چین همچنان خریدار نفت ایران

رئیس کل بانک مرکزی: صادرات نفتی در حال افزایش است


گروه اقتصادی/ در حالی که رئیس کل بانک مرکزی از افزایش صادرات نفت کشور خبر می‌دهد،منابع آگاه در بازار نفت از تداوم خرید نفت ایران از سوی چین گزارش می‌دهند. به گزارش «ایران»،همزمان با تشدید تحریم‌های نفتی امریکا،خبرهایی از تحویل نخستین محموله نفت ایران به چین از زمان لغو معافیت‌های امریکا به گوش می‌رسد.سفر این نفتکش به چین تأیید می‌کند که چین خرید نفت و محصولات نفتی ایران را با وجود این حقیقت که خرید نفت ایران نقض کننده تحریم‌های امریکاست از سر گرفته است.رسانه بین‌المللی گزارش می‌کند که انتظار می‌رود چند نفتکش دیگر در هفته‌های آینده به چین برسند.
بررسی پایگاه خبری TanckerTrackers نشان می‌دهد نفتکش سوئزمکس سالینا که حامل یک میلیون بشکه نفت ایران بود، در ۲۴ مه از پایانه جزیره خارک ایران حرکت کرده است. این نفتکش نفت را به مجتمع پالایش و پتروشیمی جینکشی چین تحویل داده که نخستین خرید تأیید شده نفت ایران از زمان لغو معافیت‌های نفتی امریکا برای مشتریان ایران است.
به این ترتیب که این کشتی چند هفته بعد در ۲۰ ژوئن به پالایشگاه جینکشی در نزدیکی بندر جینژو رسید. جینکشی متعلق به شرکت پتروچاینا بوده که زیرمجموعه شرکت ملی نفت چین و خریدار باسابقه نفت ایران و شرکت مادر بانک کانلان است. بانک کانلان مؤسسه مالی است که در یک دهه اخیر در قلب تجارت چین و ایران قرار داشته است.
اداره کل گمرک چین واردات نفت ایران به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) را اعلام کرد.  با این حال انتظار می‌رود بر مبنای شمار نفتکش‌هایی که در مسیر رسیدن به بنادر چین هستند، آمار واردات نفت از ایران در ژوئن (ماه جاری) بهبود پیدا کند.
آسیب جنگ تجاری با چین
رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند، آخرین وضع عوارض امریکا بر واردات چین جلوی صادرات انرژی امریکا را می‌گیرد، به امنیت انرژی داخلی آسیب می‌رساند و چین را مجبور می‌کند نفت و گاز بیشتری از کشورهایی مثل ایران و روسیه وارد کند. شاید یک دلیل گرایش مجدد چین به خرید نفت ایران نیز همین موضوع باشد.
اس اند پی گلوبال پلتس، در این باره به نقل از آرون پادیلا، مشاور ارشد ای پی آی در سیاست بین‌الملل می‌نویسد: «اقدام تلافی‌جویانه چین علیه نفت خام ، محصولات پالایشی و گاز طبیعی مایع امریکا بر صادرات امریکا تأثیر منفی می‌گذارد و به تولید داخلی این کشور هم سرایت خواهد کرد. با روی آوردن چین به عرضه کنندگان دیگر، بهبود سهم بازار گاز طبیعی مایع و سایر محصولات نفتی امریکا بسیار سخت خواهد شد.»
این در حالی است که رسانه‌های آسیا از جمله شینهوا گزارش کرده‌اند: امریکا با تحریم فروش نفت ایران و جلوگیری از صادرات آن، در واقع به دنبال افزایش صادرات نفت خود به دیگر کشورها است.
کاهش  ذخایر انبارهای امریکا
قیمت نفت خام امریکا پس از این‌که داده‌ها نشان داد میزان ذخایر نفت این کشور بیش از حد انتظار افت کرده است و همین‌طور تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، بیش از یک درصد جهش کرد.
تسنیم به نقل از رویترز گزارش داد: روز گذشته پس از این‌که داده‌های صنعتی نشان داد میزان ذخایر نفت خام امریکا بیش از حد انتظار افت کرده است، با توجه به تقویت قیمت‌ها و احتمال رویارویی امریکا و ایران، قیمت نفت خام بیش از یک درصد جهش کرد. به طوری که قیمت پیش‌خرید نفت خام برنت، ۹۵ سنت یا ۱.۴۶ درصد جهش کرد و به ۶۶ دلار رسید. طبق داده‌هایی که مؤسسه سوخت امریکا (غیردولتی و غیررسمی) منتشر کرده است، میزان ذخایر انبارهای نفت امریکا در هفته منتهی به ۲۱ ژوئن، ۷.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۷۴.۵ میلیون بشکه رسیده است. این درحالی بود که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند این ذخایر ۲.۵ میلیون بشکه کاهش یابند.میزان ذخایر انبارهای کوشینگ اوکلاهاما، که نقطه تحویل نفت امریکاست، ۱.۳ میلیون بشکه کاهش یافته است. به نظر می‌رسد بخشی از صادرات امریکا در غیاب ایران از این بخش بوده است.
نفت 300 دلاری و هشدارها به  امریکا
در همین حال بازار نفت نگران جنگ در خاورمیانه است. به طوری که یک تحلیلگر اقتصادی هشدار داد اگر درگیری نظامی تمام عیار بین امریکا و ایران رخ دهد قیمت نفت به ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید، بازار سهام سقوط می‌کند و اقتصاد جهان با انواع چالش‌ها روبه رو می‌شود. شبیر رزوی، تحلیلگر اقتصادی و سیاسی به راشا تودی گفت: « یک درگیری نظامی بین امریکا و ایران قیمت نفت را بالا می‌برد و ذخایر جهانی را کاهش می‌دهد. اینها همه مطمئناً در دستان  واشنگتن است. امریکا می‌داند افزایش قیمت نفت تأثیر تکان دهنده ای بر اقتصاد جهان دارد.»
سایه تحریم‌های امریکا  بر اجلاس اوپک
هفته آینده اجلاس اوپک در حالی برگزار می‌شود که وزیر انرژی قزاقستان می‌گوید: «مذاکرات بین اوپک و متحدانش در مورد تمدید توافق کاهش تولید نفت آسان نخواهد بود و احتمالاً به خاطر شرایط ایران و ونزوئلا پیچیده می‌شود.»
قانات بوزومبایف در گفت وگو با رویترز توضیح می‌دهد: « قزاقستان می‌خواهد توافق کاهش تولید در نیمه دوم سال ادامه یابد. قیمت بین 60 تا 70 دلار در هر بشکه برای نفت مناسب است.» اوپک و سایر تولید کنندگان بزرگ نفت از جمله روسیه و قزاقستان در اول و دوم جولای در وین دیدار می‌کنند تا در مورد تمدید قرارداد کاهش تولید مذاکره کنند. مهلت این قرارداد در 30 ژوئن پایان می‌یابد. توافقی که بر اساس آن اوپک پلاس می‌خواهد یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش تولید داشته باشد تا بازار به ثبات برسد. اما این نگرانی وجود دارد که در این مسیر، امریکا که عضو توافق کاهش تولید نیست، تولید خود را افزایش دهد. این کشور در حال حاضر حدود 12 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. با این حال چشم‌ها به وین است و همه منتظرند تا ببینند اوپک و متحدانش چه تصمیمی برای عرضه نفت به بازار خواهند گرفت.

بـــــرش
راه اندازی اینستکس یک هفته هم طول نمی کشد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران توضیح می‌دهد: «ایران قله مقاومت تحریمی را پشت سرگذاشته و باوجود ادعای امریکا مبنی بر صفر شدن فروش نفت، روند صادرات نفت در حال افزایش است.»
به گزارش ایرنا، وی در حاشیه نشست هیأت دولت با بیان اینکه امریکایی‌ها هر کاری که برای تحریم قادر به انجام بودند، اجرا کردند، می‌گوید: « وضعیت بازار ارز نشانه مهمی است که مردم برای تحریم‌ها اهمیتی قائل نیستند؛ امروز التهابی در بازار ارز وجود ندارد؛ مردم آگاهی یافته‌اند که دشمنان هرکاری که می‌توانسته‌اند انجام داده و تحریم ها، بیشتر از این، فایده‌ای ندارد.»
همتی درباره ادعای اروپایی‌ها مبنی بر اینکه در آستانه اجرای سازوکار مالی اینستکس هستیم، اظهار می‌کند: « مدتی است که این موضوع را از طرف اروپایی‌ها می‌شنویم. جلسه‌هایی برای اجرای اینستکس مبادله شده است اما تأکید داریم که باید در این ساز و کار منابع مالی جابه جا شود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما به اروپا صادراتی نداریم، پس نمی‌توانیم وارداتی داشته باشیم، اضافه می‌کند: «یک راه حل این است که از ما نفت بخرند که گفتند در این موضوع مشکل دارند، راه دوم این است که اروپایی‌ها خط اعتباری بدهند تا بتوانیم از آنها کالا خریداری کنیم و چنانچه هر کدام از این کارها انجام شود، راه اندازی اینستکس حتی یک هفته نیز طول نمی‌کشد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7093/5/515012/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها