اخبار




قالیباف: اشکالات اقتصادی مربوط به این دولت و لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیست

رئیس مجلس با اشاره به اشکالات اساسی ساختار اقتصادی کشور همچون، نفتی، رانتی و دولتی بودن و تمرکز داشتن بر واردات به جای تولید و صادرات و با تأکید بر اینکه این اشکالات محدود به این دولت و لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیست و یک آسیب چندین ساله است، گفت: با اقتصاد نفتی، رانتی و دولتی نمی‌شود مقابل جنگ اقتصادی ایستاد و خنثی‌سازی تحریم‌ها با چنین ساختار اقتصادی یک شوخی بزرگ است. وی تأکید کرد: اولین گام برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، اصلاح ساختار بودجه است.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه هیأت عمومی دیوان محاسبات کشور با طرح این پرسش که در شرایطی که ساختار اقتصادی به جای تکیه بر تولید بر دلالی و سوداگری متکی است چگونه می‌تواند به جنگ اقتصادی رود، گفت: این فرضیه امکانپذیر نبوده و یک شوخی بزرگ است. او با بیان اینکه سند بودجه کشور به عنوان سند مالی مهم آغازگر تغییر در دیوان‌سالاری و ساختار اقتصادی است، اضافه کرد: از دهه ۵۰ تا به امروز چه تغییری در این سند ایجاد شده است؟ باید گفت در این دهه‌ها در بودجه هیچ اصلاحی در راستای تطبیق با آرمان‌ها صورت نگرفته است.
او درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه توضیح داد: در یک نگاه کلان و عمومی، منظور از سیاست مالی جیب دولت و سیاست پولی به معنای جیب مردم است. زمانی که حرف از جیب دولت می‌زنیم یعنی دولت‌ها بودجه را با کسری تدوین می‌کنند به این معنا که علاوه بر کسری در تراز عملیاتی، درآمدهای پایدار و مصارف نیز با یکدیگر همخوانی ندارد.
رئیس مجلس با بیان اینکه از آنجایی که به بازار کار توجهی نشد دلالی افزایش یافت، تصریح کرد: در جنگ اقتصادی کنونی سهم تحریم در مشکلات کنونی نسبت به سوءمدیریت کمتر است. قالیباف با بیان اینکه زمانی که به سمت تولید نرویم بازار کار تعطیل می‌شود، اضافه کرد: حدود ۹ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد اما این نقدینگی به سمت تولید نرفت و از بازار سرمایه به سمت بازار کار هدایت شد به گونه‌ای که پراید ۲۵ میلیونی به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.
قالیباف با بیان اینکه هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب‌نشینی نمی‌کنیم، اضافه کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد. قالیباف با اشاره به مشکلات معیشتی مردم هم گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم جزو افراد حقوق‌بگیر از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری نیستند و تنها تراکنش مالی آنها پرداخت یارانه است، بنابراین، این افراد با تورم کنونی با مشکلات بسیاری سر و کار دارند که باید برای آنها فکری اساسی شود.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد:
خروج کشورهای خارجی از افغانستان مسئولانه باشد

مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت درباره افغانستان گفت: چند دهه ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان ، تنها از طریق یک روند جامع و فراگیر صلح بین‌الافغانی  شامل تمام جناح‌های افغان از جمله طالبان و برخوردار از حمایت همسایگان و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی پایان می‌یابد.
به گزارش ایلنا، روانچی اضافه کرد: روند صلح باید دستاوردهای گذشته بویژه قانون اساسی کنونی، حق تعیین سرنوشت مردم از طریق انتخابات، حق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی و همچنین تعهد به مبارزه با تروریسم را حفظ و تقویت کند. وی افزود: گفت‌وگوهای صلح و خشونت نمی‌توانند به موازات هم ادامه یابند و طالبان در واکنش به حسن نیت دولت افغانستان در مذاکرات صلح، باید حملات خود علیه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان را متوقف کند. وی ادامه داد: ما از مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم و معتقدیم که پایان موفقیت‌آمیز آن منوط به انعطاف و صبر همه طرف‌ها و ترجیح دادن منافع مردم افغانستان بر سایر منافع است.
نماینده کشورمان همچنین گفت: ایران همچنان خواستار درگیر شدن جدی‌تر سازمان ملل در روند صلح افغانستان بوده و حاضر است، در هماهنگی با آن سازمان، به موفقیت این روند کمک کند. وی گفت: وضعیت امنیتی افغانستان، بویژه به‌ دلیل حملات تروریستی، از جمله توسط داعش که حضور آن تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان و منطقه است، همچنان نگران کننده است. وی افزد: با وجود این، همان طور که بسیاری از کشورها تأکید کرده‌اند، خروج آنها باید برنامه‌ریزی‌شده و مسئولانه باشد و نباید به خلأ امنیتی در افغانستان منجر شود. بر این اساس، همزمان با خروج نیروهای خارجی، باید از نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان حمایت  و توان آنها تقویت شود.
در ارتباط با همین موضوع، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در گفت‌وگو با «طلوع نیوز» افغانستان درباره اینکه بعد از ترور قاسم سلیمانی ایران گفته است، امریکا باید از منطقه خارج شود، گفت: ما همیشه این را گفته ایم  .وی در پاسخ به سؤالی درباره تعریف خود از طالبان اظهار داشت: در قوانین کشورمان هنوز طالبان را از گروه‌های تروریستی خارج نکرده‌ایم. متن کامل این مصاحبه قرار است امروز منتشر شود.

حزب جمهوریت قصد تک‌روی ندارد

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: حزب جمهوریت ایران اسلامی جزئی از اندیشه و گفتمان اصلاح‌طلبی در کشور است و قصد تک‌روی ندارد. به گزارش ایسنا، جلسه هم‌اندیشی رؤسای استانی حزب جمهوریت با دبیرکل با حضور اکثریت اعضا، در فضای مجازی برگزار شد. در این جلسه که اولین نشست رسمی رؤسای استانی و دبیرکل حزب پس از شیوع بیماری کرونا و لغو تمامی جلسات حضوری بود، مسائل مختلف سیاسی و تشکیلاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با ارائه توضیحاتی درباره روند تشکیل حزب از بدو تأسیس تاکنون، اظهار کرد: هدف مقدس و اصلی تشکیل حزب جمهوریت پرورش کادر مجرب، مدیر و لایق برای اداره کشور از میان جوانان و بانوان عزیز کشور است که تاکنون اجازه بروز و ظهور نداشته‌اند و مسئولین استانی حزب باید در این مسیر تلاش نمایند و کم‌کاری به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به نحوه تعامل حزب جمهوریت ایران اسلامی با سایر احزاب اصلاح‌طلب و عضویت در خانه احزاب با توجه به درخواست اغلب استان‌ها، گفت: حزب جمهوریت ایران اسلامی یک حزب اصلاح‌طلب تمام‌عیار است و قصد تک‌روی در انتخابات ۱۴۰۰ را ندارد و خود را جزئی از شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب می‌داند و با توجه به تازه تأسیس بودن حزب اقدامات برای حضور در جمع احزاب همسو آغاز شده است. خانه احزاب هم یک ظرفیت حمایتی و قانونی برای احزاب کشور است که با عنایت به درخواست اکثریت واحدهای استانی حزب برای پیوستن به خانه احزاب، نامه‌نگاری‌های مربوطه با وزارت کشور و مدیریت خانه احزاب هم شروع شده است که امیدواریم در اسرع وقت هر دو مورد حل شود.

صادق محصولی دبیرکل جدید جبهه پایداری شد

مرتضی آقاتهرانی از دبیرکلی جبهه پایداری کنار رفت. خبرگزاری فارس با اعلام این خبر نوشت: در اولین جلسه شورای مرکزی جدید جبهه پایداری که اخیراً توسط مجمع عمومی انتخاب شد، با توجه به اساسنامه مورد تأیید وزارت کشور، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی به عنوان رئیس شورای مرکزی و صادق محصولی به‌عنوان دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7521/2/563674/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها