مردم تأیید می‌کنند، مسئولان تکذیب

فعالیت شبانه صنایع آلاینده در غرب استان تهران


محمود غلامی - غرب استان تهران: وجود 70 معدن فعال شن و ماسه وخاک و آسفالت و بتون و شهرک‌های صنعتی مجاز و غیرمجاز و کوچک و بزرگ در غرب استان تهران در مجاورت پایتخت از جمله مراکز متهم به آلایندگی در استان تهران است که بعضاً شبانه و مخفیانه به دور از چشم ناظران و متولیان محیط زیست فعالیت می‌کنند. ساکنان شهرک‌های رضی آباد بالا، شهرک بابا سلمان و شهرک فرزان در مجاورت این معادن از فعالیت مخفیانه و شبانه این معادن می‌گویند و از عدم پیگیری و رسیدگی موضوع گلایه‌مندند.
هرچند اداره محیط زیست شهرستان قدس از برخورد با واحدهای آلاینده و پلمب آنها در غرب استان تهران خبر می‌دهد ولی شواهد و گزارش‌های مردمی حکایت از فعالیت شبانه و مخفیانه معادن شن و ماسه و کارخانجات آسفالت، بتون و ریخته‌گری - مجاز و غیر مجاز- در غیاب ناظران ومتولیان در این منطقه می‌دهد.
به دنبال آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا در روز‌های اخیر و بویژه در شرایط کرونایی، استانداری تهران وسازمان محیط زیست با صدور اطلاعیه به شهروندن هشدار دادند. این در حالی است که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بوده و تردد خودرو نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است. براساس پیگیری خبرنگار «ایران»، منشأ آلایندگی‌های غرب استان تهران روی دومنشأ اصلی یعنی معادن شن و ماسه وکارخانجات آسفالت و نیروگاه برق منتظر قائم فردیس متمرکز است.
«حسین» ازساکنان شهرک باباسلمان می‌گوید: فعالیت شبانه کارخانجات آسفالت و شن و ماسه کاملاً دیده می‌شود ولی نمی‌دانم چرا برخورد نمی‌شود. احمد از ساکنان شهرک فرزان می‌گوید: پشت شهرک و با فاصله بسیار کم معادن قرار دارد و از پشت پنجره فعالیت شبانه و رفت و آمد کامیون‌ها وحمل بار کاملاً دیده می‌شود.
حمید احمدوند مسئول واحد معادن اداره صمت شهرستان قدس نیز در این باره گفت: واحد معادن در ساعت اداری فعال بوده ودر حال گشت‌زنی است واطلاعی از فعالیت شبانه واحدهای آلاینده دردست ندارم و در این خصوص متولی اصلی محیط زیست است. شهرک‌های صنعتی غیرمجاز و غیرمصوب درشهریار نیز از دیگر واحدهای آلاینده است که هیچ نظارت وکنترلی بر فعالیت‌های آنها نیست.
رضا شایسته سرپرست اداره محیط زیست شهرستان قدس در این خصوص گفت: «فعالیت معادن شن وماسه وآسفالت و واحدهای صنعتی به طور شبانه‌روزی توسط کارشناسان پایش و پیگیری می‌شود و طبق مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا، کلیه واحدهایی که پتانسیل آلودگی هوا دارند در حال حاضر تعطیل‌اند و در صورت اخذ هرگونه گزارش مبنی بر فعالیت غیرقانونی این واحدها با آنان برخورد می‌شود.هرچند با محدودیت و کمبود نیرو وامکانات مواجهیم و نیازمندیم که همه دستگاه‌ها و ادارات از جمله شهرداری در گشت‌زنی و رصد منطقه پای کار باشند. به‌دلیل وسعت منطقه وکثرت واحدهای تولیدی و صنعتی احتمال فعالیت غیرقانونی وآلاینده واحدهای تولیدی نیز وجود دارد که در صورت مشاهده برخورد می‌شود و تاکنون در این راستا در طول یک هفته گذشته 13 واحد آلاینده زیست محیطی که به اخطار‌های قانونی توجه نکرده‌اند تعطیل وپلمب شدند»
کمبود امکانات برای پایش و نظارت
غرب استان تهران محل تجمع و تمرکز صدها مرکز و کارخانه صنعتی بزرگ و کوچک است. بدیهی است برای نظارت و پایش زیست محیطی در این منطقه نیاز به امکانات و تجهیزات مناسب برای ضابطان نظارتی است. یکی از مسئولان محیط زیست شهرک‌های غرب استان تهران نیز به «ایران» می‌گوید: «ما از فعالیت واحدهای آلاینده بویژه در شب‌ها مطلع هستیم. گزارش‌های مردمی زیادی هم در این زمینه دریافت کرده‌ایم. اما مهم‌ترین مشکلات ما در این زمینه کمبود امکانات نظارتی و پایش است. در واحد ما فقط یک نفر به‌عنوان شیفت با یک پراید برای گشت نظارتی وجود دارد. با این امکانات محدود چگونه می‌توان وظیفه نظارت و پایش را انجام داد؟»
مجید کاویانی دادستان شهرستان قدس نیز در این خصوص گفت: «بهداشت، سلامت عمومی و محیط زیست جزو حقوق عامه بوده و با متخلفین این حوزه برخورد می‌شود و به تشخیص محیط زیست با واحدهایی که ضوابط و مقررات زیست محیطی را نادیده بگیرند واستانداردهای لازم را رعایت نکنند برخورد می‌شود.»
نیروگاه برق منتظرقائم نیز با ظرفیت تولید1600مگاوات برق از دیگر مراکزغرب استان تهران است که متهم به آلایندگی است.
علی سنایی مدیر روابط عمومی نیروگاه قائم نیز با رد آلایندگی این واحدبه خبرنگار «ایران» گفت: «فعالیت و سوخت این نیروگاه به‌صورت آنلاین توسط محیط زیست استان البرز پایش می‌شود و کنترل گازهای خروجی نشان از عدم آلایندگی سوخت این واحد تولیدی دارد واز سال 1394 نیز سوخت مازوت در این نیروگاه متوقف و پلمب شده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7534/11/565351/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها