راهی برای پیشگیری از سرقت آثار هنری خیابانی

موزه؛ پناهگاه مجسمه‌های شهری اصفهان




شهلا لطیفی
بعد از سرقت‌های سریالی مجسمه‌های پایتخت این بار سارقان در اصفهان؛ «قلب» مجسمه «تقدیس» اثر «پرویز تناولی» را به سرقت بردند. البته این بار برعکس سرقت‌های قبلی که نه مجسمه‌ها و نه سارقان پیدا شدند، در کمتر از 5 ساعت این اثر فرهنگی پیدا شد و بنا بر دستور استاندار اصفهان این اثر مرمت کامل خواهد شد، اما تصمیم‌گیری درباره اینکه این مجسمه در محل سابق خود نصب شود یا به موزه هنرهای معاصر اصفهان انتقال یابد، بر عهده خالق آن است. این مجسمه در مجاورت ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان واقع در میدان امام حسین(ع) این شهر قرار داشت.
آنطور که برخی مسئولان فرهنگی استان اصفهان می‌گویند، با توجه به‌وقوع چنین اتفاقاتی به نظر می‌رسد که انتقال آثار هنری شهری که بیش از 2 دهه از عمر آن می‌گذرد ضروری است. البته آنان این امر را نیازمند بررسی‌های بیشتر می‌دانند زیرا معتقدند، این آثار بخشی از هویت شهری است و نمی‌توان آنها را از محیط عمومی جمع‌آوری کرد.
«ایمان حجتی»، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در این زمینه به «ایران» گفت: از ساعات اولیه که در جریان سرقت این مجسمه قرار گرفتیم بنا بر حدسیاتی که در خصوص تصمیم سارقان مبنی بر آب کردن مجسمه داشتیم بسرعت بررسی‌ها را آغاز کرده و توانستیم با همکاری نیروی انتظامی در کمتر از 5 ساعت سارقان را پیدا و اثر را سالم ضبط کنیم. تمام تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مدار بسته از سوی اداره کل حراست شهرداری اصفهان در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت و آنها نیز توانستند بموقع این مجسمه را پیدا کنند. البته آسیب‌رسانی یا سرقت مجسمه‌ها در شهر اصفهان پیش از این هم سابقه داشته، نزدیک به ۱۲ سال پیش نیز مجسمه‌ «شیخ بهایی» اثر استاد «مرتضی نعمت‌اللهی» در خیابان چهارباغ توسط افرادی سودجو با هدف ذوب و فروش برنز مورد استفاده در مجسمه سرقت شد که خوشبختانه با درایت و اقدام بموقع نیروی انتظامی این مجسمه پیدا و به‌جای اصلی خود بازگردانده شد.
وی اعلام جزئیات در مورد تعداد سارقان و انگیزه آنان را به زمان دیگری موکول کرد و گفت: پرونده این سرقت همچنان باز است و به نتیجه نهایی نرسیده از این‌رو اعلام جزئیات آن برعهده نیروی انتظامی است؛ البته در نظر داشته باشید با توجه به اینکه این آثار در فضای شهری قرار دارد صیانت از آن دشوار است، هر چند که در اطراف چنین آثاری دوربین‌های حفاظتی نیز نصب شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7272/11/535096/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها