کنکاش در احوالات 8 روز نخست «کن 2021»
امشب «برادران لیلا» وارد میشوند
وصال روحانی
خبرنگار
پس از گذراندن دو سال بد، فستیوال بینالمللی فیلم کن فرانسه به شرایط گذشتهاش و آنچه خوب میانگارد، رجعت کرده است. هفتاد و پنجمین دوره مهمترین فستیوال سینمای جهان که از سهشنبه شب 27 اردیبهشت به راه افتاد و شنبه شب هفته بعد (7 خرداد) پایان میگیرد، در 8 روز نخستاش اتفاقات متعددی را تجربه کرده است. پس از تعطیل شدن دوره 2020 کن به خاطر جولان کرونا و برگزاری دوره 2021 آن با یکسوم حضار همیشگی و با بیشترین ملاحظات پزشکی به سبب خطرات همین بیماری منحوس، دوره جاری آن به لطف افول آشکار کرونا گشودهتر از دو سال گذشته شده و همان عادات سابق و آدمهای همیشگی در آن خودنمایی میکنند. خیلیها میگویند زرق و برق پرستیهای حاکم بر کن سبب شده فیلمهای غنیتر و هنرمندان جدیتر بیشتر به سوی «ونیز» روی بیاورند که همیشه بعد از کن و همپا با «برلین» فستیوال دوم سینمای دنیا انگاشته شده است اما تا نوشتن این جمله که؛ «کن و جذابیت آن مرده است» هنوز سالها و سالها فاصله داریم.
از ناسزاواران تا شایستهها
امشب «برادران لیلا» تک نماینده ایران در قسمت مسابقه «کن 2022» برای حضار به نمایش درمیآید و در روزهای 5 و 6 خرداد هم سه نوبت دیگر برای قضات فستیوال پخش میشود ولی فیلمی هم که علی عباسی سینماگر ایرانیتبار ساکن سوئد با بودجه مشترک کشورهای فرانسه، آلمان، دانمارک و البته سوئد ساخته و روانه کن کرده، در روز پنجشنبه به نمایش درمیآید. این فیلم که «عنکبوت مقدس» نام دارد و راجع به یک قاتل زنجیرهای است، احتمال دارد به سبب برخی گرایشهای سیاسی حاکم بر کن مورد تجلیلی قرار گیرد که سزاوار آن نیست و این میتواند یکی از موارد دریغ جشنواره امسال باشد. اما فیلم «برادران لیلا» که ساخته سعید روستایی (خالق «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم») است، میتواند آینهای صادق از جامعه شریف ایران باشد و بازیهای خوب نوید محمدزاده، پیمان معادی و سعید پورصمیمی بر قوتهای آن افزوده است.
تلفن به ارواح
هیأت داوران بخش مسابقه امسال که ریاست آن با ونسان لندون بازیگر قدیمی سینمای فرانسه است، شنبه آینده با رأی نهاییاش مشخص میکند نخل طلای بهترین فیلم این بخش شایسته کدامیک از 21 فیلم حاضر در این رقابت است اما لندون مسن که سال پیش یکی از بازیگران فیلم «تایتان» بود (که نخل طلا را برد) روز سهشنبه در مصاحبهای با نشریه لوماتن گفت: «سال 1987 که برای اولینبار به کن آمدم و فیلمی تبلیغاتی و کوتاه از فستیوال گرفتم، ذوق زده به مادرم تلفن زدم و گفتم: مادر، اکنون در هتل روبهروی تالار مرکزی جشنواره قرار دارم و از شادی و غرور در پوست خود نمیگنجم. پس از 35 سال به همان هتل که البته ترمیم و مدرن شده، بازگشتهام اما مادرم به بهشت رفته است و پدرم نیز همینطور و نمیتوانم به آنها زنگ بزنم. وقتی این خاطرات مقابل چشمهایم رژه میرود و ارواح روبهرویم سبز میشوند، از من نپرسید در 8 و 9 روز اول فستیوال امسال من و همکارانم کدام فیلم را بیشتر پسندیدهایم.»
اینها هستند بهترینهای فستیوال
روزنامههای معتبر فیگارو، ژورنال دو پاری، ورایتی، هالیوود ریپورتر و ایوی نینگ استاندارد جور ونسان لندون خاطرهباز را کشیدهاند و با کنکاشهای وسیع خود آثار ذیل را برترینهای 8 روز نخست «کن 2022» نامیدهاند:
«همسر چایکوفسکی»، «زمان رستاخیز»، «8 کوه»، «برداشت آخر»، «آرمیست»، «برداشت آخر»، «اسلحه برتر: ماوریک» و «توری و لورکیتا» که قصه تازهای از برادران «داردن» بلژیکی (ژان پییر و لوک) است و پیشتر هم دو بار نخل طلای کن را بردهاند و این بار هم در یک دنیای بزرگسالانه به دنبال رؤیاهای شیرین کودکانه و آرزوهای جوانانه هستند.
خالو قنبر راستگو در گفتوگو با «ایران» از شرایط امروز موسیقی نواحی ایران میگوید
اگر موسیقی اقوام بمیرد، ما هم مردهایم
ندا سیجانی
خبرنگار
«من ازنسل جوان موسیقی میخواهم تلاش کنند تا موسیقی اقوام ایران از بین نرود، اگراین موسیقی نابود شود و بمیرد ما هم مردهایم» این بخشی از صحبتهای خالو قنبر راستگو نوازنده ساز نی جفتی در دنیا و از پیشکسوتان این هنر است که در سن 77 سالگی بهسر میبرد. هنرمندی که صدای سازش جهانی است اما همچنان برای عشق به وطن و مردمان سرزمینش مینوازد و نغمه سرایی میکند.
این موسیقیدان و خواننده جنوبی که سالهای سال تجربه حضور در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی را داشته، شرایط حال حاضر موسیقی اقوام در هرمزگان را خوب عنوان کرد: «موسیقی هرمزگان طرفداران بسیاری دارد و همچنان در حال شنیده شدن است. البته جوانها هم علاقمند به موسیقی ما هستند و هنرمندانی چون ما را که عمر بسیاری را بر سر موسیقی گذراندهایم، میشناسند و احترام میگذارند و دنبالکننده این موسیقیها هستند.»
او تأکید کرد: «نسل جوان موسیقی اقوام ایران، باید میراثدار موسیقی گذشتگان خود که سینه به سینه منتقل شده، باشند و جایگزین ما شوند. خود من از 12 سالگی فعالیت موسیقاییام را دنبال کردم و از سال 67 به آموزش موسیقی مشغول هستم و دراین سالها تلاش کردم این موسیقی را به نسل بعد از خود نیز بیاموزم.»خالو قنبر از شروهخوانان بنام ایران است و مقامهای موسیقی هرمزگان را، شروه خوانی، موسیقی کار چون حرفه صید ماهی و... عنوان کرد که به گفته او اغلب این اشعار به سروده او بوده که آهنگسازی و نوازندگی کرده است. او تأکید دارد: «هنر موسیقی بخصوص موسیقی اقوام ایران، هیچگاه از بین نمیرود و فراموش نخواهد شد و من نیز طی این سالها وظیفه خود دانستم و تلاش کردم موسیقی گذشتگان را اجرا و یادآوری کنم تا فراموش نشود.»
تنها بازمانده نسلی که موسیقی ناب جفتی را سینه به سینه منتقل کرده، طی این سالها اجراهای مختلفی همراه با گروه موسیقی «کیدی» که شامل بانوان هرمزگانی است و همچنین گروه «کالنگ» که از جوانان هستند برگزار کرده است و بعد از همهگیری کرونا و تعطیلی برنامههای هنری، فرصتی به وجود آمد تا باردیگر روی صحنه برود و در دومین جشنواره ملی موسیقی اقوام ایران با گروه موسیقی از هرمزگان که زادگاه اوست شرکت کرد.
او درباره اهمیت برگزاری چنین جشنوارههایی در معرفی موسیقی بومی ایران بیان داشت: «قطعاً برگزاری جشنوارههای موسیقی، بویژه جشنوارهای مختص به موسیقی فولک ایران بسیار تأثیرگذار خواهد بود چرا که برگزاری آن علاوه بر آنکه تجدید دیداری با دوستان و همکاران قدیمی است، موجب شناساندن بهتر هنرمندان این موسیقی و معرفی آنها به مردم بخصوص نسل جوان است.»
این نوازنده پیشکسوت بازنشسته وزارت فرهنگ است و دارای دکتری موسیقی است و به گفته خودش از طریق همین موسیقی امرار معاش میکند. اگرچه چندان رضایتی از این شرایط ندارد: «با آنکه زاده بندر هستم و در این شهر بزرگ شدهام تا به امروز سرپناه درستی نداشتهام و همچنان مستأجرم. نمیدانم شاید کم لطفی برخی از دوستان باشد و آنطور که باید و شاید شرایط زندگی خوبی نداریم و حمایتی هم صورت نمیگیرد. منزلی در بندرعباس داشتم و چون در محدوده طرح زیباسازی قرار داشت، شهرداری منطقه، 28 میلیون تومان بابت خرابی آن پرداخت کرد و خانه ما را با لودر خراب کرد. اما شما بگویید با این مبلغ پول چه کاری میتوانستم انجام بدهم؟ البته در این سالها صندوق اعتباری هنر کمکهای بسیاری داشته و از آنها خشنود هستم اما در این روزگار زندگی کردن سخت است.»
استاد خالو قنبر راستگو توصیه دارد: «اگر موسیقی و شادیانههای این هنر در بین ما نباشد و طنینانداز نشود، مردم دلتنگ و غمگین میشوند چرا که همین موسیقی موجب حفظ روحیه خوب آنها شده است. من از نسل جوان موسیقی میخواهم تلاش کنند تا موسیقی اقوام ایران از بین نرود، اگراین موسیقی نابود شود و بمیرد، ما هم مردهایم.»
رئیس سازمان صدا و سیما در جمع دانشجویان دانشگاه شریف:
صداوسیما خانه نخبگان است
گروه فرهنگی: رئیس سازمان صدا و سیما در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد تا با آنها دیدار و گفتوگو کند. به گزارش ایسنا، در این دیدار نمایندگان تشکلهای مختلف دانشجویی به قرائت بیانیهها و خواستههای خود از رئیس سازمان صدا و سیما پرداختند. پیمان جبلی در این جلسه به افتخارات دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و در این میان به رتبه یک در رتبهبندی دانشگاههای کشور در سالهای گذشته، رتبه اول در ارتباط با صنعت و رتبه اول در دانشمندان برتر اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد سهم مقالههای پژوهشی در کشور به دانشگاه صنعتی شریف اختصاص دارد و بر اساس چنین جایگاهی، صحبت در حضور شما با این افتخارات کار سختی است. جبلی سپس با طرح این مسأله که باید ببینیم نسبت رسانه با دانشگاه چیست؟ به این مسأله اشاره کرد که «این یکی از آسیبهایی است که خود ما به عنوان رسانه و شما به عنوان دانشگاه دچارش هستید. تردیدی نیست که با جنگ نرم هدفمندی روبهرو هستیم که قصدش نادیده گرفتن پیشرفتهای افتخارآمیز کشور است. شما دانشجوهای نخبه کشور هستید، تصوری که از پیشرفت ما دارید قطعاً کمتر از چیزی است که در واقعیت وجود دارد، نه تنها شما ما هم تحت تأثیر این جنگ نرم قرار گرفتیم. تمام دستگاههای فرهنگی ما تحت تأثیر این جنگ نرم قرار گرفته است. ما بدهکار سهم نخبگان و دانشمندان هستیم چون بدهکار مردم هستیم، چون نخبگان از بدنه توده مردم برخاستهاند.»
او در بخشی دیگر از صحبتهای خود نقبی به خواسته دانشجویان درباره بازگشت عادل فردوسیپور به رسانه ملی زد و گفت: موضوع آقای فردوسیپور در دوره بنده اتفاق نیفتاد؛ اگر دوره من بود تمام تلاشم را میکردم که نرود، البته نمیگویم معجزه میکردم ولی تلاشم را میکردم. الان هم تلاش میکنیم از تواناییهای ایشان استفاده کنیم. ما باید قدر سرمایههایمان را بدانیم اما مسأله دوطرفه است، فرد مقابل ما هم باید قوانین بازی را بپذیرد و بخواهد، ما هم باید قدرش را بدانیم. برادر عزیزمان آقای فردوسیپور نظرات خاص خودش را دارد. تمام تلاشم را میکنم هیچ سرمایهای را از دست ندهیم، امیدوارم خدا کمک کند بتوانیم انجام دهیم که البته این مسأله دوطرفه است. جبلی درباره سهم توجه به بخشهای مختلف در آنتن پخش رسانه ملی هم گفت: «ما در پوشش علم و شرکتهای دانش بنیان مسئولیت مهمی داریم. از مصادیق عدالت گستری، پرداختن به سهم هر بخش است. ما چقدر به سهم علم پرداختیم؟ شرعاً و عرفاً روز قیامت اگر بخواهیم جواب دهیم مردم جلوی ما را میگیرند، میگویند ما امانتمان را به تو دادیم. امانت مردم در دست ما چیست؟ هویت مردم، فرهنگ مردم، افتخارات و ارزشهای مردم است. باید سهم همه اقشار مردم را پرداخت کنیم. حتی دولت را؛ با قاطعیت عرض میکنم سهم مردم، سهم نظام و سهم دولت را باید پرداخت کنیم. اگر طرفدار جمهوریت هستیم، باید سهم دولت را هم در نظر بگیریم. او در پایان سخنرانی خود به مبحث انتشار سندی تحت عنوان سند تحول اشاره کرد و گفت: برنامهای را در خردادماه منتشر خواهیم کرد که سند تحول است. علت کندی این امر این است میخواستیم از نظرات متخصصان و پیشکسوتان استفاده کنیم. در این چند ماه به اندازهای که لازم بوده در معرض نظرات پیشکسوتان قرار گرفتیم. بیایید مسائلمان را با هم در میان بگذاریم و ما به شما توضیح دهیم که کدامش را میتوانیم عملی کنیم.» جبلی افزود: سه تحول اساسی برای اینکه صدا و سیما از مرحله 24 سال گذشته بخواهد عبور کند، در نظر گرفتیم. اول دنبال تبدیل کردن خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم. یعنی به جای محدود کردن خود به باید و نبایدها، به عرصههایی که فکر نکرده بودیم، بپردازیم.
آفتی به نام نظرسنجی
جبلی در بخشی از صحبتهایش هم درباره ضرورت توجه به کیفیت به جای کمیت در برنامههای صداوسیما، گفت: در دورههای قبل برای مقابله با ماهواره از ساعت 8 تا 12 چند سریال پخش میکردند. این تولید انبوه بیکیفیت است. زمانی در دهه ۷۰ و ۶۰ صداوسیما یک سریال تولید میکرد با امکانات کم. آن زمان خیابان خلوت میشد الان 4 تا سریال تولید میکنیم خوشحال میشویم که یکی از آنها بگیرد. من ابایی از گفتن اینها ندارم، آمدهایم که این شرایط را تغییر دهیم. محور دیگر تحول سازوکار اثرسنجی است. ما دچار آفتی به نام نظرسنجی هستیم. نظرسنجی گاهی برای برنامههای ما تبدیل به آفت میشود. معیار برنامهسازی میشود نظرسنجی. اینکه چقدر تأثیر بر رفتار و نگرش مخاطب داشته از اهداف تحول سازوکاری است. جبلی افزود: در جریانسازی ما میتوانیم از تمام ظرفیتهای صدا و سیما استفاده کنیم تا مردم را نسبت به موضوعی وادار کنیم که فکر کنند لازمهاش موضوع فرماندهی واحد و نشستن در ابتدای زنجیره تولید است. یکی از دانشجویان گفتند ما در دورهای هستیم که صداوسیما کمترین مخاطب را در سالهای گذشته داشته است. این در حالی است که مخاطبان شبکههای ماهوارهای هم در سالهای اخیر کاهش پیدا کردهاند و این طبیعی است. وقتی رسانههای جدید میآیند، رسانه تنزل پیدا میکند اما از بین رفتنی نیست. آیا تلویزیون سینما را تعطیل کرد یا اینها کتاب را تعطیل کردند؟ هر رسانهای ماندنی است و اثر خودش را دارد. ما سوپرمن نیستیم، توقعات شما هم درست است. اما توان ما نامحدود نیست، محدود است. ما در بین گزینههای زودبازده و تغییرات بنیادی نمیتوانیم یکی را رها کنیم. نمیتوانیم از تحولات بنیادی غافل شویم، زیرا منوال به همین صورت میچرخد. از شما خواهش میکنم یک هیأت دانشجویی مشترک تشکیل دهیم، برای بررسی عملکرد صدا و سیما و میزان پیشرفت سند تحولی که ارائه میدهیم. اولین معاونش هم به انتخاب شما باشد. مثل ما شانههایتان را زیر بار بیاورید و به ما کمک کنید که بتوانیم مسیر را طی کنیم.
شعار بازگشت به مردم دادیم
او اظهار کرد: ما به مخاطب و حضرت آقا بدهی داریم. زیرا در ابتدا شعار بازگشت به مردم را دادیم و تمام تلاشمان هم همین است که این کار را بکنیم. روز قیامت جلوی ما را میگیرند که چرا حرف مردم را بیان نکردی. ما در این 8 ماه گذشته سعی کردیم هر جا که میتوانیم صدای مردم باشیم. در ماجرای اصفهان دیدید که حرف مردم را منعکس کردیم. حق مردم این است که قوانین پیگیری شود و روی زمین نماند و حقوقشان پیگیری شود. انعکاس اعتراضات مردم یکی از جلوههایش بود که مشاهده کردید. شفافیت درخواست کاملاً درستی است. بسیاری از فسادهایی که در دستگاههای مختلف شاهدش بودیم به خاطر نبود شفافیت است. شفافیت مایه سلامت همه دستگاهها است.
از ایرج طهماسب تا محمدرضا حیاتی
جبلی درباره محمدرضا حیاتی و کنار گذاشته شدنش از تلویزیون هم گفت: با شناخت نزدیکی که از آقای حیاتی دارم و چند سال با ایشان کار کردم، به هیچ وجه صداوسیما کوچکترین مشکلی با ایشان ندارد. ایشان بازنشسته شدند و رفتند. میتوانند برگردند ولی شاید افراد تازه بهتر بتوانند اجرا کنند. از همینجا از ایشان دعوت میکنم که بیایند برنامه اجرا کنند. او درباره ایرج طهماسب هم گفت: آقای طهماسب هم بزرگشده صداوسیما است. سرمایه صداوسیما است. «کلاه قرمزی» ایشان بِرند ثبت شده صداوسیما است. مگر میشود ما از ایشان چشم برداریم؟ مسأله چیز دیگری است. عید قرار بود در خدمتشان باشیم. به شما اطمینان میدهیم آقایان ایرج طهماسب، رضا عطاران و محمدرضا حیاتی جزو خط خوردههای سازمان صداوسیما نیستند. جبلی درباره بخشهای خبری تلویزیون گفت: قرار بود ۲۰:۳۰ بخش خبریای باشد که مسائلی را که در جایی مطرح نمیشود، مطرح کند؛ اما چون پرمخاطب شد همه میخواستند در این بخش خبری مطرح شوند. اما رویکرد جدید ما در حوزه سیاسی و خبر این است که بخشهای خبر پرمخاطب به همان آهنگ اصلی برگردند.
نظام نامه جدید اکران مشخص شد
گروه فرهنگی/ در راستای اجرای مفاد ماده ۳ آییننامه ساماندهی و نظارت بر نمایش سالنهای سینما مصوب اسفند ۱۳۹۹ هیأت وزیران مبنی بر الزام سازمان امور سینمایی به تهیه دستورالعمل نحوه نظارت بر نمایش در سالنهای نمایش فیلم و نیز انجام مأموریت تنظیمگری، زمانبندی و عدالت در نمایش آثار سینمایی دارای پروانه نمایش، نظام نامه اکران سینمای ایران توسط شورای راهبردی اکران تنظیم و با تصویب رئیس سازمان سینمایی ابلاغ شد. طبق گزارشی که ایرنا منتشر کرده با انتشار نظامنامه اکران، ابعاد بیشتری از سیاستهای سازمان سینمایی در مقوله نمایش فیلمهای سینمایی، افراد تصمیمگیر و سیاستهای احصاشده این حوزه مشخص شده است.
در بخشی از این نظامنامه اعضای شورای راهبردی اکران مشخص شده است. طبق این گزارش، مدیرعامل خانه سینما، معاونت ارزشیابی، مدیرعامل مؤسسه سینما شهر، نماینده رئیس سازمان سینمایی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش، رئیس اتحادیه تهیهکنندگان، رئیس انجمن صنفی کارگردانان، رئیس انجمن صنفی پخشکنندگان، رئیس انجمن سینماداران و نماینده سازمان سینمایی تصویرسازان سوره مهر (حوزه هنری) اعضای شورای راهبردی اکران هستند.
از اهداف و وظایف شورای راهبردی اکران عبارت است:
بررسی و ایجاد راهکارهای مؤثر در تأمین نیازهای نمایشی، پیشنهاد شیوههای حمایتی از اکران فیلمهای سینمایی، برنامهریزی اکران فیلمهای تولید شده دوران کرونا، تقویت و توسعه بازار داخلی سینمای ایران، صیانت از حقوق مخاطبان سینمای ایران، بررسی، توسعه و افزایش ظرفیتهای جدید نمایشی برای اکران آثار سینمایی (بسترهای نوین نمایشی) و اکران آنلاین، تنظیم و تسهیل اکران نوروزی و عید فطر با هدف تعادل بخشی و رعایت تنوع گونههای سینمایی، تلاش برای ایجاد راهکارهای نوین بازاریابی، تبلیغات و اطلاعرسانی با ارائه راهکارهای مؤثر جهت استفاده از ظرفیتهای نهادهای ذیربط همچون شهرداری، صدا و سیما و... و بررسی پیشنهاد و انتخاب راهکار برای آموزش و مراقبت از نیروی انسانی شاغل در شبکه نمایش سینماها و تلاش برای بهروزرسانی ناوگان سینمایی کشور از اهداف و وظایف شورای راهبردی اکران است.
در این نظامنامه ضمن معرفی اعضای شورای صنفی نمایش (نماینده انجمن سینماداران ۲ نفر، نماینده انجمن صنفی کارگردانان یک نفر، نماینده انجمن صنفی پخشکنندگان یک نفر، نماینده اتحادیه تهیهکنندگان یک نفر) اعلام شده است که طبق روال گذشته جلسات این شورا روزهای یکشنبه برگزار خواهد شد و تعویض فیلمها روزهای چهارشنبه خواهد بود.
در بخش مقررات نمایش فیلمها هم آمده که سقف زمان اکران فیلم در سرگروهها و تمام فصول ۷ هفته است. بعد از پایان اکران فیلم در سرگروه ادامه آن در سایر سینماها حداکثر تا ۳ هفته مجاز است. براساس این نظامنامه، بهای بلیت در روزهای سهشنبه در کلیه سالنها نیم بهاست.
1 فیلم «تصور» اولین ساخته بلند علی بهراد نخستین نمایش خود را در بخش هفته منتقدان جشنواره کن تجربه کرد. «تیم گریرسون» منتقد نشریه اسکرین در بخشی از یادداشت درباره فیلم «تصور» پس از نخستین نمایش در بخش هفته منتقدان جشنواره کن مینویسد: «این فیلم روایت مرموز دو شخصیت است که زندگیشان تنها در طول تاکسیسواری شبانهشان در تهران تلاقی پیدا میکند، «تصور» بیننده را تشویق میکند تا هوای اسرارآمیز داستان را در آغوش بگیرد و بهطرز بازیگوشانهای از افشای دقیق آنچه در حال روی دادن است، امتناع میکند./ ایسنا
2 در آستانه سالروز فتح خرمشهر فرهنگستان هنر طی مراسمی لوح ویژه خود را با عنوان «فَرِّ فرهنگستان هنر» به هادی حجازیفر برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا کرد. درآستانه سالروز فتح خرمشهر، فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» برنده بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر برای اهالی فرهنگ و هنر بهصورت ویژه به نمایش درآمد و لوح ویژه «فَرِّ فرهنگستان هنر» به هادی حجازیفر کارگردان، بازیگر و فیلمنامهنویس این اثر سینمایی اهدا شد. همچنین، فرهنگستان هنر با اهدای لوح سپاس به حبیبالله والینژاد، تهیهکننده این فیلم و محمدرضا تقیپور مدیر موزه صلح تهران و جانباز هشت سال دفاع مقدس، از آنها قدردانی کرد./روابط عمومی فرهنگستان هنر
3 نمایشگاه «رنگهای اردشیر» با ۱۵ اثر از کاریکاتورهای اردشیر محصص ششم خرداد در گالری آرتیبیشن بهصورت آنلاین برگزار میشود. هادی حیدری، کاریکاتوریست در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه درباره رنگ در آثار این هنرمند، نوشته: «بعضی از این آثار خود به خود طنزی سیاه و تأثیرگذار در دل داشتند و محصص با خطوطی قدرتمند و در برخی آثارش با رنگهای ویژه، آنها را وارد طرحها و کاریکاتورهایش کرد. به باور من، آنچه محصص را شخصیتی جالب و قابل بحث میکند، فراتر از هنرش، هوش هنرمندانه در نوع ارائه آثارش است، آنجا که با طرحهای سیاه و سفیدش همان کاری را انجام میدهد که با رنگی کردن آنها»./ مهر