آیا گردشگری ایران منزوی می‌شود؟

کرونا یک و نیم میلیون شاغل بخش گردشگری ایران را بیکار کرد



زهرا کشوری - خبرنگار/ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از بیکاری قطعی یک و نیم میلیون نفر درحوزه گردشگری خبر داد. حساب و کتاب‌های وزیر عمارت آزادی نشان می‌دهد تا پایان شهریور ماه امسال میزان خسارت وارده ناشی از کرونا به صنعت گردشگری کشور بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال بود. او از آن به یک خسارت بسیار سنگین یاد می‌کند. با شروع کرونا تمام تورهای به مقصد ایران تعطیل شد. پیش از شروع کرونا ایران 8 میلیون گردشگری ورودی داشت که بسیاری از آنها از کشورهای اطراف به کشور سفر می‌کردند. گردشگران مسلمان از جمله زائران عراقی در صدر گردشگران ورودی قرار داشتند که بیش از هر شهری مسافر مشهد می‌شدند. گردشگری مشهد بیشترین خسارت را از کرونا دید و نزدیک به 70 هزار نفر از فعالان آن بیکار شدند. 95 درصد صنعت گردشگری در این شهر توریستی زیارتی هم تعطیل شد. اما کسادی بازار گردشگری در داخل ایران تنها به تورهای ورودی محدود نشد.
سفرهای داخلی هم در سایه سنگین کرونا که هر روز افراد بیشتری را مبتلا می‌کند بشدت کاهش یافت. هتل‌ها بدون مسافر ماندند و بوم گردی‌ها بدون میهمان. بخشی از هتل‌ها و تأسیسات گردشگری به تعدیل نیرو دست زدند. 13 هزار راهنمای گردشگری خانه نشین شدند. افقی برای خروج از وضعیت حال حاضر هم وجود ندارد. وزیر میراث فرهنگی هم خروج صنعت گردشگری کشور از رکود موجود را تابع برنامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌داند.
مونسان با اشاره به اینکه بعد از پایان موج دوم شیوع کرونا در کشور برنامه سفرهای هوشمند را برای قوت دوباره صنعت گردشگری در دستور کار داشتیم، می‌گوید: «وزارت بهداشت با توجه به شرایط شیوع بیماری در آن زمان و ضرورت حفظ سلامتی مردم توقف این برنامه را خواستار شد.»
او به ایرنا می‌گوید:  «هم اکنون نیز طرح‌های رونق گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده است اما فعلاً تأمل می‌کنیم تا با آمدن واکسن، موج فعلی این بیماری تا حدودی کنترل شود.»
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه بیماری ناشی از ویروس کرونا همچنان در جهان ادامه دارد، می‌گوید: «امید داریم با ضعیف شدن این ویروس در سال آینده شاهد شروع مجدد برنامه‌های گردشگری در دنیا و کشورمان باشیم.
وزیر میراث فرهنگی موضوع کرونا و شیوع آن را یک موضوع عالم گیر می‌داند که صنعت گردشگری همه کشورها از جمله ایران را دچار چالش جدی کرده است. اما به نظر می‌رسد یک تفاوت اساسی در برخورد و مهار این ویروس عالمگیر توسط دولتمردان ایرانی با کشور‌های دیگر اجازه نمی‌دهد که صنعت گردشگری ایران بزودی از این بن‌بست بیرون بیاید. بسیاری از کشورها توزیع و تزریق واکسن ضدکرونا را شروع کرده اند اما برنامه ایران برای توزیع واکسن هنوز مشخص نیست. این مسأله می‌تواند ایران را به یک کانون درگیری مجدد گردشگران با کرونا تبدیل کند و همچنان ورود  گردشگران کشورهای مختلف به ایران و خروج گردشگران ایرانی را به تعویق بیندازد. اگر آن‌طور که گفته می‌شود تأثیر واکسن‌های موجود در بازار 6 ماه باشد گردشگری ایران برای مدت‌های مدید منزوی خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7521/11/563719/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها