جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری:

مردم باید احساس کنند در اداره کشور تعیین کننده هستند





اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته در اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه شریعتی برگزار شد،‌ با بیان اینکه انقلاب با جهت‌گیری اسلامی و به منظور تحقق خواسته‌های یکصد سال گذشته ملت ایران به پیروزی رسید، گفت: امروز پس از 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان به دنبال تحقق همان آرمان‌ها هستیم و این مسیر باید نسل به نسل ادامه پیدا کند تا این آرمان‌ها به طور کامل محقق شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جهانگیری با تأکید بر اینکه مردم باید بتوانند در تعیین سرنوشت خود مؤثر باشند و احساس کنند که روز به روز به آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی دسترسی بیشتری پیدا می‌کنیم، افزود: مردم باید احساس کنند نقش آنان در اداره کشور تعیین کننده است و اگر خدای ناکرده این احساس در مردم ایجاد شود که حرکت به سمت آزادی و دخالت مردم در تعیین سرنوشت‌شان کمرنگ شده، مأیوس می‌شوند و احساس می‌کنند که از آرمان‌های اولیه نظام و انقلاب فاصله گرفته‌ایم.
معاون اول رئیس جمهوری از دانشگاه‌های کشور به عنوان مهم‌ترین مراکز تحقیقی و پژوهشی خواست آسیب شناسی کنند که چقدر در تحقق آرمان‌های انقلاب و نظام موفق بوده‌ایم و نقاط ضعف و کاستی‌ها کجا بوده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه کشور امروز گرفتار سخت‌ترین و بی سابقه‌ترین تحریم‌هایی است که امریکا در طول تاریخ علیه یک کشور اعمال کرده است، اظهار کرد: در گذشته باوجود تحریم‌ها هیچ گاه مانعی جدی برای فروش نفت وجود نداشته زیرا اگرچه برخی کشورها خریدار نفت ما نبودند اما ده‌ها و صدها مشتری دیگر نفت ما را می‌خریدند و هیچ کس هم متعرض آنان نمی‌شد. امروز با نوعی از تحریم‌های امریکا روبه‌رو هستیم که تقریباً بزرگ‌ترین و قوی‌ترین پیگیری‌ها برای اجرای این تحریم در سراسر دنیا دنبال می‌شود تا جایی که حتی یک کشتی نفتی را رصد می‌کنند و با مقامات کشورهای مقصد حرکت کشتی تماس می‌گیرند و دخالت‌هایی را اعمال می‌کنند.
او، از تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران به عنوان تحریم‌هایی بی سابقه یاد کرد و افزود: امریکا دروغ می‌گوید که محدودیتی برای واردات دارو و مواد غذایی به کشورمان اعمال نکرده است. میلیاردها دلار پول خودمان را که در کشورهای مختلف داریم وقتی می‌خواهیم از محل این پول‌ها یک دلار برای خرید دارو و مواد غذایی جابه‌جا کنیم، امریکا اجازه نمی‌دهد.
جهانگیری، واردات دارو از کانال مالی سوئیس را موضوعی تبلیغاتی توصیف کرد و گفت: اینکه برای واردات دو میلیون دلار دارو از طریق کانال مالی سوئیس اجازه داده می‌شود. این یعنی اقتصاد بزرگ و کشور ما را به درستی نشناخته‌اند. میزان واردات دارو به ایران فقط در سال جاری بیش از
3 میلیارد دلار بوده که برای آن پول پرداخت کرده و واردات انجام داده‌ایم.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: در همین شرایط تحریم، حجم تجارت ایران با دنیا در 10 ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 70 میلیارد دلار بوده است و این یعنی اقتصاد بزرگی مانند ایران را نمی‌توان حبس کرد.  جهانگیری با تأکید بر اینکه باید بتوانیم اداره کشور را بدون اتکا به نفت دنبال کنیم، به اجرای فاز 11 پارس جنوبی از سوی شرکت توتال اشاره کرد و افزود: قرار بود سکویی 20 هزار تنی در این پروژه نصب شود که شرکت توتال پس از بررسی و ارزیابی‌های مختلف در باره پیمانکارهای کشورهای دیگر، سرانجام بهترین پیمانکار و مجری برای نصب این سکو را شرکت‌های ایرانی تشخیص داد که این نشان دهنده توانمندی گسترده کشورمان است.
او با تأکید بر اینکه ایران دیگر کشوری نیست که برای تأمین نیازهای ابتدایی خود منتظر کشورهای خارجی باشد گفت: اگر مزاحمت‌ها، موانع و فشارها علیه ملت ایران وجود نداشت، قطعاً‌ امروز موقعیت برتری از بسیاری از کشورهای مدعی در زمینه توسعه داشتیم.
معاون اول رئیس جمهوری، با اشاره به برگزاری چندین جلسه با رؤسای 13 دانشگاه بزرگ کشور، افزود: در این جلسات از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که به دنبال ارائه راهکار برای حل مهم‌ترین مسائل و چالش‌های پیش روی نظام باشند چرا که برای بالا بردن سرمایه اجتماعی و افزایش امید و اعتماد مردم هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند بهتر از دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کند.
جهانگیری بر ضرورت هدایت نیروی انسانی به سمت فناوری‌های نوین تأکید کرد و افزود: اینکه بر اساس گزارش‌های رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای 62 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال 92 و 93 وارد بازار کار شده‌اند افتخاری بزرگ است ضمن آنکه بسیاری از این فارغ‌التحصیلان می‌توانند پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، کارآفرینی کنند.
در این مراسم از طریق ارتباط زنده تلویزیونی با استان‌های فارس، اصفهان، همدان و خراسان جنوبی، معاون اول رئیس جمهوری فرمان آغاز رونمایی و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، ورزشی، رفاهی و نیروگاه‌های خورشیدی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در این استان‌ها را صادر کرد و همزمان با این رویداد پروژه‌های سایر دانشگاه‌های فنی و حرفه ای کشور نیز به طور همزمان افتتاح شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7272/2/535151/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها