ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی علیه السلام:
هرچه را شنیدی برای مردم بازگو مکن، که همین برای دروغگویی (تو) کافی است.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 459، از نامه 69
ادبیات ما اسیر انتظارات نامعقول است
مصطفی رحماندوست: بهعقیده من ماجرای رومینا ابتدای قضیه است و بازهم اتفاق خواهد افتاد. باید به این نکته توجه کرد که ادبیات ما گردن بسیار بسیار نازکی دارد که با یک تلنگر هم میشکند؛ زمانی که مسائل عمده بزرگ و کوچک پیش میآید همه انتظار دارند ادبیات پاسخگو باشد. در شرایطی که تیراژ کتاب ۵۰۰ نسخه شده، انتظار اینکه ادبیات بتواند بر تربیت اجتماعی مردم تأثیر بگذارد، انتظار بیخودی است. حتی کتابهایی که زمانی ممنوعه حساب میشد و مردم از پشت پستو میخریدند و پنهانی میخواندند، دیگر خریدار ندارند. مشکل رومینا فقط خشونت خانوادگی نیست بلکه پایین بودن شدید سطح فرهنگ است وگرنه دختر ۱۳ساله چنین کاری را نمیکند؛ وابستگی به خانواده، وابستگی اجتماعی و قانون به کنار، عقل و احساس که باید باشد. زمانی که ادبیات به آن کودک نرسد و تربیت فکری پیدا نکند، همین میشود.
بخشی از گفتوگوی این شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با خبرنگار ایسنا
چگونه به فعالیتهای فرهنگی بازگردیم؟
مخاطبان فرهنگی باید خیالشان راحت شود
گیتی خزاعی
جامعه شناس
از ابتدای تیرماه قرار است سالنهای تئاتر، سینما و کنسرت بازگشایی شوند. هرچند که بهنظر میرسد مردم تا حدود زیادی بهزندگی عادی برگشتهاند و حتی گاهی میبینیم این اتفاق بیش از آنچه باید افتاده است. افرادی این ویروس را نادیده گرفتهاند و بدون اینکه آموزش درستی به آنها داده شده باشد که در این شرایط جدید چگونه باید رفتار کنند در مراکز خرید حضور دارند، به میهمانی میروند و بسیاری از فعالیتهای قبل را از سر گرفتهاند. اما باید بدانیم که ویروس کرونا از بین نرفته و از بین نمیرود حتی اگر واکسنی برایش ساخته شود. ما باید خودمان را با این ویروس مطابقت دهیم و زندگیمان را با آن هماهنگ کنیم. شاید برای حفظ سلامت مردم در این شرایط باید استفاده از تجهیزاتی مانند ماسک که از ما در برابر ویروس محافظت میکند اجباری شود.
با شرایطی که در شهرها میبینیم شاید اگر سینماها و تئاترها هم بازگشایی شوند تعدادی از مردم مانند قبل به این مکانها مراجعه کنند. البته میزان استقبال از فعالیتهای فرهنگی و هنری تا حدودی به میزان استقبالی که همیشه در جامعه ما از این فعالیتها میشده بازمی گردد. اما باید این را در نظر بگیریم که معمولاً گروه خاصی مخاطب این حوزهها هستند که به نظر من آن گروههای فرهنگی ممکن است پس از بازگشایی سالنهای تئاتر و سینما و موسیقی کمتر به این مکانها مراجعه کنند چون براساس آنچه میبینیم این گروههای فرهنگی اکنون هم کمتر در حوزههای عمومی حضور دارند و چون مصرفکننده کالای فرهنگی بیشتر این افراد هستند ممکن است ابتدا استقبال از فعالیتهای فرهنگی کمتر باشد. راه ترغیب این گروهها به استقبال از این فعالیتها این است که ملاحظاتی که لازم است برای اینکه امنیت بهداشتی افراد حفظ شود در سالنهای فرهنگی و هنری رعایت شود. چه به لحاظ جذب مشتری و چه به لحاظ اخلاق حرفهای سالنهای سینما و تئاتر نباید از تمام ظرفیتهایشان استفاده کنند. یکی از راهها برای ترغیب افرادی که مقیدتر هستند و محدودیتهای بهداشتیشان مانع از این میشود که در سینما و تئاتر حضور پیدا کنند، این است که اعلام شود سالنها با تمام ظرفیتشان فعالیت نمیکنند. سالنهای فرهنگی و هنری باید بپذیرند که شرایط ما با ماههای دی و بهمن سال گذشته فرق کرده است. همه ما باید این را بپذیریم و با ضررهای احتمالی سازگار شویم. برای افراد مقیدتر و فرهنگی باید اعلام شود فاصلهگذاری در سالنهای تئاتر و سینما و موسیقی و مسائل و پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود. با این تمهیدات افرادی که حساسیت دارند برای حضور در این فضاها متقاعد میشوند و از سوی دیگر به افرادی که چندان مقید نیستند هم بخشی از مسئولیت اجتماعی را که در حوزه فرهنگی و هنری داریم محول میکنیم و ترغیب میکنیم مسائلی را برای حفاظت خودشان و دیگران در برابر بیماری کرونا رعایت کنند. مسئولیت اجتماعی ما بهعنوان کنشگران حوزه فرهنگی ایجاب میکند پروتکلها را برای مصرفکنندگان آثار فرهنگی و هنری رعایت کنیم.
درباره آموزش آنلاین موسیقی در این روزگار
مسیر آموزش هنر را متوقف نکنیم
سامان احتشامی
آهنگساز و نوازنده پیانو
ازاسفند سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا تقریباً بیشتر برنامههای آموزشی و اجرایی حوزه فرهنگ و هنر بهصورت آنلاین در حال برگزاری است اما ارائه این برنامههای آموزشی دربخش موسیقی متفاوت با دیگربرنامههای آموزش آنلاین در حوزههای مختلف فرهنگ وهنراست چرا که موسیقی هنری است که آموختن آن از گذشته تا به امروز سینه به سینه منتقل شده و ادامه یافته است. اما با شرایط حال حاضر تدریس آنلاین سازهایی چون پیانو و تنبک تقریباً قابل انجام است ولی آموزش برخی سازها چون ویلن بسیارمشکل است به این دلیل که آموزش فواصل موسیقی بهصورت آنلاین غیرممکن بوده وهنرجو نمیتواند بدرستی نحوه آرشهگذاری و نواختن را بیاموزد یا در سازی چون سنتورهم همین معضلات وجود دارد چرا که درآموزش این سازهم باید فواصل و دستگاههای مختلف موسیقی به شاگردان مبتدی بدرستی تدریس شود. نکته دیگراینکه این نوع سازها باید درابتدای کلاس توسط استاد کوک شوند. البته درآموزش آنلاین دیگرسازها نیزمشکلات اینچنینی وجود دارد. اما بهطورکلی براین نظرم آموزش موسیقی باید بهصورت چهرهبهچهره و درمحضر استاد انجام بگیرد. این نوع آموختن هم برای معلم و هم برای شاگرد بسیارسخت خواهد بود اما بهدلیل همهگیر بودن ویروس کرونا شرایط بهگونهای شده است که باید به این نوع کارها هم تن داد و مسیر آموزش هنر را متوقف نکنیم. درآموزشگاه هنریام نیز پروتکلهای بهداشتی کاملاً رعایت میشود و درهر کلاس یک معلم حضور دارد و تلاش کردیم با امکانات موجود این کار را ادامه بدهیم و آموزش موسیقی بهصورت آنلاین به هنرجویان انجام میگیرد هر چند که مشکل کندی و قطعی اینترنت وجود دارد اما با این حساب تمام نُتها و مواردی که لازم است بهصورت pdf برای دوستان ارسال کردهایم تا حتیالامکان با شرایط موجود آموزش پیانو را در پیش داشته باشیم. ناگفته نماند برخی شاگردان هم بهدلیل مشکلاتی چون مریض احوال بودن پدر یا مادر آموزش آنلاین برایشان میسر نیست و صلاح ما این است که تا بهتر شدن این شرایط آموزش متوقف شود. البته من از ابتدای اسفند ماه و با نظر شخصی خودم کلاسهای موسیقیام را تعطیل کردهام و کلاسهای آنلاین از 23 فروردین ماه راهاندازی شده است و همه معلمها برسر کارخود هستند و آموزش موسیقی برقرار است. اما اینکه اعلام شده تمامی کلاسهای آموزشی قرار است بهطور رسمی بازگشایی شود به نظرم تصمیم اشتباهی است چرا که سلامت جامعه را بهخطر میاندازد و نیاز بهمراقبتهای بسیاری است و باید هر روز کلاسها ضدعفونی شود علاوه بر آن دستکش و ماسک در اختیار دوستان قرار بدهند که بعید میدانم این هزینهها انجام بگیرد. حتی بازگشایی سالنهای کنسرت و سینما هم بسیار نادرست است دوستانی که این موضوع را مطرح کردهاند آیا میتوانند صفهایی که افراد درانتظارورود به سالن هستند را کنترل کنند! آیا پشت صحنههای تئاتر یا محل گریم را دیدهاند که با آرامش این سالنها بازگشایی میشود! باز هم تأکید میکنم تصمیم اشتباهی است و به شخصه همچنان کلاسهایم را بهصورت آنلاین حفظ میکنم و در هیچ کنسرتی هم شرکت نخواهم کرد و باافتخار برای مردم کشورم در دوران کرونا اجرای رایگان برگزارکردم و بازهم این کار را تکرار خواهم کرد.
آثار م. بهآذین را دوباره مرور میکنم
محمدامیر یاراحمدی
نمایشنامهنویس
به نظر میرسد ما همچنان دچار ضعف در مطالعه هستیم و در سطوح مختلف جامعه متأسفانه چیزی که آنچنان ارزش ندارد و جدی گرفته نمیشود کتاب خواندن است. در این بین، مطالعه آثار کلاسیک ما حتی به عنوان مثال نویسندههایی که فاصله زمانی بسیاری از ما ندارند وضعیت ناخوشایندتری دارد. در حالی که این آثار واقعاً آثار مهمی هستند و باید مدام مورد مطالعه قرار بگیرند. مثلاً همین روزهای اخیر که خبرهایی درباره خانه نویسنده نامآشنا و مطرح کشورمان م.بهآذین منتشر شد یکدفعه هوس کردم بروم و مروری روی کتابهای او داشته باشم. بهآذین نویسندهای است که من بسیار دوستش دارم و فکر میکنم آثارش را تقریباً خواندهام. نباید بگذاریم این چهرهها بهجای آنکه در زمان حیاتشان قدر ببینند بعد از مرگ، نامشان به بهانهای سر زبان بیفتد. محمود اعتمادزاده فقط یک نویسنده و مترجم نبود، روزنامهنگاری بود که کارنامه درخشانی از خودش به یادگار گذاشت که از جمله کتابهای او که اتفاقاً جزو کتابهای مورد علاقه من است و به دوستانی که مخاطب این یادداشت هستند خواندنشان را حتماً پیشنهاد میکنم «بابا گوریو» انوره دو بالزاک، «جان شیفته» و «ژان کریستف»رومن رولان، «دُنِ آرام» میخائیل شولوخوف و بسیاری دیگر از ترجمههای محمود اعتمادزاده یا همان م. به آذین است که با ترجمه آثار مهمی از شکسپیر، بالزاک، رومن رولان و شولوخوف و نوشتن خاطرات و تجربیاتش از زندانهای دهه ۱۳۵۰، نقش بسیار مهمی در ادبیات و جریان فرهنگی و روشنفکری سرزمین ما داشت و علاوه بر اینها سردبیری هفتهنامه کتاب هفته هم بود. بهآذین و آثارش را یکجا میتوانیم به دیگران پیشنهاد کنیم و همانطور که گفتم به جز ترجمهها و سایر آثارش، او نویسنده خوبی بود که فعالیت ادبیاش را از سال ۱۳۲۰ درست زمانی که یک دست خود را در جنگ از دست داده بود شروع کرد و زندگی پر فراز و نشیب اما درخشانی داشت که نامش را ماندگار کرد. من واقعاً مطالعه و بازخوانی کارهای بهآذین را به دوستان خواننده این مطلب پیشنهاد میکنم و مطمئن هستم هرگز از این کار پشیمان نخواهند شد.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#PS5
پلی استیشن ۵ رونمایی شد و بحث داغی بین طرفداران بازیهای کامپیوتری و به اصطلاح گیمرها در شبکههای اجتماعی ایجاد شد. شکل و شمایل PS5 و قیمتش بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفت و دربارهاش نوشتند. طبق معمول هم شوخی بر سر این رونمایی برقرار بود: «حتی کسایی که نمیتونن ایکس باکس رو از پلی استیشن تشخیص بدن هم دربا ه ps5 توئیت زدن»، «خبر اومده سرى جدید پلى استیشن «PS5» با حافظه ٢ ترابایتى تو سایت آمازون به قیمت ٦٠٠ پوند به فروش گذاشته شده بود چیزى حدود ١٣ میلیون تومن. واقعاً با این اوضاع تو چند سال آینده تنها دل خوشیهامون هم نمیتونیم داشته باشیم و همینطور حسرت بخوریم.»، «واقعی دارن یه عده سر قیافه پلیاستیشن بحث میکنن؟! آقا شما یه دونه شو بده به من، من غلط بکنم بگم زشته.»، «ریخت و قیافه پلی استیشن اونطور که باید و شاید جذبم نکرد»، «بعد از جنگ طرفدارای اندروید و آیاواس، زد بازی و هیچکس، رئال و بارسا، فیفا و PES، حالا شاهد جنگ خونین بین طرفدارای پلی استیشن و ایکس باکس هستیم»، «کسی نمیخواد لایحه بده برای ازدواج اجباری با پلی استیشن پنج؟ تسهیلات هم بدن بخریمش عالی میشه.»، «بهعنوان کسی که پلیاستیشن بازی نمیکنه سؤال دارم، واقعاً اینکه مثلاً الان قیافه PS5 زشته تأثیری داره تو بازیتون؟»، «پلیاستیشن جدید قیافهاش یه جوریه انگار مودمو قایم کردی لای کتابت، فامیلا نفهمن وایفای داری»، «گیمرها برید آماده بشید که پلیاستیشن 5 و بازیهاش داره همین الان رونمایی میشه و از هفته آینده منتظر باشید که با ورود به ایران و قیمت ابر نجومی کاملاً پاییز بشید»، «من یه پلی استیشن یک قدیمی دارم نگه داشتم موقعی که سری 10 بیاد. نوستالژی و عتیقه شده اون وقت میفروشمش میرم سری جدیدشو میگیرم»، «به چند تا کلیه کم کارکرد شما جهت فروش جهت خرید پلیاستیشن ۵ نیازمندیم.»، «تا پلی استیشن ۴ فقط وسعم میکشید که قیمتشو برم در بیارم ببینم چقد پول ندارم. پلی استیشن ۵ حتی از قیمتشم بیخبرم.»، «یه جوری از اینکه Ps5 اومده و نمیتونین بخرین ناراحتین انگار Ps4 رو دارین! فوقش تو بچگی یه بار دسته پلی استیشن دادن دستتون دیگه! غیر اینه؟»، «شما واسه پلی استیشن جدید خوشحالید ولی من هنوز تو بچگی و پلی استیشن ۱ گیر کردم.»، «تا دیروز منچ بازی میکرد میبرد یه ربع ملق می زد حالا واسه فیو استار شدن توئیت از پلی استیشن ۵ میزنه.»، «همون طور که بعد عرضه آیفون ۱۱، تو ایران همه رفتن خریدن، پلی استیشن ۵ هم همینجوری میشه»، «همون پلی استیشن ۴ رو که دارید، بذاریدش تو یه زونکن سفید و حالا شما یه پلی استیشن ۵ دارید.»
سفیدبرفی را هم حذف کنید
حذف فیلم «برباد رفته» از یک سرویس اینترنتی مسألهای است که این چند روز کاربران به آن پرداختهاند. به نظر بسیاری از آنها چنین تصمیمهایی افراطی است و نمیشود تاریخ را حذف کرد. آنها حذف این فیلم کلاسیک را معادل حذف بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی میدانند. هرچند کسانی هم از این کار حمایت کرده اند: «در اعتراضات بعدی احتمالاً کلاً تاریخ رو ممنوع کنند که یهوقت معلوم نشه قبلاً بردهداری و نژادپرستی وجود داشته!»، «انگاره نژادپرستانه «بربادرفته» انقدر شدید بود که برام عجیب بود هیچوقت هیچکس از دوروبریهای من بهش اشاره نمیکرد. مسأله فقط نشون دادن نژادپرستی یا حتی تقدیس نژادپرستی نبود، مسأله افسوس خوردن به حال روزگاری بود که دیگه نمیشه مثل قدیم سیاهها رو کتک زد.»، «قاعدتاً با بایکوت بربادرفته موافق نیستم اما نژادپرستی ناخودآگاه حس قوی داره. بعضی فیلمهای فورد و کاپرا هم این معضل را دارند.»، «به نظر میرسه حذف موقت فیلم بر باد رفته فارغ از هیاهوها دو دلیل دارد: حمله عجیب ترامپ به پارازیت کره جنوبی با سانست بولوار و بر باد رفته. دوم اینکه تا قبل از آواتار ۲۰۰۹ و Lionking ۲۰۱۹ بربادرفته پرفروشترین فیلم هالیوود بود. جالب اینکه آواتار و لاین کینگ کاملاً استعماریند.»، «HBOMAX درحالی فیلم بربادرفته را از شبکه خود حذف کردکه هنرپیشه زن آفریقایی-امریکایی این فیلم اولین زن سیاهپوستی بود در دنیا که برنده جایزه بازیگری شد. پس چطور باید تاریخ رو به تصویر کشید؟ با افراط در هر موردی مخالفم. شورش رو درنیارید دیگه»، «اصلاً برای جریان جدید راه افتاده چرا باید تاریخ شون رو پاک کنن؟ خب بربادرفته تاریخ قدیم جنگهای داخلی امریکا آتلانتا و بردهداریهاشونه. واسه چی بخشی از تاریخ کشورشون رو حذف کنن؟»، «حذف بربادرفته از شبکه HBOMax همان قدر احمقانه است که یکی از این شبه فمینیستهای وطنی گفته بود شعر «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز» یک شعر مردسالارانه است و برای همین از آن متنفر است! حماقت به اندازه انسان ها چهرههای مختلف دارد.»، «یعنی چی که یک مجسمه و فیلم «بر باد رفته» را بهدلیل تاریخنژاد پرستانه حذف میکنید! تاریخ را پاک نکنیم تنها کافی است به آن اشاره کنیم.»، «اگر قراره جهت مبارزه با نژادپرستی «برباد رفته» رو حذف کنید «سفید برفی» هم باید حذف بشه.»، «حذف فیلم بربادرفته موقته و میخوان یه چیزایی به فیلم اضافه کنن و دوباره بذارن. درصورتی که قرار نیست محتوای فیلم تغییر کنه و صرفاً قراره اول فیلم یه اعلامیه بذارن که کانتکست تاریخی فیلمو توضیح بده»، «باید بگم بها دادن به این موج ضدنژاد پرستی داره یه جاهایی دیگه خیلی شور میشه. آدمایی مجسمه بودا تو افغانستان رو نابود کردند. حالا یه سری هم تو این زمونه دارند فیلم برباد رفته رو حذف میکنند و درد آورش سکوت یه عده است که راه رو برا جولان دادن این عقاید باز میکنه»، «لطفاً بهجای حذف کردن فیلمهایی مثل «برباد رفته» از آرشیو HBO MAX یا حذف صحنه دلخراش فصل اول «۱۳ دلیل برای اینکه»، فرهنگسازی کنید. متنفرم ازینکه جنبشهای این چنینی باعث تغییر یا حذف یه اثر -چه خوب چه بد- میشه».
به نام تاریخ
24 خرداد
سالروز تولد تعدادی از هنرمندان در هشتاد و ششمین روز از سال است. شاید بشود گفت امروز روز مبارکی است چون درگذشت هیچ هنرمندی امروز ثبت نشده است.
تولدها
داوود گنجهای: سال 1321 یکی نوازندگان بنام کمانچه و ویولن ایران به دنیا آمد. داوود گنجهای از دانش آموختگان رشته موسیقی دانشگاه تهران است و ویولن را از ولفگانگ والیش استاد اتریشی یاد گرفت. او در کنسرتهای داخلی و خارجی بسیاری حضور داشته و از اولین استادان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی محسوب میشود. داوود گنجهای لوح افتخار درجه یک هنری را در بیستمین جشنواره موسیقی فجر گرفت.
هوتن شکیبا: بازیگر تئاتر و تلویزیون حالا دیگر حسابی به دل مخاطبانش نشسته است. هوتن شکیبا سال 63 در چنین روزی در سنندج به دنیا آمد و کارشناسی ارشد بازیگری را از دانشگاه هنر گرفت. او همراه نوید محمدزاده عضو گروه «تئاتر تازه» هستند اما مخاطبان او را با فیلمهایی چون طبقه حساس و مجموعه لیسانسهها و البته فیلم «شبی که ماه کامل شد» میشناسند که برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را گرفت. شکیبا صداپیشه هم هست و در دوبله انیمیشنهای بسیاری حضور داشته و کتاب صوتی «مغازه خودکشی» که با صدای او منتشر شد مخاطبان زیادی داشت.
حسن مشکین فام: امروز سالروز تولد یکی از پیشکسوتان هنر نقاشی هم هست. مشکین فام خانوادهای هنرمند داشت. پدرش خوشنویس بود و حجاری میکرد و پدربزرگش هم از حجاران زمان خودش بود. از هردوی آنها حجاریهایی در حرم شاهچراغ شیراز و حافظیه به جا مانده است. مشکین فام ابتدا سراغ بازیگری رفت و سال 49 از اداره فرهنگ و هنر آن زمان دیپلم بازیگری هم گرفت اما مدتی بعد نقاشی را که از کودکی دوست داشت جدیتر دنبال کرد. نقاشیهای آبرنگ مشکین فام از مناظر مختلف شهرت دارد. البته او عکاسی را هم از سال 58 بهصورت جدی پیگیری کرده و مجموعهای از عکسهای صدها چهره هنرمند استان فارس و ایران دارد.
بابک غسالی: نوازنده جوان عود سال 1366 در چنین روزی در کردستان به دنیا آمد. او ابتدا سازهای کوبهای را یاد گرفت و درهنرستان موسیقی عود را بهعنوان ساز تخصصی اش انتخاب کرد. «در لحظه» (بداهه نوازی)، «میان تاریکی» (براساس اشعار فروغ فرخزاد) با صدای علی زند وکیلی و «پیدای نا پیدا» آلبومهایی هستند که با نوازندگی او منتشر شدهاند. غسالی در گروههایی چون «مولوی»(شهرام ناظری)، «ناگفته» (حافظ ناظری)، «شمس»(کیخسرو پورناظری)، «سیاوش»(همایون شجریان)، «قمر»(سالار عقیلی و حمید رضا نوربخش)، «تال» (فرج علیپور)، لوتوس (سینا سرلک) و «زند بند» (علی زند وکیلی) اجرا کرده است.
ویلیام باتلر ییتس: سال 1865 یکی از بزرگترین شاعران و نمایشنامه نویسان ایرلندی به دنیا آمد که سال 1923 توانست جایزه نوبل ادبیات را هم به دست آورد. او در ادبیات وحشت شاخص بود و همین هم جایزه نوبل ادبی را برایش به ارمغان آورد. شفق سلتی، وزش باد در نیزار، قوهای وحشی در کول و گربه و ماه از آثار او هستند و از بین آثار او برگها بسیارند، ریشه یکی و کوهولین به فارسی ترجمه شدهاند.
سالروز تولد کریس اوانز بازیگر امریکایی که در فیلمهای ابرقهرمانی مانند «چهار شگفت انگیز» و «کاپیتان امریکا» بازی کرده هم امروز است.
عکس نوشت
حراج آثار هنری جهان اسلام و هند با ارائه 303 اثر هنری و ادبی تمدنهای مختلف جهان اسلام از کشورهای شمال آفریقا تا جنوب اروپا و آثاری از ایران، ترکیه، هند و... در لندن برگزار شد و با فروش کلی 3،656،000 پوند به کار خود پایان داد. نسخههای خطی قرآن، نگارگریهای ایرانی و هندی و آثار سرامیک، فلزکاری، جواهرات، اسلحه، منسوجات و فرش در این حراج که به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار شد شرکت داده شدند. ظرف نقره منبتکاری شده که به مبلغ 187500 پوند چکش خورد، نسخه طلاکوب دیوان حافظ به خط نستعلیق شیخ محمود پیربداغی که به قیمت 375 هزار پوند فروخته شد و دیوان خطی و نگارگری شده هفت اورنگ جامی که به قیمت 60 هزار پوند فروخته شد از آثار ایرانی حاضر در این حراج بودند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
ادبیات ما اسیر انتظارات نامعقول است
-
مخاطبان فرهنگی باید خیالشان راحت شود
-
مسیر آموزش هنر را متوقف نکنیم
-
آثار م. بهآذین را دوباره مرور میکنم
-
شهروند مجـــازی
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین