عراقچی به عنوان فرستاده ویژه ایران عازم جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد
طرح صلح ایران روی میز دولتهای باکو و ایروان
گروه سیاسی/ معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور رایزنی با مقامات جمهوری آذربایجان روز گذشته راهی باکو شد تا در ادامه سفر منطقهای خود به مسکو، ایروان و آنکارا هم برود. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که صبح دیروز (سهشنبه) به منظور بازدید از مناطق مرزی شمال استان اردبیل وارد پارسآباد شد، هدف از این سفر را بازدید از نقاط مرزی بویژه سد خداآفرین و بقیه تأسیساتی که در این مرزها وجود دارد و اطمینان از اینکه امنیت این مرزها، تأسیسات و سد تأمین میشود، برشمرد.
وی افزود: چون عازم آذربایجان هستم لازم بود از مناطق مرزی بخصوص سد خداآفرین و سد میل مغان بازدیدی داشته باشم و امنیت در این منطقه را بررسی کنیم تا انشاءالله در بحثهای سیاسی ادامه دهیم. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه سفر منطقه ای سید عباس عراقچی به عنوان فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران را به منظور پیشبرد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ و درگیری های به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان دانست. سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو هم عراقچی را فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران دانست.
این سفر پس از آن صورت میگیرد که از 6 مهر دور جدید درگیریهای ارمنستان و جمهوریآذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قرهباغ آغاز شد و علیرغم سه توافق آتشبس هنوز درگیریها بین دو کشور در جریان است. ایران در این مدت تلاشهای زیادی را برای توقف درگیری و برقراری آتش بس انجام داد. در پی این درگیریها چندین فقره راکت جنگی به مناطق مرزی ایران هم اصابت کرد که در همین خصوص مقامهای کشورمان واکنش نشان دادند و اعتراض شدید خود را به جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابلاغ کردند.
پیش از این، سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارتخارجه گفته بود که جمهوریاسلامی ایران طرحی را برای خاتمه جنگ و برقراری صلح آماده کرده که با مشورت با جمهوریآذربایجان و ارمنستان، دولتهای منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد و امیدواریم در چارچوب این طرح که در حال بررسیهای نهایی است، بتوانیم هرچه زودتر به این جنگ خاتمه دهیم.
به گفته خطیبزاده «ایران از روز اول به همه طرفها اعلام کرد مسیر نظامی برای حلوفصل این منازعه چند دههای وجود ندارد. ضمن احترام به تمامیت ارضی جمهوریآذربایجان و [درخواست] خروج نیروها از شهرهای اشغالی، تأکید میکنیم باید هرچه زودتر توقف درگیریهای نظامی رخ دهد و برای آغاز گفتوگوهای سیاسی و زماندار بین دو طرف، جمهوری اسلامی ایران آماده است تمامی مساعی جمیله خود را بهکار ببرد.»
از آنجا که ایران دارای مرزهای مشترک با هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان است و روابط حسنهای هم با باکو و ایروان دارد، پیشبینی میشود طرح یا ابتکار عمل تهران برای پایان جنگ بتواند راهگشا باشد. پیش از این «نیکول پاشینیان» نخستوزیر ارمنستان در گفتوگوی اختصاصی با روزنامه ایران از نقش آفرینی مثبت تهران برای برقراری صلح استقبال کرده بود. «بنیاد حسیناف» سفیر جمهوری آذربایجان در تهران هم در گفتوگو با «ایران» با یادآوری ناکامیهای گروه مینسک برای نقشآفرینی مثبت در مناقشه قرهباغ کشورهای همسایه و از جمله ایران را دارای ظرفیتهای بیشتری برای میانجیگری دانسته بود. حالا سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران راهی باکو و ایروان شده تا طرح تهران برای پایان جنگ را روی میز دولتهای دو کشور بگذارد.
وزیر امور خارجه کشورمان هم دیروز از تدوین طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قرهباغ خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، در حاشیه حضور در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع مناقشه قرهباغ اظهار کرد: در حال حاضر معاون وزیر خارجه به استان آذربایجان شرقی سفر کرده و از سد خداآفرین بازدید کرده و قرار است در رابطه با همین موضوع به باکو، مسکو و ایروان نیز سفر کند. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: طرح ایران برای حل دائمی مناقشه قرهباغ تدوین شده و با تصویب مقامات عالی کشور، امروز و فردا مطرح میشود و آن را در مسکو و ایروان پیگیری میکنیم.
ظریف با تأکید بر اینکه ایران در ارتباط با موضوع قرهباغ دیپلماسی فعالی را با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان حل و فصل مناقشه از طریق صلحآمیز و تغییر ناپذیری مرزهای بینالمللی پیگیری میکند افزود: البته یکسری نگرانیهایی از بابت حضور تروریستهای تکفیری در منطقه و احتمالاً تروریستهای دیگری وجود دارد که ما مواضع خود را در این ارتباط شفاف مطرح کردیم و تأکید داشتیم که این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران غیر قابل تحمل است.
موضوع محرمانهای با مردم نداریم
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفتوگوی خود با خبرنگاران با بیان اینکه یکی دیگر از سؤالاتی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از او پرسیده شده در مورد برجام و اینکه چه میزان مردم در جریان جزئیات برجام هستند گفت: پاسخ دادیم ما خدا را شاکر هستیم، ثابت شد آنچه ما میگفتیم واقعیت داشت و آنچه امریکاییها ادعا کرده بودند توسط دیگر کشورها از جمله ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل نیز رد شد. وی با بیان اینکه ما با مردم خودمان هیچ امر محرمانهای نداریم و آنچه را که اتفاق افتاده است را به مردم گفتهایم، ادامه داد: متأسفانه دیگرانی بودند که مطالب خلافی را برای اهداف انتخاباتی به مردمشان گفتند.
وزیر امورخارجه کشورمان، همچنین با بیان اینکه در این جلسه در ارتباط با حقابه ایران از آب هیرمند سؤال شد، گفت: در این زمینه تلاش و همکاریهایی را با دولت افغانستان داریم از جمله در قرارداد جامعی که قرار است بین دو کشور شکل بگیرد و همچنین کمیساریهای مشترک آبی بین دو کشور. وی افزود: ما در مذاکراتمان بر حق مردم ایران و به خصوص مردم سیستان و بلوچستان بر استفاده از این منابع تأکید داریم.
بازدید فرمانده ارتش از مرزهای شمال غرب کشور
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در بازدید و بررسی وضعیت آمادگی پدافند هوایی، با تأکید بر حفظ امنیت مردم بویژه مرزنشینان گفت: یگانهای پدافند هوایی در منطقه شمال غرب تقویت شده و در صورت نیاز، اضافه هم خواهند شد، آرامش مردم برای ما دارای اهمیت ویژه است. به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، امیر سرلشکر موسوی تأکید کرد: احترام به تمامیت ارضی کشورها و حفظ مرزهای رسمی بینالمللی از اصول شناخته شده ماست و تغییر در آنها را تحمل نخواهیم کرد و با آن مخالفت داشته و داریم. وی در مورد حضور عناصر تکفیری گفت: تروریستهای تکفیری، داعش و صهیونیستها، عناصری مطرود در همه عالم هستند و حضور آنها در هر کجا باعث ایجاد تنفر و ناامنی است. نیروهای ما همانطور که بارها اثبات کردهاند با حضور این عناصر در نزدیکی مرزهای خود با شدت و بیاغماض برخورد خواهند کرد. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی دستوراتی جهت تقویت یگانهای پدافند هوایی در منطقه به نیروهای پدافند ارتش و سپاه و نیروی هوایی ارتش صادر کرد.
در دفاع از آزادی بیان و علیه توهین به مقدسات
ادامه از صفحه اول
انسان نیازهای متنوع فردی و اجتماعی و حقوق و مسئولیتهای متناظر، نسبت به خود و دیگران دارد. آزادی در ارتباط با این نیازها و حقوق، از یکسو و در ارتباط با وجه تاریخی و اجتماعی و انضمامی آدمی، از دیگرسو معنا مییابد و توجیهپذیر میشود. کدام نیاز آدمی توهین به دیگری را موجه و معتبر میسازد؟ چرا چیزی که برای خود و قوم و تبار و کیش خود روا نمیداریم، برای دیگران روا میداریم؟ این حداقل چیزی است که میتوان درباره حرمت توهین به دیگران گفت. اینکه چیزی که برای خود نمیپسندی برای دیگران نیز مپسند. کافی است فرد توجیهکننده توهین را در موقعیت مشابه قرار دهیم و عکسالعمل او را به نظاره بنشینیم.
بحث از نسبت نیاز آدمی و آزادی به میان آمد. اگر نیاز انسان را حسب یک تقسیمبندی و یک وجود چهارسطحی اجتماعی (انسان با طبیعت، انسان با دیگری، انسان با روابط و ساختارهای اجتماعی و انسان با خود)، به نیاز به طبیعت، نیاز به برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، نیاز به ساختارها و قواعد اجتماعی و نیاز به واکاوی و تأمل در خود که به نیاز معنوی و استعلایی خاصی میانجامد تقسیم کنیم، حسب تأمین کدام نیاز، آزادی هتک حرمت و آزار و توهین به دیگران و مقدسات آنها توجیهپذیر میشود. ممکن است اینگونه تداعی شود که بحث آزادی بیان و در نتیجه توجیهپذیر شدن و یا نشدن توهین به دیگران تنها در ارتباط با دیگری، قواعد و ساختارهای اجتماعی و خود قابل تأویل است. اما آدمی حتی مجاز نیست که نسبت به طبیعت که خاستگاه برآورده شدن نیازهای معیشتی اوست، نگاهی تحقیرآمیز و از سر اهانت داشته باشد.
در تمام این عرصهها آزادی همراه با مسئولیت است؛ مسئولیت در برابر طبیعت، دیگری، قواعد و ساختارهای اجتماعی و خود. مفهوماً آزادی در ارتباط با این نیازها و مسئولیتها معنا مییابد. از سوی دیگر وجه اجتماعی آدمی گواهی است بر اینکه انسان در شبکهای از واقعیتها و پیوندها و تعلقات و گروهبندیهای اجتماعی زیست میکند که هرکدام برای او دلبستگی و شیفتگی خاصی به ارمغان میآورد که بدون توجه به این دلبستگیها و شیفتگیها، حیات اجتماعی بیمعنا و امکانناپذیر میشود. لذا توهین به این دلبستگیها و شیفتگیها توهین به انسان و حیات اجتماعی اوست.
ممکن است گفته شود که جای نقد کجاست؟ نقد ارزشمندتر از آن است که با هتاکی به حقوق و نیازها و مسئولیتها و واقعیتهای حیات اجتماعی خلط شود. نقد آداب و قواعد خود را دارد. توهین به مقدسات و هتک حرمت دیگران به نام هر چه انجام شود نباید به نام ارزش والای آزادی و نقد انجام بپذیرد. آزادی و نقد برای خودشکوفایی و بالندگی و سعادت و رهایی آدمی است نه گرفتار شدن در منجلابی از کینهتوزیها، جهلها و رذالتهای فردی و اجتماعی.
در آزادی مفهومی طرح میشود به نام «آزادی برای چه؟» برای چه چیزی میخواهی آزاد باشی؟ این غایت آزادی است که «آزادی از چه» را ارزشمند میکند. آزاد باشی که چه بشود؟ «آزادی از چه» را میخواهیم که به شکوفایی و بالندگی و رهایی برسیم. نه اینکه آلت دست دیگران و غرق در نفسانیات و لایههای پست شیطانی خود شویم. کانت، فیلسوف شناخته شده آلمانی بر آزادی برای ارادههای پاک و مهذب و استاد مطهری بر آزادی معنوی و رهایی از نفسانیات اصرار میورزند. بدین معنا که آزادی مقدستر از آن است که هر بیخرد و جاهل و متوهمی آن را ابزار توهین به دیگران، آن هم دیگران مقدس، متعالی و مورد قبول پیروان و معتقدان فراوان قرار دهد. بماند که هیچ مکتبی، به نام آزادی، توهین به مقدسات را روا نمیدارد. حتی لیبرالیسم که بر «آزادی از چه» اصرار میورزد، در آنجا هم آزادی به معنای رهایی از قید و بندهای غیرضرور تعریف شده است و قید وبندهای ضرور، از جمله عدم آسیب به دیگران، مورد پذیرش واقع شده است.
امروزه شاهد بازگشت به خدا و احیای «من استعلایی» و طرح حق معنوی برای انسانها هستیم. مسلم است که این بازگشت و احیا، منافع بسیاری از خداگریزان و انسانگریزان را، ولو به نام دفاع از منافع انسان به مخاطره انداخته است. حیات انسانهایی را به مخاطره افکنده است که خواهان تحقق و برآورده شدن نیازهای واقعی مردم نیستند. خواهان حیاتی آزاد، امن، معنوی و سرشار از عدالت برای انسانها نیستند. کماکان مایل به تداوم حیات ارباب-رعیتی و استثماری، دنیازده و غافل از لذات معنوی و نوع دوستی و سرشار از همبستگی و ایثاراند. خواهان مشغول کردن مردم به وجه حیوانی خود با غفلت از وجوه انسانیاند.
این مواجهه برای کسی بود که به نام آزادی بیان، آزادی توهین به مقدسات دیگران را روا میدارد، اما فرد مورد نقد بنده کوچکتر از آن است که مخاطب بحثی مبنایی و فلسفی باشد. او را باید بیشتر فرد متوهمی دید که در راستای سلاح پوسیده اسلامهراسی و یا شعار دیرینه و بیریشه مربوط به قدرت سیاسی فرانسه یعنی سکولاریسم و همسو با منافع صهیونیسم بیریشه عمل میکند. چگونه است که نقد هولوکاست در فرانسه مکافات دارد اما توهین به پیامبر عظیمالشأن اسلام با هیچ مجازاتی روبهرو نمیشود؟ جالب است با دست خود داعش را به عنوان مستمسک اسلامهراسی خود به وجود میآورند و مورد حمایت مالی و غیرمالی قرار میدهند، اما با ابزارهای هژمونیک و رسانهای در اختیار خود میکوشند تا حقیقت مقابلهکنندگان اصلی با داعش به بوته فراموشی سپرده شود. اگر اسلامهراسی با وجود داعش توجیهپذیر است، چرا اسلام ناهراسی با وجود مسلمانان باشرفی همچون شهید سلیمانی توجیهپذیر نباشد؟ طرفه آنکه همین نماد و مقابله با منبع اسلامهراسی توسط خود علمکنندگان آن به شهادت میرسد. عجب دنیای وقیحی توسط آدمهای نااهل و بیدین رقم خورده است. البته این ظاهر دنیاست؛ دنیا باطنی دارد که همواره سر بزنگاه رخ عیان کرده و هماکنون نیز در حال رخ عیان نمودن است.
سخن پایانی بنده مربوط به تذکار این موضع بدیهی است که به هیچوجه مقابله به مثل به مخیله مسلمانان، به دلیل باورهای قرآنی و اعتقاد به انبیای عظام خطور نخواهد کرد. آن هم در عصر بازگشت به خدا و پربار شدن گفتوگو و تعاملات بینا دینی. البته انتظار است که مسلمانان به دلیل باورهای دینی مستحکم خود در دفاع از ارزشهای مقدس خود با تظاهرات و تدابیر مختلف نسبت به موضع مذبوحانه رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، واکنش پرشور نشان دهند. نشان دهند که هنوز میل به معنویت و حیات اخلاقی و عشق به مردان پاک و انبیای الهی، بویژه پیامبر اکرم(ص) استوار و پر صلابت است و پر شورتر از گذشته در جریان و در جوشش و غلیان است.
احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه ایران
کاردار موقت سفارت فرانسه در تهران روز دوشنبه در غیاب سفیر این کشور در اعتراض به اصرار مقامات فرانسوی به حمایت از انتشار کاریکاتورهای اهانتآمیز نسبت به ساحت پیامبر اعظم(ص)، به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار معاونت اروپای وزارت امور خارجه، ضمن محکوم کردن اقدامات غیر قابل قبول مقامات فرانسوی که موجب جریحهدار شدن احساسات میلیونها مسلمان در اروپا و جهان شده است، تأکید کرد: هر گونه اهانت و بیاحترامی به پیامبر اسلام(ص)، ارزشهای ناب اسلام از سوی هر فرد و در هر مقامی بشدت محکوم و مردود است. پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در توئیتی توهینهای اخیر علیه مسلمانان را محکوم و آن را سوءاستفاده فرصتطلبانه از آزادی بیان توصیف کرد. «آیدالو» کاردار موقت سفارت فرانسه، قول داد اعتراض جمهوری اسلامی ایران به اقدامات دولت فرانسه در این خصوص را در اسرع وقت به مقامات ذیربط کشورش منعکس کند.
انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی در هفتههای اخیر خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است. این خشم با سخنان «امانوئل مکرون» رئیسجمهوری فرانسه که به حمایت از این اقدام به بهانه آزادی عقیده پرداخته بود، دو چندان شد و مقامات بسیاری از کشورها از جمله اردوغان و عمران خان، موضع رئیسجمهوری فرانسه را محکوم کردند.
در ادامه واکنشها به حمایت رئیس جمهوری فرانسه از کاریکاتورهای علیه پیامبر اسلام، رئیس مجلس خبرگان رهبری هم با صدور بیانیهای این اقدام را محکوم کرد.ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه ای اقدامات سخیف و موهن علیه مقدسات را محکوم کرد.
بازداشت ۱۹ نفر در شبکه مجرمانه صادرات۷۰ کارتنخواب
خبر اول اینکه، 19 نفر از شبکه مجرمانهای که با استفاده از کارتهای بازرگانی 70 نفر از افراد کمبضاعت اقدام به صادرات کرده بودند توسط وزارت اطلاعات بازداشت و تحویل مقامات قضایی شدند. به گزارش تسنیم، گفته میشود درخصوص پرونده 250 فردی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برنگردانده بودند، شبکه مجرمانهای با گزارش وزارت اطلاعات در استان خراسان رضوی شناسایی شد که با استفاده از کارتهای بازرگانی اشخاص بیبضاعت اقدام به فعالیتهای بازرگانی از جمله صادرات میکردند. بهموجب این خبر در نهایت تمام اعضای این شبکه مجرمانه شامل ١٩ نفر، دستگیر و به زندان اعزام شدند. این شبکه مجرمانه کارتهای بازرگانی 70 نفر را در اختیار داشتند که جزو لیست 250 نفرهایاند که بانک مرکزی از آنها شکایت نموده است، این 70 نفر دارای یکمیلیارد و 400میلیون یورو تعهد ارزی میباشند.
شارمین میمندینژاد آزاد شد
خبر دیگر اینکه، مؤسس جمعیت امام علی (ع) با تودیع وثیقه آزاد شد. صالح نقرهکار وکیل شارمین میمندی نژاد با اعلام این خبر به ایلنا گفت: موکلم امروز( سه شنبه) پس از ۱۲۹ روز بازداشت، با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. آزادی میمندی نژاد با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی صورت گرفته است. وی مؤسس جمعیت خیریه دانشجویی امام علی (ع) است که با اتهاماتی از روز 2 تیرماه در بازداشت بود. جمعیت خیریه امام علی (ع) در بیانیهای دلیل بازداشت میمندینژاد را اتهامهای «توهین» به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی و «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان کرده بود. پیش از این وی در روز یکشنبه ۲۷ مهرماه پس از حدود چهار ماه بازداشت، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بند عمومی زندان اوین منتقل شده بود.
پلیس مجاز به برخوردهای غیرمتعارف نیست
شنیدیم که، دادستان نظامی استان تهران گفت: پلیس قبل از دستگیری موظف است با رعایت تمام اصول با برهم زنندگان امنیت عمومی برخورد کند، اما پس از دستگیری، برخوردهای خشونت آمیز و غیرمتعارف، مجاز و قابل قبول نیست.به گزارش ایسنا غلامعباس ترکی همچنین افزود: با توجه به ابعاد قضایی تشهیر و توجه به دستاوردهای علوم جنایی، گرداندن اراذل و اوباش حتماً باید با حکم دادگاه یا دستور صریح مقام قضایی و لحاظ آثار بازدارندگی آن با توجه به پرونده شخصیت متهم و رعایت دستورالعمل حفظ کرامت و ارزشهای انسانی انجام شود و از تصمیمات و اقدامات غیرکارشناسی و هیجانی در این ارتباط اجتناب شود.
تهدید ونزوئلا از سوی امریکا درباره همکاری با ایران
دست آخر اینکه، «الیوت آبرامز»، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در گفتوگو با شبکه امریکایی «فاکسنیوز» از احتمال تعامل تسلیحاتی ایران و ونزوئلا ابراز نارضایتی کرد. «آبرامز» ضمن تهدید کاراکاس و تهران در خصوص پیشبرد احتمالی چنین قراردادی گفت که«انتقال موشکهای دوربرد از ایران به ونزوئلا برای ایالات متحده غیرقابل قبول است و آن را تحمل نمیکند و اجازه چنین کاری را نمیدهد.»