اخـــــــــبار



وزیر ارتباطات:
سامانه‌های آموزش مجازی برای دانشجویان رایگان می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر رایگان شدن دسترسی‌ دانشجویان دانشگاه آزاد به سامانه‌های آموزش مجازی این دانشگاه خبر داد.
به‌ گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد در خصوص آموزش‌های مجازی گفت: طی روزهای اخیر تعدادی به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه آزاد مراجعه‌ای داشتند و مطالبه‌شان این بود که سامانه‌های دانشگاه آزاد رایگان نشده و دانشجویان این دانشگاه دچار مشکل هستند؛ حرف‌شان هم درست بود و این تحلیل مطرح شد که چون دانشگاه آزاد شهریه و پول تشکیل کلاس را می‌گیرد، طبیعتاً باید هزینه‌های خود را تأمین کند اما به‌هرحال با رئیس‌جمهوری در این باره صحبت کردم و ایشان هم فرمودند که همه سامانه‌های دانشگاه آزاد به‌صورت رایگان از طریق شبکه ملی اطلاعات در دسترس باشد که این اتفاق از فردا رخ خواهد داد و تمام سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه آزاد هم به‌صورت رایگان خواهد شد.
وی درباره مطالبات تعدادی از استادان دانشگاه‌های کشور در زمینه آموزش مجازی نیز خاطرنشان کرد: یکسری از استادان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها از ثبت‌نام برای دریافت بسته آموزش مجازی جا مانده بودند؛ این سامانه از امروز باز می‌شود و استادان می‌توانند از طریق سایت ict ثبت‌نام خود را انجام دهند و بسته‌های مربوطه را دریافت نمایند. وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به افزایش ترافیک شبکه‌ اینترنت در کشور اظهار کرد: طی یک هفته اخیر رشد قابل توجهی در ترافیک شبکه داریم و طبیعتاً تعطیل شدن مدارس نقش بسزایی در بالارفتن ترافیک شبکه داشته است. برای سنجش و پایش کیفیت یک کمیته ویژه‌ای را مجدداً تشکیل دادیم و گزارشی از وضعیت کیفیت شبکه هم طی همین هفته تهیه و منتشر می‌کنیم. در تلاش هستیم تا بتوانیم به‌صورت کامل در ایام شیوع کرونا و تعطیلی‌هایی که در حوزه آموزشی به‌وجود آمده و در سایر حوزه‌ها که احتمال این تعطیلی وجود دارد، خدمات‌رسانی به عموم جامعه و دولت الکترونیک را تعطیل نکنیم.
جهرمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات حملات سایبری به نهادهای دولتی که اخیراً انجام شده است با تأکید بر اینکه مراکز حساس از جمله سازمان بنادر به لحاظ دفاع در برابر حملات سایبری زیرمجموعه وزارت اطلاعات هستند، گفت: طبیعتاً در این خصوص وزارت اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی باید از جزئیات این حملات اطلاع‌رسانی کنند. مساعدت‌هایی که نیاز بود از سمت وزارت ارتباطات انجام شده اما اگر جزئیات این موضوع را نهادهای مذکور اعلام کنند، بهتر است.

برای سومین سال پیاپی
وزارت ارتباطات دستگاه برتر اجرایی کشور شد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جشنواره شهید رجایی به‌عنوان دستگاه برتر اجرایی برگزیده و توسط رئیس جمهوری تقدیر شد.
به ‌گزارش «ایران»، حسن روحانی رئیس جمهوری با اهدای لوح تقدیر به محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه را برای سومین سال پیاپی به‌عنوان دستگاه «برتر» اجرایی معرفی کرد. رئیس‌جمهوری روز گذشته در پایان جلسه هیأت دولت، با اهدای لوح، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان دستگاه‌ برگزیده در خدمت‌رسانی تقدیر کرد و توضیح داد که امسال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، جشنواره شهید رجایی به شکل سال‌های قبل برگزار نشده و تقدیر از دستگاه‌های برگزیده در خدمت‌رسانی به شکلی محدود انجام شده است.
اتصال روستاها به اینترنت، افزایش قابل توجه پهنای باند شبکه ارتباطی کشور، پیشرفت در اجرای دولت الکترونیکی و توسعه برنامه فضایی ایران و توجه به حقوق مشترکین از مهم‌ترین اقدامات وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بوده است.

دورکاری کارمندان آمازون ۶ماه دیگر تمدید شد

آمازون طی بیانیه‌ای بازه دورکاری کارمندانش را ۶ ماه افزایش داد و اعلام کرد کارمندان این شرکت که دورکار هستند، می‌توانند تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ میلادی (اوایل خرداد ماه 1400) به همین شیوه فعالیت خود را ادامه دهند. به گزارش مهر شرکت آمازون اعلام کرد کارمندانی که دورکار بوده‌اند، می‌توانند تا پایان ماه ژوئن سال آینده همچنان با همین روش به فعالیت خود ادامه دهند. این در حالی است که قبلاً آمازون دورکاری کارمندان خود را تا ماه ژانویه تأیید کرده بود، اما با توجه به بیانیه جدید، زمان بازگشت کارمندان آمازون به دفاتر به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است. سخنگوی آمازون در بیانیه ایمیلی نوشت: کارمندانی که هم اکنون وظیفه‌ای برعهده دارند که از خانه قابل انجام است، می‌توانند تا پایان ژوئن ۲۰۲۱ میلادی به همین شیوه به فعالیت ادامه دهند.
تمدید بازه دورکاری کارمندان این شرکت در حالی اعلام می‌شود که کمتر از ۳هفته قبل اعلام کرد ۱۹ هزار نفر از کارگران آن در سال‌ جاری به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند،همچنین در این اواخر برخی از مقامات و اتحادیه‌های کارگری ادعا کرده بودند آمازون با باز نگه داشتن انبارهایش طی همه‌گیری کووید۱۹ سلامت کارمندانش را به خطر می‌اندازد.

نوکیا اولین شبکه تلفن همراه را در ماه می‌سازد

سازمان فضایی امریکا (ناسا) در آستانه مأموریت آرتمیس در سال ۲۰۲۴، شرکت نوکیا را برای ساخت اولین شبکه تلفن همراه در کره ماه انتخاب کرد.
به گزارش ایرنا، نوکیا اولین شبکه تلفن همراه را بر ماه خواهد ساخت که از ارتباطات 4G در فضا حمایت می‌کند و در نهایت به سیستم ارتباطات به 5G ارتقا می‌یابد، بدین ترتیب اولین زن و اولین مردی که در آینده بر سطح ماه فرود می‌آیند، می‌توانند در حین مأموریت اکتشافی خود در سطح این قمر زمین با تلفن همراه با خانواده خود در زمین تماس بگیرند. این شبکه امکان برقراری ارتباط صوتی و ویدئویی، تبادل داده‌های تله متری و بیومتریک و همچنین استقرار و کنترل از راه دور کاوشگرها و سایر ابزارهای روباتیک را بر سطح ماه برای فضانوردان میسر می‌سازد. نوکیا برای ساخت و استقرار اولین راه حل بسیار فشرده، کم مصرف و بدون واسطه LTE بر سطح کره ماه تا پایان سال ۲۰۲۲، ۱۴.۱ میلیون دلار دریافت کرد. ناسا طی چند ماه گذشته به فعالیت‌های خود شدت داده است زیرا سرگرم آماده شدن برای اعزام فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۴ با این امید است که تا سال ۲۰۲۸ بتواند حضور انسانی پایداری بر سطح ماه داشته باشد.
این شرکت فضایی همچنین قراردادهایی را به سایر شرکت‌ها از جمله شرکت فضایی «اسپیس ایکس» و «بلو اوریجین» اعطا کرده است تا ماه نشین‌هایی (لندر) بسازند که توسط فضانوردان آرتمیس مورد استفاده قرار گیرد.
اکنون ناسا در تلاش است تا «ارتباط مطمئن‌تر و با برد بیشتری نسبت به استانداردهای رادیویی موجود» در کره ماه فراهم کند. نوکیا پیشگام این نوآوری‌هاست که باید آنها را تنها در عرض دو سال بر سطح ماه قرار دهد.
هدف ناسا از برنامه «آرتمیس» این است که تا سال ۲۰۲۴ خدمه‌ای از فضانوردان را در ماه مستقر سازد. ناسا قصد دارد که در فرود اولیه فضاپیمای خود بر سطح ماه، تاریخ را با اولین فضانورد زنی که بر سطح ماه قدم می‌گذارد، رقم بزند. کاخ سفید برای شروع برنامه آرتمیس خواستار ۱.۶ میلیارد دلار بودجه اضافی در سال مالی ۲۰۲۰ شده است که این بودجه علاوه بر ۲۱ میلیارد دلار درخواستی مسئول ناسا برای فعالیت‌های سال آینده این سازمان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/17/558166/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها