خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

سخنرانی طولانی ترامپ در نشست ناتو

ترامپ در ادامه سخنانش درباره سهم کشورهای عضو ناتو در هزینه‌های آن گفت: سال‌ها رؤسای جمهوری امریکا به این اجلاس می‌آمدند و از این موضوع شکایت می‌کردند ولی بدون هیچ اتفاق خاصی اینجا را ترک می‌کردند، این در حالی بود که ما 90 درصد هزینه ناتو را پرداخت کرده‌ایم. تعلل ما در گرفتن حق‌مان در گذشته باعث شده است تاکنون هیچ اتفاقی رخ ندهد. ترامپ همچنین گفت: امریکا برای ناتو اهمیت زیادی قائل است اما اهمیت این ائتلاف برای اروپا که دورتر است، بسیار بیشتر است. او با اشاره به اینکه پدرش آلمانی و مادرش اسکاتلندی بوده اظهار داشت که احترام فراوانی برای خانم مرکل قائل است. اما در ادامه با شکایت از آلمان گفت این کشور فقط 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه ناتو کرده و تا سال 2025 فقط آن را به 1.5 درصد افزایش می‌دهد. فقط پنج کشور از 29 کشور عضو ناتو اکنون سهم
دو درصدی خود را پرداخته‌اند. ترامپ تصدیق کرد اگر این کشورها ثروتمند نبودند، کاستی آنها را در پرداخت سهم شان به ناتو درک می‌کرد. او گفت: «امریکا قصد دارد به حمایتش از اتحادیه اروپا ادامه دهد» اما ناگهان به موضوع تعرفه‌های تجاری و اتحادیه اروپا بازگشت و گفت که فکر می‌کند برای تحلیل دقیق‌تر باید تعرفه‌های تجاری را هم به ناتو ربط داد. اتحادیه اروپا محصولات ما را نمی‌پذیرد و این چیزی است که امریکا نمی‌تواند اجازه دهد ادامه یابد، اما از میان همه اعضای ناتو فقط کشور آلبانی در مراسم ضیافت شام دیشب به این موضوع پرداخته بود. این وضعیت ما را درست در همان شرایطی قرار می‌داد که چهار سال بود در آن قرار داشتیم (تنها ماندن امریکا در طرح این مسائل). ترامپ بر سر مسائل دیگری نیز از جمله مهاجرت و فقدان کنترل‌های مرزی مناسب، با اتحادیه اروپا اختلاف داشت. او می‌گفت؛ اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد افرادی وارد کشورهای عضو این اتحادیه شوند که می‌توانند جنگجویان دشمن باشند بویژه که این افراد اغلب جوان هستند.ترامپ در ادامه گفت، احترام زیادی برای ناتو و استولتنبرگ دبیرکل آن قائل است و توضیح داد که اعضای ناتو می‌خواهند روسیه را تحریم کنند اما آلمان میلیاردها دلار به خاطر خط لوله نورد استریم 2 به روسیه می‌پردازد و از این رو هیولا را تغذیه می‌کند. این مسأله بزرگی در ایالات متحده است. وی بر این باور بود که روسیه همه ما را احمق فرض می‌کند زیرا ما میلیاردها دلار به دلیل خط لوله جدید به این کشور پول می‌دهیم که به نظر من نباید اجازه این کار را می‌دادیم. او گفت امریکا می‌خواهد شریک خوبی برای اروپا باشد اما متحدان امریکا نیز باید سهم خود را بپردازند؛ آلمان برای مثال باید همین حالا هدف‌گذاری انجام شده در خصوص اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بودجه دفاعی ناتو را محقق کند؛ نه اینکه تا سال 2030 معطل کند. او در بیان این جمله در سالن بزرگ محل برگزاری اجلاس سران به طور مشخص از مرکل نام برد.
ترامپ افزود، امریکا هزاران کیلومتر از اروپا دور است و اشاره کرد که برای مثال آلمان هیچ کمکی به موضوع اوکراین نمی‌کند. وی گفت، به هر حال، اوکراین کمکی به ایالات متحده نمی‌کند ولی این کشور به اروپا کمک می‌کند زیرا مرز اروپا با روسیه است. ترامپ دوباره به موضوع سهم ناتو برگشت و گفت همه متحدان ناتو باید همین حالا هدف‌گذاری انجام شده در مورد اختصاص
دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بودجه دفاعی در قالب پیمان ناتو را محقق کنند اما تنها پنج کشور از 29 عضو ناتو، این هدف را عملی کرده‌اند و حتی ثروتمندترین کشورهای اروپایی و کشورهای دوستی مانند فرانسه نیز هنوز دو درصد را اختصاص نداده‌اند که باید هرچه زودتر این کار را بکنند. ترامپ گفت: نمی‌خواهم گزارش‌های خبری رسانه‌ها از اجلاس جاری ناتو فقط این باشد که اجلاس با خرسندی سران برگزار شد. او گفت که خوشحال نیست زیرا معتقد است کشورهای اروپایی ایالات متحده را دست انداخته‌اند. او چندین بار دیگر هم سخنان مشابه خود را تکرار کرد و در پایان اظهار داشت: صددرصد و هزار میلیون درصد من در کنار ناتو هستم اما متحدان امریکا باید تا اول ژانویه سهم
دو درصدی خود را بپردازند یا اینکه ایالات متحده کار خود را می‌کند.
رئیس جمهوری امریکا سپس توضیح داد که چرا از ساختمان مقر ناتو که همه ما آنجا نشسته بودیم خوشش نمی‌آید و تکرار کرد که فقط یک تانک می‌تواند آن را ویران کند. ترامپ سخنرانی خود را با ابراز تعهدش به ناتو پایان داد اما گفت تعهدی به دفاع از وضعیت کنونی ندارد. او از کشورهای عضو خواست هر چه در توان دارند به ناتو پول بدهند اما نه در چهار یا شش سال آینده، بلکه همین حالا، زیرا اوضاع کنونی برای ایالات متحده قابل قبول نیست. او می‌خواست این موضوع مذاکرات سران ثبت و ضبط شود.
ترامپ همان کاری را انجام داد که من امیدوار بودم انجام دهد، هر چند که چند بار هم پا روی خط قرمزها گذاشت. اما هنوز با وجود واکنش‌های متحیرانه حاضران در سالن بزرگ شورای آتلانتیک، ترامپ گفته بود که از ناتو حمایت می‌کند و به همین دلیل دشوار بود که سخنانش را به تهدید مستقیم برای خروج از ناتو تفسیر کرد. در هر حال شاید بتوان گفت که شرایط رو به بهبودی می‌رفت. وقتی از من می‌پرسند که چرا به رغم مشکلات فراوان برای مدت طولانی در این پست ماندم یکی از دلایل آن همین بود که حس می‌کردم اوضاع بهتر می‌شود.
چند دقیقه بعد مرکل نزدیک صندلی ترامپ آمد تا با او حرف بزند؛ این حرکت مرکل نشان می‌داد که استولتنبرگ برای تشکیل «میزگردی» غیر رسمی برنامه‌ریزی کرده است تا هر یک از مقامات فرصت داشته باشند دیدگاه‌های خود را نسبت به سخنان ترامپ بیان کنند. در این جلسه غیر رسمی سران دولت‌های مختلف نگرانی‌های سیاسی خود را تشریح کردند، انگار که انتظار داشتند دل ترامپ برای آنها بسوزد و گویی خود ما در امریکا هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی سیاسی در داخل نداشتیم. «مارک روته» نخست‌وزیر هلند تأکید کرد که پیوسته گفته حق با ترامپ است و از وقتی روی کار آمده بر ضرورت افزایش کمک به بودجه دفاعی ناتو تأکید کرده است. روته گفت در مقابل همان طوری که کشورهای اروپایی اکنون درک می‌کنند هدف ترسیم شده دو درصدی توسط اوباما اقدامی مقدماتی بوده است. اکنون همه چیز تغییر کرده است. به نظر می‌رسید که او پیام ترامپ را گرفته است. شاید صادقانه‌ترین واکنش از سوی نخست‌وزیر چک مطرح شد که گفت خیلی تلاش می‌کند تا سال 2024 میلادی هدف دو درصدی را محقق کند. اما با توجه به رشد سریع تولید ناخالص داخلی این کشور، مطمئن نبود که می‌تواند بودجه دفاعی را در سطح دو درصد حفظ کند. در واقع منظور نخست‌وزیر چک این بود که آنها به قدری با سرعت ثروتمند می‌شوند که نمی‌توانند به طور مناسب از خود دفاع کنند. ترامپ وسط حرفش پرید تا بگوید خود او نیز مشکلی مشابه و حتی به مراتب بزرگتر به دلیل رشد اقتصادی سریع امریکا دارد. ترامپ گفت اوضاع کنونی غیرعادلانه و ناپایدار است و باید پایان یابد و اگر شرکای امریکا در ناتو به مسئولیت خود عمل نکنند، مشکلات بیشتری به بار خواهد آمد.
ترامپ توضیح داد که پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 مهمترین مسأله از نظر واشنگتن است و افزود، برخی می‌گویند آلمان اسیر روسیه شده است (این دقیقاً همان چیزی بود که خود ترامپ همیشه می‌گفت). ترامپ با لحنی متعجب پرسید: اگر متحدان ما سهم خود را نپردازند، چطور می‌توانیم در مقابل روسیه از خود دفاع کنیم؟ او گفت از مجارستان و ایتالیا خوشش می‌آید اما از نظر امریکا منصفانه نیست که آنها سهم خود را نمی‌پردازند. در حقیقت امریکا از کشورهایی حمایت می‌کرد که اجازه تجارت با آنها را نداشت. او دیگر حرفی برای گفتن نداشت بجز اینکه بار دیگر تأکید کرد باید نتیجه رضایت بخشی به دست آید تا امریکا به شریکی بزرگ تبدیل شود. ترامپ گفت نمی‌خواهد با بیان اینکه چه حماقت‌هایی در گذشته رخ داده، به کشورش لطمه بزند. او توضیح داد: هزینه کردن برای دفاع از پروژه نورد استریم 2 نمونه‌ای از این حماقت‌ها است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/4/558198/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها