یک دیپلمات خوب می‌تواند یک کشور ضعیف را قدرتمند نشان دهد

ظریف: بدون دیپلماسی نمی‌توان قدرتمند بود




وزیر امور خارجه ایران دیپلماسی را ابزار کاستن از هزینه ها دانست و بر ضرورت پیگیری آن در عرصه مناسبات بین المللی تاکید کرد.  محمد جواد ظریف در آیین گشایش انجمن علمی دیپلماسی ایران با بیان اینکه هر ابزاری که برای پیشبرد اهداف استفاده شده در نهایت بدون گفت‌وگو و نوعی مذاکره و دیپلماسی نتوانسته نتیجه آن تلاش‌ها را نهادینه کند، گفت: «دیپلماسی ابزار به ثمر رساندن همه تلاش‌ها و همزمان ابزار کاستن از هزینه‌ها است.» به گزارش ایرنا ظریف با بیان اینکه دیپلماسی به شدت مورد بی‌توجهی و ظلم واقع شده  است به قرارداد ترکمانچای اشاره کرده و گفت:«ترکمانچای به عنوان قرارداد ننگین شمرده می‌شود اما باید توجه شود مرز کشور را به جای قزوین، به مرز ارس بردند.  در آن زمان ابزار نظامی در میدان حکومت می‌کرد و دست دیپلماسی را می‌بست اما دیپلماتی که توانست در کنار جنگ شکست خورده در قزوین، مرز کشور را در ارس قرار دهد، تلاش کرد قدری قدرت را تعدیل کند.»
ظریف یادآورشد: «امروز دیپلماسی نه تنها ابزار کاستن هزینه‌های شکست و نهادینه کردن دستاوردها، بلکه خود یک عامل قدرت است و بدون دیپلماسی نمی‌توان دستاوردهای قدرت را نهادینه کرد. علاوه بر آن، بدون دیپلماسی نمی‌توان قدرتمند بود. یعنی به دیپلماسی نیاز دارید که دستاورد میدانی داشته باشید. این واقعیت، نه به معنای تسلیم است و نه به معنای پذیرش سلطه و نه به معنای قبول نظرات دیگران است.  وی خاطرنشان کرد: «بنابراین دیپلماسی منبع قدرت است و نه فقط ابزار قدرت، ابزار تبدیل قدرت، نهادینه کردن قدرت و ابزار کاهش هزینه ناکامی.» وزیر خارجه با تأکید بر این که باید بپذیریم دیپلماسی واقعیت قدرت است تصریح کرد: «یک دیپلمات خوب می‌تواند یک کشور ضعیف را در عرصه بین‌الملل قدرتمند نشان دهد. در عرصه بین‌الملل قدرتمند معرفی کند و به صورت قدرتمندتر از صحنه بین‌المللی برای پیشبرد منافع  کشورش بهره برداری کند. همانطور که یک دیپلمات ضعیف می‌تواند قدرت یک کشور را کاهش دهد.»
ظریف عنوان کرد: «البته جنگ‌افزار و موشک مهم است. هیچ کس اندازه من از موشک در دنیا دفاع نکرده است. اما اگر قرار بود ملاک تعیین‌کننده یک کشور هزینه نظامی باشد، چه می‌شد. هزینه نظامی امریکا ۶۰۰ میلیارد و عربستان ۷۶ میلیارد دلار بود، آنگاه عربستان از ایران که هزینه نظامی‌اش حدود ۶ میلیون دلار است، قوی‌تر بود.»
حمایت‌های سردار سلیمانی نبود
توفیقات اجلاس بن را به دست نمی آوردیم
وزیر امور خارجه با بیان اینکه اگر در مذاکرات بن، حمایت‌های سردار سلیمانی نبود، توفیقات اجلاس بن را به دست نمی‌آوردیم، خاطرنشان کرد: «میزان کمکی که سلیمانی برای دستیابی به توافق مذاکرات بن کرد، از میزان هر کس دیگری بیشتر بود حتی به شمول بنده. دیپلماسی و توان میدانی، مکمل همدیگر هستند و نه تضعیف‌کننده همدیگر.»
ظریف با بیان اینکه دیپلماسی ما برآمده از باور و فرهنگ شهادت و ایثار است، ابزار داشت: «همان کسی که موشک می‌سازد، برادرش هم دیپلمات می‌شود. 40 درصد همکاران وزارت خارجه ایثارگر هستند. شاید یکی از بالاترین درصدهای ایثارگری را وزارت امور خارجه داشته باشد. همه ما باید از بطن مردم آمده باشیم.»
کسی هم که جنگ می کند
در انتها باید مذاکره کند
ظریف با تأکید مجدد مبنی بر اینکه دیپلماسی عامل قدرت است، خاطرنشان کرد: «هیچ توافقی در هیچ زمانی چه توافق خوب و چه توافق بد بدون دیپلماسی و مذاکره به دست نیامده است. مذاکره و دیپلماسی به معنای تسلیم شدن نیست. بلکه همان طور که گفتم عامل قدرت است و برای پیشبرد اهدافمان باید از این ابزار استفاده کنیم. در میدان جنگ خیلی از جنبه‌ها و مسائل تعیین می‌شود ولی آینده تعیین نمی‌شود. آینده در پای میز مذاکره تعیین می‌شود. ما باید مهجوریت دیپلماسی در کشور را که به خاطر دوگانه انگاری مذاکره و مقاومت به وجود آمده از بین ببریم. ما معتقدیم مذاکره خود مقاومت است. در برخی از روزهای مذاکره خیلی از دوستان ما ترجیح می‌دادند در میدان جنگ باشند تا در پای میز مذاکره، چرا که جنگ برای آنها راحت‌تر از پای میز مذاکره بود.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7272/2/535150/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها