گره از کار پروژه نیروگاه‌های زباله سوز شمال باز شد

حل معضل زباله‌های مازندران تا پایان دولت تدبیر و امید




زهره افشار
خبرنگار
روزانه بیش از 3 هزار تن زباله در استان مازندران تولید می‌شود. این میزان در فصول گردشگری و ایام نوروز به 7 هزارتن هم می‌رسد. وجود زباله در جای جای این استان گردشگرپذیر  نه تنها چهره نازیبایی به استان داده بلکه به مهم‌ترین معضل زیست محیطی این استان تبدیل شده است .از سوی دیگر مازندران به‌دلیل وجود جنگل، رودخانه، زمین‌های کشاورزی و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، برای دفن زباله با مشکلاتی روبه‌روست. دوستداران طبیعت همیشه نگران آلودگی زیست محیطی و منابع آب زیرزمینی هستند. این شرایط بحرانی رفع معضل زباله‌ها را به خواسته چند دهه مردم مازندران تبدیل کرده است. مسئولان استان چندین راهکار را برای رفع مشکل دفع پسماندها در درست اقدام دارند ولی مردم با توجه به اهمیت موضوع خواستار اجرای سریع آنها هستند.
نیروگاه زباله سوز نوشهر بعد از 7 سال افتتاح شد
نیروگاه زباله سوز شهرستان نوشهر یکی از این طرح ها است که روز پنجشنبه با دستور ویدیو کنفرانسی حسن روحانی رئیس جمهوری به‌صورت رسمی بهره‌برداری شد.
 ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف فرآوری ۲۰۰ تن زباله تولیدی شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت حدود ۲ هکتار در منطقه «پلنگ چال» نوشهر کلنگ زده شد؛ بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود حداکثر طی ۲ سال به بهره‌برداری برسد.
 برای ساخت این نیروگاه حدود ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه شده که حدود ۲۶ میلیارد تومان آن از محل سفر رهبر معظم انقلاب تأمین شد. باقی هزینه نیز از محل اعتبارات ملی تخصیص یافت . سید محمد محمدی ،مدیر کل امور شهری استانداری مازندران به «ایران» گفت: مشکل پسماندها در استان یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی استان است. سال‌هاست که زباله‌های مازندران که روزانه بیش از 3 هزار تن است در 27 نقطه استان دفن می‌شود. قدمت این مراکز دفن زباله به 50 سال پیش و قبل از انقلاب اسلامی می‌رسد. از سوی دیگر پیدا کردن نقاط مناسب جدید با توجه به کمبود زمین و بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی کار بسیار سختی است. دراستان مازندران چندین سیاست برای حل مشکل پسماندها در دستور کار قرار گرفته است که نخستین سیاست آن کاهش سرانه تولید زباله توسط مردم و میهمانان استان است. برنامه دیگر تفکیک زباله از مبدأ است که در استان مازندران نسبت به استان‌های دیگر با جدیت بیشتری در حال اجرا است، به گونه‌ای که ما در استان مازندران حتی در بسیاری از روستاها بحث تفکیک زباله را از مبدأ اجرا می‌کنیم. راهکار سوم جدا کردن زباله‌های ارزشمند - آنها که می‌تواند به چرخه طبیعت برگردد- از زباله‌های آلی و کربن دار است. این کار در حال حاضر در شهرهایی مانند فریدونکنار، محمودآباد و آمل با ایجاد مراکز پردازش در حال اجرا است. راه حل نهایی نیز تقسیم استان به 8 منطقه بود که در هرکدام از این مناطق، به فراخور شرایط بتوانیم کارخانه تولید کمپوست یا زباله سوز ایجاد کنیم. وی افزود: در حال حاضر طرح کارخانه کمپوست بهشهر اجرا شده است. در نکا نیز در حال راه‌اندازی یک زباله سوز هستیم. این طرح 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد . در قائم شهر برنامه ما ساخت یک کارخانه کمپوست است که فراخوان آن را داده‌ایم. در بابل هم ساخت یک کارخانه تولید کمپوست با تولید روزانه 300 تن در دست اجرا است. در آمل شهرداری طرح مطالعاتی را شروع کرده اما به مشکل برخورده است. محمدی همچنین درخصوص نیروگاه زباله سوز نوشهر نیز گفت: بهره‌برداری از این نیروگاه یکی از مطالبات مردم بود که خوشبختانه عملیاتی شد. این نیروگاه دو منظوره است و سوزاندن زباله در آن بر اساس استانداردهای اروپایی است. به گفته وی در خروجی دودکش این نیروگاه یک سنسور حساس به آلاینده‌ها نصب شده که اگرآلاینده‌ها از حد مجاز بالاتر برود اداره کل محیط زیست در جریان قرارگرفته و اقدامات خود را برای کنترل آن انجام خواهد داد . کاری دیگری که در این نیروگاه انجام می‌شود تولید 3مگاوات برق در ساعت است. هر چند میزان آن زیاد نیست ولی باز هم می‌تواند برق خود را تأمین کند. در این نیروگاه روزانه 200 تن زباله نوشهر، کلاردشت و چالوس سوزانده خواهد شد. نکته مثبت این نیروگاه این است که این نیروگاه می‌تواند از زباله‌هایی که در کارخانه‌های کمپوست تنکابن قابل استفاده نیست مانند فرآورده‌های چوبی استفاده کند. مدیر کل دفتر شهری استانداری مازندران اظهار امیدواری کرد با تأمین بموقع اعتبارت هر یک از این طرح‌ها سر وقت به بهره‌برداری برسد تا بتوانیم دورنمای خوبی از کنترل پسماند در استان داشته باشیم.
نیروگاه زباله سوز در حال ساخت در رشت و ساری
درهمین حال «احمد حسین زادگان» استاندار مازندران هم تأکید کرد: با حمایت دولت روند اجرای پروژه‌های پسماند در مازندران شتاب گرفته است.
وی البته حل معضل پسماند را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و لی اعلام کرد معضلات دیرینه حل مشکل پسماند استان‌های شمالی در حال کوچک شدن است. وی تصریح کرد: با تأکید رئیس جمهوری برای رفع سریع مشکل پسماند استان‌های شمالی این موضوع بیش از پیش در اولویت کاری مسئولان استان قرار گرفته است .
وی ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر را مدیون عنایت رهبر معظم انقلاب در سفر به منطقه و کمک ۲۷ میلیارد تومانی ایشان دانست. وی افزود: نیروگاه زباله سوز نوشهر تجربه جدیدی برای حل معضل زباله در استان‌های شمالی است و طبیعی است که همه باید انتظار تجربه نخست را از آن داشته باشیم تا به مرحله ثبات برسد.
وی گام‌های برداشته شده برای حل مشکل زباله در مازندران طی سال‌های اخیر را بزرگ توصیف کرد و گفت: استان مازندران برای حل مشکل پسماند منطقه‌بندی شد و به فراخور هر منطقه هم راهکارمناسب ارائه شده است . در حال حاضر پروژه‌های مربوط به پسماند در برخی مناطق استان مانند شهرستان‌های نور، محمود آباد در مرحله پردازش قرار دارد و در مناطقی مانند رامسر، تنکابن و چالوس نهایی شده و در فرآیند اجرا است.
به گفته وی شرکت تی تی اس TTS کل پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر را انجام داد و پروژه نیروگاه‌های زباله سوز ساری و رشت را نیز در دست ساخت دارد.
وی با بیان اینکه با افتتاح نیروگاه نوشهر مشکل زباله این شهر و چند شهر اطراف حل می‌شود، اظهار داشت: نیروگاه زباله سوز ساری نیز با روند پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. در مجموع معضل پسماند در مازندران در دولت تدبیر و امید همواره در حال کوچک شدن بوده است.
وی با اشاره به اینکه هرچه زباله کمتری تولید کنیم بهتر است تأکید کرد: همه مردم مازندران بویژه میهمانان استان باید در این زمینه کمک کنند. وی تأکید کرد اگر بتوان با جداسازی زباله از مبدأ بویژه نخاله‌های ساختمانی را کاهش داد و سپس آن را سوزاند، بخش زیادی از مشکل حل خواهد شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7521/11/563718/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها