آغاز برداشت زیتون در دومین استان تولید کننده زیتون کشور




قزوین - کوروس سلیمانی: زیتون یکی از محصولات اصلی کشاورزی استان قزوین به شمار می‌رود به طوری که این استان دومین تولید کننده این محصول است و بخش اعظم این محصول در منطقه طارم این استان استحصال می‌شود. هم‌اکنون برداشت این محصول از باغ های این استان آغاز شده است. رضا حسنی، بخشدار شهرستان طارم سفلی درباره باغ‌های زیتون این منطقه به خبرنگار «ایران» گفت: «سطح زیر کشت زمین‌های شهرستان طارم ۹۵۰۰ هکتار است که ۶۵۰۰ هکتار آن بارور و مابقی بتازگی احداث شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری۲۱۰۰۰ تن محصول زیتون از این زمین‌ها برداشت شود که ۶۰ درصد برای مصارف کنسروی و ۴۰ درصد هم برای استحصال روغن زیتون روانه بازار می‌شود.
وی در ادامه افزود: در بخش طارم ۲۶ واحد فرآوری زیتون فعال داریم که با برندهای معتبر کشوری همکاری دارند. در امر فروش زیتون، فرآوری و بسته بندی در بازارهای داخلی و صادرات به بازارهای خارجی و چرخه تولید زیتون در طارم به‌صورتی است که ما در این بخش دارای باغ ها و گلخانه‌های احداث شده تولید نهال زیتون نیز هستیم.
بخشدار طارم سفلی درباره توسعه این باغ‌ها بیان کرد: «سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد توسعه باغ های زیتون صورت می‌گیرد و بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هکتار باغ ها نیز جوانسازی و پیوندسازی ارقام نامطلوب انجام می‌شود.»
حسنی در پایان به اشتغالزایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در این در بخش طارم به‌صورت مسقیم ۱۵۰۰ نفر اشتغال دائم در باغ ها، شرکت‌های کشت و صنعت زیتون و شرکت های فرآوری دارند و در فصل برداشت موقت زیتون که در سه ماه پاییز است به ۲۰۰۰۰ نفر می رسد که مشغول کار می‌شوند و درخصوص برداشت محصول دربخش طارم با کمبود نیرو مواجه هستیم که این کمبود نیرو را با آوردن نیروی کار از استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان تأمین می‌کنیم.
مهندس علی اکبری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰ هزار تن دانه زیتون از باغ‌های استان برداشت شود به «ایران» گفت: سال گذشته ۲۶ هزار و ۸۰۰ تن دانه زیتون در استان قزوین تولید شد که ۵۳ درصد دانه کنسروی و ۴۷ درصد دانه روغنی بوده است که از این میزان ۲۵۰۰ تن روغن زیتون نیز تولید شده است.
وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد زیتون استان از منطقه طارم استحصال می‌شود، ادامه داد: زیتون از جمله محصولات باغی شهرستان طارم به شمار می‌رود که به صورت گسترده در این منطقه کشت می‌شود و هر‌سال بخش اعظمی از زیتون کشورمان در اینجا تولید می‌شود.
اکبری درباره کمک جهاد کشاورزی به باغداران و توسعه زمین‌های زیر کشت گفت: عملیات پیوند درختان به میزان ۲۷ هزار اصله، تغذیه باغ ها (طرح تلفیقی تغذیه زیتون) در سطح ۷۰ هکتار، هرس بازجوان‌سازی در سطح ۵۰ هکتار، هرس باردهی در سطح ۱۲۰ هکتار و تهیه سموم مورد نیاز با آفات درختان زیتون از جمله برنامه‌ها و اقدامات امسال سازمان جهاد کشاورزی در خصوص محصول زیتون بوده است.
وی یادآور شد: همچنین توسعه (احداث باغ های جدید زیتون) پارسال در سطح ۲۳۰ هکتار اجرا شده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: برای کنترل آفت مگس زیتون امسال در استان با وجود کلینیک‌های گیاه پزشکی، تیم‌های کارشناسی و ایستگاه‌های پیش آگاهی تا مرحله رسیدگی زیتون کنسروی در سطح دو هزار و ۱۹۰ هکتار مبارزه انجام شده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7459/11/556408/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها