بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم مردم ساری:
امروز برای داشتن ایرانی آباد همه باید مشارکت کنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان ابراز احساسات پرشور و بی‌شائبه صدها هزار تن از مردم با‌ایمان، انقلابی و وفادار استان مازندران وارد شهر ساری شدند....
رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم مردم ساری طی سخنانی نقش بارز و برجسته مردم این استان را در صحنه‌های مختلف انقلاب و دفاع از ارزش‌های اسلامی یادآور شدند و ضرورت تلاش تمامی قشرهای جامعه در جهت تزکیه نفس و سازندگی کشور را برای تحقق حیات طیبه مورد نظر اسلام مورد تأکید قرار دادند.
ایشان در بیاناتی در جمع مردم مازندران گفتند: « قدر این ایمان خالص و صمیمى؛ این معنویت و صمیمیتى را که در خطه، نسبت به ارزش‌هاى انقلاب هست، بدانید.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر معنویت در جامعه ادامه دادند: «بعضی جاهاى دنیا رونق اقتصادى و رفاه مادى تا حدودى دارند؛ اما معنویت ندارند. وقتى معنویت در جامعه وجود ندارد، رفاه اقتصادى هم فایده‏اى نمی‌‏بخشد؛ تبعیض را برطرف نمی‌کند، عدالت اجتماعى به وجود نمی‌آورد، گرسنگى را ریشه‏‌کن نمی‌کند و فساد را از بین نمی‌برد. رونق اقتصادى که همه چیز یک کشور نیست....
امروز برای داشتن کشوری آباد، برخوردار شدن از رفاه ورونق اقتصادی، دستیابی به پیشرفت‌های همه‌جانبه و نیز تأمین عزت سیاسی و امنیت اجتماعی و شغلی، تمامی قشرهای مردم باید در تزکیه نفس و سازندگی کشور مشارکت فعال و مؤثر داشته باشند....»
دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان
رهبر معظم انقلاب در اولین روز سفر خود به استان مازندران، در جمع کثیری از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان این استان از مقام شامخ شهیدان، جانبازان و ایثارگران تجلیل به عمل آوردند.
روزنامه ایران –یکشنبه 23مهر1374

گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی ایران

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت بدون نفت در سال ۱۳۷۳ معادل 5/2 درصد بود.بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خلاصه گزارش وضع اقتصادی کشور در سال 1373 ضمن اعلام این مطلب می‌افزاید: ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال 1373 به قیمت‌های ثابت ۴/۴ درصد افزایش داشت که علت آن آزادسازی قیمت اکثر محصولات، خرید تضمینی کالاهای کشاورزی توسط دولت، اعطای تسهیلات بانکی، تأمین نهاده‌های تولید با نرخ های سوبسیدی، اجرای طرح‌های وسیع زراعی و به‌کارگیری روش‌های جدید بوده است. این گزارش با اشاره به اهمیت بخش های زیربنایی بویژه انرژی در دوران بازسازی و اجرای اولین برنامه توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آورده است: در این سال تولید برق به حدود ۷۹ میلیارد کیلووات ساعت و تولید گاز طبیعی به ۵۵ میلیارد متر رسید.سرمایه‌گذاری‌های دولت در این سال در بخش ساختمان با حدود ۲۶ درصد رشد نسبت به سال 1372 به ۶۴۳ میلیارد ریال رسید. همچنین مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش ساختمان و مسکن در سال 1373 حدود ۳۲/7 درصد نسبت به سال 1372 رشد و به ۱۲ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال افزایش یافت.این گزارش در ارتباط با تراز پرداخت‌های کشور می‌نویسد: در سال 1373 مجموع صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی کشور به 19/1 میلیارد دلار و ارزش فوب واردات کالا براساس ارقام مقدماتی در حد 12/۷ میلیارد دلار رسید. بدین ترتیب تراز بازرگانی کشور برای اولین بار در طول چهار سال گذشته 6/۴ میلیارد دلار مازاد نشان داد. براساس گزارش بانک مرکزی، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها به بخش غیردولتی در پایان سال 1373 با رشدی معادل ۳۲/6 درصد به ۳۸ هزار و ۳۰ میلیارد ریال رسید که حاکی از کاهش نرخ رشد این تسهیلات در سال مذکور و نمایانگر موفقیت شبکه بانکی کشور در کنترل حجم تسهیلات اعطایی در جهت کنترل رشد نقدینگی است.حدود ۸۵ درصد از افزایش حجم تسهیلات اعطایی بانک‌ها در سال 1373 به بخش‌های مختلف تولیدی اختصاص یافت.در پایان این گزارش آمده است: بورس اوراق بهادار تهران در سال 1373 نیز در ادامه سیاست خصوصی‌سازی و گسترش مشارکت مردم در فعالیت‌های تولیدی زمینه افزایش خرید سهام صنایع داخلی را فراهم آورده به‌طوری که در این سال تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در سال 1373 به ۱۶۳ شرکت و شاخص کل قیمت سهام شرکت‌ها نیز در پایان همین سال به 694/38 واحد بالغ شد که ۷۲/1 درصد رشد نسبت به پایان سال 1372 نشان می‌دهد.
روزنامه ایران- یکشنبه 2 مهر1374

گنبد قابوس بلندترین بنای آجری جهان شناخته شد

برج قابوس بن وشمگیر، به گفته سرپرست اداره میراث فرهنگی گنبد به عنوان بزرگترین بنای آجری جهان، شناسایی شد.
سبحان قلی حمیدی دیروز گفت: مقدمات ثبت این برج در سازمان یونسکو فراهم شده است. بنای آرامگاه قابوس بن وشمگیر معروف به میل قابوس ۷۰ متر ارتفاع دارد.
بلندی این برج از روی تپه‌ای که بر بالای آن ساخته شده، 55 متر شامل ۳۷ متر بدنه پرده‌ای و ۱۸ متر مخروط رأس آن است.
سرپرست میراث فرهنگی گنبد مصالح استفاده شده برای ساخت این بنا را که یکهزار سال قدمت دارد، شامل گل و آهک عنوان کرد.
برج قابوس در مرکز شهر گنبدکاوس در استان مازندران قرار دارد.
روزنامه ایران- پنجشنبه 4 آبان 1374

شبکه ۵ سیما رسماً آغاز به کار کرد

شبکه پنجم سیمای جمهوری اسلامی بعد از ظهر دیروز [جمعه 3 آذر 1374] با سخنان آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری به طور رسمی آغاز به کار کرد. در جریان آغاز به کار شبکه پنجم سیما دکتر علی لاریجانی رئیس سازمان صدا و سیما، احمد پورنجاتی معاون امور سیما و تنی چند از مسئولان این سازمان و شخصیت‌های فرهنگی حضور داشتند.آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری در این مراسم گفت: «ما با آگاهی دادن به مردم و حفظ عزت و اقتدار ملی می‌توانیم کشورمان را بسازیم و تمدن اسلامی را در دنیای جدید پی‌ریزی کنیم... مهم‌ترین وظیفه صدا و سیما جذب مستمع و بیننده است. صدا و سیما باید بتواند به طور لحظه‌ای مردم را با اخبار و مسائل جهان آگاه کند و هر کسی را با هر سلیقه‌ای جذب کند.»شبکه پنجم سیما، ویژه شهر تهران از روز23 آبان به طور آزمایشی آغاز به کار کرده بود. شبکه پنجم سیما در شروع کار، فقط برای شهروندان تهران برنامه پخش می‌کند اما سیاست کلی بر آن است که بتدریج سایر شهرهای استان تهران را نیز تحت پوشش قراردهد.این شبکه روزانه از ساعت ۱۹ تا ۲۲ به مدت سه ساعت برنامه خواهد داشت که به مرور افزایش خواهد یافت.
روزنامه ایران- شنبه 4 آذر1374


فیلم بادکنک سفید، منتخب نامزدی جایزه اسکار شد
آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری، دیروز اعلام کرد که ۴۱ کشور با ارائه آثار منتخب سینمایی خود خواستار شرکت در انتخابات شناخت نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی (غیرامریکایی) سال ۱۹۹۵ شده‌اند. پنج فیلم کاندیدا برای تصاحب این جایزه، همراه با کاندیداهای دریافت سایر شاخه‌های جوایز اسکار، روز ۱۳ فوریه ۱۹۹۶ برابر با ۲۴ بهمن ۱۳۷۴ از سوی آکادمی علوم سینمایی معرفی خواهند شد و فاتحان نهایی روز ۲۵ مارس ۱۹۹۶ برابر با ۴ فروردین ۱۳۷۵ اعلام خواهند گردید. فیلم های منتخب هر کشور، توسط یک ژوری داخلی در خود آن کشورها گزینش و به آکادمی مذکور معرفی می‌شوند. سپس فیلم‌ها برای اعضای آکادمی به نمایش در می‌آید و از میان آنها 5 نامزد برای رقابت نهایی گزینش می‌شوند. از سوی ایران، فیلم «بادکنک سفید» کار جعفرپناهی برای شرکت در گزینش اولیه و تلاش برای تصاحب نامزدی به آکادمی مذکور معرفی شده است.
روزنامه ایران- پنجشنبه 16 آذر 1374

استاد ابوالحسن صدیقی به دیار باقی شتافت

استاد ابوالحسن صدیقی طراح، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته معاصر دیروز دار فانی را وداع گفت.
وی از شاگردان استاد محمد غفاری، ملقب به کمال‌الملک و از نخستین اساتید مدرسه کمال‌الملک بود که سال ۱۲۷۶ در محله عودلاجان تهران پا به عرصه وجود گذاشت.
استاد ابوالحسن صدیقی بیشتر سال‌های عمر خود را به خلق آثار معتنابهی از مشاهیر بزرگ علم، ادب و هنر گذراند که از آن میان می‌توان به تندیس «حکیم ابوالقاسم فردوسی» در تهران و توس، تندیس «نادرشاه» در آرامگاه نادر در مشهد، تندیس «ابن سینا» در همدان، تندیس «خیام» در نیشابور و تندیس «سعدی» در شیراز و... اشاره نمود.پیکر این هنرمند ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه از مقابل تالار وحدت به سوی بهشت زهرا تشییع می‌شود.
روزنامه ایران - سه‌شنبه 21 آذر 1374








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7521/16/563736/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها