
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

شاعری فراتر از دستهبندیهای فکری و سیاسی
مریم شهبازی/ پانزده سال قبل، در چنین روزهایی اهالی ادبیات پیکر یکی از چهرههای ماندگار شعر معاصرمان را به آغوش خاک سپردند؛ قیصر امینپور، نویسنده و شاعری که طی سالها فعالیت ادبی توانست نقش بسزایی در اعتلای بخش مهمی از فرهنگ سرزمینمان ایفا کند. در گپوگفت امروزمان با مصطفی محدثی خراسانی، درباره برخی ویژگیهای شعری قیصر میخوانیم.
فرزند خلف شعر فارسی
بررسی هر چند مختصر در حیطه شعر چهار دهه اخیر کشورمان کافی است به نام قیصر امینپور به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شاعران معاصر برسیم؛ شاعری که به عنوان هفتمین چهره ماندگار در سال 1387 مورد تقدیر قرار گرفت. فارغ از افتخارات و جوایزی که به نام این چهره ادبی ثبت شده یکی از نکات قابل توجه درباره وی را میتوان در محبوبیت قیصر دانست. این مسأله بیش از همه وقتی بحث گروههای فکری و حتی سیاسی مختلف به میان آید خودنمایی میکند.مصطفی محدثی خراسانی که همچون قیصر امینپور، سابقه سالها فعالیت شعری و ادبی جدی در همراهی با حوزههنری در کارنامه کاریاش ثبت شده در توضیح اینکه چرا اغلب شاعران معاصر، گذشته از اینکه به چه طیف فکری یا جناح سیاسی تعلق داشته باشند نسبت به او و اشعارش نگاهی مثبت دارند به «ایران» میگوید: «قیصر امینپور فرزند خلف فرهنگ، تمدن و از همه مهمتر ادبیات و میراث فرهنگیمان به شمار میآید. شاید بتوان او را با حافظ مقایسه کرد که قیصر هم شیفته خودش و هم اشعارش بود. اغراق نیست اگر بگویم نظیر حافظ که در همه دورهها برای اهالی ادبیات و مردم در جایگاه رفیعی قرار داشته، شخصیت و شعر قیصر هم برخوردار از ویژگیهای خاصی است که او را از محدودیتهای زمانی و حتی مکانی عبور میدهد.»
کارنامه کاری و ادبی قیصر گویای وجود اشعاری به چندین زبان است؛ امینپور متولد سال 1338 در گتوند، از توابع شهرستان شوشتر در استان خوزستان بود. از آنجایی که لری، گویشی است که بخشی از خوزستانیها به آن صحبت میکنند؛ افزون بر فارسی، از او اشعاری به لری بختیاری هم به یادگار مانده که طرفداران زیادی در مناطق بختیارنشین کشورمان دارد.
محدثی خراسانی در ادامه صحبت خود درباره شباهتهایی که میتوان درباره او با حافظ پیدا کرد، ادامه میدهد: «در کنار شباهتهایی که میتوان درباره او با حافظ یافت نباید فراموش کرد که این شاعر روزگار ما نکات بسیاری از بزرگان ادبیات کلاسیک فارسی آموخته بود. به همین خاطر از او اشعاری در همه قالبها، اعم از کلاسیک و مدرن دیده میشود. از نظر نگاه و مضامینی که در سرودههای خود از آنها بهره میگرفت نیز همواره بر مدار تعادل حرکت میکرد.»شاعران و منتقدان ادبی بسیاری درباره نگاه و تفکرات قیصر امینپور نوشتهاند؛ اغلب این اظهارنظرها، بویژه از سوی آنهایی که مراوداتی با وی داشتند نکات مشترکی را شامل میشود؛ اینکه ذهن قیصر مملو از دغدغههای اجتماعی بود. از سوی دیگر منتقدان، اشعار قیصر را سرودههایی متعهد به تأملات انسانی میدانند، مضامینی برآمده از آنچه در دیوان بزرگان ادبیات کلاسیک فارسی همچون حافظ و مولانا هم خودنمایی میکند؛ مسائلی که قادر است شعر او را حتی از مرزهای جغرافیایی و سیاسی هم عبور دهد.
شاعری فعال در مدار تعادل
محدثی خراسانی میگوید: «قیصر طی سالها فعالیت ادبی خود و حتی در زندگیاش نشان داد که حرکت بر مدار تعادل همواره یکی از مهمترین اصولی به شمار میآید که بر آن اصرار داشته است. توجه به این مسأله کار راحتی نیست و مصداق آن در یادگارهایی که از قیصر باقی مانده نشاندهنده وسعت روحش است. بیشک توشهای که قیصر از ادبیات کلاسیک برداشته هم در حرکت وی بر مدار تعادل نقش بسزایی داشته است.»
مجله شعر حوزههنری از جمله نشریاتی است که در دورهای دست به انتشار ویژهنامهای برای قیصر امینپور میزند؛ زمانی که محدثی خراسانی در سال 1381 سردبیری این نشریه را به عهده میگیرد. پیشنهاد انتشار ویژهنامه مذکور از سوی محدثی خراسانی مطرح شده و با عبور از برخی مشکلات بالاخره به سرانجام میرسد. آن شماره فصلنامه مجله شعر را شاید بتوان تنها اثر مکتوب و رسمی در بزرگداشت قیصر در زمان حیات وی دانست.محدثی خراسانی با اشارهای به این ویژهنامه نیز میگوید: «وقتی سردبیری مجله شعر به عهده من گذاشته شد، نخستین شمارهای را که قرار بود با مدیریتم منتشر شود به آمادهسازی ویژهنامهای برای قیصر اختصاص دادم. در آن مجله اغلب آنهایی که یادداشت و مقالههایی درباره قیصر دادند به نکاتی که مختصری از آن در سطرهای بالاتر آمده، اشاره کردند. در آن مجله حتی برای نخستین مرتبه به گفتوگویی با سیدحسن حسینی، یار دیرینه قیصر هم پرداختیم.»آنطور که محدثی خراسانی نکاتی از خاطرات سالها قبل در جمعآوری مطالب و مصاحبههای ویژهنامه مذکور میگوید، زندهیاد سیدحسن حسینی در گفتوگویی با وی از قیصر به عنوان قله جلال شعر انقلاب یاد میکند. محدثی خراسانی ادامه میدهد: «نقل قولی که از حسینی خواندید در شرایطی است که تازه قیصر در مقایسه با روحیه خروشان و از طرفی معترض حسینی در مواجهه با مشکلات، برخوردار از روحیه بسیار آرامتری بوده. البته اینجا فقط بحث اشعار قیصر در میان نیست، حتی رفتار اجتماعی او نیز به اذعان همه افرادی که قیصر را میشناختند بر مدار مهربانی و مدارا استوار بود. من در جواب گفته سیدحسن حسینی به او گفتم که شما جلوه جلال شعر انقلاب هستید و قیصر جلوه جمال شعر انقلاب.»
مهربان با جوانان
این نویسنده و شاعر کشورمان ادامه میدهد: «سید حسن هم در پاسخ به گفتهام تأکید کرد شاید اینطور به نظر برسد اما درست برخلاف من، قیصر روحیهای آرام دارد و بسیار صبورانه با اطرافیان و همکاران خود رفتار میکند. از همین بابت تأکید داشت که قیصر هم جلوه جلال و هم جلوه جمال شعر انقلاب است.»
همانطور که در سطرهای بالایی هم اشاره شد قیصر از جهت ویژگیهای اخلاقی نیز همواره در قامت فردی معتدل، آرام و بسیار مهربان با جوانان ظاهر میشد؛ نکتهای که محدثی خراسانی معتقد است جلوه بارزی از آن در اشعارش هم دیده میشود. او در پاسخ به اینکه اشعار قیصر تنها از جهت مضمون مورد توجه است یا از لحاظ ساختاری هم برخوردار از خصوصیتهای خاصی است یا نه، میگوید: «همانطور که اشاره شد قیصر در همه قالبهای کلاسیک اعم از غزل، مثنوی، رباعی و دوبیتی طبعآزمایی کرده، با این حال وجود زیباشناس و متعادل او کمکم به سوی قالبی حرکت میکند که به نوعی آن را بتوان مجموعی از همه آنها دانست که همان شعر نیمایی است. به گمانم شعر نیمایی را میتوان در روزگار ما میانگینی از همه قالبهای شعر فارسی دانست؛ آنچنان که هم از موسیقی برخوردار است و هم از ظرفیتهای مستتر در سایر قالبها.»
محدثی خراسانی معتقد است که اوج درخشش شعرهای قیصر را میتوان در سرودههای سالهای اخیر زندگیاش و در آثاری نظیر «درد جاودانگی» دید. او حتی به شعر «ناگهان چقدر زود دیر میشود» قیصر اشاره میکند و آن را از کارهای ماندنیاش عنوان میکند.
او ادامه میدهد: «اشعار قیصر از آن کارهایی نیستند که گذشت زمان سبب فراموشیشان شود، قیصر شاعری است که نمیتوان اشعار وی را به نسل یا قشر خاصی محدود کرد. همانطور که قیصر در پایاننامهاش هم نوشته، نوآوری یکی از مهمترین مسائل در ادبیات به شمار میآید، خودش هم همواره دغدغه این را داشت که دست به نوآوریهایی بزند که مبتنی بر روزگار و وضعیت فرهنگیمان باشد. تلاش او در راستای انجام نوآوری را میتوان یکی دیگر از رازهای ماندگاریاش دانست. او هرگز بدون پشتوانه دست به نوآوری نزد، سراغ میراثهای گرانسنگ فرهنگی، ادبی و ملی- مذهبی رفت و چکیدهشان را در شعرهای خود جاری کرد.»
خالق سرودههایی با مضامین متنوع
محدثی خراسانی ادامه میدهد: «اشعار قیصر سرودههایی حماسی یا شعارزده و عاشقانه یا رمانتیک صرف نیستند. حتی نمیتوان گفت که اشعارش تنها بیانگر دردهای اجتماعیاند. او بخوبی توانسته هم در بحث قالب به نوعی تعادل برسد و هم در بحث درآمیختن مضامین شکوهمند شعر فارسی به جایگاهی رفیع دست پیدا کند. شعر حماسیاش برخوردار از طنین عاشقانهاش یا بالعکس، شعر عاشقانهاش مضامین دیگری را هم در خود جای داده است. در سرودههای وی نگاه عرفانی هم دیده میشود.»
قیصر امینپور به همراه سیدحسن حسینی از جمله شاعرانی هستند که در شکلگیری و تداوم فعالیتهای بخش شعر حوزه هنری نقش مهمی ایفا کردند. محدثی خراسانی با اشاره به اثرگذاری قیصر در شعر معاصر ادامه میدهد: «در دهه شصت که اوج فعالیت آنها در عرصه شعر بود نقش پررنگی در جلسات شعری ایفا میکردند. خود من پیگیر بودم که ببینم شعر تازه قیصر چیست، چه گفته و چه مباحثی را مطرح کرده است. فضای شعری آن سالها به گونهای بود که قیصر امینپور، ساعد باقری و... تأثیر زیادی بر شاعران داشتند. بسیاری از ما تحول زبانی و فکری شعرمان را مدیون نتیجه خروجی این جلسات جریانساز بودیم.»
پایانبخش گفتههای محدثی خراسانی درباره جای خالی سکاندارهایی نظیر قیصرامینپور در شعر فارسی است، هرچند که معتقد است، در شعر امروز هم برخوردار از وجود ادیبانی نظیر محمدرضا شفیعی کدکنی هستیم؛ شاعر و نویسندهای که استاد راهنمای پایاننامه دکترای قیصر هم بود.
فرزند خلف شعر فارسی
بررسی هر چند مختصر در حیطه شعر چهار دهه اخیر کشورمان کافی است به نام قیصر امینپور به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شاعران معاصر برسیم؛ شاعری که به عنوان هفتمین چهره ماندگار در سال 1387 مورد تقدیر قرار گرفت. فارغ از افتخارات و جوایزی که به نام این چهره ادبی ثبت شده یکی از نکات قابل توجه درباره وی را میتوان در محبوبیت قیصر دانست. این مسأله بیش از همه وقتی بحث گروههای فکری و حتی سیاسی مختلف به میان آید خودنمایی میکند.مصطفی محدثی خراسانی که همچون قیصر امینپور، سابقه سالها فعالیت شعری و ادبی جدی در همراهی با حوزههنری در کارنامه کاریاش ثبت شده در توضیح اینکه چرا اغلب شاعران معاصر، گذشته از اینکه به چه طیف فکری یا جناح سیاسی تعلق داشته باشند نسبت به او و اشعارش نگاهی مثبت دارند به «ایران» میگوید: «قیصر امینپور فرزند خلف فرهنگ، تمدن و از همه مهمتر ادبیات و میراث فرهنگیمان به شمار میآید. شاید بتوان او را با حافظ مقایسه کرد که قیصر هم شیفته خودش و هم اشعارش بود. اغراق نیست اگر بگویم نظیر حافظ که در همه دورهها برای اهالی ادبیات و مردم در جایگاه رفیعی قرار داشته، شخصیت و شعر قیصر هم برخوردار از ویژگیهای خاصی است که او را از محدودیتهای زمانی و حتی مکانی عبور میدهد.»
کارنامه کاری و ادبی قیصر گویای وجود اشعاری به چندین زبان است؛ امینپور متولد سال 1338 در گتوند، از توابع شهرستان شوشتر در استان خوزستان بود. از آنجایی که لری، گویشی است که بخشی از خوزستانیها به آن صحبت میکنند؛ افزون بر فارسی، از او اشعاری به لری بختیاری هم به یادگار مانده که طرفداران زیادی در مناطق بختیارنشین کشورمان دارد.
محدثی خراسانی در ادامه صحبت خود درباره شباهتهایی که میتوان درباره او با حافظ پیدا کرد، ادامه میدهد: «در کنار شباهتهایی که میتوان درباره او با حافظ یافت نباید فراموش کرد که این شاعر روزگار ما نکات بسیاری از بزرگان ادبیات کلاسیک فارسی آموخته بود. به همین خاطر از او اشعاری در همه قالبها، اعم از کلاسیک و مدرن دیده میشود. از نظر نگاه و مضامینی که در سرودههای خود از آنها بهره میگرفت نیز همواره بر مدار تعادل حرکت میکرد.»شاعران و منتقدان ادبی بسیاری درباره نگاه و تفکرات قیصر امینپور نوشتهاند؛ اغلب این اظهارنظرها، بویژه از سوی آنهایی که مراوداتی با وی داشتند نکات مشترکی را شامل میشود؛ اینکه ذهن قیصر مملو از دغدغههای اجتماعی بود. از سوی دیگر منتقدان، اشعار قیصر را سرودههایی متعهد به تأملات انسانی میدانند، مضامینی برآمده از آنچه در دیوان بزرگان ادبیات کلاسیک فارسی همچون حافظ و مولانا هم خودنمایی میکند؛ مسائلی که قادر است شعر او را حتی از مرزهای جغرافیایی و سیاسی هم عبور دهد.
شاعری فعال در مدار تعادل
محدثی خراسانی میگوید: «قیصر طی سالها فعالیت ادبی خود و حتی در زندگیاش نشان داد که حرکت بر مدار تعادل همواره یکی از مهمترین اصولی به شمار میآید که بر آن اصرار داشته است. توجه به این مسأله کار راحتی نیست و مصداق آن در یادگارهایی که از قیصر باقی مانده نشاندهنده وسعت روحش است. بیشک توشهای که قیصر از ادبیات کلاسیک برداشته هم در حرکت وی بر مدار تعادل نقش بسزایی داشته است.»
مجله شعر حوزههنری از جمله نشریاتی است که در دورهای دست به انتشار ویژهنامهای برای قیصر امینپور میزند؛ زمانی که محدثی خراسانی در سال 1381 سردبیری این نشریه را به عهده میگیرد. پیشنهاد انتشار ویژهنامه مذکور از سوی محدثی خراسانی مطرح شده و با عبور از برخی مشکلات بالاخره به سرانجام میرسد. آن شماره فصلنامه مجله شعر را شاید بتوان تنها اثر مکتوب و رسمی در بزرگداشت قیصر در زمان حیات وی دانست.محدثی خراسانی با اشارهای به این ویژهنامه نیز میگوید: «وقتی سردبیری مجله شعر به عهده من گذاشته شد، نخستین شمارهای را که قرار بود با مدیریتم منتشر شود به آمادهسازی ویژهنامهای برای قیصر اختصاص دادم. در آن مجله اغلب آنهایی که یادداشت و مقالههایی درباره قیصر دادند به نکاتی که مختصری از آن در سطرهای بالاتر آمده، اشاره کردند. در آن مجله حتی برای نخستین مرتبه به گفتوگویی با سیدحسن حسینی، یار دیرینه قیصر هم پرداختیم.»آنطور که محدثی خراسانی نکاتی از خاطرات سالها قبل در جمعآوری مطالب و مصاحبههای ویژهنامه مذکور میگوید، زندهیاد سیدحسن حسینی در گفتوگویی با وی از قیصر به عنوان قله جلال شعر انقلاب یاد میکند. محدثی خراسانی ادامه میدهد: «نقل قولی که از حسینی خواندید در شرایطی است که تازه قیصر در مقایسه با روحیه خروشان و از طرفی معترض حسینی در مواجهه با مشکلات، برخوردار از روحیه بسیار آرامتری بوده. البته اینجا فقط بحث اشعار قیصر در میان نیست، حتی رفتار اجتماعی او نیز به اذعان همه افرادی که قیصر را میشناختند بر مدار مهربانی و مدارا استوار بود. من در جواب گفته سیدحسن حسینی به او گفتم که شما جلوه جلال شعر انقلاب هستید و قیصر جلوه جمال شعر انقلاب.»
مهربان با جوانان
این نویسنده و شاعر کشورمان ادامه میدهد: «سید حسن هم در پاسخ به گفتهام تأکید کرد شاید اینطور به نظر برسد اما درست برخلاف من، قیصر روحیهای آرام دارد و بسیار صبورانه با اطرافیان و همکاران خود رفتار میکند. از همین بابت تأکید داشت که قیصر هم جلوه جلال و هم جلوه جمال شعر انقلاب است.»
همانطور که در سطرهای بالایی هم اشاره شد قیصر از جهت ویژگیهای اخلاقی نیز همواره در قامت فردی معتدل، آرام و بسیار مهربان با جوانان ظاهر میشد؛ نکتهای که محدثی خراسانی معتقد است جلوه بارزی از آن در اشعارش هم دیده میشود. او در پاسخ به اینکه اشعار قیصر تنها از جهت مضمون مورد توجه است یا از لحاظ ساختاری هم برخوردار از خصوصیتهای خاصی است یا نه، میگوید: «همانطور که اشاره شد قیصر در همه قالبهای کلاسیک اعم از غزل، مثنوی، رباعی و دوبیتی طبعآزمایی کرده، با این حال وجود زیباشناس و متعادل او کمکم به سوی قالبی حرکت میکند که به نوعی آن را بتوان مجموعی از همه آنها دانست که همان شعر نیمایی است. به گمانم شعر نیمایی را میتوان در روزگار ما میانگینی از همه قالبهای شعر فارسی دانست؛ آنچنان که هم از موسیقی برخوردار است و هم از ظرفیتهای مستتر در سایر قالبها.»
محدثی خراسانی معتقد است که اوج درخشش شعرهای قیصر را میتوان در سرودههای سالهای اخیر زندگیاش و در آثاری نظیر «درد جاودانگی» دید. او حتی به شعر «ناگهان چقدر زود دیر میشود» قیصر اشاره میکند و آن را از کارهای ماندنیاش عنوان میکند.
او ادامه میدهد: «اشعار قیصر از آن کارهایی نیستند که گذشت زمان سبب فراموشیشان شود، قیصر شاعری است که نمیتوان اشعار وی را به نسل یا قشر خاصی محدود کرد. همانطور که قیصر در پایاننامهاش هم نوشته، نوآوری یکی از مهمترین مسائل در ادبیات به شمار میآید، خودش هم همواره دغدغه این را داشت که دست به نوآوریهایی بزند که مبتنی بر روزگار و وضعیت فرهنگیمان باشد. تلاش او در راستای انجام نوآوری را میتوان یکی دیگر از رازهای ماندگاریاش دانست. او هرگز بدون پشتوانه دست به نوآوری نزد، سراغ میراثهای گرانسنگ فرهنگی، ادبی و ملی- مذهبی رفت و چکیدهشان را در شعرهای خود جاری کرد.»
خالق سرودههایی با مضامین متنوع
محدثی خراسانی ادامه میدهد: «اشعار قیصر سرودههایی حماسی یا شعارزده و عاشقانه یا رمانتیک صرف نیستند. حتی نمیتوان گفت که اشعارش تنها بیانگر دردهای اجتماعیاند. او بخوبی توانسته هم در بحث قالب به نوعی تعادل برسد و هم در بحث درآمیختن مضامین شکوهمند شعر فارسی به جایگاهی رفیع دست پیدا کند. شعر حماسیاش برخوردار از طنین عاشقانهاش یا بالعکس، شعر عاشقانهاش مضامین دیگری را هم در خود جای داده است. در سرودههای وی نگاه عرفانی هم دیده میشود.»
قیصر امینپور به همراه سیدحسن حسینی از جمله شاعرانی هستند که در شکلگیری و تداوم فعالیتهای بخش شعر حوزه هنری نقش مهمی ایفا کردند. محدثی خراسانی با اشاره به اثرگذاری قیصر در شعر معاصر ادامه میدهد: «در دهه شصت که اوج فعالیت آنها در عرصه شعر بود نقش پررنگی در جلسات شعری ایفا میکردند. خود من پیگیر بودم که ببینم شعر تازه قیصر چیست، چه گفته و چه مباحثی را مطرح کرده است. فضای شعری آن سالها به گونهای بود که قیصر امینپور، ساعد باقری و... تأثیر زیادی بر شاعران داشتند. بسیاری از ما تحول زبانی و فکری شعرمان را مدیون نتیجه خروجی این جلسات جریانساز بودیم.»
پایانبخش گفتههای محدثی خراسانی درباره جای خالی سکاندارهایی نظیر قیصرامینپور در شعر فارسی است، هرچند که معتقد است، در شعر امروز هم برخوردار از وجود ادیبانی نظیر محمدرضا شفیعی کدکنی هستیم؛ شاعر و نویسندهای که استاد راهنمای پایاننامه دکترای قیصر هم بود.

جای خالی «مهر سینمای ایران» در میان دیگر جشنوارههای سینمایی
محمد شیرزاد/ هر ساله جشنوارههای مختلف سینمایی با محوریت و موضوعات متنوع در سطح کشور برگزار میشوند. اما جای خالی رویدادی چون «مهر سینمای ایران»، که تمرکز استانی داشته باشد و در جهت وحدت و همبستگی هنرمندان سراسر ایران گام بردارد، حس میشد. بدون شک یکی از بدعتگذاریهای دولت سیزدهم در زمینه هنر و بخصوص حوزه سینما را میتوان شکلگیری رویداد گسترده «مهر سینمای ایران» دانست که این روزها با دبیری قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و اطلاعات سازمان سینمایی در اقصی نقاط کشور در حال برگزاری است.ایده شکلگیری چنین برنامهای بعد از اتمام اولین دوره سفرهای استانی مدیران و با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت، فعالان سینمای ایران با همکاری و مشارکت انجمن سینمایی جوانان شکل گرفت.در واقع قرار بر این است که در رویداد «مهر سینمای ایران»، با همکاری و همفکری نهادها و شخصیتهای هنری از هنرمندان و سینماگران موفق و فعال در همه استانهای کشور تقدیر به عمل بیاید و مراسم تجلیلی برای آنها برگزار شود. برگزیدگان این مراسم، فعال در رشتههایی چون کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه نویسی، تدوین، گریم، صداگذاری، جلوههای ویژه بصری، فیلمبرداری، انیمیشن، سینمادار، آموزشگاه سینمایی، پژوهشگران سینما، تهیه کننده فیلم سینمایی و... هستند.
یعنی جدا از بحث امیدبخشی و تأکید بر نشاط و پویایی جامعه هنرمندان ایرانی، این مراسم به سراغ تجلیل از کار هنرمندانی میرود که پیش تر کمتر به آنها پرداخته میشد.
اغلب، به هنگام نمایش یک فیلم سینمایی کار بازیگران و عوامل فیلم است که دیده میشود و زحمات دیگر افراد دستاندرکار همچون سینماداران، پخشکنندهها و استودیوها از چشم مخاطب پنهان میماند. درحالی که تکتک افراد شاغل در این حوزه در توسعه فرهنگی کشور سهمی پررنگ دارند. از همین رو تأکید «مهر سینمای ایران» بر تجلیل و تکریم از این هنرمندان است.شاید بتوان با قاطعیت ادعا کرد که جای چنین رویدادی در میان دیگر مراسم سینمایی کشور خالی بود. این روزها شاهد هستیم که «مهر سینمای ایران» بهعنوان جشنوارهای استانی، توسط مسئولان استانی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است که میتواند هنرمندان کشور را با هم همبسته سازد و در رونق صنعت سینمای ایران نیز تأثیرگذاری کند.اولین دوره از این رویداد مهم سینمایی در استانهای خراسان جنوبی، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، گلستان، آذربایجان شرقی، بوشهر، فارس، خوزستان و قم برگزار شدهاست و در استانهای سمنان، کرمان، همدان، البرز، زنجان، تهران، اردبیل و خراسان شمالی در حال برگزاری است.این رویداد تاکنون مورد استقبال بیبدیلی از جانب هنرمندان و مسئولان استانی قرار گرفته است. برگزاری این رویداد تا ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن کار ارزیابی از آنچه انجام شده آغاز خواهد شد تا با بررسی نقاط ضعف و قوت اولین دوره، سازکار مناسبی برای برگزاری جشنواره در ادوار آینده طرحریزی شده و «مهر سینمای ایران» را به یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی کشور در مسیر رشد و توسعه فرهنگی بدل سازد.
یعنی جدا از بحث امیدبخشی و تأکید بر نشاط و پویایی جامعه هنرمندان ایرانی، این مراسم به سراغ تجلیل از کار هنرمندانی میرود که پیش تر کمتر به آنها پرداخته میشد.
اغلب، به هنگام نمایش یک فیلم سینمایی کار بازیگران و عوامل فیلم است که دیده میشود و زحمات دیگر افراد دستاندرکار همچون سینماداران، پخشکنندهها و استودیوها از چشم مخاطب پنهان میماند. درحالی که تکتک افراد شاغل در این حوزه در توسعه فرهنگی کشور سهمی پررنگ دارند. از همین رو تأکید «مهر سینمای ایران» بر تجلیل و تکریم از این هنرمندان است.شاید بتوان با قاطعیت ادعا کرد که جای چنین رویدادی در میان دیگر مراسم سینمایی کشور خالی بود. این روزها شاهد هستیم که «مهر سینمای ایران» بهعنوان جشنوارهای استانی، توسط مسئولان استانی مورد توجه ویژهای قرار گرفته است که میتواند هنرمندان کشور را با هم همبسته سازد و در رونق صنعت سینمای ایران نیز تأثیرگذاری کند.اولین دوره از این رویداد مهم سینمایی در استانهای خراسان جنوبی، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، گلستان، آذربایجان شرقی، بوشهر، فارس، خوزستان و قم برگزار شدهاست و در استانهای سمنان، کرمان، همدان، البرز، زنجان، تهران، اردبیل و خراسان شمالی در حال برگزاری است.این رویداد تاکنون مورد استقبال بیبدیلی از جانب هنرمندان و مسئولان استانی قرار گرفته است. برگزاری این رویداد تا ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن کار ارزیابی از آنچه انجام شده آغاز خواهد شد تا با بررسی نقاط ضعف و قوت اولین دوره، سازکار مناسبی برای برگزاری جشنواره در ادوار آینده طرحریزی شده و «مهر سینمای ایران» را به یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی کشور در مسیر رشد و توسعه فرهنگی بدل سازد.

قهرمانان به روایت همسرانشان
گروه فرهنگی/ آیین نکوداشت خلبانهای هشت سال دفاع مقدس، جمعه شب (ششم آبان) قبل از اجرای نمایش «پارههایی از چند زندگی» با حضور تعدادی از خلبانهای هوانیروز، مدیریت مجموعه تئاترشهر و مخاطبان این اثر نمایشی در تالار قشقایی برگزار شد. به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم، شیوا دیناروند، تهیهکننده و کارگردان نمایش «پارههایی از چند زندگی»، اثری که به مرور خاطرات زنان شهدای خلبان دفاع مقدس میپردازد، درباره این نمایش توضیح داد: «اعتقاد من این است که باید از زیباییهای جنگ هم یاد کرد و تنها به سیاهیهای آن نپرداخت.» دیناروند در پایان سخنانش گفت: «این نمایش ماحصل یک سال تحقیق من و نویسنده اثر کیانوش احمدی درباره زندگی شش خلبان شهید دفاع مقدس است که به زبان همسران آنها روایت میشود؛ به زبان همسرانی که به شدت کمک حال این خلبانان بودند. شاید به طور مستقیم در جنگ حضور نداشتهاند اما بهصورت غیرمستقیم حتی بیشتر از همسرانشان در جنگ مؤثر بودهاند.»
در بخش دیگری از این مراسم، سرهنگ خلبان امین علایی، یکی از میهمانان این برنامه در ابتدای سخنان خود امنیت را همچون سلامتی دانست که تا وقتی از آن برخورداریم، ارزش آن را درک نخواهیم کرد و ادامه داد: «امنیت حاصل تلاش قهرمانهایی بود که هیچوقت شما اسم آنها را نشنیدهاید. حاصل تلاش افرادی که حتی سهمی از جنگ هم نگرفتهاند.» او عنوان کرد: «چهل سال پیش هواپیما یک وسیله ناشناخته بود. من زمانی که اولین پروازم را با هواپیمای f4 شروع کردم، با دیدن کابین خلبان احساس کردم کسی که بتواند این هواپیما را بلند کند، آدم عجیب و غریبی است ولی امثال امیر سرتیپ خلبان علیرضا رودباری سه بار از هواپیما خروج اضطراری یا اجکت داشتند این هواپیماها را به پرواز درآوردند.»
خلبان علایی در پایان سخنانش به این نکته اشاره کرد که «عراق ساعت 14 بعدازظهر و در زمان تعطیلی پایگاههای هوایی به آنها حمله کرد و اولین کسانی که به این حمله پاسخ دندانشکن دادند همین خلبانهای ما بودند. اینها افرادی هستند که با هواپیماهایی که ما آرزو داشتیم فقط آن را ببینیم، پرواز کردند و به دفاع از خاک و کیان این سرزمین پرداختند درحالی که در کشورهای دیگر برای بودنشان فرش قرمز پهن بود.» در پایان این آیین، تابلوی نمایش «پارههایی از چند زندگی» توسط میهمانان این مراسم، امیر سرتیپ خلبان علیرضا رودباری، سرهنگ خلبان امین علایی، سرهنگ خلبان احمد خدابندهلو، سرهنگ خلبان محمدرضا ملکی و سیدمحمدجواد طاهری مدیریت مجموعه تئاتر شهر امضا شد و مخاطبان به تماشای این اثر نشستند. گفتنی است نمایش «پارههایی از چند زندگی» نوشته کیانوش احمدی به تهیهکنندگی و کارگردانی شیوا دیناروند تا پنجشنبه 12 آبان در دو سانس 18:30 و 20:15 در تالار قشقایی میزبان مخاطبان خواهد بود.
در بخش دیگری از این مراسم، سرهنگ خلبان امین علایی، یکی از میهمانان این برنامه در ابتدای سخنان خود امنیت را همچون سلامتی دانست که تا وقتی از آن برخورداریم، ارزش آن را درک نخواهیم کرد و ادامه داد: «امنیت حاصل تلاش قهرمانهایی بود که هیچوقت شما اسم آنها را نشنیدهاید. حاصل تلاش افرادی که حتی سهمی از جنگ هم نگرفتهاند.» او عنوان کرد: «چهل سال پیش هواپیما یک وسیله ناشناخته بود. من زمانی که اولین پروازم را با هواپیمای f4 شروع کردم، با دیدن کابین خلبان احساس کردم کسی که بتواند این هواپیما را بلند کند، آدم عجیب و غریبی است ولی امثال امیر سرتیپ خلبان علیرضا رودباری سه بار از هواپیما خروج اضطراری یا اجکت داشتند این هواپیماها را به پرواز درآوردند.»
خلبان علایی در پایان سخنانش به این نکته اشاره کرد که «عراق ساعت 14 بعدازظهر و در زمان تعطیلی پایگاههای هوایی به آنها حمله کرد و اولین کسانی که به این حمله پاسخ دندانشکن دادند همین خلبانهای ما بودند. اینها افرادی هستند که با هواپیماهایی که ما آرزو داشتیم فقط آن را ببینیم، پرواز کردند و به دفاع از خاک و کیان این سرزمین پرداختند درحالی که در کشورهای دیگر برای بودنشان فرش قرمز پهن بود.» در پایان این آیین، تابلوی نمایش «پارههایی از چند زندگی» توسط میهمانان این مراسم، امیر سرتیپ خلبان علیرضا رودباری، سرهنگ خلبان امین علایی، سرهنگ خلبان احمد خدابندهلو، سرهنگ خلبان محمدرضا ملکی و سیدمحمدجواد طاهری مدیریت مجموعه تئاتر شهر امضا شد و مخاطبان به تماشای این اثر نشستند. گفتنی است نمایش «پارههایی از چند زندگی» نوشته کیانوش احمدی به تهیهکنندگی و کارگردانی شیوا دیناروند تا پنجشنبه 12 آبان در دو سانس 18:30 و 20:15 در تالار قشقایی میزبان مخاطبان خواهد بود.

ادامه تردیدها درباره سرنوشت بیست و دومین جشن خانه سینما
فرهنگی/ جشن بزرگ سینما یا جشن خانه سینما را احتمالاً بتوان بزرگترین گردهمایی اهالی سینما به مناسبت روز ملی سینما عنوان کرد. 21 شهریورماه امسال سینمای ایران در حالی 122 سالگی را جشن گرفت که سرنوشت این جشن بزرگ در هالهای از ابهام بود. با گذشت حدود دو ماه از روز ملی سینما و در حالی که طبق شنیدهها قرار بود پاییز امسال شاهد گردهمایی اهالی سینما باشیم اما همچنان بیست و دومین دوره از این جشن بلاتکلیف است و طبق گمانهزنیهای رسانهای به نظر میرسد برگزاری بیست و دومین جشن بزرگ سینمای ایران برای سومین سال پیاپی لغو شده است.
بلاتکلیفی جشن بزرگ سینما
جشن سینمای ایران هر ساله توسط خانه سینما و با هدف انتخاب فیلم برتر سال توسط اصناف سینمایی برگزار میشود و اعضای هر صنف، بهترینهای رشته خود را انتخاب میکنند. بیست و یکمین دوره از این جشن که سال ۱۳۹۸ در برج میلاد برگزار شد، آخرین دوره آن تا امروز بوده و با شیوع کرونا دو سال است که خبری از جشن سینمای ایران نیست. امسال علاوه بر همزمانی با ماه محرم و صفر، تأخیر در انتخابات هیأتمدیره خانه سینما نیز در برگزار نشدن جشن بیتأثیر نبود اما تصورها بر این بود که با معرفی هیأتمدیره و همچنین مشخص شدن دبیر این رویداد، بیست و دومین جشن سینمای ایران با تأخیر برگزار شود اما آن طور که مهر خبر داده امسال نیز تصمیم خانه سینما، موکول کردن برگزاری جشن به سال آینده است.
سومین سال غیبت
طبق این گزارش، بعد از گذشت ۲ سال، آغاز واکسیناسیون سراسری و درنهایت کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور، خانه سینما رسماً اعلام کرد که بیست و دومین جشن سینمای ایران بیشک در سال ۱۴۰۱ و بعد از پایان ماه صفر و در اوایل آبان ماه برگزار میشود و در همین راستا، فرهاد توحیدی بهعنوان دبیر بیست و دومین جشن خانه انتخاب شد.
اما آنچه که مشخص است، هیأت مدیره خانه سینما تصمیم دارد امسال نیز جشن بزرگ سینمای ایران را برگزار نکند که البته یکی از دلایل برگزار نشدن این جشن میتواند بهدلیل شرایط موجود در کشور و متأثر از ناآرامیهای اخیر باشد.
این خبر هنوز بهصورت رسمی از سوی خانه سینما اعلام نشده است و باید دید این نهاد صنفی در چه زمانی به جمعبندی قطعی برای مساعد بودن شرایط به منظور شکستن طلسم برگزاری این رویداد مهم سینمایی خواهد رسید.
بلاتکلیفی جشن بزرگ سینما
جشن سینمای ایران هر ساله توسط خانه سینما و با هدف انتخاب فیلم برتر سال توسط اصناف سینمایی برگزار میشود و اعضای هر صنف، بهترینهای رشته خود را انتخاب میکنند. بیست و یکمین دوره از این جشن که سال ۱۳۹۸ در برج میلاد برگزار شد، آخرین دوره آن تا امروز بوده و با شیوع کرونا دو سال است که خبری از جشن سینمای ایران نیست. امسال علاوه بر همزمانی با ماه محرم و صفر، تأخیر در انتخابات هیأتمدیره خانه سینما نیز در برگزار نشدن جشن بیتأثیر نبود اما تصورها بر این بود که با معرفی هیأتمدیره و همچنین مشخص شدن دبیر این رویداد، بیست و دومین جشن سینمای ایران با تأخیر برگزار شود اما آن طور که مهر خبر داده امسال نیز تصمیم خانه سینما، موکول کردن برگزاری جشن به سال آینده است.
سومین سال غیبت
طبق این گزارش، بعد از گذشت ۲ سال، آغاز واکسیناسیون سراسری و درنهایت کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور، خانه سینما رسماً اعلام کرد که بیست و دومین جشن سینمای ایران بیشک در سال ۱۴۰۱ و بعد از پایان ماه صفر و در اوایل آبان ماه برگزار میشود و در همین راستا، فرهاد توحیدی بهعنوان دبیر بیست و دومین جشن خانه انتخاب شد.
اما آنچه که مشخص است، هیأت مدیره خانه سینما تصمیم دارد امسال نیز جشن بزرگ سینمای ایران را برگزار نکند که البته یکی از دلایل برگزار نشدن این جشن میتواند بهدلیل شرایط موجود در کشور و متأثر از ناآرامیهای اخیر باشد.
این خبر هنوز بهصورت رسمی از سوی خانه سینما اعلام نشده است و باید دید این نهاد صنفی در چه زمانی به جمعبندی قطعی برای مساعد بودن شرایط به منظور شکستن طلسم برگزاری این رویداد مهم سینمایی خواهد رسید.

اخبار
معرفی خواننده سرود رسمی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی
مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال کشورمان از انتخاب محمد معتمدی به عنوان خواننده سرود رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جام جهانی فوتبال خبر داد.غلامحسین زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال کشورمان در این باره گفت: «بر اساس تازهترین تصمیماتی که گرفته شده قرار بر این شد که سه خواننده برای خوانش سرود تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی انتخاب شوند که جناب محمد معتمدی به عنوان خواننده معرفی شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده است.» به گفته او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما ۲ نهادی هستند که به عنوان متولی ساخت سرود رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی اقدامات لازم را انجام میدهند. این در حالی است که یک سرود دیگر از میان آثار متعدد ارسالی به فدراسیون در مرحله بررسی قرار دارد که این اثر بزودی معرفی میشود./ مهر
تکذیب ادعایی درباره فیدیبو
درحالیکه خبرهایی مبنی بر اعلام هشدار امنیتی توسط گوگلپلی برای نصب و استفاده از نرمافزار فیدیبو منتشر شده، تاکنون سندی در اینباره منتشر نشده و این موضوع از سوی دستاندرکاران آن نیز تکذیب شده است. برخی کاربران شخصی و صفحههای موضوعی در شبکههای اجتماعی، مدعی شدهاند که «گوگلپلی برای فیدیبو که کتاب صوتی و الکترونیک منتشر میکند، هشدار گذاشته است.» همچنین گفته شده که این برنامه تلاش میکند «از دادههای شخصی مانند پیامکها، عکسها، صوتهای ضبطشده یا سابقه تماس جاسوسی کند». در این راستا، عدهای حتی توصیه به حذف این نرمافزار کردهاند. این البته درحالی است که همراه با هیچ یک از این خبرها، تصویر و سندی مبنی بر این موضوع منتشر نشده است. با این حال، بررسیها هم نشان نداد که هشداری از سوی گوگلپلی درباره نرمافزار فیدیبو اعلام شده باشد و Play protect نیز آن را همراه با خطر امنیتی تشخیص نمیدهد. دستاندرکاران این شرکت نیز اعلام هشدار امنیتی از سوی گوگلپلی و نقض حقوق کاربر توسط این نرمافزار را تکذیب کردهاند و گفتهاند که دسترسی غیرمجاز به دادههای کاربر که موجب اعلام هشدار از سوی گوگلپلی میشود، در این برنامه وجود ندارد. / ایسنا
«خانه پرتقالیها» روی آنتن شبکه دو سیما
سریال تلویزیونی «خانه پرتقالیها» از شنبه ـ هفتم آبان ماه ـ ساعت ۱۹ از شبکه دو سیما روانه آنتن خواهد شد. سریال «خانه پرتقالیها» کاری از گروه خانواده به کارگردانی علیرضا شاهرستم و تهیهکنندگی غلامرضا بختیاری فضایی فانتزی و کمدی دارد. رضا فیاضی، شهین تسلیمی، بهراد خرازی، فاطمه کریمی، فرهاد بشارتی، علیرضا شاهرستم، شاهرخ خدایی و... از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال، به ایفای نقش میپردازند./ ایرنا
جشن 100 سالگی والت دیزنی
کمپانی والت دیزنی ۱۰۰ ساله شدنش را در سال ۲۰۲۳ با مجموعهای از نمایشگاهها، کارهای تجربی، برنامههای موسیقی و ارائه محصولات جدید در اروپا، خاورمیانه و آفریقا جشن میگیرد. دیزنی با برنامهای ویژه که شامل اجراهایی از دیزنیلند پاریس و با حضور بازیگران «شیر شاه» بود، اعلام کرد و ۱۶ اکتبر سال آینده این کمپانی ۱۰۰ ساله میشود و به همین مناسبت با برنامههایی که با تمرکز بر داستانها و شخصیتهای خلق شده توسط این کمپانی ساخته میشود، جشنی در سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته میشود. برپایی مجموعه کنسرتهایی از موسیقیهای فیلمهای دیزنی با ترانههایی از فیلمهایی چون «دیو و دلبر»، «انکانتو»، «جنگستارگان» و «مری پاپینز» در سراسر بریتانیا که از ۳۱ ماه مه تا ۸ ژوئن در شهرهای مختلف برگزار میشود، تور موسیقی در آلمان که از ۱۳ آوریل در کیل شروع میشود و در طول ۳ هفته در ۱۶ منطقه دیگر آلمان، سوئیس و اتریش ادامه مییابد و در نهایت به پاریس میرسد از جمله این برنامههاست./ مهر
مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال کشورمان از انتخاب محمد معتمدی به عنوان خواننده سرود رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات جام جهانی فوتبال خبر داد.غلامحسین زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال کشورمان در این باره گفت: «بر اساس تازهترین تصمیماتی که گرفته شده قرار بر این شد که سه خواننده برای خوانش سرود تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی انتخاب شوند که جناب محمد معتمدی به عنوان خواننده معرفی شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده است.» به گفته او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما ۲ نهادی هستند که به عنوان متولی ساخت سرود رسمی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی اقدامات لازم را انجام میدهند. این در حالی است که یک سرود دیگر از میان آثار متعدد ارسالی به فدراسیون در مرحله بررسی قرار دارد که این اثر بزودی معرفی میشود./ مهر
تکذیب ادعایی درباره فیدیبو
درحالیکه خبرهایی مبنی بر اعلام هشدار امنیتی توسط گوگلپلی برای نصب و استفاده از نرمافزار فیدیبو منتشر شده، تاکنون سندی در اینباره منتشر نشده و این موضوع از سوی دستاندرکاران آن نیز تکذیب شده است. برخی کاربران شخصی و صفحههای موضوعی در شبکههای اجتماعی، مدعی شدهاند که «گوگلپلی برای فیدیبو که کتاب صوتی و الکترونیک منتشر میکند، هشدار گذاشته است.» همچنین گفته شده که این برنامه تلاش میکند «از دادههای شخصی مانند پیامکها، عکسها، صوتهای ضبطشده یا سابقه تماس جاسوسی کند». در این راستا، عدهای حتی توصیه به حذف این نرمافزار کردهاند. این البته درحالی است که همراه با هیچ یک از این خبرها، تصویر و سندی مبنی بر این موضوع منتشر نشده است. با این حال، بررسیها هم نشان نداد که هشداری از سوی گوگلپلی درباره نرمافزار فیدیبو اعلام شده باشد و Play protect نیز آن را همراه با خطر امنیتی تشخیص نمیدهد. دستاندرکاران این شرکت نیز اعلام هشدار امنیتی از سوی گوگلپلی و نقض حقوق کاربر توسط این نرمافزار را تکذیب کردهاند و گفتهاند که دسترسی غیرمجاز به دادههای کاربر که موجب اعلام هشدار از سوی گوگلپلی میشود، در این برنامه وجود ندارد. / ایسنا
«خانه پرتقالیها» روی آنتن شبکه دو سیما
سریال تلویزیونی «خانه پرتقالیها» از شنبه ـ هفتم آبان ماه ـ ساعت ۱۹ از شبکه دو سیما روانه آنتن خواهد شد. سریال «خانه پرتقالیها» کاری از گروه خانواده به کارگردانی علیرضا شاهرستم و تهیهکنندگی غلامرضا بختیاری فضایی فانتزی و کمدی دارد. رضا فیاضی، شهین تسلیمی، بهراد خرازی، فاطمه کریمی، فرهاد بشارتی، علیرضا شاهرستم، شاهرخ خدایی و... از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال، به ایفای نقش میپردازند./ ایرنا
جشن 100 سالگی والت دیزنی
کمپانی والت دیزنی ۱۰۰ ساله شدنش را در سال ۲۰۲۳ با مجموعهای از نمایشگاهها، کارهای تجربی، برنامههای موسیقی و ارائه محصولات جدید در اروپا، خاورمیانه و آفریقا جشن میگیرد. دیزنی با برنامهای ویژه که شامل اجراهایی از دیزنیلند پاریس و با حضور بازیگران «شیر شاه» بود، اعلام کرد و ۱۶ اکتبر سال آینده این کمپانی ۱۰۰ ساله میشود و به همین مناسبت با برنامههایی که با تمرکز بر داستانها و شخصیتهای خلق شده توسط این کمپانی ساخته میشود، جشنی در سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته میشود. برپایی مجموعه کنسرتهایی از موسیقیهای فیلمهای دیزنی با ترانههایی از فیلمهایی چون «دیو و دلبر»، «انکانتو»، «جنگستارگان» و «مری پاپینز» در سراسر بریتانیا که از ۳۱ ماه مه تا ۸ ژوئن در شهرهای مختلف برگزار میشود، تور موسیقی در آلمان که از ۱۳ آوریل در کیل شروع میشود و در طول ۳ هفته در ۱۶ منطقه دیگر آلمان، سوئیس و اتریش ادامه مییابد و در نهایت به پاریس میرسد از جمله این برنامههاست./ مهر
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شاعری فراتر از دستهبندیهای فکری و سیاسی
-
جای خالی «مهر سینمای ایران» در میان دیگر جشنوارههای سینمایی
-
قهرمانان به روایت همسرانشان
-
ادامه تردیدها درباره سرنوشت بیست و دومین جشن خانه سینما
-
اخبار

اخبارایران آنلاین