روحانی : باید به داد تفکیک قوا برسیم

- نمی‌شود برای هر کسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت کرد - دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی یا مأمور امنیتی؟

سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمد بهشتی و هفته قوه قضائیه فرصتی است تا هم عملکرد و هم اهمیت دستگاه قضایی مورد کنکاش قرار گیرد. دیروز در جلسه هیأت دولت رئیس جمهوری هم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی به اختیارات قاضی و موضوع تفکیک قوا اشاره و تأکید کرد که «شنود» ابزار حقوقی مناسبی برای محاکمه افراد نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تأکید بر اینکه استقلال دستگاه قضایی و قاضی برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: هیچ مقام، حزب و وزیر، وکیل، امیر، سرداری حق ندارد در حکم قاضی دخالت کند.
رئیس جمهوری افزود: اینکه قاضی چارچوب حقوقش طبق قانون اساسی، تا کجاست و آیا به خاطر شکایت یک فرد، می‌تواند حقوق عامه را زیر پا بگذارد، به خاطر اینکه ماشین من خسارت دیده و من شکایت کردم، می‌تواند آن اتوبان را درکل ببندد و بگوید من تشخیص می‌دهم که این اتوبان را ببندم چون در آن تصادف شده است و چه مقدار و تا کجا حق دارد و در حقوق عامه تا کجا می‌تواند دخالت کند. وی ادامه داد: آیا او می‌تواند به خاطر ضعف مدیریت، مدیر را در راهروی دادگستری ببرد؟ اگر یک قطار تأخیر کرد به خاطر اشکال مدیریت، دادستان می‌تواند راننده لکوموتیو را به زندان ببرد که چرا تأخیر کردی چون یک مسافر با موبایل شکایت کرده است. آیا می‌تواند خلبان را پایین بکشد و ببرد دادگاه که یک مسافر شکایت کرده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اشکال مدیریت در راهروی دادگستری حل نشده و راه و مسئول خودش را دارد و اگر مشکلی پیش آمد، وزیر مربوطه یا مقام بالاتر مسئول است، گفت: آیا بازرسی قوه قضائیه حق دارد در مدیریت دخالت کند؟ در قانون، سال‌ها پیش یک کلمه‌ای گنجانده و مجوز داده شد که اینها مداخله کنند. روحانی تصریح کرد: در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی این را تصویب و ابلاغ کردیم که دستگاه بازرسی کشور، حق ندارد قبلش نظر دهد و به وزیر بگوید که من احساس می‌کنم این کار را بکنی آن طور می‌شود. این را لغو و به این دستگاه ابلاغ کردیم؛ به دلیل اینکه مدیریت مختل می‌شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه آیا می‌توانیم با شنود مردم را محاکمه کنیم، افزود: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد؛ در شنود، یک سرباز یا کارمند معمولی این نوار را پیاده می‌کند؛ نمی‌فهمد که چه است؛ قبل و بعدش نمی‌فهمد که چه می‌گوید. وی ادامه داد: در دولت یازدهم دستگاه اطلاعاتی راجع به مسئولیت یک آقایی گفته بود که این آقا فلان جا، فلان چیز را گفته، پس صلاحیت ندارد؛ گفتم بیاورید ببینیم چه گفته؛ وقتی آورد دیدیم این فرد شوخی کرده است. وقتی یک مسئول شنود، شوخی و جدی را نمی‌تواند بفهمد؛ او چطور می‌تواند مبنای کار یک قاضی باشد. رئیس جمهوری تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی در زمان خودش مشخص کردیم، مجوز شنود فقط در جرایم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر می‌تواند داده شود؛ همین طوری که نمی‌شود برای هر کسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت کرد.
ماجرای عزل دو قاضی از سوی امام (ره)
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حتی اگر پدری برای پسر خود شنود بگذارد بعد از یکسال رابطه آنها به هم می‌خورد، گفت: مردم در حرف‌های عادی و معمولی‌شان خیلی چیزهای شوخی و جدی می‌گویند. قرینه حالیه و قرینه محالیه است و نمی‌شود که فردی بر مبنای گوش کردن به این حرف‌ها قضاوت کند.روحانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دو نفر قاضی عالیرتبه درجه یک این کشور را عزل کرد بخاطر اینکه به شنود توجه کرده بودند، گفت: امام(ره) روی این مسائل حساس بود و اجازه نمی‌داد. رئیس جمهوری با اشاره به فرمان 8 ماده‌ای امام راحل، تصریح کرد: امام می‌گوید «اگر وارد خانه‌ای شدید فکر کردید اینجا تروریست است ولی دیدید اشتباه کردید تروریست نبود ولی بساط قمار و شراب و همه چیز است. اگر بیایید بیرون تعریف کنید که در این خانه من مشروب و آلات قمار دیدم، تو را باید شلاق بزنیم. چون اشاعه فحشا کردید.» درحالی که گاهی ابزار می‌گذارند برای اینکه برسند به این روز خوش که چی، کجا در حریم خصوصی، چه کار کرده، به تو چه ربطی دارد حریم خصوصی مردم.
چرا با امریکا مذاکره نمی‌کنیم
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های ضد ایرانی دولت امریکا اشاره کرد و اظهار داشت: این روزها کاخ سفید را در سردرگمی می‌بینیم و سخنان و حرف‌های ناروا، مضحک و انتخاب سیاست رسوایی را شاهد هستیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه معلوم شده کفگیر تحریم به ته دیگ خورده و دیگر چیزی نمانده است، گفت: دستگاه سیاسی امریکا با تحریم‌های اخیر  ثابت کرد که مسائل دینی را نمی‌تواند درک کند و فهم‌ آن را ندارد. رئیس جمهوری ادامه داد: رئیس جمهوری امریکا با اعتقاد مسلمان‌ها، مسأله مرجعیت و ولایت و رهبری که رهبر معنوی، فقهی و فتوایی مردم است، آشنا نیست و جایگاه‌ها و حد خود را نمی‌شناسد؛ کما اینکه ادعاهایش، ادعاهای بی‌اساس است اما این حرکت او، واقعیت را برای مردم ما بخوبی روشن کرد. روحانی افزود: بعضی‌ها می‌گفتند امریکایی‌ها که می‌خواهند مذاکره کنند چرا قبول نمی‌کنید؛ این بیچاره می‌گوید من بی قید و شرط مذاکره می‌کنم و دلم می‌خواهد با ایران مذاکره کنم و عظمت اقتصاد و ملت ایران را می‌خواهم و از این حرف‌ها می‌زند! رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکایی‌ها خودشان ثابت کردند که اینها حرف‌های بی‌اساس، دروغ و واهی است، گفت: آنها نخست وزیر یک کشور آبرومند که دارای جایگاه والا در دنیای سیاست بوده و خود آن نخست وزیر هم دارای شخصیت فرهیخته‌ای است برای برخی پیام‌ها به ایران فرستادند و همزمان آمدند تحریم پتروشیمی را اعلام کردند. این با فهم و عرف و اخلاق سیاسی، با خرد جمعی و با چه چیزی سازگار است؟ در حالی نخست وزیر ژاپن در ایران در حال مذاکره بود، امریکا یک تحریم جدید، انجام داد و این بهترین راه برای این بود که نشان دهد که راست نمی‌گوید و بازی می‌کند. به گفته وی، تنها راهمان در این مقطع اتحاد، وحدت، همبستگی و فعال شدن در صحنه اقتصاد است.

بـــــرش
دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی؟

رئیس جمهوری با طرح این سؤال که چه کسی مسئول است؟ دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی یا مأمور امنیتی مسئول اداره کشور است؟ گفت: باید به داد تفکیک قوا برسیم؛ دستگاه قضایی هم باید مستقل باشد. همچنین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید مشخص کنند، حق علم قاضی تا کجاست؟ اینکه می‌گویید قاضی علم پیدا کرده این علمش کجا حجت است؟ آیا هر کجا قاضی علم پیدا کرد، حجت برای حکم است؟




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7093/1/515103/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها