با حکم کمیته اخلاق

کفاشیان و ترابیان ۵ سال محروم شدند





فوتبال ایران، صبح دیروز خود را با یک خبر مهم در حوزه مدیریتی آغاز کرد؛ ایرنا گزارش داد علی کفاشیان و عباس ترابیان با رأی کمیته اخلاق به خاطر فساد در پرونده معروف به «شرکت ام پی و سیلوا» ۵ سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم و به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده‌اند. با توجه به اینکه حقوق فدراسیون فوتبال در این پرونده تضییع شده، طبق این رأی حقوقی، فدراسیون مکلف شده در مراجع قضایی از کفاشیان و ترابیان اعلام شکایت کیفری و حقوقی جهت مطالبه وجه کند.
علی کفاشیان از 11 اسفند 86 تا 18 اسفند 95 (حدود 9 سال) بر صندلی ریاست فدراسیون فوتبال جلوس کرد و لقب «آقای خنده» فوتبال ایران را از سوی هواداران و رسانه‌ها به خود اختصاص داد. این دونده نائینی از 18 اسفند 95 تا 18 اسفند 97 نایب رئیسی فدراسیون و کنفدراسیون فوتبال آسیا را برعهده گرفت و سال گذشته به دلیل اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از فدراسیون کنار رفت. عباس ترابیان هم چهره‌ای است که بیشتر او را با عنوان رئیس سابق کمیته فوتسال می‌شناسیم و در ادامه هم با فعالیت در حوزه بین‌الملل فدراسیون که منجر به آوردن کارلوس کی‌روش توسط او به تیم ملی شد، خود را مطرح کرد.
کفاشیان هفته گذشته به ریاست هیأت مدیره باشگاه مس کرمان انتخاب شد که به نظر می‌رسد با حکم دیروز کمیته اخلاق، این حکم هم ملغی شده و ترابیان هم آخرین سمتش رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی بود که از 23 دی ماه سال گذشته به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از فدراسیون رفت و جای خود را به محمدحسن انصاری فرد داد.
اما ماجرای شرکت MP&SILVA چیست؟ این پرونده راجع به موضوع حق پخش تلویزیونی 4 دیدار تیم ملی در مرحله اول مقدماتی انتخابی جام جهانی 2018 مقابل تیم‌های گوام، ترکمنستان، هند و عمان است که پای کفاشیان را چند بار به کمیته اخلاق باز کرد. در حالی که شرکت MP&SILVA به عنوان شرکت طرف قرارداد فدراسیون برای پخش این دیدار‌ها مدعی بود برای هر یک از این بازی‌ها مبلغ ۷۹ هزار دلار (جمعاً مبلغ ۳۱۶ هزار دلار) به فدراسیون فوتبال پرداخت کرده اما اسنادی در این باره در فدراسیون فوتبال وجود ندارد. بر همین اساس، بهار سال گذشته  کفاشیان در کمیته اخلاق حاضر و متعهد شده بود که مدارک و مستندات خود را ارائه کند اما با وجود گذشت چندین ماه از آن جلسه هیچ مدرک و سندی ارائه نکرد. کمیته اخلاق مجدداً او را در تیرماه سال گذشته دعوت کرد تا آخرین دفاعیات خود را ارائه دهد اما با رأیی که امروز قاضی تورک داد، مشخص می‌شود که کفاشیان هیچ مدرکی دال بر تحویل این مبالغ به فدراسیون فوتبال ارائه نداده یا اینکه مدارک ارسال شده نتوانسته کمیته اخلاق را قانع کند.
در این میان، خبری روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت و اعلام شد که پس از حکم کمیته اخلاق‌، مراتب فرجام خواهی از سوی دو مدیر پیشین این فدراسیون صورت گرفته که فرآیند مربوطه در کمیته استیناف پیگیری خواهد شد. در بخشی از این اطلاعیه تأکید شد که هیچ حکمی پیش از رأی استیناف قابلیت انتشار ندارد و احکام مربوطه پس از رأی استیناف به صورت قطعی از مبادی رسمی فدراسیون اطلاع‌رسانی خواهد شد.
عباس ترابیان هم اینچنین به محرومیتش واکنش نشان داد: «مزد 21 سال کارِ بدون حقوق را به من دادند! ما تمام توضیحات و مدارک خودمان را به کمیته اخلاق ارائه دادیم. حتی کامپیوتر و ایمیل مرا هم چه از طریق پلیس فتا و چه از طریق کارشناسان فدراسیون فوتبال به طور کامل چک کردند. بنابر حقی که دارم به این حکم اعتراض کردم تا در کمیته استیناف بررسی شود.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7093/1/515100/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها