ربیعی سخنگوی دولت خبر داد

دستور رئیس جمهوری برای بررسی حادثه پارک تهرانپارس


گروه سیاسی/ «بررسی قضایی ماجرا و برخورد با مأموران خاطی» رویکردی است که دولت درباره حادثه رفتار نامناسب دو مأمور نیروی انتظامی با یک دختر در یکی از پارک‌های شرق تهران در پیش گرفته است. این رویکرد، هم از سوی علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام شد و هم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور بر آن صحه گذاشت. ربیعی حتی از گفت‌وگوی رئیس جمهوری با وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور خبر داد که طی آن، روحانی خواستار پیگیری ماجرا شده است. او درعین حال، ابراز امیدواری کرد که این حوادث تأسف‌بار در نهایت به اصلاح و آموزش درباره روش‌های برخورد با متهمان در مأموران نیروی انتظامی شود.
به گزارش «ایران»، ربیعی که روز گذشته در حاشیه هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره واکنش دولت نسبت به برخورد نیروی انتظامی با این دختر گفت: اطلاع دارم که رئیس جمهوری در این زمینه با وزیر کشور صحبت کردند.او در ادامه، این موضوع را نیازمند رسیدگی قضایی دانست و افزود: هنوز کاملاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما نوع واکنش مأموران قانون با مجرم- اگر برفرض جرمی صورت گرفته- قطعاً قابل قبول نبوده و مطمئن هستیم رئیس شورای امنیت کشور هم در این زمینه تذکر لازم را داده است.
سخنگوی دولت همچنین از نارضایتی فرمانده نیروی انتظامی از این نوع برخورد خبر داد و گفت: این امر به ما کمک خواهد کرد تا روش‌هایی اتخاذ شود که افراد، نسبت به این نوع روش‌ها آگاه شوند و مأموران ما بدانند در کنار زحماتی که می‌کشند، از روش‌هایی که غیرقانونی و غیرشرعی است استفاده نکنند، چرا که این روش‌ها از سوی نظام، دولت و فرماندهان خودشان قابل قبول نیست.
رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در حاشیه نشست هیأت دولت در پاسخ به پرسشی درباره ماجرای پارک پلیس تهرانپارس گفت که این موضوع در دست بررسی است و نتایج آن اعلام خواهد شد. پیش از این، نیروی انتظامی هم اعلام کرد به دستور رئیس پلیس تهران دستور بازداشت و عزل دو مأمور متخلف صادر شده است.
سخنگوی دولت درباره تصویب سند حجاب و عفاف در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر آن بر وضعیت حجاب در کشور نیز با بیان اینکه تاکنون چارچوب کلی بحث مطرح شده است، اضافه کرد: دیدگاه رئیس‌ جمهوری و دولت درباره حجاب از قبل مطرح شده و روشن است، امیدواریم جنبه‌های فرهنگی بیشتر مورد تأکید قرار بگیرد زیرا مسأله حجاب، جنبه انتظامی و امنیتی نیست بلکه باید در ساحت فرهنگ به آن پرداخت.
 پیگیری ممانعت از فعالیت زنان صیاد
در ادامه نشست خبری ربیعی، ممانعت از فعالیت زنان صیاد در جزیره هنگام، دیگر پرسش اجتماعی و زنانه خبرنگاران از سخنگوی دولت بود. او در پاسخ به این مسأله، با بیان اینکه نه قوه مقننه، نه قوه قضائیه و نه دولت به هیچ عنوان تبعیضی برای کار زنان قائل نیستیم و این دیدگاه هیچ کس نیست، اظهار کرد: پس از اطلاع از این خبر، بلافاصله با مدیران شیلات و جهاد کشاورزی صحبت کردم و آنان قول دادند که حتماً موضوع را پیگیری خواهند کرد. او با بیان اینکه شاید این یک اتفاق سلیقه‌ای بوده، اما این به عنوان یک روش یا برنامه نیست، اضافه کرد: قطعاً هم تا حالا رفع شده یا رفع خواهد شد. درهر صورت چنین چیزی نیست که زنان نتوانند صیادی کنند؛ زنان ما در کشتزارها و کارخانه کار می‌کنند و صید هم به طور سنتی بخشی از کار زنان ایرانی را تشکیل می‌دهد.
رئیس جمهوری با کسی تعارف ندارد
پرسش بعدی، خبر اختلاف میان روحانی و جهانگیری و گلایه رئیس جمهوری اسلامی از نداشتن اختیارات کافی بود. ربیعی در این باره با بیان اینکه رئیس جمهوری با کسی تعارفی ندارد و با هرکسی نتواند کار کند او را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: خوشبختانه امروز چنین کسی را نداریم و برنامه‌ای هم برای تغییر در دولت وجود ندارد، بحث کلی رئیس جمهوری این بود که دولت سیاستی دارد و آن سیاست باید در کل کشور تسری یابد.
وی با بیان اینکه قطعاً مشکلاتی در تعارض‌های ساختاری میان قوا وجود دارد، اضافه کرد: رئیس جمهوری به عنوان فرد دوم قانون اساسی تمایل دارد که سیاست‌های دولت با سیاست‌های سایر قوا دچار خدشه نشود. در سایر موارد هم دولت اعلام نیاز کرده است اما قوه دیگری تصمیم لازم را نمی‌گیرد. این بحث نیازمند توضیح بیشتری است شاید رئیس جمهوری در برنامه خودش به صراحت بیشتری سخن بگوید اما قطعاً آن چیزی که رئیس جمهوری بیان کردند، تعابیر مختلفی از آن شده است. این بحث برای هرچه بهتر کار کردن دولت در امور میان قوا بوده است و نباید به این تعابیر افزایش بیشتری بدهیم.
ربیعی درباره اصلاح ساختار بودجه که زمینه بحث در دولت بوده است نیز گفت: سهمیه‌بندی حامل‌های انرژی تصمیم سختی است، اما اگر این تصمیم سخت و جانکاه را نگیریم، در دراز مدت زندگی مردم را بدتر خواهد کرد.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه آسایش زندگی امروز و فردای مردم برای تصمیم گیران در دولت بسیار مهم است، تصریح کرد: در شورای اقتصادی دولت و جلسات و مذاکرات سران سه قوه نیز ساعت‌ها درباره این موضوع بحث شده که کدام الگو برای حامل‌های انرژی، مالیات‌ها و نظام تأمین اجتماعی و درآمدی و هزینه‌ای باید اصلاحات مفصلی صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه دولت در تصمیمات خود همواره ارتقای عدالت اقتصادی را در نظر می‌گیرد، گفت: هرگونه تصمیم و اصلاح ساختار در این زمینه معطوف به سود طبقات ضعیف جامعه و برای کمک به مردم است. هر منبعی که در این زمینه کسب می‌شود نظر رئیس جمهوری این است که به بودجه متصل نشود و مستقیم به قدرت و توان خرید مردم متصل شود.
 ادعای ارتباط  یک زن با 16 مدیر
 بیان اسلامی نیست
سخنگوی دولت در ادامه این نشست، با تکیه بر مستندات آماری، بیانیه وزارت اطلاعات و گفته‌های کارشناسان این وزارتخانه، اتهاماتی را که این روزها منتقدان علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت مطرح می‌کنند رد کرد.
ربیعی، با تأکید بر اینکه هیچ‌کدام از ایرادات درباره زنگنه، چه در مورد فروش و چه در مورد استخراج نفت و گاز وارد نیست، تصریح کرد که به باور دولت، دوران آقای زنگنه با وجود همه فشارها، دوران سخت و موفقیت آمیزی بوده است.سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دو روز قبل به وزارت اطلاعات رفته و با کارشناسان ضد جاسوسی و اقتصادی این وزارتخانه صحبت کرده است، اظهار کرد: درباره دستگاه‌های پوز، وزارت اطلاعات توضیحات لازم را داد که این دستگاه‌ها، نه ربطی به زنگنه دارد و نه مسائل فسادآوری در این ماجراها رخ داده است، تنها دستگاهی بود که برخی کارمندان می‌توانستند بن‌های خود را آنجا نقد کنند. همچنین عدد ۱۰ میلیارد هم به شکلی که مطرح شد، صحیح نبوده است.
او با بیان اینکه درباره این ادعاها، صاحب صلاحیت‌ترین دستگاه درباره اظهار نظر وزارت اطلاعات است، به ماجرای بازداشت یک زن به اتهام جاسوسی هم اشاره کرد و افزود: این خانم، کارمند یکی از شرکت‌های اروپایی است و معمولاً شرکت‌های خارجی با دستگاه‌هایی که کار اجرایی دارند سعی دارند در رقابت شرکتی خود، اطلاعات هم جمع‌آوری ‌کنند. اما اینکه این مسأله جاسوسی است یا خیر باید اجازه داد از سوی دستگاه‌های ذیصلاح بررسی و پرونده به قوه قضائیه ارائه شود.
سخنگوی دولت با ابراز تعجب از اینکه این موارد از سوی یکی، دو نماینده مجلس مطرح شده است، گفت: مسائل به گونه‌ای مطرح شد که یک زن جاسوسی می‌کرد و با ۱۶ مرد هم ارتباط داشت و گویندگان این خبر، در یک رویکرد ژورنالیستی، فکر کردن درباره کیفیت این ارتباط را به خواننده واگذار کرده بودند، در حالی که این نوع بیان، اسلامی نیست و با اخلاق شهید بهشتی هم - به عنوان یکی از صاحبنظران و بنیانگذاران جمهوری اسلامی – سازگار نیست.
صدا و سیما هرچه می‌خواهد پخش کند
سخنگوی دولت ادعای فشار دولت برای پخش نشدن بخش‌هایی از سریال گاندو را تکذیب کرد و از صدا و سیما تقاضا کرد هر چه سفارش شده که تولید شود، پخش کند، زیرا مردم در این زمینه قضاوت می‌کنند. ربیعی همچنین با بیان اینکه دولت تصمیمی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال ۹۸ ندارد، درباره حقوق‌ها هم تصریح کرد: حقوق‌ها در سطح مصوب ابلاغ شده است و براثر نظارت برخی از افراد ممکن است چند ماه خارج از نظارت چیزی دریافت کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7093/3/515057/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها