راه بروید و سنسورها را شارژ کنید



علیرضا احمدی- امروزه فناوری‌های پوشیدنی در جهان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است و فعالان این عرصه تلاش دارند تا قابلیت‌های آن را افزایش دهند. یکی از چالش‌های این مسیر، مشکلات شارژ دستگاه‌های دیجیتال پوشیدنی است که دانشمندان به‌دنبال راهکارهایی برای حل این مشکل هستند. در این راستا، محققان آکادمی علوم چین به‌دنبال ساخت یک میکروژنراتور هستند که همزمان با راه رفتن کاربر، بتواند انرژی بادی که در حال وزیدن است را ذخیره کرده و از آن برای شارژ فناوری‌های پوشیدنی کوچک همچون سنسورهای پوشیدنی کوچک یا ال ای دی‌ها استفاده کند.
به این ترتیب در آینده، فناوری‌های پوشیدنی دیگر برای شارژ شدن نیاز به باتری ندارند و ازسوی دیگر تأمین انرژی آنها بسیار کم هزینه خواهد بود. این میکروژنراتور درواقع از دو نوار پلاستیکی واقع در یک لوله بسیار ریز تشکیل شده است و وقتی هوا در این لوله جریان پیدا می‌کند، نوارها با همدیگر برخورد کرده و انرژی باد را گرفته و ذخیره می‌کنند.
این ژنراتور با بادهای 5.8کیلومتر بر ساعت کارآیی دارد که با راه رفتن معمولی یک فرد هم این میزان باد به میکروژنراتور می‌رسد، اما بادهایی با سرعت 14.3تا 28.8کیلومتر بر ساعت، کارآیی آن را چندین برابر می‌کند که می‌توان این شرایط را هنگام دوچرخه سواری فراهم کرد.
دانشمندان چینی معتقدند به این ترتیب می‌توان انرژی برق 175ولتی با جریان 43میلی آمپر تولید کرد که این رقم برای تأمین انرژی مورد نیاز سنسورهای حرارتی و 100 چراغ ال ای دی کافی است. این گروه می‌گویند تحقیقاتشان هنوز هم در مراحل اولیه قرار دارد و معتقدند روزی فرامی‌رسد که این ژنراتورها علاوه بر انرژی باد، از انرژی خورشید هم استفاده می‌کنند و حتی این سیستم تا جایی پیشرفت می‌کند که با خم کردن انگشتان دست هم انرژی‌هایی ذخیره خواهد شد. این محققان تلاش دارند تا این میکروژنراتور را به گونه‌ای توسعه بدهند که بازدهی آن بسیار بالا برود و تا هزار وات انرژی برق تولید کند. به گفته محققان، علاوه بر فناوری‌های پوشیدنی، از این میکروژنراتورها می‌توان در ساخت پارچه‌هایی خاص نیز استفاده کرد تا انرژی باد یا خورشید را جذب و ذخیره کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/17/558165/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها