تعداد کرونایی‌ها در خراسان جنوبی 4 برابر شاخص‌های کشوری




گروه ایران زمین: خطر از رگ گردن هم نزدیک‌تر است. آمار‌ها نشان می‌دهد میزان ابتلای افراد جدید به کرونا در این استان 4 برابر میزان کشوری است و هر روز بر تعداد بیماران افزوده می‌شود. مسئولان خراسان شمالی کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش دورهمی‌های خانوادگی را دلیل اصلی این موضوع می‌دانند و می‌گویند این رشد یکباره بیماری محصول کم توجهی‌های 2 هفته گذشته است و اگر روند به این شکل ادامه داشته باشد بزودی با بحران جدی رو به رو خواهیم شد.
 براساس آمار‌ها مردم این استان تا شهریور ماه اصول بهداشتی و استفاده از ماسک را تا 90 درصد رعایت می‌کردند اما ماندگاری این ویروس سمج باعث شد کم کم توجه آنها به رعایت پروتکل‌ها کم و در مهر ماه این میزان به کمتر از 45 درصد برسد. همین موضوع باعث شده در روزهای اخیر تعداد مبتلایان جدید در مهرماه در خراسان جنوبی 4 برابر شاخص‌های کشوری باشد. موضوعی که مسئولان بهداشتی استان را نگران کرده است.
موج فعلی کرونا خطرناک‌تر و کشنده‌تر شده است
«غلامرضا شریف زاده» دبیر ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با «ایران» خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم شد و گفت: در فروردین ماه که پیک ابتدایی کرونا بود تعداد بیماران استان کمتر از 10 نفر بود اما در چند روز گذشته این رقم به بیش از 100 نفر رسیده است. تا شهریور ماه وضعیت استان به ثبات رسیده بود اما با توجه به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم کاهش چشمگیری داشته به یکباره در مهر ماه تعداد مبتلایان جدید افزایش یافت.
وی با تأکید بر اینکه ویروس در موج فعلی خطرناک‌تر و کشنده‌تر شده است ادامه داد: با وجود این رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم استان به حدود نصف رسیده است. از اواخر شهریور ماه مردم استان دچار نوعی سهل‌انگاری نسبت به رعایت اصول بهداشتی شدند به همین دلیل امروز با این مشکل مواجه شده‌ایم.
این مقام مسئول تأکید کرد: براساس آمار‌ها از ابتدای شیوع کرونا میزان بروز بیماری درکشور در هر صد هزار نفر 635 نفر بود که این رقم در استان 559 نفر بوده است اما در روزهای اخیر میزان بروز بیماری در افراد جدید در هر 100 هزار نفر به 20.2 رسیده که  متوسط این رقم در کشور 5.1 است. در واقع تعداد مبتلایان جدید در مهرماه در خراسان جنوبی 4 برابر شاخص‌های کشوری بوده که این موضوع نشان دهنده سهل‌انگاری نسبت به کرونا است.شریف‌زاده با اشاره به اینکه شاخص مرگ و میر بیماران کرونایی در این استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر رشد یکباره تعداد مبتلایان ما را نگران این کرده که بزودی موج جدیدی از بیماری در استان شروع شود. در حال حاضر 239 نفر با علایم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال برخی از آنها وخیم است.
 دبیر ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش روند ابتلا به کرونا در استان دورهمی‌ها است، افزود: در چند ماه گذشته میانگین سنی مبتلایان از 72 سال به 60 سال رسیده و سن موارد فوتی هم رو به کاهش است. گروه‌های سنی افراد درمان سرپایی به 42 سال رسیده و سن بیماران بستری نیز کاهش یافته است. به همین دلیل توصیه اکید داریم مردم استان دورهمی‌های خانوادگی را تعطیل کنند.
وی با تأکید بر اینکه توان کادر درمانی تحلیل رفته است بیان کرد: امکانات و نیروی انسانی در استان محدود است و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود با شرایط حادی رو به رو می‌شویم. درست است که در حال حاضر تخت‌های بیمارستانی پر نشده اما پیش‌بینی می‌کنیم در هفته‌های آینده مجبور شویم از ظرفیت تمام بیمارستان‌های استان استفاده کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/11/558139/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها