روستانشینان شهرستان سیروان نه اینترنت دارند نه دسترسی به تلفن

سرقت‌های سریالی کابل‌های مخابراتی در روستاهای ایلام



 ایلام - محمدکریم ویسی: سرقت‌های پی در پی کابل‌های مخابراتی در برخی از روستاهای شهرستان سیروان همچون نثار مله ماران، چشمه خزانه، سراب کارزان، کلی کلی، علی آباد سفلی و وسطی، ورگج، سرکان، حسن گاوداری و اسلامیه به معضلی در شهرستان سیروان تبدیل شده است.
در وضعیت کرونایی امروز که دسترسی‌های ارتباطی مخابراتی و اینترنتی ضروری است، نه تنها تلفن همراه در این مناطق آنتن دهی ندارد بلکه اینترنت خانگی هم به‌دلیل سرقت کابل های مخابراتی قابل دسترسی نیست.
به گزارش «ایران»، طی 6 ماه گذشته کابل‌های مخابراتی بین روستای حسن گاوداری و سراب کارزان برای سومین بار است که به سرقت می‌رود و هر بار با پیگیری و تمنای مردم از مخابرات، مجدداً کابل‌های جایگزین وصل می‌شوند. مسئولان مخابرات منطقه اعلام کرده‌اند به‌دلیل سرقت‌های مکرر و عدم تضمین امنیت کابل و احتمال سرقت‌های دیگر از وصل مجدد آنها خودداری می‌کنند و این در حالی است که آنتن دهی تلفن‌های همراه در حد استفاده از اینترنت آنها نبوده و به همین علت تنها راه دسترسی اهالی روستا به شبکه وب و اینترنت، از طریق تلفن‌های ثابت مخابراتی است. به نظر می‌رسد زمینی کردن کابل مخابراتی (فیبر نوری) تنها راه برای پیشگیری از سرقت مجدد کابل در بین برخی روستاهای سیروان است.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان ایلام به مشکلات روستاهای شهرستان سیروان اشاره کرد و گفت: فیبر نوری و کافو نوری در روستاهای «چشمه خزانه» و «سراب کارزان» از توابع شهرستان سیروان، تا آخر مهرماه سال‌جاری نصب و راه‌اندازی می‌شود. «حشمت اسدی» با بیان اینکه کابل مخابراتی روستای «نثار مله ماران» تاکنون چندین بار توسط سارقان به سرقت رفته و نیاز به تأمین امنیت برای بازسازی مجدد دارد، گفت: روستاهای «سرکان» و «ورگج» در مسیر طرح USO قرار دارد و کابل دست پیچ برای این دو روستا مشخص شده و منتظر تأمین تجهیزات از سوی مخابرات ایران هستیم.   مدیرعامل شرکت مخابرات استان ایلام تصریح کرد: کابل مخابراتی روستای «حسن گاوداری» سه بار در طول سال‌جاری به سرقت رفته که آخرین بار آن 28 شهریور ماه می‌باشد و از آنجایی که مسیر هوایی است، پس از هر بار وصل کردن، بعد از مدتی سرقت می‌شود و  باید این مسیر خاکی شود که نیازمند تأمین اعتبار برای اجرا می‌باشد.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان ایلام با اشاره به اینکه حل مشکل روستاهای فوق مستلزم تأمین امنیت، اعتبار و تجهیزات است که می‌باید گام به گام محقق شود، افزود: در صورت تأمین امنیت کابل‌های مخابراتی توسط مسئولان منطقه و اختصاص اعتبار از سوی مخابرات ایران، نسبت به رفع مشکلات روستاهای منطقه اقدام خواهد شد.
همچنین مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با اشاره به اینکه این اداره کل اقدام به هوشمند‌سازی 406 مدرسه شهری و 673 مدرسه روستایی کرده، به‌طوری که تاکنون تمامی مدارس شهری و 540 مدرسه روستایی نیز هوشمند‌سازی شده‌اند، گفت: نصب مودم رایگان و ارائه ترافیک برای مدارس در سطح استان و همچنین ترافیک استفاده از اپلیکیشن شاد برای دانش‌آموزان و معلمین رایگان می‌باشد.
«عباس بیرامی» با بیان اینکه 120 گیگ اینترنت هدیه برای استادان دانشگاهی در نظر گرفته شده است که ‌باید با مراجعه به سامانه
ictgifts.ir برای دریافت هدیه اینترنت خود اقدام کنند، افزود: در خصوص روستاهای شهرستان سیروان تاکنون تنها 4 سایت امامزاده سید علی، لرینی، ظهیری لومار و پانزده خرداد از محل پروژه USO در برنامه فاز 2 مانده‌اند که کنتور برق و دکل نصب شده و با نصب تجهیزات برای این 4 سایت وضعیت پوشش اینترنت این مناطق نیز تکمیل خواهد شد.
وی اظهار داشت: وزارت ارتباطات تاکنون اقدامات خوبی در راستای کاهش شکاف دیجیتالی در مناطق محروم داشته از جمله پروژه‌های اینترنت پرسرعت روستایی و هوشمند‌سازی مدارس که تا پایان دولت دوازدهم تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات دسترسی خواهند داشت. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام تصریح کرد: از نظر پوشش آنتن‌دهی، استان ایلام رتبه دوم کشوری را دارا است و وضعیت پوشش موبایل در استان 98 درصدی و مطلوب است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/11/558138/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها