رونمایی داماد از <خیانت قرن>

در طرحی که کوشنر ارائه کرده، بخشی از خاک مصر به مردم فلسطین واگذار شده است با یادداشتی از امیر موسوی: معامله خطرناک

ندا آکیش
خبرنگار
جارد کوشنر، داماد 38 ساله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که تا قبل از ژانویه 2017 هیچ سابقه فعالیت سیاسی نداشت، روز سه‌شنبه در کسوت «ناجی بحران 7 دهه‌ای خاورمیانه» به‌عنوان نخستین سخنران نشست منامه پشت تریبون رفت تا به اصطلاح از بخش اقتصادی طرح صلح امریکا موسوم به معامله قرن رونمایی کند اما تمام مدت سخنرانی، با ادبیاتی آمرانه برای حاضران در نشست خط و نشان کشید و بایدها و نبایدهایی تعیین کرد و برای فلسطینی‌ها هم پیش شرط گذاشت.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، جارد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید روز سه‌شنبه از تریبون نشست منامه بخش اقتصادی طرح صلح امریکا برای بحران خاورمیانه را «فرصت قرن» برای فلسطینی‌ها نامید در حالی که فلسطینی‌ها از آن با عنوان «سیلی قرن» یاد می‌کنند و پیش از نشست منامه مخالفت خود را با آن اعلام کرده بودند. کوشنر همچنین برای فلسطینی‌ها پیش شرط گذاشت و اعلام کرد: «موافقت کردن با راهکار اقتصادی ارائه شده یک پیش شرط ضروری برای حل مسائل سیاسی ای است که در گذشته غیرقابل حل باقی مانده است.» نکته دیگری که در سخنرانی داماد ترامپ در منامه بود، ادبیات آمرانه او خطاب به حاضران از جمله کشورهای عربی بود. او با رونمایی از طرح اقتصادی خود بدون آنکه از ادبیات مشورتی استفاده کند و دست کم در ظاهر نشان دهد که نظر کشورهای حاضر در نشست هم برایش مهم است، از افعال و قیدهای الزام آور بسیار زیاد استفاده کرد و بایدها و نبایدهایی را تعیین کرد.
در طول سخنرانی، کوشنر حتی یک بار هم اشاره‌ای به آینده فلسطین، کشور فلسطین و اینکه اشغالگری اسرائیل چه زمانی تمام می‌شود نکرد و نامی از سرزمین‌های اشغالی، قصد رژیم صهیونیستی برای اشغال جدید بخش‌هایی از کرانه باختری و موارد اینچنینی نبرد. او حتی تاریخ دقیقی برای رونمایی از بخش‌های سیاسی و اصلی معامله قرن اعلام نکرد و تنها به این جمله اکتفا کرد که «در زمان مناسب» از معامله قرن رونمایی خواهد کرد.
کلیاتی از یک «معامله» سری
 حدود دو سال است که دولت ترامپ وعده طرح صلح برای فلسطین می‌دهد و ادعا می‌کند روی جزئیات سیاسی معامله قرن کار کرده اما هنوز این جزئیات مخفی باقی مانده است و کوشنر هم حاضر نشد تاریخ دقیق فاش شدن این جزئیات را اعلام کند. طرحی که حالا بسیاری از ناظران با کنار هم گذاشتن اطلاعات درز کرده از آن به این باور رسیده‌اند که راه حل دوکشوری را هم نادیده گرفته و اساساً جایی برای تشکیل کشور فلسطین اختصاص نداده است. جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه امریکا به اراضی اشغالی نیز پیشتر گفته بود، دلیلی برای اینکه حتی لفظ راه حل دو کشوری استفاده شود، وجود ندارد.
با وجود این، او به جزئیات طرح اقتصادی خود که بر مبنای سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری کشورهای حاضر در نشست منامه در سرزمین‌های فلسطینی و در کشورهای عرب همسایه فلسطین در طول 10 سال نوشته شده، پرداخت. او گفت، این سرمایه‌گذاری در 179 پروژه خواهد بود و در تمام بخش‌ها از آب گرفته تا کشاورزی، آموزش، بهداشت ، درمان و... خواهد بود. داماد ترامپ در جریان سخنرانی خود ویدئویی از اراضی ای که قرار است این 179 پروژه در آنها اجرا شوند، منتشر کرد که در این ویدئو بخش‌هایی از خاک صحرای سینا در مصر در مجاورت نوار غزه نیز بود. این در حالی است که یک روز مانده به نشست منامه مصر اعلام کرده بود، حتی یک شن از صحرای سینا را واگذار نمی‌کند.
حاتم بخشی از کیسه مصر
پیشتر یک رسانه صهیونیستی با استناد به اسناد لو رفته از معامله قرن نوشته بود، مصر باید با هدف ایجاد کارخانه، فرودگاه و اماکنی برای مبادلات تجاری و کشاورزی اراضی را به فلسطین بدهد. حدود دو ماه پیش نیز برخی رسانه‌ها در گزارش‌های خود فاش کرده بودند که در طرح معامله قرن،امریکا در نظر دارد بخش‌هایی از کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی واگذار کند و در عوض بخش‌هایی از خاک صحرای سینا را که با غزه هم مرز است در اختیار فلسطینی‌ها قرار دهد. این بدین معناست که فلسطینی‌ها هرچه بیشتر به حاشیه رانده شوند و شهرک سازی‌های غیرقانونی اسرائیل بیشتر و گسترده‌تر شود. دیوید فریدمن، سفیر امریکا در اسرائیل نیز پیشتر گفته بود، اسرائیل حق این را دارد که بخش‌هایی از کرانه باختری را تصاحب کند.
کمک 110 میلیونی «آنروا» برای فلسطین
همزمان با نشست منامه که با انتقادهای فراوان بین‎المللی مواجه شد، سازمان امور پناهندگان فلسطین (آنروا) نیز نشستی با حضور 35 کشور متشکل از کشورهای اروپایی و عربی از جمله آلمان و انگلیس برگزار کرد و در این نشست موفق به جمع‌آوری کمکی 110 میلیون دلاری برای مردم فلسطین شد که می‎تواند جبران‌کننده قطع کمک‎های امریکا به این نهاد بین‎المللی باشد. آنروا در سال۱۹۴۹ تأسیس شد و به آوارگان فلسطینی در نوار غزه، کرانه باختری، اردن، لبنان و سوریه کمک می‌کند. این سازمان به پنج میلیون آواره فلسطینی در زمینه آموزش، خدمات پزشکی و امنیت غذایی کمک می‌کند. دولت امریکا سال گذشته اعلام کرد کمک سالانه ۳۵۰ میلیون دلاری خود به این نهاد را قطع می‌کند. این اقدام باعث شد برنامه سلامت روانی این سازمان متوقف شود. این سازمان اخیراً نیز اعلام کرده بود به‌دلیل مشکلات اقتصادی قرارداد ۱۰۰ نفر از کارمندانش تمدید نشده‎است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7093/1/515107/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها