10 هزار پرستار اصفهانی در خط مقدم مبارزه با کرونا




حمیرا حیدریان
خبرنگار
10 هزار پرستار در مراکز درمانی استان اصفهان فعالیت دارند که جمعیت زیادی از این تعداد از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون به این بیماری مبتلا شدند و از میان آنان 4 پرستار به جمع شهدای مدافع سلامت پیوستند.
مدیر پرستاری معاونت درمان علوم پزشکی و رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اعلام این مطلب گفت: همکاران کادر پرستاری شبانه روز به مراقبت از بیماران می‌پردازند و تمام تلاششان این است که خدمات ایمنی را به بیماران ارائه دهند اما به‌دلیل نزدیکی به بیماران مبتلا به بیماری کرونا، شانس ابتلا به این بیماری در آنان بیشتر است.از طرف دیگر اگرچه استفاده از وسایل حفاظت فردی مهم است و تا حد امکان تمامی پرسنل از لباس‌های محافظ و ماسک و... استفاده می‌کنند اما نباید بحث زیرساخت‌های مراکز درمانی از جمله تهویه هوا و... را فراموش کرد چرا که بسیارحائز اهمیت است؛ موضوعی که باید توجه بیشتری به آن شود تا سلامت بیماران و کادر پزشکی بیشتر از پیش تأمین و تضمین شود.
دکتر شیما صفازاده با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا و ناشناخته بودن آن، سردرگمی میان کادر پزشکی ایجاد شده بود، افزود: به علت عدم شناخت کافی از این بیماری از همان ابتدا تعداد زیادی از کادر پزشکی خصوصاً پرستاران به این بیماری مبتلا شدند و دوران قرنطینه 14 روزه را سپری کردند و بار دیگر در مراکز درمانی حضور پیدا کردند، اما برخی دیگر از پرستاران دچار آسیب‌های جدی تری از جمله عوارض عصبی، پوستی، ریوی و... شدند که مجبور شدند زمان طولانی تری را برای بهبود سپری کنند.
وی با تأکید به دشواری شغل پرستاری اظهار داشت: پرستاری شغل سختی است و افرادی که از این کادر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند بعد از بهبودی مجدد مجبور هستند در همان محیط بیمارستان قرار گیرند.
وی با اشاره به حساس بودن شغل پرستاری و دغدغه داشتن اخلاق حرفه‌ای  حین انجام وظیفه، بیان داشت: پرستاران زمان فارغ‌التحصیلی قسم یاد کرده‌اند که از جان خود برای بیماران مایه بگذارند و  طی یک سال اخیر با شیوع این بیماری همه شاهد فداکاری مضاعف این قشر پرتلاش و از جان گذشته بودند و کما اینکه متأسفانه ما 4 شهید مدافع سلامت را در این مدت از کادر پرستاری فدا کردیم. همچنین تعداد دیگری از کادر درمانی اعم از پزشک و سایر همکاران را در بخش‌های مختلف از دست داده‌ایم.
رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری استان اصفهان، دوری پرستاران از خانواده و استرس ناشی از انتقال این بیماری به خانواده‌هایشان را یکی از دغدغه‌های مهم میان این افراد دانست و عنوان کرد: در میان کادر پرستاری افرادی بوده و هستند که بزودی مادر بودن را تجربه می‌کنند یا دارای کودکان زیر 2 سال بوده یا از پدر و مادران میانسال خود نگهداری می‌کنند و ابتلا و انتقال این بیماری بنا به نوع شغل آنان، استرس مضاعفی را همیشه به این کادر وارد کرده و همین باعث شده تا ماه‌ها از دیدن خانواده خود محروم باشند و این موضوع از نظر روانی فشارهای عصبی زیادی را جدای از کار سخت به آنان وارد می‌کند.
دکترصفازاده با اشاره به فرا رسیدن شب یلدا از مردم خواست تا با در نظر گرفتن تلاش‌های بی‌وقفه کادر درمان، اجازه ندهند تا آمار ابتلا بیشتر شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7521/6/563693/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها