مکرون و سودای «مثلث قدرت» در اروپا



گروه جهان / «امانوئل مکرون» چند روز پس‌از برگزیت و خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، در سفری به لهستان خواستار تشکیل مثلت قدرت اروپایی میان «فرانسه، آلمان و لهستان» شد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، رئیس جمهوری فرانسه که از آغازین روزهای کسب قدرت، سودای رهبری اروپا و تشکیل قدرتی مستقل از غرب را در سر می‌پروراند، فرصت طلایی اش را پس از خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا به دست آورده و سفری که روز دوشنبه به «ورشو» داشت نیز گواهی بر این ادعا است. «مکرون» که این سفر را «سفری ویژه» برای دو کشور توصیف کرده بود، در ملاقات با «آندژی دودا» همتای لهستانی خود بر تقویت روابط دو کشور در راستای تأمین امنیت اروپایی بدون انگلیس و افزایش روابط با روسیه تأکید کرد. وی با اشاره به اتحاد «فرانسه، لهستان و آلمان» در شکل‌گیری مثلث اروپایی، از برگزاری جلسه سه کشور تا پیش از تابستان خبر داد.
مکرون که تا پیش از این دیدار، یکی از منتقدان دولت راستگرای لهستان و سیاست‌هایش مبنی بر امتناع از پذیرش مهاجران، تکیه بر سوخت‌های فسیلی و تلاش برای سیاسی کردن سیستم قضایی این کشور بود، در جمع خبرنگاران گفت: «این سفری ویژه پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نقطه عطف روابط دو کشور بود. ما به‌عنوان دو شریک اروپایی درباره نگرانی‌های پیش روی اروپا صحبت کردیم. این دیدار نشان دهنده اراده فرانسه برای ایجاد اروپایی «قوی‌تر، مستقل‌تر و متحدتر» با همراهی «شرکای استراتژیک و قدرت‌های بزرگ اروپایی» است.» مکرون همچنین بهبود روابط لهستان با اتحادیه اروپا به منظور تقویت پروژه‌های اروپایی را نیز یکی دیگر از محورهای این دیدار خواند.
رئیس جمهوری فرانسه در حالی خواهان تشکیل مثلث قدرت در اروپا با حضور لهستان شده که ورشو تحت قوانین بروکسل از مدت‌ها قبل با چالش‌هایی روبه‌رو شده است که همین امر نیز گمانه زنی‌ها را برای تصمیم این کشور در ادامه راه بریتانیا در خروج از اروپا تقویت کرده است. رئیس جمهوری لهستان نیز این دیدار را که نخستین جلسه با همتای فرانسوی اش پس از سال‌ها بود دارای ارزش فوق‌العاده برای کشورش خواند و از آن استقبال کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7272/4/535069/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها