به بهانه افتتاح نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه»

نمایشگاهی برای تکریم پدر هنر گرافیک ایران


 مریم سادات گوشه
خبرنگار
قرار است دوم آبانماه به مناسبت گرامیداشت استاد مرتضی ممیز پدر هنر گرافیک معاصر ایران در موزه گرافیک ایران نمایشگاهی با نام «ممیز، هنر به مثابه حرفه» به صورت آنلاین و غیرحضوری افتتاح شود؛ نمایشگاهی که به مدت دو ماه برقرار خواهد بود.
اونیش امین اللهی، دبیر نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» در پاسخ به اینکه چرا تصمیم به برگزاری چنین نمایشگاهی گرفته‌اند، به «ایران» توضیح داد: «هر سال ایکودی (سازمان جهانی دیزاین) یک هفته طراحی با موضوع حرفه‌ای‌گری و با شعار حرفه‌ای باش را برگزار می‌کند. این هفته در هفتم اردیبهشت ماه امسال برگزار شد. ما هم فکر کردیم امسال بر اساس شعار این سازمان، نمایشگاهی برپا کنیم.»
دبیر این نمایشگاه در ادامه سخنانش در مورد دلیل نامگذاری این نمایشگاه با عنوان «ممیز، هنر به مثابه حرفه» تصریح کرد: «شورای شهر تهران در نظر گرفت تا خیابانی را با نام استاد ممیز در تهران نامگذاری کند. ما هم فکر کردیم دو موضوع هفته طراحی با شعار حرفه‌ای باش و نامگذاری نام یک خیابان به نام استاد، را با هم تلفیق کنیم و همزمان با هفته طراحی در جهان نمایشگاهی را به عنوان «ممیز، هنر به مثابه حرفه» برگزار کنیم. اما به خاطر شرایط کرونا این نمایشگاه به تعویق افتاد.»
امین‌اللهی در مورد تعداد آثار روی دیوار این نمایشگاه گفت: «بعد از اینکه تصمیم گرفتیم نمایشگاه بگذاریم، فراخوانی اعلام کردیم با موضوع «ممیز، هنر به مثابه حرفه» که هنرمندان تجسمی حدود 372 اثر در این باره  فرستادند و هیأت داوران که متشکل از کوروش پارسانژاد، مجید عباسی، کیانوش غریب‌پور، مهدی سعیدی و مهدی مهدیان بودند، 25 اثر را انتخاب کردند. در کنار این 25 اثر از 54 نفر از طراحان بنام و پیشکسوت ایرانی دعوت شد تا 54 اثر بدهند.»
15 سال از درگذشت مرتضی ممیز می‌گذرد. او را پدر هنر گرافیک معاصر ایران می‌نامند. حال قرار است در نمایشگاه کوچکی چکیده‌ای از نمایشگاهی از آثار طراحان بین‌المللی که برای هفتادمین سالگرد تولد استاد ممیز از طرف مجله نشان برای استاد ممیز کار کرده‌اندبه نمایش گذاشته شود: «ما 16 تا از آن آثار را انتخاب کردیم و آن را هم در این نمایشگاه به معرض نمایش می‌گذاریم.»
امین‌اللهی در مورد انتخاب استاد ممیز در این نمایشگاه می‌گوید: «اتفاق بسیار خوبی است. چون اولین باری است که خیابانی به نام یک هنرمند تجسمی نامگذاری می‌شود و از سوی دیگر این موضوع همزمان شده با هفته دیزاین که شعارش حرفه‌ای‌گری بود و فکر کردیم چه کسی بهتر از استاد ممیز که هم هنرمند درجه یکی بودند و هم در رشته خودشان حرفه‌ای بودند و از بنیانگذاران حرفه گرافیک در ایران بودند و همچنین از مؤسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بودند. این مسأله باعث شد تا این اتفاق شکل بگیرد. اما متأسفانه شروع کرونا و همه‌گیری آن و بسته شدن گالری‌ها برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداخت.»
او در ادامه تصریح کرد: «ما می‌خواستیم نمایشگاه را روز تولد استاد در چهار شهریور ماه برگزار کنیم. متأسفانه خانه هنرمندان آن زمان نیمه تعطیل بود و شورای شهر تهران رونمایی از پلاک خیابان استاد ممیز را هم برگزار کرد. اما ما نتوانستیم به دلایل همه‌گیری کرونا نمایشگاه را برگزار کنیم. بنابر این فکر کردیم دوم آبان‌ماه افتتاحیه نمایشگاه را به صورت مجازی در باغ‌موزه گرافیک ایران برگزار کنیم. البته از چند تن از پیشکسوتان و اساتید حوزه تجسمی و برخی رؤسا در روز افتتاحیه دعوت خواهد شد. که نهایتاً پانزده تا بیست نفر خواهند بود اما به صورت لایو اینستاگرام صفحه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، مراسم افتتاحیه را برای تمامی دوستداران هنر تجسمی نمایش خواهیم داد و بزودی کتاب آن هم چاپ خواهد شد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/19/558211/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها