دستگیری اعضای گروهک تروریستی «الاحوازیه» در دانمارک و هلند




گروه سیاسی/  4 عضو گروهک «الاحوازیه» در کشورهای دانمارک و هلند دستگیر شده‌اند. ابتدا شامگاه دوشنبه دولت دانمارک خبر بازداشت سه نفر از این افراد را به ظن جاسوسی برای عربستان سعودی اعلام کرد.
پس از آن نیز دولت هلند گزارش داد که یک عضو گروه یاد شده را که در حال طرح‌ریزی برای انجام یک حمله تروریستی در ایران بوده، بازداشت کرده است. در پی این تحول وزارت خارجه دانمارک، سفیر عربستان سعودی در این کشور را برای ادای توضیحات بیشتر فرا خواند.
 «الاحوازیه» از گروهک‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی، یک سال و نیم قبل مسئولیت حمله مسلحانه به رژه نیروهای نظامی در اهواز در تاریخ 31 شهریور 97 را برعهده گرفته بود. در پی آن حمله تروریستی، چند فرد مسلح مراسم رژه را به رگبار بستند. تعداد شهدا ۲۵ نفر و مجروحان این حادثه بین ۶۵ تا ۷۰ نفر اعلام شد. این گروهک در حال حاضر عمدتاً در دانمارک و هلند مستقر است و همزمان در داخل ایران حملات و خرابکاری‌هایی انجام داده است.
به گزارش خبرآنلاین به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سه فرد بازداشت شده در دانمارک به جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان سعودی و نقش‌آفرینی در یک حمله تروریستی متهم هستند. به گفته منابع خبری، یک نفر از متهمان در سوئد بازداشت و چند روز قبل به دانمارک مسترد شده است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز با پوشش این خبر به نقل از «فین بورچ آندرسن» رئیس دستگاه اطلاعاتی دانمارک نوشت مظنونان از سال ۲۰۱۲ به این سو برای عربستان جاسوسی می‌کرده‌اند.
این مقام دانمارکی افزود که سه نفر از دستگیر شدگان از مردم و شرکت‌ها جاسوسی کرده و اطلاعات دریافتی را به یک سرویس اطلاعاتی سعودی ارسال می‌کرده‌اند.
همزمان دفتر دادستان کل هلند نیز روز دوشنبه فرد ایرانی‌الاصل بازداشت شده در این کشور را مظنون به انجام عملیات تروریستی در ایران معرفی کرد. این فرد که حدوداً ۴۰ ساله است و نامش اعلام نشده، از «اعضای فعال» گروهک تروریستی «الاحوازیه» توصیف شده است.
در پی این تحولات و احضار سفیر عربستان در دانمارک، «جپه کوفود» وزیر امور خارجه این کشور در شامگاه دوشنبه طی پیامی توئیتری موضوع جاسوسی عربستان در این کشور را خطرناک و کاملاً غیر قابل قبول توصیف کرد.
وزیر امور خارجه دانمارک در این پیام توئیتری افزود که هیأت دیپلماتیک دانمارک در ریاض نیز مراتب اعتراض این کشور را به سعودی‌ها ابراز داشته است.
پیش‌تر در مهرماه سال 97 نیز پلیس دانمارک سه ایرانی عضو گروهک «الاحوازیه» را به دنبال حمله تروریستی اهواز بابت حمایت و تمجید از این اقدام بازداشت و بعد از ساعاتی بازجویی، آزاد کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7272/3/535155/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها