بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

درگذشت احمد بیرشک

استاداحمد بیرشک یکی از چهره‌های برجسته علمی و فرهنگی کشور، عصرروز چهارشنبه[۱۴ فروردین ۱۳۸۱] پس از 95 سال عمر پربار به دیارباقی شتافت.
استاد بیرشک چهارم بهمن سال 1285 در تهران چشم به جهان گشود و در دوران حیات خویش بیش از 900 مقاله و یکصد جلد کتاب درعرصه تألیف و ترجمه درزمینه‌های علمی و فرهنگی به رشته تحریر درآورد و شاگردان بی‌شماری را تربیت کرد. وی با تلاشی چندین ساله، گاه‌شماری ایرانی را به مرتبه‌ای جهانی رساند و محاسبات و روش شناسی علمی او کتابی بی‌نظیر در تطبیق سه گاه شماری میلادی، هجری قمری و هجری شمسی پدیدآورد. استاد بیرشک به سبب همین تلاش‌ها دوبار در سال‌های 1326 و1376 موفق به دریافت جایزه کتاب شد. همچنین وی درسال 1377 نیز به‌عنوان استاد نمونه لوح تقدیر دریافت کرده بود.
روزنامه ایران- شنبه 17 فروردین 1381


دکتر سحابی چشم از جهان فرو بست


دکتر یدالله سحابی [متولد ۷ اسفند ۱۲۸۴ در محله سنگلج تهران] از بنیانگذاران حزب نهضت آزادی ایران درسن 96 سالگی به علت کهولت سن صبح دیروز[جمعه‌ ۲۳ فروردین ۱۳۸۱] در بیمارستان جم تهران درگذشت. مهندس عزت‌الله سحابی، فرزند مرحوم دکتر یدالله سحابی ساعاتی پس‌از درگذشت پدرش گفت: دکترسحابی ازسال 1308 تا 1310 در رشته علوم طبیعی و زمین شناسی لیسانس گرفت. متعاقب آن در کنکور اعزام اولین سری محصلان به خارج قبول شد اما به دلایل خانوادگی با دوسال تأخیر درسال 1311 به فرانسه رفت و با کسب فوق لیسانس و دکتری در رشته زمین شناسی، در سال 1315 به ایران برگشت و ازهمان موقع دانشیار و سپس استاد رشته زمین شناسی دانشکده علوم بود. پس از تشکیل جبهه ملی، از طرفداران آن و مرحوم دکترمحمد مصدق بود و درجریان ملی شدن صنعت نفت، با حکم مرحوم مصدق از پایه‌گذاران بخش اکتشاف و استخراج شرکت ملی نفت بود. درسال 1341 درجریان رفراندوم انقلاب سفید شاه، بازداشت و محاکمه شد و همراه با سران نهضت آزادی به چهارسال زندان محکوم و 8 ماه نیز به برازجان تبعید و درسال 1345 آزادشد. سپس به‌صورت مخفی در حرکت های ملی و مذهبی همراه با مهندس بازرگان و مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانی تا پیروزی انقلاب فعالیت کرد.
پس ‌از انقلاب، با تصویب شورای انقلاب به عضویت در هیأت دولت موقت به ریاست مرحوم مهندس بازرگان، وزیر مشاور در طرح‌های انقلاب شد.
در انتخابات دوراول مجلس شورای اسلامی از تهران انتخاب و اولین رئیس سنی مجلس بود. وی تا سال 1363 نماینده مجلس بود. پس از آن جزو هیأت امنای سه نفره دانشگاه تهران بود اما در دهه 70 به علت کهولت سن کناررفت.
روزنامه ایران- شنبه‌ 24‏‎ فروردین‌ 1381 ‏‎



افتتاح خط دوم راه‌آهن تهران- مشهد

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن تهران- مشهد دیروز [دوشنبه 20 خرداد 1380] با حضور سید محمد خاتمی رئیس جمهوری آغاز شد. با بهره‌برداری از این خط آهن که یکی از پر رفت و آمدترین محورهای حمل‌ونقل ریلی کشور است، ظرفیت حمل بار و جابه جایی مسافر در این مسیر بیش از دو برابر افزایش می‌یابد و سرعت قطارها در آن به160 کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد.
این خط آهن 926 کیلومتر طول دارد و برای ساخت آن توسط کارشناسان و مهندسان ایرانی در مدت هفت سال 760 میلیارد ریال هزینه شده است.
با تجهیز علائم و استفاده از قطارهای سریع در این محور، مدت زمان سفر از تهران به مشهد که در حال حاضر بیش از 14 ساعت است به کمتر از 10 ساعت کاهش خواهدیافت.
با راه‌اندازی این خط، ظرفیت خط در این مسیر از 17 زوج قطار به 40 زوج قطار در شبانه روز و قابلیت جابه جایی مسافر از 7/2 میلیون نفر به 10 میلیون نفر و میزان حمل بار از 5/1 میلیون تن به هفت میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.
سیدمحمدخاتمی رئیس جمهوری در مراسم افتتاح این خط آهن گفت: ایران از یک سو، آسیای میانه را به قفقاز و اروپا و ازسوی دیگر به آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان وصل می‌کند و در عین حال راه ارتباطی دریاهای جنوب و آزاد به اروپا است. وی داشتن چنین موقعیتی را در جهان بی‌نظیر دانست و اظهار داشت: متأسفانه ما هنوز از ظرفیت ترانزیتی ایران استفاده درست نکرده‌ایم.
احمد خرم وزیر راه و ترابری نیز در این مراسم اعلام کرد: توان ایران در زمینه ساخت راه‌آهن در حال حاضر به ایجاد یک هزارکیلومتر راه‌آهن در سال افزایش یافته است.
روزنامه ایران- سه‌شنبه 21 خرداد 1381


فرهاد مهراد درگذشت

فرهاد مهراد[متولد ۲۹ دی سال ۱۳۲۲ در تهران] آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ ایرانی، شب یکشنبه [9 شهریور1381] در سن 59 سالگی و براثر بیماری پیشرفته هپاتیت سی در شهر پاریس درگذشت.
فرهاد مهراد از معدود خوانندگانی بود که پس‌از انقلاب اسلامی فعالیت هنری خود را در ایران ادامه داد. یکی از آثار فرهاد که در آغازپیروزی انقلاب اسلامی پخش می‌شد، ترانه «وحدت» یا «والا پیامدار محمد» بود که در آن از پیامبر اسلام(ص) ستایش شده بود. مرحوم مهراد در سال‌های پس از انقلاب اسلامی حدود هفت نوارکاست به بازار ارائه کرد. مهم‌ترین آثار وی که در دهه 50 با مضامین سیاسی و اجتماعی وارد بازار موسیقی شد؛ «جمعه»، «هفته خاکستری»، «گنجشکک اشی مشی»، «بوی عیدی» و... بود.
روزنامه ایران- دوشنبه 11شهریور1381





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7534/16/565371/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها