به نام تاریخ



15 دی
در دویست و نود و یکمین روز از سال از چهره‌های فرهنگی و هنری ایران و جهان یاد می‌کنیم که تاریخ تولد یا درگذشت‌شان امروز ثبت شده است.
تولدها
بهرام صادقی: نویسنده معاصر ایران سال 1315 در چنین روزی به دنیا آمد. بهرام صادقی ابتدا شعر می‌گفت و پیش از دوران دانشگاه توانست تعدادی از اشعارش را در مجله‌های آن زمان چاپ کند. پس از قبولی در دانشگاه و در رشته پزشکی و همزمان با تحصیل شروع به نوشتن داستان کرد و داستان‌هایش در مجله‌های ادبی منتشر شدند. «ملکوت» اولین و تنها داستان بلند صادقی وقتی 25 ساله بود منتشر شد و منتقدانی آن را با «بوف کور» صادق هدایت مقایسه کردند. پس از آن در سال 1349 مجموعه داستان «سنگر و قمقمه‌های خالی» را منتشر کرد و با اینکه تنها آثار چاپ شده‌اش همین دو اثر بودند به‌عنوان یکی از نویسندگان مطرح معاصر شناخته می‌شود. بهرام صادقی سال 1363 درگذشت.
نازنین بیاتی: بازیگر جوان سینمای ایران امروز 31 ساله می‌شود. نازنین بیاتی در رشته تئاتر تحصیل کرده و اولین تجربه سینمایی اش فیلم «دربند» در سال 1391 بود که برایش نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از انجمن منتقدان سینما گرفت. پس از آن در فیلم‌های «مردن به وقت شهریور»، «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «طعم شیرین خیال»، «رخ دیوانه»، «مادری»، «رفتن»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، «ژن خوک»، «دینامیت»، «سگ بند» و «جوجه تیغی» بازی کرد. نازنین بیاتی در نمایش‌های «خانه‌ای در انتهای خیابان بهار»، «دی روز»، «خروس لاری» و «عروس مردگان» هم بازی کرده است.
   سالروز تولد خسرو شهراز بازیگر و کارگردان، اسد صادقی کارگردان، شهین علیزاده بازیگر، رابرت دوال بازیگر و کارگردان امریکایی، زهرا طاهری شاعر، حسین کی قبادی داستان نویس، مریم باستانی شاعر، محمدرضا مهدی‌زاده شاعر و میلاد میرباستانی شاعر هم امروز است.
  درگذشت ها
سلیمان امیرقاسمی: خواننده قدیمی ایران که به‌ نام «سلیم خان» هم مشهور است سال 1349 در چنین روزی درگذشت. سلیمان امیرقاسمی متولد سال 1263 و شاگرد عیسی آقاباشی خواننده بود و با دوستی و معاشرت با نوازندگان و خوانندگان بزرگ آن زمان مانند میرزا غلامرضا شیرازی و علیخان نایب السلطنه از آنها هم موسیقی آموخت. در سال‌های 1305 و 1307 آثاری با صدای امیرقاسمی روی صفحات گرامافون ضبط و با نام سلیم خان منتشر شدند. او هر روز در منزلش بزم‌های موسیقی با حضور استادانی مانند ادیب خوانساری، ابوالحسن صبا و حسین طاهرزاده برگزار می‌کرد و به شاگردانش هم آموزش آواز ایرانی می‌داد که رامبد صدیف خواننده مطرح موسیقی ایرانی یکی از شاگردان اوست. چند سال پیش آلبومی از آوازهای سلیمان امیرقاسمی منتشر شد.
آلبر کامو: نویسنده «بیگانه» و «طاعون» سال 1960 در چنین روزی درگذشت. آلبر کامو سال 1913 در الجزایر که مستعمره فرانسه بود به دنیا آمد و ابتدا به‌عنوان خبرنگار کار می‌کرد و در طول سال‌ها در روزنامه‌های مختلف و بعدها در نشریه‌ای که خودش تأسیس کرد مقاله‌هایی علیه استعمارگران می‌نوشت. «بیگانه» به‌عنوان یکی از مشهورترین آثار کامو سال 1942 همراه مجموعه‌ای از مقالات فلسفی او با عنوان «افسانه سیزیف» منتشر شد و 5 سال بعد رمان «طاعون» را نوشت. داستان‌های «سقوط»، «مرگ خوش» و «آدم اول» و نمایشنامه‌های «کالیگولا»، «سوءتفاهم»، «حکومت نظامی» و «دادگستران» از دیگر آثار کامو هستند. او سال 1957 به‌دلیل نوشتن آثار ادبی که به مشکلات وجدان بشری می‌پردازد برنده جایزه نوبل ادبیات شد و آثارش او را به‌عنوان یکی از نویسندگان قرن بیستم میلادی مطرح کردند.
تی. اس. الیوت: شاعر و نمایشنامه نویس امریکایی سال 1965 درگذشت. تی. اس. الیوت سال 1888 به دنیا آمده بود و در رشته فلسفه تحصیل کرد و از جوانی هم شعر می‌سرود و هم نمایشنامه‌های مختلف می‌نوشت و منتشر می‌کرد. البته اشعار منتشر شده او زیاد نیستند اما اولین مجموعه شعرش در سال 1917 با نام «پرافراک و دیگر ملاحظات» منتشر شد و به گفته منتقدان ادبی سبک بیان و قافیه‌پردازی او به شعر انگلیسی جان تازه‌ای بخشید. «سرزمین هرز»، «کوکتیل پارتی»، «سرزمین بی‌حاصل»، «چهارشنبه خاکستر»، «چهار کوارتت»، «منشی رازدار» و «سیاستمدار مهتر» و نمایشنامه «قتل در کلیسای جامع» آثاری است که از تی. اس. الیوت منتشر شده است. او سال 1948 برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
   سیروس غنی تاریخ نگار و جمشید الوندی فیلمبردار هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7534/20/565401/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها