وزیر خارجه عراق در دیدار با مقامات ایران:

بغداد به دنبال توسعه همه‌جانبه روابط با تهران است


رئیس جمـــهوری روز گذشــته در دیدار«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق با اســـــتقبال از تعمیــــــــق روابط تهران – بغداد، تأکید کرد که جمهوری اسلـــــامی ایــــــران و جمهـــــوری عراق، از مشترکات مستحکمی برخوردارنـــــــد و این مشترکات دو کشور را آنچنان به یکدیگر پیوند می‌دهند که نتایج و ثمرات این پیوند برادرانه و استراتژیک از دو کشور فراتر رفته و امنیت و ثبات کل منطقه را تضمین می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: ایران و عراق با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی که دارند می‌توانند به عنوان دو اقتصاد مکمل، همدیگر را پوشش دهند و باید با برداشتن گام‌هایی حجم مبادلات تجاری به چشم‌انداز 20 میلیارد دلار در سال برسد. روحانی با تأکید براینکه برای ایران حمایت از ثبات و امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، گفت:  تهران با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالف است و آن را به ضرر مردم عراق و کل منطقه می‌داند. رئیس جمهوری افزود: ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نمونه و مصداق بی‌شرمانه‌ترین دخالت خارجی در امور داخلی عراق بود که در قالب عملیات تروریستی دولتی انجام شد و قهرمانان پیروزی بر داعش را هدف قرار داد. رئیس جمهوری همچنین تأکید کرد که ایران از حضور عراق در تعاملات منطقه‌ای حمایت می‌کند و معتقد است که عراق وزنه مهمی در تعاملات سیاسی و امنیتی منطقه است. روحانی ابراز امیدواری کرد دولت جدید امریکا به این نتیجه برسد که حضور آن در این منطقه به ضرر امنیت است و در این سیاست تجدید نظر کند. وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدارگفت: براساس توافقات مختلفی که مقامات دو کشور داشته‌اند، تعاملات و روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری در حال پیگیری است و عراق به دنبال گسترش و توسعه همه جانبه روابط با ایران است.
فؤاد حسین افزود: ملت و دولت عراق همواره قدردان همراهی‌ها و همکاری‌های ایران در مبارزه با تروریسم در عراق و بویژه داعش است و این موضوع را هیچگاه فراموش نخواهد کرد. او اظهار کرد: بغداد مصرانه خروج نیروهای خارجی از عراق را دنبال می‌کند و با مذاکرات و اقداماتی که انجام گرفته این موضوع در حال انجام است. وزیر خارجه عراق که روز گذشته در رأس هیأتی به کشورمان سفر کرده است، علاوه بر رئیس جمهوری، با رئیس مجلس، وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در دیدار با همتای عراقی خود، با قدردانی از پیگیری روند قضایی ترور سرداران شهید سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس از سوی دولت عراق، ابراز امیدواری کرد عاملان و آمران این اقدام جنایتکارانه از طریق پیگیری‌های قضایی به سزای اعمال جنایتکارانه و خسارت‌بار خود برسند. او درعین حال، پایان دادن به حضور نیروهای امریکا در منطقه را بهترین واکنش به این اقدام تروریستی خواند.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در دیدار فؤاد حسین، از اقدام دستگاه قضایی عراق در زمینه صدور حکم بازداشت ترامپ و پمپئو، عامل اصلی بی ثباتی و بحران در منطقه را حضور شرارت‌بار نیروهای بیگانه بویژه نیروهای امریکایی دانست و گفت: اجرای هر چه سریع‌تر مصوبه مجلس عراق برای خروج نظامیان بیگانه از عراق مقدمه خوبی برای خروج آنان از کل منطقه است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7559/1/568500/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها