سینما همچنان جذابیت دارد




غلامرضا موسوی
تهیه‌کننده سینما
کرونا مدتی است که زندگی ما را دچار تغییر کرده و این تغییر همچنان ادامه خواهد یافت و روزگار تازه‌ای را رقم خواهد زد. تبیین و تحلیل این پدیده و اثرات آن در مسائل فرهنگی نیاز به زمان دارد. در پساکرونا اثرات شیوع این ویروس را بر زندگی ابنای بشر مشاهده خواهیم کرد. تغییراتی که انسان را که موجودی اجتماعی است به ترک این عادت ویژه انسانی کشانده است. ویروسی که وزنش به چند هزارم گرم هم نمی‌رسد چنان دماری از زندگی بشر و عادات ویژه او درآورده که به‌سادگی قابل تبیین نیست و حالا حالاها باید اثرات آن را بررسی و درباره آن نوشت.
سینما همچون تئاتر و موسیقی از همان روزهای اول شیوع کرونا به ناچار مجبور به پذیرش تغییراتی شد با این تفاوت اساسی که در نقاشی و حتی موسیقی می‎توان خلاقیت فردی داشت اما تولید آثار سینمایی و تئاتر با مصیبت‌های ویژه رودررو است. تولید فیلم سینمایی یعنی اجتماع حداقل 40-50 نفری بنابراین همکارانی که به تولید فیلم و سریال اقدام می‌کنند در حقیقت مصیبت و تحمل پذیرش مشکلات کرونا را از همان ابتدا پذیرفته‌اند.
با وجود لحاظ کردن انواع پیش‌بینی‌ها از جمله همراهی تیم پزشکی و رعایت پروتکل‌های کامل بهداشتی اما کافی است راننده، آشپز، آبدارچی یا بازیگری این پروتکل را رعایت نکند آن وقت با مصیبت همه‌گیری و در نهایت تعطیلی سرمایه رو‌به‌رو خواهیم شد. از سوی دیگر سالن‌های سینما هم با وجود رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و اختصاص ظرفیت کمتر از 50درصد تماشاگر همچون مرغ عروسی و عزا اولین قربانی تصمیم‌های ستاد کرونا هستند و تعطیل می‌‌شوند آن هم در شرایطی که بسیاری از مراکز همچون آرایشگاه‌ها، سونا یا مجتمع‌های فروشگاهی به فعالیت مشغول هستند. به عبارت دیگر سالن‌ها هم دچار مصیبت شده‌اند. خوشبختانه تکنولوژی‌های جدید این امکان را برای تماشاگران ایجاد کرده که در خانه به تماشای بهترین فیلم‌ها و سریال‌ها بنشینند.
بر همین اساس قدر و قیمت پلتفرم‌های ایرانی و خارجی نیز افزایش یافته و در بورس خارج از کشور تا چند برابر و در داخل بین 30 تا 40 درصد افزایش داشته اشت. اگر چه به نظر می‌رسد این پلتفرم‌ها هم به نوعی غافلگیر شده‌اند و به‌سمت سرقت فیلم‌ها و سریال‌های خارجی رفته‌اند و هیچ سیستم و دستگاه نظارتی بر آنها نظارت ندارد. حال سؤال این است که آیا استقبال از این پلتفرم‌ها می‌تواند بر سلیقه مخاطب تأثیر بگذارد؟ به اعتقاد من نخیر. چون VOD‌ها یا پلتفرم‌های اینترنتی در ترجمه به‌عنوان ویدیو درخواستی خوانده می‌شوند یعنی تماشاچی فیلمی را که دوست دارد و درخواست تماشای آن را دارد می‌بیند.
معمولاً سیستمی می‌تواند روی مخاطب اثر بگذارد که تماشاگر بالاجبار مجبور به مشاهده آن باشد در حالی که در سیستم سینمای به اصطلاح شبکه‌های VOD تماشاچی به انبار این فیلم‌ها مراجعه می‌کند و بر اساس ژانر مورد علاقه‌اش آن را انتخاب می‌کند و طبیعتاً فیلم‌هایی که جذابیت بیشتری داشته باشند بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرند. به هر حال کرونا زندگی جدیدی به ما تحمیل کرده و در آینده هم روش‌ها و عادات جدیدی را تحمیل می‌کند.
در برخی گمانه‌زنی‌ها، پیش‌بینی‌ها از تعطیلی سالن سینما حکایت دارد اما من بعید می‌دانم. سالن سینما جذابیت‌های خودش را دارد. زمانی با فراگیر شدن تلویزیون هم این بحث بود که سالن‌ها تعطیل خواهد شد اما با همه اتفاق‌های تازه از جمله تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای و اینترنتی و ویدیو درخواستی‌ سینما همچنان جذابیت دارد.
در نهایت به امید این که ستاد مقابله با کرونای تهران با دقت بیشتری برای تعطیلی سینماها تصمیم بگیرد. امیدوارم این تغییرات که برخی ناخودآگاه و برخی آگاهانه است به افزایش کیفی و کمی تولید منجر شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7474/20/558216/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها