در دزفول برگزار شد

یادبود بزرگ ایل با حضور 3000 نفر در شرایط کرونایی!





زهره افشار
خبرنگار
مراسم یادبود یکی از بزرگان ایل عیسوند با حضور بیش از 3 هزار نفر در دزفول برگزار شد.
برگزاری چنین مراسمی در شرایطی صورت گرفته که این شهر بعد‌از مدت‌ها که در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار داشت در روز جمعه یعنی روز برگزاری این مراسم مرگ کرونایی نداشت و از آن روز در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته است. فرماندار دزفول می‌گوید به این مراسم مجوز داده شده تا تنها خانواده نزدیک دور هم جمع شوند اما دزفولی‌هایی که در روز جمعه با چنین صحنه نگران کننده و موج جمعیت در نزدیکی زندان این شهر روبه‌رو شدند و همچنین خوزستانی‌هایی که بعداً از برگزاری این مراسم با رد و بدل شدن فیلم برگزاری تجمعی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در فضای مجازی اطلاع یافتند ضمن ابراز نگرانی از اوج گرفتن دوباره کرونا در استان، خواستار پاسخگویی مسئولان و جلوگیری از چنین مراسمی در آینده هستند.
مراسم مجوز داشت ولی نه برای این تعداد
 «علی فرهمند‌پور» فرماندار دزفول در خصوص چرایی برگزاری چنین مراسمی به «ایران» می‌گوید: 7 ماه پیش درست در زمان اوج شیوع کرونا در خوزستان، بزرگ ایل عیسوند فوت کرد که در آن زمان از خانواده مرحوم خواسته شد که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا از گرفتن مراسم خودداری کنند که خوشبختانه آنها نیز پذیرفتند. فرمانداری هم چند روز بعد با اهدای لوح تقدیر از این اقدام شایسته قدردانی کرد. وی تأکید می‌کند: فرد فوت شده نه تنها از جایگاه اجتماعی ویژه‌ای نزد مردم این ایل برخوردار بودند بلکه همواره در کنار نظام بودند و هر گاه برای حل مسائل قومیتی یا مشکلات دیگر به همراهی ایشان نیاز بود حضور می‌یافتند. وی می‌افزاید: با بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا خانواده این مرحوم درخواستی مبنی بر  برگزاری مراسمی با حضور اعضای خانواده به‌صورت محدود داشتند که این مجوز صادر شد ولی صدور این مجوز برای چنین تجمعی نبوده است. قبل از برگزاری مراسم متأسفانه یکی از افراد مطلع اقدام به اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی می‌کند تا جایی که افرادی از شهرستان‌ها و حتی استان‌های دیگر هم خود را به این مراسم می‌رسانند. فرماندار دزفول تصریح می‌کند: با شروع مراسم و جمع شدن حدود 3 هزار نفر از مردم، نیروی انتظامی و مسئولان بهداشت شهرستان مداخله می‌کنند و خوشبختانه با همکاری خانواده این مرحوم، مراسمی که باید 7تا 8 ساعت طول می‌کشید در کمتر از یک ساعت جمع می‌شود. وی تأکید کرد: به‌دنبال برگزاری این مراسم دادستانی ورود کرده تا فردی را که اقدام به اطلاع‌رسانی برای شرکت مردم در این مراسم کرده بود شناسایی و دستگیر کند.
 این مراسم نباید برگزار می‌شد
 در همین حال برگزاری چنین مراسمی آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دزفول واکنش مسئولان علوم پزشکی استان را به دنبال داشت. «فرهاد ابول نژادیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان با انتقاد از برگزاری این مراسم گفت: در شرایطی که وضعیت کرونا بسیار شکننده است و هر لحظه ممکن است به شرایط قبلی در شیوع کرونا بازگردیم اصولاً نباید چنین تجمعی شکل می‌گرفت. وی تأکید می‌کند : به محض اطلاع از برگزاری این مراسم اعتراض خودمان را اعلام کردیم. وی با اشاره به اینکه درحال حاضر شهرهای استان خوزستان از جمله دزفول زرد است می‌افزاید: در چنین شرایطی انتظار می‌رود همه مردم از برگزاری هرگونه مراسم عزا و عروسی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی خود‌داری کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: به‌دنبال برگزاری این مراسم که اکثر شرکت کنندگان حتی ماسک نداشتند این نگرانی وجود دارد  که در دزفول موج جدیدی از بستری و مرگ و میر داشته باشیم.  وی تصریح می‌کند :مردم خوزستان باید به این موضوع توجه داشته باشند که شرایط و وضعیت زرد امروز در استان به معنی پایان بیماری نیست بلکه با هر ساده انگاری و غفلتی استان بسرعت به وضعیت قرمز تبدیل می‌شود و تعداد بستری‌ها و مرگ و میر افزایش می‌یابد. وی از مردم خواست نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدیت به خرج دهند. وی با تأکید بر استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در دورهمی‌ها و تجمعات گفت: مراسم عروسی و ترحیم همچنان ممنوع است و انتظار ما این است که خود مردم از شرکت درهر مراسم‌ خودداری کنند و به مکان‌های شلوغ نروند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7534/11/565352/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها