بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

حسینیه ارشاد بازگشایی شد

حسینیه ارشاد مکانی که در سال‌های سیاه خفقان سمبلی از مبارزه خستگی‌ناپذیر مردان و زنان آزاده علیه استبداد بود، جایی که دکتر علی شریعتی در تولد، رشد و شخصیت بخشیدن به آن نقش بزرگی را ایفا کرد، روز پنجشنبه 16 فروردین 1358 ساعت هفت بعدازظهر پس از شش سال که درهای آن بسته شده بود، طی مراسم خاصی رسماً بازگشایی شد. در این مراسم که حضرت آیت‌الله سید محمود طالقانی و برخی دست اندرکاران حضور داشتند، استاد تقی شریعتی پدر معلم فقید به ایراد سخنرانی پرداخت. این مراسم با حضوربالغ بر ده هزار نفر در ساعت 10 شب خاتمه یافت.
روزنامه اطلاعات – شنبه 18 فروردین 1358

آغاز انتشارروزنامه‌ جمهوری اسلامی

روزنامه‌ «جمهوری اسلامی» ارگان حزب جمهوری اسلامی، ایران، اولین شماره خود را در 8 صفحه منتشر کرد. حزب جمهوری اسلامی در بهمن سال 1357 بوسیله آقایان دکتر محمد بهشتی، علی خامنه‌ای [رهبر معظم انقلاب] اکبرهاشمی رفسنجانی، دکتر محمدجواد باهنر و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی اعلام موجودیت کرد. این روزنامه زیر نظر شورای سردبیری اداره می‌شود.
روزنامه کیهان- چهارشنبه 9 خرداد 1358

ابوذر زمان
حضرت آیت‌الله طالقانی به ملکوت اعلی پیوست
 با کمال تأسف و تأثر، ساعت یک و چهل و پنج دقیقه بامداد امروز [دوشنبه 19 شهریور1358] مجاهد نستوه و آموزگار بزرگ قرآن، حضرت آیت‌الله سید محمود طالقانی دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست. به همین مناسبت امام خمینی پیامی به این شرح صادر کردند:
طالقانی برای اسلام به منزله ابوذر بود
بسم‌الله الرحمن الرحیم‏
‏‏إنا لله و إنا الیه راجعون‏: ‏‏ ‏‏فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَنْ ینتَظِرُ.‏‎
 ‎‏ عمر طولانی این عیب را دارد که هر روز عزیزی‏‎ ‎‏را از دست می‌دهد و به سوگ شخصیتی می‌نشیند و در غم برادری فرو می‌رود. مجاهد‏‎ ‎‏عظیم الشأن و برادر بسیار عزیز حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای طالقانی از بین‏‎ ‎‏ما رفت و به ابدیت پیوست و به ملأ اعلی با اجداد گرامش محشور شد. برای آن بزرگوار، ‏‎ ‎‏سعادت و راحت و برای ما و امت ما، تأسف و تأثر و اندوه.‏ آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او یک شخصیتی بود‏‎ ‎‏که از حبسی به حبس و از رنجی به رنج دیگر در رفت و آمد بود؛ و هیچ گاه در جهاد‏‎ ‎‏بزرگ خود سستی و سردی نداشت. من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پر ارج‏‎ ‎‏خودم را یکی پس از دیگری از دست بدهم. او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود؛‏‎ ‎‏زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر بود؛ بُرنده بود و کوبنده. مرگ او زودرس بود و‏‎ ‎‏عمر او با برکت. رحمت خداوند بر پدر بزرگوار او، که در رأس پرهیزکاران بود و بر‏‎ ‎‏روان خودش که بازوی توانای اسلام. من به امت اسلام و ملت ایران و عائله ارجمند و‏‎ ‎‏بازماندگان او، این ضایعه بزرگ را تسلیت می‌دهم. رحمت بر او و بر همه مجاهدان راه‏‎ ‎‏حقّ. والسلام علی عبادالله الصالحین.‏
‏‏روح‌الله الموسوی الخمینی‏- 18 شوال 1399‏
روزنامه اطلاعات -  دوشنبه 19شهریور 1358






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/16/558160/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها