ایران در ایران




با پایان یافتن کار تحقیقات میدانی کارشناسان یونسکودر کرمانشاه
ثبت جهانی «اورامانات» در تیر ماه 1400 رقم می‌خورد

ایران زمین/ «با بررسی‌های انجام شده  از سوی کارشناسان یونسکو در چند روز اخیر و به پایان رسیدن زمان تحقیقات آنان، امیدواریم تا  تیر ماه ثبت نهایی جهانی روستای «اورامانات» اتفاق بیفتد و جشن این حرکت بزرگ فرهنگی را در تیرماه برگزار کنیم.»
این ها گفته های مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار« ایران» است که ضمن اعلام این خبر گفت: پس از 10 روز تحقیق کارشناسان یونسکو که چندی پیش برای بررسی همه جانبه وضعیت اورامانات و تأیید پرونده درخواستی برای ثبت جهانی این منطقه، وارد کرمانشاه شده بودند روز سه‌شنبه هفته جاری کار تحقیقاتی آنان به پایان رسید و به تهران سفر کردند که در سفر خود به تهران از نمایشگاه عکس روستا اورامانات نیز دیدن خواهند کرد.
امید قادری با بیان اینکه پس‌از سفر به تهران کارشناسان یونسکو برای ارائه گزارش از ایران خارج می‌شوند ،افزود: کارشناسان یونسکو پس از 10 روز تحقیقات زمینی و هوایی از تمامی مناطق مورد نظر در اورامانات و کرمانشاه و در روز آخر از کردستان بازدید کردند و در نهایت پس‌از تکمیل گزارش خود راهی تهران شدند. در این سفر تحقیقاتی نمایندگان یونسکو که برای بررسی پرونده در خواستی ثبت جهان اورامانات از سوی میراث فرهنگی وارد کرمانشاه شده بودند چندین نکته را از  دید خود مطرح کردند که یکی از این موارد مهم بحث زیست محیطی بود که خوشبختانه با توجه به اینکه این مهم برای خود ما نیز حائز اهمیت است اقدامات لازم چه در زمینه حفظ محیط زیست و چه موارد دیگر در دستور کار ما قرار گرفته است. برای تیم تحقیقاتی تغییر نیافتن محیط‌ زیست منطقه و آسیب نزدن به آن از جمله اولویت‌های مطرح شده بود.
وی با اشاره به بافت سنتی این روستای کهن به چشم‌انداز آن از نگاه کارشناسان یونسکو اشاره کرد و اظهار داشت که از دیگر موضوعات قابل بررسی که برای این تیم تحقیقاتی بسیار مهم و مورد توجه بود بافت این روستا ست که باید به‌همین صورت حفظ شود.
در حال حاضر 12 روستا در این منطقه یعنی حدود 80 درصد آن همچنان بافت خود را حفظ کرده‌اند و اما تعداد کمی از خانه‌ها وجود دارد که بافت سیمانی و غیر همگون دارند و از این جهت جلسه‌ای با اداره بنیاد مسکن  برگزار شد تا این موضوع نیز مورد بررسی قرار گیرد که طی جلسات و با موافقت این سازمان برای تغییر چهره و همسان‌سازی این خانه‌ها با دیگر خانه‌های روستای اورامانات در حال حاضر این کار در حال انجام است.
این مسئول با تأکید براینکه قرار است  ظاهر خانه‌های غیر همگون ظرف مدت 6 ماه اصلاح شود خاطرنشان کرد: یکی از موارد بسیار مهم دیگر که برای این تیم کارشناسی بسیار مورد توجه قرار گرفت فرهنگ مردم این خطه بود به طوری که اذعان کردند کلیدی‌ترین نکته همان فرهنگ غنی این منطقه و همراه بودن آنان برای حفظ میراث فرهنگی خود و ثبت این روستا به‌عنوان میراث کهن بازمانده از اقوام خود است.
موضوعی که برای آنان بسیار جالب و به گفته خودشان از هر موضوع دیگردر این سفر حائز اهمیت‌تر بوده است وپس از روبه‌رو شدن با مردم و استقبال گرم آن ها  بیان کردند که نگاهشان به مردم ایران و فرهنگشان کاملاً تغییر کرده و این موضوع را در اولویت تمامی موارد دیگر در گزارش خود قرار خواهند داد. قادری با ابراز امیدواری در مورد این پرونده مفتوحه تصریح کرد: در کل مشکل خاصی در این بررسی چند روزه که با تیم یونسکو داشته‌ایم وجود نداشت و آنان با ابراز رضایت از شرایط اورامانات به تهران آمدند و امیدواریم پس از تکمیل پرونده ثبت جهانی اورامانات در اردیبهشت سال آینده یعنی 1400 شاهد ثبت آن در یونسکو و برگزاری جشن آن در تیرماه باشیم. منطقه اورامانات در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستا است که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است. واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و‌مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
بخشی از اورامانات  در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن  در استان حلبچه عراق واقع است.

افزایش 30 درصدی فروش گوگرد در پالایشگاه گاز ایلام

ایلام- رئیس امور پیمان‌های شرکت پالایش گاز ایلام از افزایش 30 درصدی فروش گوگرد در سال‌جاری خبر داد و گفت: درآمد فروش گوگرد در شش ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است. به گزارش روابط عمومی، «رضا شیرخانی» افزود: گوگرد تولیدی این مجتمع با مصرف در صنایع داخلی، ضمن ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید محصولات جانبی گوگردی، سبب اشتغال پایدار می‌شود.
وی اظهار داشت: مهمترین مصرف‌کننده‌های گوگرد این پالایشگاه، صنایع پتروشیمی، اسید سازها، مراکز تحقیقاتی و تولیدکنندگان کودهای کشاورزی هستند.
وی تصریح کرد: تولید گوگرد در شش ماهه اول امسال از لحاظ ارزش حدود ۳۰ درصد و از لحاظ وزنی قریب صددرصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که این مهم با تلاش همکاران در بخش‌های مختلف این پالایشگاه محقق شده است.
رئیس امور پیمان‌های شرکت پالایش گاز ایلام خاطرنشان کرد: در حال حاضر این محصول عمدتاً به صورت نقد به فروش می‌رود و برنامه فروش اقساطی مدت دار نیز با استفاده از ظرفیت قانون رفع موانع تولید به منظور حمایت از بخش خصوصی در دست بررسی و اقدام است.
شیرخانی با اشاره به اینکه عمده خریدار‌ها با صرف هزینه، به حمل و مذاب کردن گوگرد در محل کارخانه خود اقدام می‌نمایند، گفت: تولید محصولات وابسته به گوگرد در استان ایلام به جهت کاهش هزینه حمل یا در جوار پالایشگاه به لحاظ عدم نیاز به هزینه برای مذاب کردن مجدد گوگرد، بسیار مقرون به صرفه بوده و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مقامات مسئول در این حوزه دعوت می‌شود نسبت به پیگیری این موضوع همکاری کنند.
 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7459/11/556410/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها