزنامه و یک فلش حاوی مستندهایی را که از او ساخته شده بود نیز همراه خود داشت. گفت همشهری شما هستم اما بیرون قزوین من را بیشتر میشناسند. گفتم خودم بیایم بگویم که آدمهایی شبیه من هم هستند که میتوان سراغ خاطراتشان رفت و از آنان نوشت.»
این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری در ادامه اشاره به خاطرات نخستین دیدار خود با راوی کتاب میگوید: «با اینکه در ابتدا واکنش من به ایشان محترمانه بود اما راستش پیش خودم گفتم خدا خیرت بدهد! این همه روزنامه سراسری، شبکه یک و شبکه افق دربارهات نوشتهاند و کار ساختهاند. چقدر دیگر باید بنویسند که راضی بشوی؟ هنوز قیافه این مرد در روز اول آشنایی و حتی نوع راه رفتنش را به یاد دارم. بعدها متوجه شدم که با آن همه آمد و شد و گپ و گفت مستندسازان و حتی دستاندرکاران تلویزیونی و اهالی رسانه هنوز به آرامش نرسیده بود. متأسفانه حتی او را به حاشیه برده و از متن اصلی دور کرده بودند. او با کوله باری از رنج پیش من آمده بود و من فهمیدم تا زمانی که حرف دل و ناگفتههای راویان جنگ را مکتوب نکنیم کاری در زمینه ادبیات پایداری نکردهایم.»
شریفی درباره اینکه «روزهای پیامبری» چه برشهایی از زندگی غلامحسین حدادزادگان را در برمیگیرد، تصریح میکند: «در این کتاب بر زندگی حدادزادگان، از زمان ورود به بنیاد شهید تا پایان پیامرسانیاش تمرکز شده است؛ اینکه چگونه وارد بنیاد شهید میشود، چه کارهایی میکند و چه میشود که ادامهاش نمیدهد. آقای حدادزادگان در بنیاد شهید دو کار اصلی داشته: بردن پیام شهادت برای خانواده شهدا و رانندگی آمبولانس پیکر شهدا. او در پیام بری به شیوه خاصی عمل میکرده. معمولاً کسی از او راضی نبوده اما خانواده شهدا هم از او گلایهای نداشتهاند. او یک سال به منوالی که در کتاب آمده خبر میرساند تا اینکه یک اتفاق غیرمنتظره رخ میدهد، رئیس بنیاد شهید به او میگوید باید خبر شهادت برادرت را به مادرت برسانی! حدادزادگان راننده آمبولانس پیکر شهدا نیز بود. او کار در بنیاد شهید را در حالی شروع میکند که از کودکی از جنازه میترسید.»
توسل به طنز برای مواجهه راحتتر با تلخی وقایع
نویسنده کتاب «روزهای پیامبری» با تأکید بر اینکه مخاطب در این کتاب با روایتی ناگفته از جنگ و لایهای عمیق از تاریخ جنگ رو به رو میشود، در پاسخ به اینکه تلخترین روایتی که در خلال گفتوگوها با غلامحسین حدادزادگان برای تألیف کتاب با آن مواجه شده میگوید:«ترجیح میدهم به این سؤال پاسخ ندهم. باید همه خاطرات او را خواند تا زندگی و زمانه و شخصیت او را درک کنیم. حدادزادگان در این کتاب بارها و بارها شما را غافلگیر میکند و بر همین اساس هم به علاقهمندان اطمینان میدهم که از خواندن این کتاب هرگز پشیمان نمیشوند. در این کتاب رگههایی از طنز نیز به چشم میخورد که نشأت گرفته از عوامل مختلفی است، عواملی از جمله زیرکی راوی و همچنین برخورداریاش از روحیه طنز. بر همین اساس هم بسیاری از اطرافیان غلامحسین حدادزادگان با خنده و خوشی خاطرات او را بازگو میکنند، البته خودم نیز علاقهمند به استفاده از طنز در ساختار نوشتار کتاب بودم و به شکلی هدفمند تلاش کردم با بهرهمندی از طنزی ملایم در حین روایت، کار را متعادل کنم تا واقعیت ماجرا و تلخیهای آن را همانگونه که هست و راحتتر به مخاطبان منتقل کنم.»
شریفی درباره مدت زمانی که صرف انجام گفتوگوهای این کتاب و همچنین پیادهسازی و تألیف آن کرده تصریح میکند: «این کتاب ماحصل انجام 30 ساعت مصاحبه و گفتوگو است، برای پیادهسازی و تدوین آن نیز حدود دوسال زمان صرف کردهام. بگذارید در پایان به نکتهای اشاره کنم، اینکه بهعنوان نویسنده کتاب «روزهای پیامبری» هماکنون چه خصیصهای بهعنوان مهمترین ویژگی شخصیت غلامحسین حدادزادگان در ذهنم نقش بسته است، بیهیچ اغراقی او یکی از هزاران جعبه سیاه هواپیمای غول پیکر ادبیات جنگ تحمیلی است. «روزهای پیامبری» قادر است بیدارمان کند و به ما بگوید که ارزش و اهمیت خاطرات پشت جبهه گاه بیشتر از خود جبهه و میدان جنگ است. شما در این کتاب فقط با زندگی راوی آشنا نمیشوید. این کتاب روایت زندگی شهیدان است. خودشان، خانوادههایشان و همه غم ها و شادیهایی که ما سالهاست از آنها بیخبر ماندهایم.»
ضرورت پرداختن به ناگفتههای جنگ تحمیلی
بخش عمدهای از کتابهای منتشر شده در حوزه دفاع مقدس به درج خاطراتی از رزمندگان خط مقدم پیکار با رژیم بعث و همچنین شهدا اختصاص دارد و در این بین آنطور که باید و شاید به اقدامات صورت گرفته از سوی دیگر حاضران در دفاع مقدس پرداخته نشده است. موضوع کتاب «روزهای پیامبری» را نیز میتوان از آن جمله دانست، ماجرای فعالیت و کارهایی که افرادی همچون غلامحسین حدادزادگان در سالهای جنگ تحمیلی انجام دادهاند و کمتر کسی درباره آنها نوشته و کمتر مخاطبی دربارهشان خوانده است.
روحالله شریفی، نویسنده کتاب «روزهای پیامبری» در پاسخ به اینکه چرا برخلاف دیگر نویسندگان به جای آنکه سراغ خاطرات رزمندگان حاضر در خط مقدم و شهدا برود دست به روایت خاطرات غلامحسین حدادزادگان زده است به «ایران» میگوید: «وقتی سخن از خاطرات جنگ به میان آید، در ذهن عموم مردم چیزی جدا از افرادی نظیر غلامحسین حدادزادگان و فعالیتهای آنان نقش میبندد. اغلب خاطرات افرادی برایمان موضوعیت پیدا میکند که در استانهای درگیر جنگ تحمیلی گذشته باشد؛ خاطراتی که در آن گلوله شلیک شده باشد. خمپاره بر زمین خورده باشد و از همه مهمتر آنکه طرف مقابل قهرمان و شخصیت مورد نظر ما نیروهای بعثی باشد، با هم درگیر شوند و خاطرهای در آن میانه شکل بگیرد و ما نیز بهعنوان نویسنده آن خاطرات را ضبط و ثبت کنیم و... . اما همانطور که اشاره کردید در «روزهای پیام بری» این گونه نیست. خاطرات آقای حدادزادگان ما را به جغرافیایی میبرد که در آن یک گلوله هم شلیک نمیشود ولی دربردارنده خاطراتی به مراتب تکاندهندهتر و خواندنیتر از آن چیزی است که پیشتر شنیده یا خواندهایم.»
کار ادبیات پایداری هنوز تمام نشده
او درباره اینکه آشنایی قبلی با راوی این کتاب داشته یا اینکه براساس یک پیشنهاد به سراغ حدادزادگان رفته ادامه میدهد: «نه! او را نمیشناختم، حتی بحث پیشنهاد سازمان یا ناشر خاصی هم در میان نبود. ماجرای تألیف این کتاب به روزی بازمیگردد که آقای حدادزادگان به محل کارم آمد. یک کتاب، حدود 10 روزنامه و یک فلش حاوی مستندهایی را که از او ساخته شده بود نیز همراه خود داشت. گفت همشهری شما هستم اما بیرون قزوین من را بیشتر میشناسند. گفتم خودم بیایم بگویم که آدمهایی شبیه من هم هستند که میتوان سراغ خاطراتشان رفت و از آنان نوشت.»
این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری در ادامه اشاره به خاطرات نخستین دیدار خود با راوی کتاب میگوید: «با اینکه در ابتدا واکنش من به ایشان محترمانه بود اما راستش پیش خودم گفتم خدا خیرت بدهد! این همه روزنامه سراسری، شبکه یک و شبکه افق دربارهات نوشتهاند و کار ساختهاند. چقدر دیگر باید بنویسند که راضی بشوی؟ هنوز قیافه این مرد در روز اول آشنایی و حتی نوع راه رفتنش را به یاد دارم. بعدها متوجه شدم که با آن همه آمد و شد و گپ و گفت مستندسازان و حتی دستاندرکاران تلویزیونی و اهالی رسانه هنوز به آرامش نرسیده بود. متأسفانه حتی او را به حاشیه برده و از متن اصلی دور کرده بودند. او با کوله باری از رنج پیش من آمده بود و من فهمیدم تا زمانی که حرف دل و ناگفتههای راویان جنگ را مکتوب نکنیم کاری در زمینه ادبیات پایداری نکردهایم.»
شریفی درباره اینکه «روزهای پیامبری» چه برشهایی از زندگی غلامحسین حدادزادگان را در برمیگیرد، تصریح میکند: «در این کتاب بر زندگی حدادزادگان، از زمان ورود به بنیاد شهید تا پایان پیامرسانیاش تمرکز شده است؛ اینکه چگونه وارد بنیاد شهید میشود، چه کارهایی میکند و چه میشود که ادامهاش نمیدهد. آقای حدادزادگان در بنیاد شهید دو کار اصلی داشته: بردن پیام شهادت برای خانواده شهدا و رانندگی آمبولانس پیکر شهدا. او در پیام بری به شیوه خاصی عمل میکرده. معمولاً کسی از او راضی نبوده اما خانواده شهدا هم از او گلایهای نداشتهاند. او یک سال به منوالی که در کتاب آمده خبر میرساند تا اینکه یک اتفاق غیرمنتظره رخ میدهد، رئیس بنیاد شهید به او میگوید باید خبر شهادت برادرت را به مادرت برسانی! حدادزادگان راننده آمبولانس پیکر شهدا نیز بود. او کار در بنیاد شهید را در حالی شروع میکند که از کودکی از جنازه میترسید.»
توسل به طنز برای مواجهه راحتتر با تلخی وقایع
نویسنده کتاب «روزهای پیامبری» با تأکید بر اینکه مخاطب در این کتاب با روایتی ناگفته از جنگ و لایهای عمیق از تاریخ جنگ رو به رو میشود، در پاسخ به اینکه تلخترین روایتی که در خلال گفتوگوها با غلامحسین حدادزادگان برای تألیف کتاب با آن مواجه شده میگوید:«ترجیح میدهم به این سؤال پاسخ ندهم. باید همه خاطرات او را خواند تا زندگی و زمانه و شخصیت او را درک کنیم. حدادزادگان در این کتاب بارها و بارها شما را غافلگیر میکند و بر همین اساس هم به علاقهمندان اطمینان میدهم که از خواندن این کتاب هرگز پشیمان نمیشوند. در این کتاب رگههایی از طنز نیز به چشم میخورد که نشأت گرفته از عوامل مختلفی است، عواملی از جمله زیرکی راوی و همچنین برخورداریاش از روحیه طنز. بر همین اساس هم بسیاری از اطرافیان غلامحسین حدادزادگان با خنده و خوشی خاطرات او را بازگو میکنند، البته خودم نیز علاقهمند به استفاده از طنز در ساختار نوشتار کتاب بودم و به شکلی هدفمند تلاش کردم با بهرهمندی از طنزی ملایم در حین روایت، کار را متعادل کنم تا واقعیت ماجرا و تلخیهای آن را همانگونه که هست و راحتتر به مخاطبان منتقل کنم.»
شریفی درباره مدت زمانی که صرف انجام گفتوگوهای این کتاب و همچنین پیادهسازی و تألیف آن کرده تصریح میکند: «این کتاب ماحصل انجام 30 ساعت مصاحبه و گفتوگو است، برای پیادهسازی و تدوین آن نیز حدود دوسال زمان صرف کردهام. بگذارید در پایان به نکتهای اشاره کنم، اینکه بهعنوان نویسنده کتاب «روزهای پیامبری» هماکنون چه خصیصهای بهعنوان مهمترین ویژگی شخصیت غلامحسین حدادزادگان در ذهنم نقش بسته است، بیهیچ اغراقی او یکی از هزاران جعبه سیاه هواپیمای غول پیکر ادبیات جنگ تحمیلی است. «روزهای پیامبری» قادر است بیدارمان کند و به ما بگوید که ارزش و اهمیت خاطرات پشت جبهه گاه بیشتر از خود جبهه و میدان جنگ است. شما در این کتاب فقط با زندگی راوی آشنا نمیشوید. این کتاب روایت زندگی شهیدان است. خودشان، خانوادههایشان و همه غم ها و شادیهایی که ما سالهاست از آنها بیخبر ماندهایم.»

اخبار
برگزاری مجلس یادبود «سیدرضا مؤید» در تهران
مجلس یادبود شاعر فقید آیینی مرحوم سیدرضا مؤید به دعوت غلامرضا سازگار، علی انسانی و حسین شمسایی از شاعران آیینی و مداحان حسینی در تهران برگزار میشود.سه شاعر آیینی یادشده در اطلاعیهای خطاب به علاقهمندان شرکت در این مراسم نوشتهاند: «درگذشت تأسف برانگیز شاعر بلند آوازه آیینی پیرغلام با اخلاص آلالله استاد سید رضا مؤید خراسانی را به بیت شریف آن مرحوم، قافله عاشقان اهل بیت علیهم السلام، شاعران، مداحان و اصحاب فرهنگ و ادب تسلیت میگوییم.
به پاس دهها سال تلاش خالصانه آن عزیز فرزانه در عرصه شعر و ادب آیینی، حضور پر برکت در سالهای دفاع مقدس و تمامی مقاطع انقلاب و نیز خدمت صادقانه در حرم قدس حضرت شمس الشموس امام ابوالحسن الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا، مجلس بزرگداشتی روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن علیهم السلام واقع در ضلع شمالی تقاطع بزرگراه امام علی(ع) جنوب و شهید محلاتی برگزار میشود.»
سیدرضا مؤید، شاعر و ذاکر مشهدی، جمعه ۱۵ مهرماه در سن ۸۰ سالگی دار دنیا را وداع گفت. از وی آثاری چون «گلهای اشک»، «جلوههای رسالت» و «نغمههای ولایت» منتشر شده است./ایسنا
یک مستند داستانی درباره شهید صفدر حیدری
کتاب «دیدهبان صبح؛ نگران عصر» به قلم محمد محمودی نورآبادی یک مستند داستانی از زندگی صفدر حیدری، شهید مدافع حرم است که در آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا به شهدا پیوست. شهید حیدری، چهارمین شهید مدافع حرم از شهرستان نورآباد ممسنی در استان فارس است که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه اعزام شده بود و ۱۴ بهمن ۹۴ در جریان آزادسازی محاصره چهارساله نبل و الزهراء در شمال غرب حلب به شهادت رسید.محمودی در این کتاب که به همت انتشارات خط مقدم منتشر شده اشاره میکند که برای بهتر شدن کیفیت کار و آشنایی بیشتر با فضای محل شهادت شهید حیدری، سفری دو هفتهای به مناطق جنگی سوریه داشته و از شهرهای نبل و الزهرا و محل شهادت شهید بازدید کرده است. در بخشی از کتاب آمده: «تروریستها در ورودی شهرک، چنان سنگربندی کرده و استحکاماتی داشتند که هر کس میدید، فکر میکرد با ارتش یک کشور قدرتمند در حال جنگ است. دهانه تونل، یک حفره عادی به نظر میآمد؛ در حالی که وقتی وارد میشدی، دنیای دیگری را میدیدی. شکل خاکریزها و کانالهایی که بین دو خاکریز حفر کرده بودند و همین طور تونلهای ارتباطیشان با یکدیگر، خطی شکستناپذیر را در ذهن ترسیم میکرد. ایاز به مهدی گفت: حالا متوجه میشم چرا دشمن ما در آن حد اعتماد به نفس داشت و تلاش میکرد در مقابل حجم آتشی که روی سرشون ریخته میشه، مقاومت کنه!»/ایرنا
کنارهگیری«کیانو ریوز» از سریال «اسکورسیزی»
«کیانو ریوز» از بازی در سریال «شیطان در شهر سفید» به تهیهکنندگی «مارتین اسکورسیزی» و «لئوناردو دیکاپریو» کنارهگیری کرد.دو ماه پس از اینکه سامانه نمایش آنلاین «Hulu» اعلام کرد ستاره مجموعه فیلمهای «ماتریکس» در سریال «شیطان در شهر سفید» حضور خواهد داشت، این بازیگر ۵۸ ساله کانادایی از پروژه مذکور کنارهگیری کرد. بر همین اساس و ازچندی قبل جستوجو برای یافتن جایگزین «ریوز» در این سریال درام آغاز شده، سریالی که در بیش از یک دهه گذشته در مراحل گوناگون پیشتولید قرار داشته است. «شیطان در شهر سفید» بر اساس رمان نوشته «اریک لارسون»، حول محور شخصیت «دنیل اچ. برنهام» میچرخد، معماری که در تلاش است در نمایشگاه جهانی شیکاگو سال ۱۸۹۳ اثری ماندگار در تاریخ از خود ثبت کند. شخصیت دیگر داستان دکتر «اچ اچ هولمز» اولین قاتل زنجیرهای مدرن امریکا و مردی است که در پشت قتلهای موسوم به «قلعه قتل» قرار دارد، ساختمانی که با شکلی دقیق و بر اساس نیازهایش بهعنوان یک قاتل ساخته شده بود. این بنا در واقع یک خانه وحشت بود که برای شکنجه و قتل طراحی شده بود./ایسنا
برگزاری دوازدهمین نشست زبانشناخت
نشست دوازدهم از سلسله نشستهای «زبانشناخت» با موضوع «نسبت زبان فارسی و زبانهای محلی» برگزار میشود.این نشست با حضور داوود دشتبانی، پژوهشگر تاریخ و مسائل اقوام و مدیرمسئول ماهنامه «وطنیولی» و فصلنامه «دربند»، ساعت ۱۶ تا ۱۸ امروز برابر با دوشنبه ۱۸ مهر ماه جاری در سالن جلسات طبقه چهارم حوزهنری، شماره ۴۰۷ برگزار میشود.
داوود دشتبانی درباره ضرورت برگزاری این نشست گفته: «زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی است، اما در عین حال دهها زبان و گویش محلی نیز در ایران وجود دارند. زبان اول بخش قابل توجهی از ایرانیان نیز زبانی غیر از زبان فارسی است. این امر موجب شده پرسشهای متعددی در این باره شکل بگیرد.» گفتنی است ، عموم علاقهمندان میتوانند امروز برای شرکت در نشست دوازدهم از سلسله نشستهای «زبانشناخت» با موضوع «نسبت زبان فارسی و زبانهای محلی» به نشانی یاد شده مراجعه کنند./دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری
پخش فصل پایانی مردگان متحرک
علاقهمندان «مردگان متحرک» در ماه میلادی آینده شاهد پخش آخرین فصل این مجموعه تلویزیونی خواهند بود. این مجموعه پسارستاخیزی که داستان زندگی گروهی از انسانها را روایت میکند که در عصر آخرالزمان زامبیها زندگی میکنند، پس از ۱۱ فصل آخرین مجموعه خود را در ماه آینده ارائه میکند.ضمن اینکه آخرین سری این مجموعه با عنوان شهر مرده با تمرکز بر شخصیتهای اصلی داستان یعنی مگی و نیگان برای نمایش در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ برنامهریزی شده است؛ شبکه ایام سی امریکا ماه مارس خبر داده که اتفاقهای داستان با تمرکز بر بازی لورن کوهن(مگی) و جفری دین مورگان(نیکان) در شهر پر از زامبی نیویورک رخ میدهد.این سریال داستان زندگی پلیسی را نشان میدهد که در یک مأموریت تیر میخورد و به کما میرود. وقتی بیدار میشود، متوجه میشود همه مردم شهر تبدیل به مرده متحرک شدهاند و شهر بههم ریخته است. از اینرو بهدنبال خانوادهاش (همسر و پسرش) میرود. در نهایت آنها را به همراه گروه دیگری از بازماندگان پیدا میکند. اکثر داستان در محدوده شهر آتلانتا و حومه جورجیای جنوبی رخ میدهد./ایرنا
مجلس یادبود شاعر فقید آیینی مرحوم سیدرضا مؤید به دعوت غلامرضا سازگار، علی انسانی و حسین شمسایی از شاعران آیینی و مداحان حسینی در تهران برگزار میشود.سه شاعر آیینی یادشده در اطلاعیهای خطاب به علاقهمندان شرکت در این مراسم نوشتهاند: «درگذشت تأسف برانگیز شاعر بلند آوازه آیینی پیرغلام با اخلاص آلالله استاد سید رضا مؤید خراسانی را به بیت شریف آن مرحوم، قافله عاشقان اهل بیت علیهم السلام، شاعران، مداحان و اصحاب فرهنگ و ادب تسلیت میگوییم.
به پاس دهها سال تلاش خالصانه آن عزیز فرزانه در عرصه شعر و ادب آیینی، حضور پر برکت در سالهای دفاع مقدس و تمامی مقاطع انقلاب و نیز خدمت صادقانه در حرم قدس حضرت شمس الشموس امام ابوالحسن الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا، مجلس بزرگداشتی روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مسجد جامع حضرت قاسم بن الحسن علیهم السلام واقع در ضلع شمالی تقاطع بزرگراه امام علی(ع) جنوب و شهید محلاتی برگزار میشود.»
سیدرضا مؤید، شاعر و ذاکر مشهدی، جمعه ۱۵ مهرماه در سن ۸۰ سالگی دار دنیا را وداع گفت. از وی آثاری چون «گلهای اشک»، «جلوههای رسالت» و «نغمههای ولایت» منتشر شده است./ایسنا
یک مستند داستانی درباره شهید صفدر حیدری
کتاب «دیدهبان صبح؛ نگران عصر» به قلم محمد محمودی نورآبادی یک مستند داستانی از زندگی صفدر حیدری، شهید مدافع حرم است که در آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا به شهدا پیوست. شهید حیدری، چهارمین شهید مدافع حرم از شهرستان نورآباد ممسنی در استان فارس است که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه اعزام شده بود و ۱۴ بهمن ۹۴ در جریان آزادسازی محاصره چهارساله نبل و الزهراء در شمال غرب حلب به شهادت رسید.محمودی در این کتاب که به همت انتشارات خط مقدم منتشر شده اشاره میکند که برای بهتر شدن کیفیت کار و آشنایی بیشتر با فضای محل شهادت شهید حیدری، سفری دو هفتهای به مناطق جنگی سوریه داشته و از شهرهای نبل و الزهرا و محل شهادت شهید بازدید کرده است. در بخشی از کتاب آمده: «تروریستها در ورودی شهرک، چنان سنگربندی کرده و استحکاماتی داشتند که هر کس میدید، فکر میکرد با ارتش یک کشور قدرتمند در حال جنگ است. دهانه تونل، یک حفره عادی به نظر میآمد؛ در حالی که وقتی وارد میشدی، دنیای دیگری را میدیدی. شکل خاکریزها و کانالهایی که بین دو خاکریز حفر کرده بودند و همین طور تونلهای ارتباطیشان با یکدیگر، خطی شکستناپذیر را در ذهن ترسیم میکرد. ایاز به مهدی گفت: حالا متوجه میشم چرا دشمن ما در آن حد اعتماد به نفس داشت و تلاش میکرد در مقابل حجم آتشی که روی سرشون ریخته میشه، مقاومت کنه!»/ایرنا
کنارهگیری«کیانو ریوز» از سریال «اسکورسیزی»
«کیانو ریوز» از بازی در سریال «شیطان در شهر سفید» به تهیهکنندگی «مارتین اسکورسیزی» و «لئوناردو دیکاپریو» کنارهگیری کرد.دو ماه پس از اینکه سامانه نمایش آنلاین «Hulu» اعلام کرد ستاره مجموعه فیلمهای «ماتریکس» در سریال «شیطان در شهر سفید» حضور خواهد داشت، این بازیگر ۵۸ ساله کانادایی از پروژه مذکور کنارهگیری کرد. بر همین اساس و ازچندی قبل جستوجو برای یافتن جایگزین «ریوز» در این سریال درام آغاز شده، سریالی که در بیش از یک دهه گذشته در مراحل گوناگون پیشتولید قرار داشته است. «شیطان در شهر سفید» بر اساس رمان نوشته «اریک لارسون»، حول محور شخصیت «دنیل اچ. برنهام» میچرخد، معماری که در تلاش است در نمایشگاه جهانی شیکاگو سال ۱۸۹۳ اثری ماندگار در تاریخ از خود ثبت کند. شخصیت دیگر داستان دکتر «اچ اچ هولمز» اولین قاتل زنجیرهای مدرن امریکا و مردی است که در پشت قتلهای موسوم به «قلعه قتل» قرار دارد، ساختمانی که با شکلی دقیق و بر اساس نیازهایش بهعنوان یک قاتل ساخته شده بود. این بنا در واقع یک خانه وحشت بود که برای شکنجه و قتل طراحی شده بود./ایسنا
برگزاری دوازدهمین نشست زبانشناخت
نشست دوازدهم از سلسله نشستهای «زبانشناخت» با موضوع «نسبت زبان فارسی و زبانهای محلی» برگزار میشود.این نشست با حضور داوود دشتبانی، پژوهشگر تاریخ و مسائل اقوام و مدیرمسئول ماهنامه «وطنیولی» و فصلنامه «دربند»، ساعت ۱۶ تا ۱۸ امروز برابر با دوشنبه ۱۸ مهر ماه جاری در سالن جلسات طبقه چهارم حوزهنری، شماره ۴۰۷ برگزار میشود.
داوود دشتبانی درباره ضرورت برگزاری این نشست گفته: «زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ایرانی است، اما در عین حال دهها زبان و گویش محلی نیز در ایران وجود دارند. زبان اول بخش قابل توجهی از ایرانیان نیز زبانی غیر از زبان فارسی است. این امر موجب شده پرسشهای متعددی در این باره شکل بگیرد.» گفتنی است ، عموم علاقهمندان میتوانند امروز برای شرکت در نشست دوازدهم از سلسله نشستهای «زبانشناخت» با موضوع «نسبت زبان فارسی و زبانهای محلی» به نشانی یاد شده مراجعه کنند./دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری
پخش فصل پایانی مردگان متحرک
علاقهمندان «مردگان متحرک» در ماه میلادی آینده شاهد پخش آخرین فصل این مجموعه تلویزیونی خواهند بود. این مجموعه پسارستاخیزی که داستان زندگی گروهی از انسانها را روایت میکند که در عصر آخرالزمان زامبیها زندگی میکنند، پس از ۱۱ فصل آخرین مجموعه خود را در ماه آینده ارائه میکند.ضمن اینکه آخرین سری این مجموعه با عنوان شهر مرده با تمرکز بر شخصیتهای اصلی داستان یعنی مگی و نیگان برای نمایش در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ برنامهریزی شده است؛ شبکه ایام سی امریکا ماه مارس خبر داده که اتفاقهای داستان با تمرکز بر بازی لورن کوهن(مگی) و جفری دین مورگان(نیکان) در شهر پر از زامبی نیویورک رخ میدهد.این سریال داستان زندگی پلیسی را نشان میدهد که در یک مأموریت تیر میخورد و به کما میرود. وقتی بیدار میشود، متوجه میشود همه مردم شهر تبدیل به مرده متحرک شدهاند و شهر بههم ریخته است. از اینرو بهدنبال خانوادهاش (همسر و پسرش) میرود. در نهایت آنها را به همراه گروه دیگری از بازماندگان پیدا میکند. اکثر داستان در محدوده شهر آتلانتا و حومه جورجیای جنوبی رخ میدهد./ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شرکت حضوری و غیرحضوری 200 سخنران از 60 کشور جهان
-
دشواریهای حفظ قواعد ژانر
-
اهمیت خاطرات پشت جبهه گاهی بیشتر از خود میدان نبرد است
-
اخبار

اخبارایران آنلاین