ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محمدعلی مرآتی، دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گفتوگو با «ایران» ازبرنامههای این دوره از جشنواره میگوید
موسیقی اقوام ایران،طنین انداز می شود
نداسیجانی
روزنامهنگار
پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، امروز دوشنبه 23 آبان ماه به میزبانی استان گلستان و در شهر گرگان آغاز میشود. جشنوارهای ملی و محلی برای شناسایی و شناساندن استادان و پیشکسوتان موسیقی اقوام ایران. هنرمندانی با هنری کهن و چند هزارساله که ریشه در فرهنگ و هنراصیل ایران دارد.
این جشنواره طی چند دوره گذشته در استان کرمان برگزار میشد و دبیرخانه دائمی آن سال گذشته درشهر کرمان دایر گردید، اما به گفته ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بهدلیل مهیا نشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی میزبان جشنواره در استان کرمان، محل برگزاری آن تغییر کرده است.
در این دوره از جشنواره که با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در شهر گرگان برگزارمی شود، منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر ایران به مدت ۵ روز با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و «چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» به هنرنمایی خواهند پرداخت.
لازم به ذکر است جشنواره موسیقی نواحی در حالی برگزار میشود که چراغ سالن کنسرت شهرهای مختلف ایران، مدت زمانی است خاموش است و مشکلات مالی هنرمندان را در مضیقه قرار داده است، بویژه هنرمندان موسیقی اقوام ایران که تنها منبع درآمدشان، ارتزاق از راه موسیقی است. براین اساس برگزاری این جشنواره را به فال نیک گرفته تا آغازگری برای کنسرتهای تهران و شهرهای دیگر کشورمان باشد.
محمد علی مرآتی دبیر این دوره از جشنواره و جشنواره چهاردهم درگفتوگو با «ایران» به گروههای شرکتکننده و موضوع جشنواره پانزدهم موسیقی نواحی اشاره داشته که در ادامه میخوانید:
سال گذشته بهعنوان دبیرجشنواره، موضوع یا تم جشنواره «وحدت درکثرت موسیقی اقوام ایران» انتخاب شده بود، موضوع پانزدهمین دوره این جشنواره بر چه اساسی انتخاب شده است؟
موضوع پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران«ایران فرهنگی؛ سنتهای قومی درگفتمانهای موسیقی جهان اسلام» نام گرفته است. پیشنهادی که از سوی من مطرح شد وخوشبختانه در شورای سیاستگذاری جشنواره هم مورد تصویب قرارگرفت اما دلیل این انتخاب این است که به باورمن اقوام ایرانی همچون زنجیرهای، به یکدیگرمتصل هستند وایران فرهنگی درپیشینه تاریخی ایران بوده و است. نکته دیگر، وجود اشتراکات فرهنگی وهنری با کشورهای مختلف منطقه است که از دیرباز تا به امروز حفظ شده و همه این کشورها را در زیر چتر جهان اسلام قرار داده است. بر این اساس گروههای موسیقی اقوام ایران که ازتنوع و رنگارنگی فرهنگی بسیاری برخوردار هستند، همچنان ارتباطات فرهنگی، هنری و دوستی خود را با کشورهای اطراف حفظ کردهاند. بنابراین در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دعوت از کشورهای همسایه تلاش کردیم به نوعی این ارتباط و اشتراکات فرهنگی و هنری یادآوری شود و تداوم یابد.
موضوع دیگری که در تم جشنواره مطرح شده، مبحث سنتهای قومی است. دراین باره باید بگویم، عموماً درجشنواره موسیقی نواحی ایران، با پدیده فرهنگی تحت عنوان «قوم» مواجه هستیم و موسیقی بخشی از شئون زندگی و رفتاری اقوام است و ویژگیهای آن با قوم، سنتها و رفتارهای فرهنگی توأمان بوده و نمود دارد. براین اساس تصمیم گرفتیم سنتهای قومی را با توجه به ایران فرهنگی که بهصورت گسترده در زیر چتر جهان اسلام قرار گرفته و ما را به یک وحدت واحد میرساند، به تصویر بکشیم.
از اتفاقات خوب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، افزوده شدن بخش بینالملل به جدول جشنواره و دعوت از گروههای موسیقی خارجی است. دراین باره کمی توضیح دهید، آیا اجرای مشترکی هم با هنرمندان اقوام ایرانی خواهند داشت؟
درخصوص اجراها باید بگویم موسیقی اقوام ایران با موسیقی نواحی کشورهای منطقه المانهای مشترک دارند، ولی به لحاظ فن موسیقایی امکان اجرای مشترک گروهها با یکدیگرصحیح نمیباشد. گروههای موسیقی بخش بینالملل که قراراست دراین رویداد ملی اجرای برنامه داشته باشند ازکشورهای ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان انتخاب شدهاند و درکنارهنرمندان ایرانی، فرهنگ و هنر اصیل موسیقی را به تصویرخواهند کشید.
درجشنواره چهاردهم موسیقی نواحی ایران، با توجه به انتخاب موضوع جشنواره، تأکید بسیاری بر دو محور سنت و اصالت داشتید، آیا این دیدگاه در این جشنواره هم مورد توجه است؟
موضوع اصالت، واژه بسیار مهمی است و با سنتهای قومی مرتبط بوده ودرموسیقیشناسی به معنای نبوغ تعریف میشود و این نبوغ درهمان قوم بهصورت یک زیباییشناسی درونی معرفی میگردد. بهطورمثال استاد هنرمندی را بهعنوان نخبه موسیقایی منطقه معرفی میکنند. ما نیز در جشنواره این دوره، اصالت را بر مبنای انتخاب آن قوم ونخبههایشان قرار دادهایم.نکته مهم دیگر اینکه سیاست ما در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بر این مبنا است از گروههایی دعوت شود که تا به امروز اجراهای اندک یا بهطورکلی هیچ اجرایی در این جشنواره نداشتهاند. براین اساس حدود 95 درصد از گروههای منتخب و شرکتکننده، افرادی هستند که هیچگاه در جدول جشنواره قرار نگرفته و اجرایی نداشتهاند.
چند سالی است که شهرکرمان میزبانی جشنواره موسیقی نواحی ایران را برعهده دارد و این بار بنا به شرایطی محل برگزاری تغییر یافته دراین مورد هم توضیح بفرمایید؟
این تغییر و جابهجایی ازسوی انجمن موسیقی ایران صورت گرفته و دلیل آن هم آماده نبودن سالن مرکزی شهر کرمان بوده است اما مهم کیفیت جشنواره است واین اطمینان را میدهیم که شهر گرگان شرایط لازم برای میزبانی را دارد.
دوره سیزدهم جشنواره موسیقی نواحی ایران بهصورت آنلاین برگزارشد و حتی در سطح بینالمللی هم از استقبال خوبی برخوردار بود شما هم در دوره قبل تأکیدی بر بخش آنلاین جشنواره داشتید آیا این موضوع اجرایی خواهد شد؟
اجراهای آنلاین یا برخط تجربهای بود که در دوران کرونا شکل گرفت اما بهدلیل کندی اینترنت، کیفیت اجراها کاهش پیدا کرد بنابراین برای اجراهای حرفهای جوابگو نیستند اما تیمی حرفهای از سوی ستاد جشنواره همه اجراها را ضبط و ثبت خواهند کرد.
درانتخاب گروههای شرکتکننده چه میزان به موضوع جوانگرایی، بویژه حضور و اجرای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان توجه شده است؟
جشنواره موسیقی نواحی ایران یک جشنواره ملی است و رنج سنی شرکتکنندگان آن طبق اساسنامه، 30سال به بالا است و درجشنواره موسیقی جوان تا 29 سال بوده است. دراین جشنواره از گروههای بسیار خوب و باتجربه دعوت شده و اغلب سن آنها 50 سال است. پدرانی که با فرزندان خود هنرشان را به روی صحنه میبرند.
چهارده دوره از جشنواره موسیقی نواحی ایران میگذرد و طی این دوران فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است. از دیدگاه شما آیا این جشنواره تا به امروز توانسته از موسیقی اقوام و این فرهنگ و هنر اصیل ایران حمایت کند؟ چه پیشنهادی برای بهتر شدن این جشنواره دارید؟
هدف ما دیده شدن و شنیده شدن شریفترین و نخبهترین موسیقیدانان ایرانی است که دراقوام ایران نهفته است و تلاش مسئولان و برگزارکنندگان حمایت از این بزرگان و این گنجینه ارزشمند است. بنابراین تنها وظیفه این جشنواره شناسایی و شناساندن این بزرگان است. در جشنواره این دوره موسیقی نواحی ایران، از یک گروه دانشجویی ازدانشگاههای مختلف کشور دعوت شده است تا مسائل فنی، فرهنگی و موسیقایی ازجنبه موسیقیشناسی (اتنوموزیکولوژی) اقوام رصد شود. بر این اساس رصد کردن و ثبت آثار آنها در تاریخ ملی ایران از جمله کارهایی است که در این جشنواره شکل میگیرد و مورد دیگری که طی این یکی دو سال که دبیری جشنواره را برعهده داشتم جزو اهدافم بوده ثبت این آثار در دولت الکترونیک است؛ یعنی شناسایی بزرگان و پیشکسوتان موسیقی اقوام ایران. تا آنجا که تصمیم داریم بعد از جشنواره با یک تیم حرفهای سراغ این هنرمندان برویم و هنر این بزرگان را که برخی از آنها در سنهای بالا قرار دارند، ثبت و ضبط شود. بار دیگر تأکید میکنم هدف جشنواره موسیقی نواحی ایران، رصد، ثبت، حمایت، شنیدن و شناساندن این هنرمندان به جامعه موسیقی و جامعه جهانی است. تأکید و مساعدتی که دولت سیزدهم دارد توجه و حمایت ویژه از موسیقیدانان نواحی است. البته در تمامی جشنوارهها امکان شناسایی همه بزرگان وجود ندارد و این یک نقطه ضعف نیست بلکه ساز کار جشنواره است اما با نگاه معاونت محترم امورهنری آقای سالاری و مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره آقای الهیاری دراین زمینه تلاشهای بسیاری خواهیم داشت.
نکته دیگر اینکه خوشبختانه از سال گذشته با کمک تیم قوی انجمن موسیقی، بخش انگلیسی سایت جشنواره هم راهاندازی شده و این موضوع در دیده شدن این موسیقی و هنرمندان در سطح بینالملل تأثیرگذاراست.
بــرش
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی
موسیقی نواحی، سفیر ایران در دیپلماسی فرهنگی است
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیامی را منتشر کرد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری این دوره از جشنواره پیامی را خطاب به مخاطبان و هنرمندان حاضر در این رویداد منتشر کرد.
متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:
«به نام خدا
هنر موسیقی جان گرفته از جلوههای تلاش و کوشش مردمان این دیار کهن با بنمایههای اعتقادی، معنوی و اخلاقی در طول قرن هاست که بیانگر بخشی از مجموعه فرهنگ و هنر والای ایران اسلامی است.
در این رهگذر، موسیقی نواحی ایران بهعنوان نگاه دارنده و پاسبان سنت موسیقایی این سرزمین، گوهری است زرین که با گذر از گردش ایام در طول قرنها، راه پیدا و پنهان خود را از میان اقوام و سرزمینهای مختلف نسل به نسل با صداقت، اصالت و هویت همچون جویباری آرام طی کرده و به امروز رسیده است.
میراثی گرانبها، وحدتآفرین و سرشار از معرفت، حکمت و کرامت در بین اقوام کشور عزیزمان ایران که در گستره ملی، همواره در چهارچوب تعاملات فعال دیپلماسی فرهنگی بهعنوان یکی از سفیران این مرز و بوم پرگهر با سایر ملل مورد توجه قرار گرفته است.
اکنون و در گام پانزدهم، جشنواره موسیقی نواحی ایران در امتداد دورههای پیشین و اینبار با یک ساز کار علمی ـ هنری، وحدت گفتمان موسیقایی جهان اسلام را ترسیم خواهد کرد و با نگاهی به سنتهای قومی و گفتمانهای موسیقایی جهان اسلام، امید است که این رنگینکمان فرهنگی نمایانگر وحدت بزرگ اسلامی باشد.
این جشنواره فرصتی برای همنشینی و همافزایی میان اقوام ایران با ایجاد بستری برای قدرشناسی از این گنجینههای بیبدیل ایرانی است که سالها عمر خود را وقف فرهنگ و هنر اصیل این سرزمین کردهاند.
در این راستا صمیمانه زحمات همه دست اندرکاران پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را پاس میدارم و از هنرمندان و همکارانم در معاونت امور هنری، انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در برگزاری این جشنواره که در راستای راهبرد توسعه فرهنگی هنری دولت سیزدهم قرار دارد، قدردانی میکنم و امیدوارم تداوم این جشنواره ارزنده باعث اهتمام بیش از پیش به شناخت و حفظ موسیقی نواحی کشور و تکریم حافظان و پیشکسوتان این گونه ارزشمند موسیقایی شود و برای خادمان فرهنگ و هنر سلامتی و سرفرازی آرزو میکنم.»
روزنامهنگار
پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، امروز دوشنبه 23 آبان ماه به میزبانی استان گلستان و در شهر گرگان آغاز میشود. جشنوارهای ملی و محلی برای شناسایی و شناساندن استادان و پیشکسوتان موسیقی اقوام ایران. هنرمندانی با هنری کهن و چند هزارساله که ریشه در فرهنگ و هنراصیل ایران دارد.
این جشنواره طی چند دوره گذشته در استان کرمان برگزار میشد و دبیرخانه دائمی آن سال گذشته درشهر کرمان دایر گردید، اما به گفته ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بهدلیل مهیا نشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی میزبان جشنواره در استان کرمان، محل برگزاری آن تغییر کرده است.
در این دوره از جشنواره که با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در شهر گرگان برگزارمی شود، منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر ایران به مدت ۵ روز با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و «چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» به هنرنمایی خواهند پرداخت.
لازم به ذکر است جشنواره موسیقی نواحی در حالی برگزار میشود که چراغ سالن کنسرت شهرهای مختلف ایران، مدت زمانی است خاموش است و مشکلات مالی هنرمندان را در مضیقه قرار داده است، بویژه هنرمندان موسیقی اقوام ایران که تنها منبع درآمدشان، ارتزاق از راه موسیقی است. براین اساس برگزاری این جشنواره را به فال نیک گرفته تا آغازگری برای کنسرتهای تهران و شهرهای دیگر کشورمان باشد.
محمد علی مرآتی دبیر این دوره از جشنواره و جشنواره چهاردهم درگفتوگو با «ایران» به گروههای شرکتکننده و موضوع جشنواره پانزدهم موسیقی نواحی اشاره داشته که در ادامه میخوانید:
سال گذشته بهعنوان دبیرجشنواره، موضوع یا تم جشنواره «وحدت درکثرت موسیقی اقوام ایران» انتخاب شده بود، موضوع پانزدهمین دوره این جشنواره بر چه اساسی انتخاب شده است؟
موضوع پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران«ایران فرهنگی؛ سنتهای قومی درگفتمانهای موسیقی جهان اسلام» نام گرفته است. پیشنهادی که از سوی من مطرح شد وخوشبختانه در شورای سیاستگذاری جشنواره هم مورد تصویب قرارگرفت اما دلیل این انتخاب این است که به باورمن اقوام ایرانی همچون زنجیرهای، به یکدیگرمتصل هستند وایران فرهنگی درپیشینه تاریخی ایران بوده و است. نکته دیگر، وجود اشتراکات فرهنگی وهنری با کشورهای مختلف منطقه است که از دیرباز تا به امروز حفظ شده و همه این کشورها را در زیر چتر جهان اسلام قرار داده است. بر این اساس گروههای موسیقی اقوام ایران که ازتنوع و رنگارنگی فرهنگی بسیاری برخوردار هستند، همچنان ارتباطات فرهنگی، هنری و دوستی خود را با کشورهای اطراف حفظ کردهاند. بنابراین در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با دعوت از کشورهای همسایه تلاش کردیم به نوعی این ارتباط و اشتراکات فرهنگی و هنری یادآوری شود و تداوم یابد.
موضوع دیگری که در تم جشنواره مطرح شده، مبحث سنتهای قومی است. دراین باره باید بگویم، عموماً درجشنواره موسیقی نواحی ایران، با پدیده فرهنگی تحت عنوان «قوم» مواجه هستیم و موسیقی بخشی از شئون زندگی و رفتاری اقوام است و ویژگیهای آن با قوم، سنتها و رفتارهای فرهنگی توأمان بوده و نمود دارد. براین اساس تصمیم گرفتیم سنتهای قومی را با توجه به ایران فرهنگی که بهصورت گسترده در زیر چتر جهان اسلام قرار گرفته و ما را به یک وحدت واحد میرساند، به تصویر بکشیم.
از اتفاقات خوب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، افزوده شدن بخش بینالملل به جدول جشنواره و دعوت از گروههای موسیقی خارجی است. دراین باره کمی توضیح دهید، آیا اجرای مشترکی هم با هنرمندان اقوام ایرانی خواهند داشت؟
درخصوص اجراها باید بگویم موسیقی اقوام ایران با موسیقی نواحی کشورهای منطقه المانهای مشترک دارند، ولی به لحاظ فن موسیقایی امکان اجرای مشترک گروهها با یکدیگرصحیح نمیباشد. گروههای موسیقی بخش بینالملل که قراراست دراین رویداد ملی اجرای برنامه داشته باشند ازکشورهای ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان انتخاب شدهاند و درکنارهنرمندان ایرانی، فرهنگ و هنر اصیل موسیقی را به تصویرخواهند کشید.
درجشنواره چهاردهم موسیقی نواحی ایران، با توجه به انتخاب موضوع جشنواره، تأکید بسیاری بر دو محور سنت و اصالت داشتید، آیا این دیدگاه در این جشنواره هم مورد توجه است؟
موضوع اصالت، واژه بسیار مهمی است و با سنتهای قومی مرتبط بوده ودرموسیقیشناسی به معنای نبوغ تعریف میشود و این نبوغ درهمان قوم بهصورت یک زیباییشناسی درونی معرفی میگردد. بهطورمثال استاد هنرمندی را بهعنوان نخبه موسیقایی منطقه معرفی میکنند. ما نیز در جشنواره این دوره، اصالت را بر مبنای انتخاب آن قوم ونخبههایشان قرار دادهایم.نکته مهم دیگر اینکه سیاست ما در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بر این مبنا است از گروههایی دعوت شود که تا به امروز اجراهای اندک یا بهطورکلی هیچ اجرایی در این جشنواره نداشتهاند. براین اساس حدود 95 درصد از گروههای منتخب و شرکتکننده، افرادی هستند که هیچگاه در جدول جشنواره قرار نگرفته و اجرایی نداشتهاند.
چند سالی است که شهرکرمان میزبانی جشنواره موسیقی نواحی ایران را برعهده دارد و این بار بنا به شرایطی محل برگزاری تغییر یافته دراین مورد هم توضیح بفرمایید؟
این تغییر و جابهجایی ازسوی انجمن موسیقی ایران صورت گرفته و دلیل آن هم آماده نبودن سالن مرکزی شهر کرمان بوده است اما مهم کیفیت جشنواره است واین اطمینان را میدهیم که شهر گرگان شرایط لازم برای میزبانی را دارد.
دوره سیزدهم جشنواره موسیقی نواحی ایران بهصورت آنلاین برگزارشد و حتی در سطح بینالمللی هم از استقبال خوبی برخوردار بود شما هم در دوره قبل تأکیدی بر بخش آنلاین جشنواره داشتید آیا این موضوع اجرایی خواهد شد؟
اجراهای آنلاین یا برخط تجربهای بود که در دوران کرونا شکل گرفت اما بهدلیل کندی اینترنت، کیفیت اجراها کاهش پیدا کرد بنابراین برای اجراهای حرفهای جوابگو نیستند اما تیمی حرفهای از سوی ستاد جشنواره همه اجراها را ضبط و ثبت خواهند کرد.
درانتخاب گروههای شرکتکننده چه میزان به موضوع جوانگرایی، بویژه حضور و اجرای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان توجه شده است؟
جشنواره موسیقی نواحی ایران یک جشنواره ملی است و رنج سنی شرکتکنندگان آن طبق اساسنامه، 30سال به بالا است و درجشنواره موسیقی جوان تا 29 سال بوده است. دراین جشنواره از گروههای بسیار خوب و باتجربه دعوت شده و اغلب سن آنها 50 سال است. پدرانی که با فرزندان خود هنرشان را به روی صحنه میبرند.
چهارده دوره از جشنواره موسیقی نواحی ایران میگذرد و طی این دوران فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است. از دیدگاه شما آیا این جشنواره تا به امروز توانسته از موسیقی اقوام و این فرهنگ و هنر اصیل ایران حمایت کند؟ چه پیشنهادی برای بهتر شدن این جشنواره دارید؟
هدف ما دیده شدن و شنیده شدن شریفترین و نخبهترین موسیقیدانان ایرانی است که دراقوام ایران نهفته است و تلاش مسئولان و برگزارکنندگان حمایت از این بزرگان و این گنجینه ارزشمند است. بنابراین تنها وظیفه این جشنواره شناسایی و شناساندن این بزرگان است. در جشنواره این دوره موسیقی نواحی ایران، از یک گروه دانشجویی ازدانشگاههای مختلف کشور دعوت شده است تا مسائل فنی، فرهنگی و موسیقایی ازجنبه موسیقیشناسی (اتنوموزیکولوژی) اقوام رصد شود. بر این اساس رصد کردن و ثبت آثار آنها در تاریخ ملی ایران از جمله کارهایی است که در این جشنواره شکل میگیرد و مورد دیگری که طی این یکی دو سال که دبیری جشنواره را برعهده داشتم جزو اهدافم بوده ثبت این آثار در دولت الکترونیک است؛ یعنی شناسایی بزرگان و پیشکسوتان موسیقی اقوام ایران. تا آنجا که تصمیم داریم بعد از جشنواره با یک تیم حرفهای سراغ این هنرمندان برویم و هنر این بزرگان را که برخی از آنها در سنهای بالا قرار دارند، ثبت و ضبط شود. بار دیگر تأکید میکنم هدف جشنواره موسیقی نواحی ایران، رصد، ثبت، حمایت، شنیدن و شناساندن این هنرمندان به جامعه موسیقی و جامعه جهانی است. تأکید و مساعدتی که دولت سیزدهم دارد توجه و حمایت ویژه از موسیقیدانان نواحی است. البته در تمامی جشنوارهها امکان شناسایی همه بزرگان وجود ندارد و این یک نقطه ضعف نیست بلکه ساز کار جشنواره است اما با نگاه معاونت محترم امورهنری آقای سالاری و مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره آقای الهیاری دراین زمینه تلاشهای بسیاری خواهیم داشت.
نکته دیگر اینکه خوشبختانه از سال گذشته با کمک تیم قوی انجمن موسیقی، بخش انگلیسی سایت جشنواره هم راهاندازی شده و این موضوع در دیده شدن این موسیقی و هنرمندان در سطح بینالملل تأثیرگذاراست.
بــرش
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی
موسیقی نواحی، سفیر ایران در دیپلماسی فرهنگی است
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیامی را منتشر کرد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری این دوره از جشنواره پیامی را خطاب به مخاطبان و هنرمندان حاضر در این رویداد منتشر کرد.
متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:
«به نام خدا
هنر موسیقی جان گرفته از جلوههای تلاش و کوشش مردمان این دیار کهن با بنمایههای اعتقادی، معنوی و اخلاقی در طول قرن هاست که بیانگر بخشی از مجموعه فرهنگ و هنر والای ایران اسلامی است.
در این رهگذر، موسیقی نواحی ایران بهعنوان نگاه دارنده و پاسبان سنت موسیقایی این سرزمین، گوهری است زرین که با گذر از گردش ایام در طول قرنها، راه پیدا و پنهان خود را از میان اقوام و سرزمینهای مختلف نسل به نسل با صداقت، اصالت و هویت همچون جویباری آرام طی کرده و به امروز رسیده است.
میراثی گرانبها، وحدتآفرین و سرشار از معرفت، حکمت و کرامت در بین اقوام کشور عزیزمان ایران که در گستره ملی، همواره در چهارچوب تعاملات فعال دیپلماسی فرهنگی بهعنوان یکی از سفیران این مرز و بوم پرگهر با سایر ملل مورد توجه قرار گرفته است.
اکنون و در گام پانزدهم، جشنواره موسیقی نواحی ایران در امتداد دورههای پیشین و اینبار با یک ساز کار علمی ـ هنری، وحدت گفتمان موسیقایی جهان اسلام را ترسیم خواهد کرد و با نگاهی به سنتهای قومی و گفتمانهای موسیقایی جهان اسلام، امید است که این رنگینکمان فرهنگی نمایانگر وحدت بزرگ اسلامی باشد.
این جشنواره فرصتی برای همنشینی و همافزایی میان اقوام ایران با ایجاد بستری برای قدرشناسی از این گنجینههای بیبدیل ایرانی است که سالها عمر خود را وقف فرهنگ و هنر اصیل این سرزمین کردهاند.
در این راستا صمیمانه زحمات همه دست اندرکاران پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را پاس میدارم و از هنرمندان و همکارانم در معاونت امور هنری، انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در برگزاری این جشنواره که در راستای راهبرد توسعه فرهنگی هنری دولت سیزدهم قرار دارد، قدردانی میکنم و امیدوارم تداوم این جشنواره ارزنده باعث اهتمام بیش از پیش به شناخت و حفظ موسیقی نواحی کشور و تکریم حافظان و پیشکسوتان این گونه ارزشمند موسیقایی شود و برای خادمان فرهنگ و هنر سلامتی و سرفرازی آرزو میکنم.»
کارگردان نمایش «طوفان» از دغدغههایش میگوید
تئاتر نباید تعطیل شود
گروه فرهنگی/ نمایش «اوج طوفان» نوشته فلوریان زلر با ترجمه سروش جوادزاده، کارگردانی مسعود صالحی و تهیهکنندگی رضا بهدادنیا از هشتم آبان ساعت ۲۰:۳۰ در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه است و بازیگران آن نادر فلاح، ساناز روشنی، مرضیه موسوی، شیما جعفرزاده، سپهر محمودی و رامونا شاه هستند. مسعود صالحی در گفتوگو با «ایران» ضمن اشاره به اینکه «اوج طوفان» پیش از این اجرایی در ایران نداشته است، درباره جذابیتهای انتخاب این نمایشنامه برای اجرا گفت: من پیشتر نمایش «ستارهشناس» اثر دیدیه ون کولارت و «دروغ» نوشته فلوریان زلر دو نمایشنامهنویس فرانسوی را بهعنوان کارگردان روی صحنه آوردهام و هم اکنون نیز بنا داشتم در این راستا با «اوج طوفان» سهگانهای از نویسندگان فرانسوی اجرا کنم. این نمایشنامه به اعتقاد من از آنجا که در فضای ذهنی میگذرد انتخاب عجیب و جذابی برایم بود و چالش خوبی را در عرصه کارگردانی برایم رقم زد. او با بیان اینکه مسأله فقدان موضوع و مضمون نمایش «اوج طوفان» است خلاصه داستان را اینگونه توضیح داد: مرد نویسندهای که همسر خود را از دست داده دچار ترومایی شده و هر روز با زمانی مواجه میشود که همسرش از منزل خارج شده و دیگر بازنگشته است. دختران این مرد بر آن میشوند تا این وضعیت را سروسامان دهند که آنها هم دچار این فقدان هستند... این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: نمایشنامه «اوج طوفان» بسیار به متن «پدر» زلر نزدیک است و فضای آن در مرز رؤیا و واقعیت میگذرد. بر این اساس به منظور اینکه به تحلیل درستی برسیم از الگوهای لاکان و فروید بهره گرفتیم. صالحی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش اظهار کرد: دیالوگها کاملاً رئال است اما براساس گفته آنتونن آرتو در باب توجه به فرم اجرایی و ایجاد فضاسازی مناسب به منظور ماندگاری اثر هنری، سعیمان بر این بود تا تصاویر و میزانسنهای قوی طراحی کنیم که بر مخاطب تأثیرگذار باشد. او با اشاره به اینکه تمرینهای نمایش حدود چهار ماه به طول انجامید، درباره میزان وفاداریاش به نمایشنامه اصلی عنوان کرد: از آنجا که «اوج طوفان» متنی پیچیده دارد، در روند تمرینهای این نمایش مترجم اثر کنار گروه بود و براین اساس به دیالوگهای نمایشنامه وفادار بودیم اما در فضاسازی و تابلوها اینگونه نبوده است. مسعود صالحی در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: این روزها شرایط و جو اجرای نمایشها نامطلوب است و برخی تئاتریها اجرا در این وضعیت را نکوهش میکنند و نمیدانم این اشتباه از کجا به جانمان افتاده است. به اعتقاد من تئاتر شغل و زندگی ماست و تنها مختص روزهای خوش نیست. هزینه تولید این نمایش بسیار بالا بود و به نفعمان بود تا مدتی صبر کنیم و در شرایط بهتری آن را روی صحنه آوریم اما نظر کل گروه این بود که تئاتر نباید تعطیل شود. دوست داشتم این نمایش را زمانی روی صحنه ببرم که بیشتر دیده و از سوی صاحبنظران نقد شود چراکه نظر منتقدان بسیار برایم مهم است. دیگر عوامل نمایش «اوج طوفان» عبارتند از مجری طرح: سمیرا کریمی، مدیر تولید: محسن سنجری، دستیار و برنامهریز: فاطمه جوانبختی، آهنگساز: روحالله فروزش، طراح صحنه: منا رمضانی، طراح لباس: سمیرا کریمی، طراح گریم: مهتاب حسنی، طراح نور: فرشاد نصیری، عکاس و طراح گرافیک: محیا میر، منشی صحنه: معصومه پورنورام، ساخت دکور: محمود صادقی، جامهدار: سعیده آقانژاد، مدیران صحنه: آرش نوری و امید عبدی و دستیاران صحنه: آرش دانایی و رضا امیررضایی. علاقهمندان میتوانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.
ورود وزارت ارشاد به مسأله کتابسازی با نرمافزار مشابهتیاب
مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد از ورود این وزارتخانه به مسأله کتابسازی با دو اقدام مهم و اجرای طرح رتبهبندی ناشران خبر داد. محمدحسین ظریفیان یگانه در گفتوگو با تسنیم در اینباره افزود: در چند سال اخیر مسأله کتابسازی به عنوان یک رفتار ضدفرهنگی و ناقض حقوق مؤلفان و ناشران رایج شده است و در این زمینه نیازمند یک اقدام جدی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم. بر این اساس دو اقدام در حال انجام است. اول اینکه در مسیر ارزیابی کتابها، نسبت به کتابسازی حساسیت بیشتری ایجاد شده و ارزیابان بررسی لازم را درباره میزان مشابهت محتوا با آثار دیگران انجام میدهند و دیگر اینکه با استفاده از هوش مصنوعی، طراحی و اجرای سرویس مشابهتیاب کتاب را در دست کار قرار دادیم تا بتوانیم بهشکل مبناییتر و اساسیتر مسأله کتابسازی را علاج کنیم. او ادامه داد: سرویس مشابهتیاب که با همکاری مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری اسلامی (نور) در حال طراحی است، محتوای تمامی کتابهای در حال ارزیابی برای اخذ مجوز را با بانک کتاب کشور تطبیق داده و درصد مشابهت را تعیین میکند. برای این منظور، بیش از 800 هزار کتاب در بانک اطلاعات این سرویس قرار گرفته و بهخوبی مشخص خواهد شد که چه بخشی از هر کتاب به چه شکلی با چه بخشی از کتابهای دیگر مشابهت داشته و یا کپی شده است. به این شکل بخش قابل اعتنایی از مسأله کتابسازی را علاج خواهیم کرد. ظریفیان در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از نرمافزار مشابهتیاب در حوزه کتابهای ترجمه که ممکن است چند ناشر با چندین مترجم از یک کتاب ترجمه کرده باشند، مشکلی ایجاد نمیکند، گفت: اگر ترجمه و مترجم واقعی باشند، با وجود تشابه متن قطعاً تفاوتهایی نیز وجود دارد، ما نیز درصد بیشتری از تشابه را در موارد ترجمه نسبت به تألیف قبول میکنیم.
اخبار
نوشته تازه وزیر فرهنگ به مناسب هفته کتاب
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین نوشته در برنامه روبیکا، تلویزیون اینترنتی کتاب و سامانه خرید از کتابفروشیها را پدیدههای برجسته سیامین دوره هفته کتاب خوانده است. جدیدترین نوشته محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی به این شرح است: «سیامین دوره هفته کتاب با شعار ما همانیم که میخوانیم، بار دیگر این کالای فرهنگی مهم را به صدر توجهات آورد. برنامههای متنوع تشکلها و دستگاهها برای ناشران، پدیدآوران، کتابداران و کتابفروشان فرصتی برای آشنایی بیشتر مردم با کتاب و ایجاد نشاط در جامعه خواهد بود. تلویزیون اینترنتی کتاب ketab.tv و سامانه خرید از کتابفروشیها پدیدههای برجسته این دوره در کنار افتتاح کتابخانهها و کتابفروشیها هستند.» / ایبنا
انتشار فراخوان دومین تئاتر مردمی بچههای مسجد
فراخوان دومین سلسله رویدادهای نمایشی و همایشهای استانی تئاتر مردمی بچههای مسجد به منظور ایجاد زمینه رشد و اعتلای هنری گروههای نمایشی در مساجد و همچنین توسعه فراگیر فعالیتهای تئاتر مردمی بچههای مسجد منتشر شد. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی به منظور ایجاد زمینه رشد و اعتلای هنری گروههای نمایشی در مساجد و همچنین توسعه فراگیر فعالیتهای تئاتر مردمی بچههای مسجد، دومین سلسله رویدادها و همایشهای استانی تئاتر مردمی بچههای مسجد را در ششماهه دوم سال جاری (۱۴۰۱) برگزار میکند.فعالسازی و سازماندهی گروههای تئاتر مردمی بچههای مسجد در سراسر کشور، حمایت و تشویق گروهها جهت اجرای نمایشهای تولید شده در مساجد محله، شهر، استان و کشور از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شده است. علاقهمندان به کسب اطلاعات بیشتر میتوانند سری به سایت حوزه هنری بزنند./ روابط عمومی حوزه هنری
ضرورت دائمی بودن سهم اهالی فرهنگ از المانهای شهری
حامد عسکری، شاعر، ترانهسرا و نویسنده تأکید دارد که نصب تصاویر کتابها و نویسندگان شاخص روی بیلبوردهای شهری اقدامی زیبا و فرهنگساز است؛ نیکوست که این فعالیت در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر حوزههای مختلف دائمی باشد. عسکری با ابراز خرسندی از نصب بیلبوردهای نویسندگان مطرح کشور در سطح شهر تهران، گفت: «با اقدام نیکوی خانه کتاب و ادبیات ایران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نصب تصویر کتاب و نویسندگان کشور در بیلبوردها زیبایی بصری شهر نیز افزایش یافته و میبینیم در کنار تبلیغ کالاهای مصرفی به فرهنگ و اندیشه توجه شده است.» وی با بیان اینکه اهالی فرهنگ و هنر در حوزههای مختلف از جمله موسیقی، تئاتر و سفالگری باید به طور مستمر در قالب برنامههای مختلف از جمله کمک گرفتن از المانهای شهری معرفی شوند، افزود: «نیکوست بخشی از بیلبوردهای سطح شهر به معرفی چهرههای هنری بویژه هنرهای کمتر شناخته شده از جمله موسیقی مقامی اختصاص یابند.»/ایبنا
امکان بازدید عمومی از دستنوشتههای نیما
نمایشگاهی از دستنوشتههای نیما یوشیج بهمناسبت زادروز این شاعر و فرا رسیدن سیامین دوره هفته کتاب برپا شده است. ایرج فرجی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلام این خبر گفت: «همزمان با سیامین دوره هفته کتاب و با هدف امکان آشنایی علاقهمندان و پژوهشگران با دستنوشتهها و یادداشتهای نیما که در گنجینه فرهنگستان نگهداری میشود، بخشی از این آثار ارزشمند در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. دستنوشتههای نیما از جمله مهمترین اسناد شعر معاصر ایران است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دهه هفتاد آنها را از شراگیم یوشیج، فرزند وارث نیما، خریداری کرده است.» براساس این خبر، نمایشگاه دستنوشتههای نیما یوشیج تا پایان هفته کتاب و در ساعات اداری پذیرای بازدیدکنندگان است./ایسنا
تجلیل از آیتالله جوادی آملی و مهدی محقق
مراسم پایانی بیستونهمین جشنواره ملی «کتاب سال دانشجویی» و بیستمین جشنواره ملی «پایاننامه سال» با تجلیل از آیتالله جوادی آملی و مهدی محقق برگزار میشود.این مراسم روز سهشنبه، ۲۴ آبان ماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایشهای پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی برگزار میشود. در این آیین ۶ اثر برگزیده و ۱۳ اثر شایسته تقدیر در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به همراه ۶ اثر برگزیده و ۱۲ اثر شایستهتقدیر در جشنواره ملی پایاننامه سال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.همچنین در این آیین از شخصیت علمی و فرهنگی آیتالله جوادی آملی و مهدی محقق به عنوان «استاد خادم کتاب» و دکتر احمدرضا دهپور به عنوان «استاد راهنمای برگزیده» تجلیل خواهد شد./ایسنا
درگذشت سوژه ایرانی فیلم اسپیلبرگ
مهران کریمیناصری که ۱۸ سال در فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی میکرد و داستان زندگی او دستمایه تولید فیلم «ترمینال» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نمایش «۲۳۴۲ روز بد» به کارگردانی بهروز غریبپور شده بود در سن ۷۷ سالگی و بر اثر سکته قبلی درگذشت.
مهران کریمیناصری سال ۱۳۲۴ در استان خوزستان ایران به دنیا آمد و در ابتدا برای جستوجوی مادرش به اروپا سفر کرد.وی سپس چند سالی را در بلژیک زندگی کرد و از کشورهایی مانند بریتانیا، هلند و آلمان به دلیل نداشتن مدارک صحیح مهاجرت دیپورت (اخراج) شد و در نهایت به فرانسه رفت و در آنجا ترمینال 2F فرودگاه شارل دوگل را تبدیل به خانه خود کرد.
او در این فرودگاه روی یکی ازنیمکتها زندگی میکرد و همه داراییهایش را در چرخدستیهای فرودگاه دور تا دورش گذاشته بود. او روزها مشغول نوشتن در مورد زندگیاش در یک دفترچه بود و همیشه علاقهمند به خواندن کتاب و روزنامه بود. همچنین بهروز غریبپور کارگردان شناخته کشورمان سال ۱۳۸۳ نمایشی را در مقام نویسنده و کارگردان با عنوان «۲۳۴۲ روز بد» با حضور بازیگرانی چون محمد حاتمی، محمد ساربان، بهناز توکلی، حمید ابراهیمی، نسیم ادبی، دیدار رزاقی با محور داستان زندگی مهران کریمیناصری در مجموعه تئاترشهر به صحنه برد./ایرنا
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین نوشته در برنامه روبیکا، تلویزیون اینترنتی کتاب و سامانه خرید از کتابفروشیها را پدیدههای برجسته سیامین دوره هفته کتاب خوانده است. جدیدترین نوشته محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی به این شرح است: «سیامین دوره هفته کتاب با شعار ما همانیم که میخوانیم، بار دیگر این کالای فرهنگی مهم را به صدر توجهات آورد. برنامههای متنوع تشکلها و دستگاهها برای ناشران، پدیدآوران، کتابداران و کتابفروشان فرصتی برای آشنایی بیشتر مردم با کتاب و ایجاد نشاط در جامعه خواهد بود. تلویزیون اینترنتی کتاب ketab.tv و سامانه خرید از کتابفروشیها پدیدههای برجسته این دوره در کنار افتتاح کتابخانهها و کتابفروشیها هستند.» / ایبنا
انتشار فراخوان دومین تئاتر مردمی بچههای مسجد
فراخوان دومین سلسله رویدادهای نمایشی و همایشهای استانی تئاتر مردمی بچههای مسجد به منظور ایجاد زمینه رشد و اعتلای هنری گروههای نمایشی در مساجد و همچنین توسعه فراگیر فعالیتهای تئاتر مردمی بچههای مسجد منتشر شد. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی به منظور ایجاد زمینه رشد و اعتلای هنری گروههای نمایشی در مساجد و همچنین توسعه فراگیر فعالیتهای تئاتر مردمی بچههای مسجد، دومین سلسله رویدادها و همایشهای استانی تئاتر مردمی بچههای مسجد را در ششماهه دوم سال جاری (۱۴۰۱) برگزار میکند.فعالسازی و سازماندهی گروههای تئاتر مردمی بچههای مسجد در سراسر کشور، حمایت و تشویق گروهها جهت اجرای نمایشهای تولید شده در مساجد محله، شهر، استان و کشور از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شده است. علاقهمندان به کسب اطلاعات بیشتر میتوانند سری به سایت حوزه هنری بزنند./ روابط عمومی حوزه هنری
ضرورت دائمی بودن سهم اهالی فرهنگ از المانهای شهری
حامد عسکری، شاعر، ترانهسرا و نویسنده تأکید دارد که نصب تصاویر کتابها و نویسندگان شاخص روی بیلبوردهای شهری اقدامی زیبا و فرهنگساز است؛ نیکوست که این فعالیت در راستای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر حوزههای مختلف دائمی باشد. عسکری با ابراز خرسندی از نصب بیلبوردهای نویسندگان مطرح کشور در سطح شهر تهران، گفت: «با اقدام نیکوی خانه کتاب و ادبیات ایران و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نصب تصویر کتاب و نویسندگان کشور در بیلبوردها زیبایی بصری شهر نیز افزایش یافته و میبینیم در کنار تبلیغ کالاهای مصرفی به فرهنگ و اندیشه توجه شده است.» وی با بیان اینکه اهالی فرهنگ و هنر در حوزههای مختلف از جمله موسیقی، تئاتر و سفالگری باید به طور مستمر در قالب برنامههای مختلف از جمله کمک گرفتن از المانهای شهری معرفی شوند، افزود: «نیکوست بخشی از بیلبوردهای سطح شهر به معرفی چهرههای هنری بویژه هنرهای کمتر شناخته شده از جمله موسیقی مقامی اختصاص یابند.»/ایبنا
امکان بازدید عمومی از دستنوشتههای نیما
نمایشگاهی از دستنوشتههای نیما یوشیج بهمناسبت زادروز این شاعر و فرا رسیدن سیامین دوره هفته کتاب برپا شده است. ایرج فرجی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلام این خبر گفت: «همزمان با سیامین دوره هفته کتاب و با هدف امکان آشنایی علاقهمندان و پژوهشگران با دستنوشتهها و یادداشتهای نیما که در گنجینه فرهنگستان نگهداری میشود، بخشی از این آثار ارزشمند در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. دستنوشتههای نیما از جمله مهمترین اسناد شعر معاصر ایران است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دهه هفتاد آنها را از شراگیم یوشیج، فرزند وارث نیما، خریداری کرده است.» براساس این خبر، نمایشگاه دستنوشتههای نیما یوشیج تا پایان هفته کتاب و در ساعات اداری پذیرای بازدیدکنندگان است./ایسنا
تجلیل از آیتالله جوادی آملی و مهدی محقق
مراسم پایانی بیستونهمین جشنواره ملی «کتاب سال دانشجویی» و بیستمین جشنواره ملی «پایاننامه سال» با تجلیل از آیتالله جوادی آملی و مهدی محقق برگزار میشود.این مراسم روز سهشنبه، ۲۴ آبان ماه از ساعت ۹ صبح در سالن همایشهای پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی برگزار میشود. در این آیین ۶ اثر برگزیده و ۱۳ اثر شایسته تقدیر در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به همراه ۶ اثر برگزیده و ۱۲ اثر شایستهتقدیر در جشنواره ملی پایاننامه سال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.همچنین در این آیین از شخصیت علمی و فرهنگی آیتالله جوادی آملی و مهدی محقق به عنوان «استاد خادم کتاب» و دکتر احمدرضا دهپور به عنوان «استاد راهنمای برگزیده» تجلیل خواهد شد./ایسنا
درگذشت سوژه ایرانی فیلم اسپیلبرگ
مهران کریمیناصری که ۱۸ سال در فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی میکرد و داستان زندگی او دستمایه تولید فیلم «ترمینال» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نمایش «۲۳۴۲ روز بد» به کارگردانی بهروز غریبپور شده بود در سن ۷۷ سالگی و بر اثر سکته قبلی درگذشت.
مهران کریمیناصری سال ۱۳۲۴ در استان خوزستان ایران به دنیا آمد و در ابتدا برای جستوجوی مادرش به اروپا سفر کرد.وی سپس چند سالی را در بلژیک زندگی کرد و از کشورهایی مانند بریتانیا، هلند و آلمان به دلیل نداشتن مدارک صحیح مهاجرت دیپورت (اخراج) شد و در نهایت به فرانسه رفت و در آنجا ترمینال 2F فرودگاه شارل دوگل را تبدیل به خانه خود کرد.
او در این فرودگاه روی یکی ازنیمکتها زندگی میکرد و همه داراییهایش را در چرخدستیهای فرودگاه دور تا دورش گذاشته بود. او روزها مشغول نوشتن در مورد زندگیاش در یک دفترچه بود و همیشه علاقهمند به خواندن کتاب و روزنامه بود. همچنین بهروز غریبپور کارگردان شناخته کشورمان سال ۱۳۸۳ نمایشی را در مقام نویسنده و کارگردان با عنوان «۲۳۴۲ روز بد» با حضور بازیگرانی چون محمد حاتمی، محمد ساربان، بهناز توکلی، حمید ابراهیمی، نسیم ادبی، دیدار رزاقی با محور داستان زندگی مهران کریمیناصری در مجموعه تئاترشهر به صحنه برد./ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
موسیقی اقوام ایران،طنین انداز می شود
-
تئاتر نباید تعطیل شود
-
ورود وزارت ارشاد به مسأله کتابسازی با نرمافزار مشابهتیاب
-
اخبار
اخبارایران آنلاین