نشست رسانه‌ای سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد

تلاش برای برپایی یک جشنواره متفاوت




نداسیجانی
خبرنگار
نشست رسانه‌ای سی‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجرروزگذشته (سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه) با حضورمحمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره، شاهین فرهت دبیراین دوره از جشنواره و اردوان جعفریان مسئول بخش بین‌الملل در تالار وحدت تهران برگزارشد. دراین دوره ازجشنواره قراراست 83 گروه موسیقی طی 7 روز (از 24 تا 30 بهمن ماه) اجراهای متفاوت خود را در ژانرهای مختلف چون دستگاهی- سنتی، نواحی، کلاسیک، تلفیقی، پاپ، بین‌الملل، بانوان، کودک و... روی صحنه ببرند، اما همزمان با تهران، این دوره از جشنواره در 12 استان چون بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، مازندران، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، زنجان و منطقه آزاد اروند نیز برگزار می‌شود. نکته قابل توجه تجلیل از چهار استاد شاخص موسیقی ایران چون هوشنگ ظریف، حسن اسکندری، افلیا پرتو و نادر مشایخی است که این مراسم در روز اختتامیه برگزار می‌شود.
ساخت دوقطعه متفاوت برای جشنواره
به‌گفته رئیس سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر:«تلاش برگزارکننده این دوره ازجشنواره این است که جشنواره موسیقی فجربه یک اتفاق جریان‌سازتر تبدیل شود و هویت منسجم‌تری داشته باشد و یکی ازاین اتفاقات جریان‌ساز این است که هنرمندان ازسال‌های آتی آثارجدید خود را ابتدا در جشنواره اجرا کنند.»
الهیاری همچنین ضمن ابراز همدردی با جان باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی، از ساخت دو قطعه جدید خبر دارد که در ایام جشنواره موسیقی فجراجرا می‌شود، قطعه نخست پوئم سمفونی برای جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی است به آهنگسازی بهزاد عبدی که با همراهی ارکستر سمفونیک تهران خواهد بود همچنین این آهنگساز قطعه‌ای دیگر را نیز در گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی آماده کرده‌ است که این قطعه نیز با ارکستر ملی اجرا می‌شود.
او بیان کرد: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مردادماه سال‌جاری کار برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره را آغاز کرد و دراین مدت با همفکری استادان وهمچنین برگزاری نشست‌های مختلف، تلاش کردیم امسال نیز برنامه‌های متنوعی درجشنواره داشته باشیم. یکی از نخستین کارهای ما شناسایی و انتخاب اعضای هیأت انتخاب بود که این اتفاق با کمک آقای شاهین فرهت دبیر جشنواره موسیقی فجرصورت گرفت.
حضور هشت گروه در بخش بین‌الملل
به‌گفته رئیس جشنواره انتخاب گروه‌های منتخب در جدول جشنواره به‌هیچ عنوان سلیقه شخصی نبوده و از طریق فراخوان یا دعوت به جشنواره و باتوجه و مساعدت اعضای هیأت انتخاب در این رویداد حضور دارند. دربخش بین‌الملل نیز هشت گروه از کشورهای بلژیک، ترکمنستان، ایتالیا، تونس و... اجرای برنامه خواهند داشت. او می‌گوید: در بخش بین‌الملل با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم. اگرچه کانال‌های سیاسی دراین زمینه مسدود بودند، اما کانال‌های فرهنگی- هنری برای مبادله بین‌المللی کشورها و توسعه فرهنگی باز بود و توانستیم از این شرایط به‌خوبی استفاده کنیم.
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره دو بخش جایزه «رسانه» و «ترانه»نیز گفت: می‌خواهیم جشنواره با جایزه موسیقی و رسانه خودش را ازدیگر جشنواره‌ها متمایز کند که امیدوارم این اتفاق تداوم داشته باشد. دربخش جایزه ترانه، آثاری که مورد پسند و علاقه مردم و کارشناسان بوده و همچنین آثاری که طی یک سال گذشته به دفترموسیقی ارسال شده و از کیفیت بالایی برخورداراست انتخاب می‌شوند. بخشی هم به‌عنوان نشست‌های پژوهشی است که از 26 تا 30 بهمن‌ماه در فرهنگستان هنر و در تالار باربد برگزار می‌شود که موضوعاتی مانند حرمت موسیقی در دین اسلام، بداهه‌نوازی، روند ترانه‌سرایی، تأثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و سیر تغییرات موسیقی پاپ مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
سرنوشت انصراف دهندگان
اللهیاری افزود: امسال تلاش ما اشاعه هویت بصری است، ما سعی کردیم از بحث پوستر خارج شویم و در حوزه‌های مختلف دیگر به معرفی گروه‌ها به مردم بپردازیم. در این راستا ساخت تیزر، طراحی پوستر برای همه گروه‌ها و معرفی یک دقیقه‌ای از گروه‌ها در فضای مجازی بخش‌های مختلف بحث هویت بصری را تشکیل می‌دهند.
رئیس سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر همچنین ضمن رد شایعه‌ها درباره ممنوع‌الفعالیت بودن هنرمندانی که از شرکت در جشنواره منصرف شده‌اند، گفت: شرکت اجباری در جشنواره موسیقی چه برای هنرمند و چه برای مخاطب لطفی ندارد و اجرای موسیقی باید برآمده از دل باشد نه از روی اجبار.
50 میلیون دستمزد صرف چه شد؟
به‌گفته شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر رویداد موسیقی فجر یک رویداد بزرگ است که هنرمندان 25 استان کشور درآن حضور فعال دارند. او دراین نشست رسانه‌ای بیان کرد: تمام تلاش ما این بوده برنامه‌های موسیقایی با کیفیتی را به مخاطبان ارائه دهیم.
فرهت ضمن ارائه گزارشی از گروه‌های منتخب در جدول جشنواره بیان کرد: با توجه به جدول برنامه،
13 گروه منتخب  در جدول از استان‌هایی چون اصفهان، خراسان رضوی، البرز، گلستان، کردستان، مازندران، آذربایجان غربی، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه، گیلان و آذربایجان شرقی در جشنواره حضور دارند.
دبیر جشنواره در مورد تم اصلی جشنواره گفت: ما در این حوزه رایزنی‌هایی را آغاز کردیم که مبتنی بر اجرای آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی در تاریخ موسیقی ایران بود اما متأسفانه برخی از گروه‌های شرکت‌کننده از حضور در جشنواره انصراف دادند. البته باید بگویم در این راستا سطح توقع فنی هم برآورده نشد اما امیدوارم روزی در آینده این شرایط به وجود بیاید که تصانیف موجود در موسیقی محلی نیز مورد توجه قرار گیرد. ما در این حوزه با رپرتوار وسیعی مواجهیم که محدود به یک برنامه در جشنواره نخواهد بود.
 فرهت درباره حواشی دستمزد 50میلیون تومانی خود که در دوره قبل جشنواره موسیقی فجر قرار بود دریافت نشود اما بعدها دریافت شد، پاسخ داد: من سال گذشته گفتم که دستمزدی را بابت دبیری جشنواره نگرفتم اما بعد که جشنواره موسیقی فجر تمام شد مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب من واریز شد و من آن را صرف امور خیریه کردم. البته من عاشق حیواناتی هستم که دچار آسیب می‌شوند و این پول را صرف این حیوانات کردم که اسفند ماه سال گذشته به حسابم واریز شد.
او درباره اجرای آثارش در جشنواره امسال نیز گفت: در جشنواره امسال از من اثری اجرا نمی‌شود. سال گذشته که تم اجرای آثار هنرمندان ایرانی بود، چون دیگر آهنگسازان کارهای کاملی برای هر بخش این موسیقی پیدا نکردند، من آثارم را در اختیار گروه‌ها قرار دادم و گمان می‌کردم که با این کار به کشورم خدمت می‌کنم و خارج از ایران می‌فهمند که ما هم هنرمندی داریم که آثار کلاسیک متعددی دارد ولی این کار باعث اعتراض برخی شد.
تلاش در معرفی بهترین‌ها
اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نیز بیان کرد: ما در حوزه بین‌الملل با توجه به اینکه عنوان بین‌المللی در جشنواره نیست سعی کردیم که کیفیت را بالا ببریم. در این راستا سیاست دعوت از هنرمندان تنوع جغرافیایی و تنوع فرم برای راضی نگهداشتن مخاطبان سبک‌های مختلف اولویت‌های ما هستند. ما در این شرایط ۲ گروه در حوزه موسیقی کلاسیک از کشور بلژیک، در حوزه کشورهای همسایه هنرمندانی از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان را داریم. در حوزه موسیقی جز نیز گروه‌هایی از کشورهای ایتالیا و اتریش در این دوره حضور دارند. علاوه بر این هنرمندانی مطرح از موسیقی معاصر فرانسه نیز به اجرای برنامه می‌پردازند. کنسرت موسیقی ظافر یوسف نیز یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال است که همه اهالی موسیقی می‌دانند او از هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی در دنیاست.
او بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه سیاست خارجی پیش روی ما قرار دارد ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما همه تلاشمان را کردیم تا در حوزه کیفیت، بهترین اتفاقات را رقم بزنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7272/19/535161/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها