یونسی: در جهان امروز راهی جز مدارا با دیگر جوامع وجود ندارد




«ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‎آمیز»، عنوان همایشی بود که 100 اندیشمند شیعه و سنی از کشورهای اسلامی را در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گرد هم آورده بود. در این همایش که دیروز با سخنان رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در تالار علامه امینی آغاز و با عکس دسته‎جمعی میهمانان برنامه پایان گرفت، حجت‎الاسلام علی یونسی دستیار سابق رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم شرکت داشتند که از ضرورت وحدت بین مسلمانان گفتند و تأکید کردند که اسلام دین مذاکره است و هیچ اجباری در آن نیست. به گزارش «ایران»، حجت‎الاسلام یونسی در این مراسم با بیان اینکه همزیستی مسالمت‎آمیز یکی از جلوه‌های اجتماعی توحید به‌شمار می‌رود، گفت: ادیان و مذاهب گوناگون در دوران حکومتداری پیامبر با یکدیگر زندگی کرده و همین مسأله سبب شکل‌گیری تمدن اسلامی شد. یونسی با بیان اینکه براساس مبانی اسلام مسلمانان باید کفار را هم تحمل کنند، افزود: امروزه برخی مسلمانان حتی دیگر برادران مسلمان خود را نیز تحمل نمی‌کنند. او بر وحدت هرچه بیشتر مسلمانان و کشورهای اسلامی با یکدیگر تأکید کرد و گفت: در جهان امروز راهی جز مدارا با دیگر جوامع وجود ندارد و جامعه دانشگاهی نیز در این عرصه نقش مهمی برعهده دارند.مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در ادامه این مراسم با بیان اینکه دین اسلام، دین استدلال و منطق است و ظرفیت‌های کلانی دارد، گفت: اگر به سیره پیامبر مراجعه کنید، می‌بینید که اسلام چقدر ظرفیت دارد. در دین اجباری نیست و آنچه از بعثت پیامبران و نازل کردن کتب وجود دارد، بیان حق است.
عبدالحمید گفت: بعد از اینکه حق نازل شد، مردم اختیار دارند و ما حق نداریم در دین مردم و حتی آنهایی که با ما می‌جنگند، اجبار کنیم. آیات روشن از این امر در قرآن وجود دارد. اسلام دین افراط‌گرایی نیست و تندروی، تبعیض‎گرایی، بی‎انصافی و بی‌عدالتی در آن جایی ندارد. اسلام دین حقوق دیگران است. ما حق نداریم به معبودات مردم که غیر از خدا هستند، توهین کنیم.
او در پایان عنوان کرد: بسیار متأسفم که امروز تفرقه و اختلاف در کشورهای جهان اسلام وجود دارد. امروز دشمن بین کشورهای اسلامی اختلاف انداخته‌‌ و سعی دارد از این تفرقه‌ها بهره ببرد. اسلام دین مذاکره است و راه‌حل تنها مذاکره و گفت‌و‌گو است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7093/3/515056/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها