اخــبار





چرا برای پرتاب ماهواره 2 میلیون یورو هزینه می شود

در آستانه پرتاب ماهواره سنجشی «ظفر»، دلایل لزوم هزینه کرد ۲میلیون یورویی برای ساخت این ماهواره و پرتاب آن سؤالی است که از سوی برخی مخاطبان مطرح می‌شود.
به‌گزارش مهر، در این راستا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پاسخ به دلایل هزینه کرد ساخت ماهواره و مزایای آن گفته است: «هزینه ساخت دو ماهواره ظفر ۱ و ۲، کمتر از دو میلیون یورو شده است و عمر متوسط آن نیز ۲ و نیم سال خواهد بود. ارزش تصاویر ارسالی این ماهواره بیش از ۱۰ میلیون یورو است. یعنی اگر تصاویر را بخواهیم بخریم و به ما بدهند و تحریم را بهانه نیاورند باید این مبلغ را پرداخت کنیم.»
در این زمینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با هدف دریافت میزان دانش مخاطبان از کاربردهای ماهواره‌های سنجشی، اقدام به تهیه نظرسنجی در این زمینه کرده است.
در این نظرسنجی از کاربران این سؤال مطرح شده که «آیا می‌دانستید ماهواره‌های سنجشی برای رصد آب دریاچه‌ها و بهبود کیفیت عملکرد کار کشاورزان مؤثر هستند؟»
نتایج این نظرسنجی تاکنون منتشر نشده اما به‌نظر می‌رسد مخاطبان از بسیاری کاربردهای ماهواره‌ها اطلاع چندانی نداشته و دستیابی به دانش ساخت آن را یک فناوری لوکس کم کاربرد و پرتاب آن را هدررفت سرمایه تلقی می‌کنند.
این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان فضایی ایران، تصویربرداری به‌صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر از جمله مأموریت‌های ماهواره «ظفر» خواهد بود.
اطلاعات این ماهواره می‌تواند در راستای به‌روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی و پایش توسعه شهری و نیز به روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی مورد استفاده قرار گیرد. در همین حال به روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و دریاچه‌ها، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه نقشه‌های ساختاری گسل‌ها و چین‌ها در مقیاس ملی با استفاده از داده‌های این ماهواره امکان پذیر است و از تصاویر دریافتی از آن می‌توان در دسته‌بندی کاربردهای تهیه نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران و زمین شناسی استفاده کرد.
در این باره مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران نیز دستیابی به دانش بومی ساخت ماهواره و پرتاب آن را ضروری دانست و تأکید کرد: باید به فناوری فضایی دست پیدا کنیم چرا که هیچ کشوری ما را در این عرصه همراهی نمی‌کند و ما باید کنترل و هدایت ماهواره‌هایمان را در اختیار بگیریم.
وی گفت: هزینه کردن برای دستیابی به ماهواره ایرانی در مدار زمین با توجه به صرفه‌جویی که فناوری ماهواره و اطلاعات آن می‌تواند برای کشور به ارمغان بیاورد بالا نیست و هزینه ۲ میلیون یورو که برای ساخت ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ اعلام شده است، هزینه کرد ۳ سال فعالیت شبانه روزی ۸۰ متخصص است. به بیان دیگر طی ۳ سال، برای هر ماهواره یک میلیون یورو هزینه شده است که این رقم در مقایسه با بسیاری از هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد، ناچیز است.

پروانه فعالیت اولین اپراتور ماهواره‌ای اعطا شد

با برگزاری مراسمی پروانه اولین اپراتور بخش خصوصی ماهواره‌های مخابراتی اعطا شد.
به‌گزارش ایسنا در مراسمی با حضور مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران و در روز ملی فناوری فضایی، پروانه فعالیت اولین اپراتور ماهواره‌های مخابراتی اعطا شد.
با توجه به مصوبه‌های ۲۶۲ و ۲۷۹ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با عنوان «سیاست‌ها و کلیات حاکم بر صدور پروانه اپراتور ماهواره‌ای» و «اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی» امکان ارائه خدمات حوزه ارتباطات ماهواره‌ای از سوی بخش خصوصی در حوزه فضایی (Space Segment) فراهم شده است.
امکان ارائه خدمات ماهواره‌ای در حوزه زمینی (Ground Segment) از حدود ۱۵ سال پیش در قالب اعطای پروانه SAP و Gmpcs برای بخش خصوصی فراهم‌ شده بود و در پی مصوبات اخیر کمیسیون، در حال حاضر متقاضیان واجد شرایط تخصصی، فنی و مالی لازم در بخش خصوصی می‌توانند مطابق با مقررات تعیین‌شده در مصوبات، در حوزه ساخت و استقرار ماهواره در مدارهای ماهواره‌ای اقدام کنند.
با اعطای این پروانه بخش خصوصی می‌تواند امکان ارتباطات باند پهن برای کاربران را به‌صورت آنی فراهم کند.

هوش مصنوعی داروساز می شود

شاید باورکردنی نباشد اما هوش مصنوعی برای نخستین بار موفق شده با استفاده از الگوریتم‌های خود نوعی داروی جدید تولید کند که قرار است روی انسان‌ها نیز آزمایش شود.
به‌گزارش انتخاب، کمتر از یک سال طول کشید تا هوش مصنوعی بتواند دارویی را تولید کند که برای درمان نوعی اختلال وسواس طراحی شده است.
این دارو که برای درمان اختلال وسواس-اجباری در نظر گرفته شده است، با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی در شرکت بیوتکنولوژی Exsledgeia مستقر در آکسفورد طراحی شده است. Exsledgeia می‌گوید که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی طراحی داروهای جدید کمتر از 12 ماه زمان می‌برد.
این دارو که با نام DSP-1181 شناخته می‌شود، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای خلق ترکیبات بالقوه، چک کردن آنها در برابر یک بانک اطلاعاتی عظیم از پارامترها، از جمله عوامل ژنتیکی بیمار و مواردی مشابه طراحی شده است. دکتر اندرو هاپکینز، رئیس اجرایی Exsledgeia، خاطرنشان کرد: «تصمیمات «میلیاردی» برای یافتن مولکول های مناسب برای یک دارو وجود دارد و ساخت نهایی دارو بسیار مهم است. تصمیم‌گیری با وجود هوش مصنوعی بسیار ساده‌تر و در عین حال زیبا‌تر است.»
ما قبلاً شاهد بودیم که چندین نمونه از الگوریتم های هوش مصنوعی در تشخیص بیماری و تجزیه و تحلیل داده‌های بیماری‌ها استفاده شده است، بنابراین استفاده از آن برای مهندسی درمان دارویی پیشرفتی آشکار در حوزه پزشکی است.

بعد از 5 سال ساعت سامسونگ به روز شد

سامسونگ ۵ سال بعد از عرضه ساعت هوشمند گیر اس ۲ تصمیم گرفته آن را به روز کرده و محصول جدیدی ارائه دهد.
به‌گزارش مهر، در شرایطی که شرکت‌های فناوری معمولاً بعد‌از گذشت دو تا سه سال محصولات محبوب خود و از جمله ساعت‌های هوشمند را به روز می‌کنند، سامسونگ برای این کار مشتریان خود را 5 سال معطل کرد.
در ساعت هوشمند به روزشده گیر اس ۲ تغییراتی سخت افزاری اعمال شده تا عمر باتری این ساعت ارتقا یابد. همچنین برای افزایش ایمنی و جلوگیری از دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی کاربران نیز تمهیدات بیشتری اندیشیده شده است.
گفته می‌شود در این ساعت از یک رابط کاربری جدید که مشابه با نمونه مورد استفاده در ساعت گالکسی واچ اکتیو ۲ است، استفاده می‌شود. هر چند این شرکت اخبار منتشر شده در این زمینه را رد یا تأیید نکرده است.
سامسونگ قبلاً هم برخی ساعت‌های هوشمند خود را به روز کرده بود که از جمله آنها می‌توان به گیر اسپورت، گیر اس ۳ و غیره اشاره کرد. اما این کار با تأخیری کمتر از پنج سال صورت گرفته بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7272/17/535125/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها