نمایندگان طرح همکاران خود را پوپولیستی خواندند

پایان نمایش شفافیت در بهارستان


گروه سیاسی/ دیروز روز اظهار تأسف مجلسی‌ها بود؛ از رئیس و برخی نمایندگان گرفته که به دنبال شفافیت آرای خود بودند و ناکام ماندند تا آنانی که این کار را تبلیغاتی برای ریاست جمهوری 1400 دانستند و حسابی به حامی اصلی طرح انتقاد کردند.
در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس طرح شفافیت آرای نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت. طرحی که از همان روزهای ابتدایی آغاز به‌کار مجلس یازدهم در کنار شعارهای نمایندگان اصولگرا قرار گرفته بود و روز یکشنبه هم وقتی تقاضای برخی از آنان برای در اولویت قرار گرفتنش بررسی شد، موافقت اکثریت نمایندگان را در پی داشت.
این طرح که همان اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس است، دیروز تنها 3 رأی با تصویب فاصله داشت و آنقدر برای محمدباقر قالیباف که از حامیان اصلی این طرح بوده، گران آمد که پس از مخالفت نمایندگان با آن طی توضیحی در توئیتر خود نوشت: «‏به طرح شفافیت، رأی موافق دادم ولی متأسفانه این طرح که به دو سوم آرا نیاز داشت با ۱۵۳ رأی (۶۵.۲ درصد) موافق و فقط با ۳ رأی کمتر تصویب نشد. امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنه شفافیت، طرح مجدداً به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آرا شکسته شود.»
اما از میان صحبت‌های مخالفان این طرح می‌توان فهمید که چرا رئیس مجلس  به حمایت از آن برخاسته  و با عدم موافقت نمایندگان نتوانست ناراحتی خود را پنهان کند.
مخالفان این طرح همگی بر لزوم شفافیت تأکید داشتند اما معتقد بودند که این طرح نمی‌تواند آن طور که باید و شاید شفاف‌سازی کرده و تنها نمایندگان را در تصمیم‌گیری‌ها تحت فشار می‌گذارد. آنان حرف‌های دیگری هم از پشت پرده طرح گفتند و از همه مهم‌تر رفتار محمدباقر قالیباف را در برخورد با این طرح مورد انتقاد قرار دادند.
الیاس نادران، نماینده تهران در مخالفت با کلیات این طرح گفت: بنده از معدود افرادی بوده‌ام که از مجلس هفتم در سخت‌ترین شرایط یعنی رأی به وزرا یا استیضاح وزرا و یا رأی به برجام نظر خود را صراحتاً اعلام کردم و هیچ ابایی نداشتم. مشکل ما رفتار دوگانه‌ای است که نمایش شفافیت است. در جلسه روز سه‌شنبه، بنده تقاضای رأی‌گیری با ورقه را برای کلیات لایحه بودجه مطرح کردم و به دبیر هیأت رئیسه این موضوع را بیان کردم اما گفتند که رئیس مجلس شورای اسلامی به صلاح نمی‌داند. چطور دیروز شفافیت آرا بد بود و امروز شفافیت آرا خوب شده است؟ این گونه نمی‌شود؛ شفافیت یعنی ما هر موضعی که داریم صراحتاً به مردم اعلام کنیم. وی در ادامه تأکید کرد: این رفتارها نمایش شفافیت است. رئیس مجلس شورای اسلامی اگر طرفدار شفافیت هست، صراحتاً اعلام کند که روز سه‌شنبه به کلیات لایحه بودجه چه رأیی داد. بنده بشدت با شفافیت آرا موافقم ولی باید ملاحظه نمایندگان شهرستان‌ها را بکنید که چه فشاری از سوی بخش‌های مختلف استان سال‌ها وارد خواهد شد. کل کشور تهران نیست نباید نماینده را در شرایط پوپولیستی قرار دهیم.
حسین روح‌الامینی، دیگر نماینده مخالف این طرح هم با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه مجلس که به بررسی  لایحه بودجه اختصاص داشت، گفت: بنده با این رویه مخالف هستم که بخواهیم برای مردم نمایش بازی کنیم. آقایان جوان نماینده‌ای که روز گذشته چهار انگشت یک نماینده را به دو انگشت تبدیل کردند و از سر و کول نمایندگان بالا می‌رفتند و عده‌ای را تحت فشار گذاشتند تا نظر خود را درخصوص لایحه بودجه عوض کنند، آیا این معنای شفافیت است؟
محمد باقری، دیگر نماینده مخالف هم این طرح را پوپولیستی خواند و گفت: این طرح تبصره‌هایی دارد که ماهیت شفافیت را نقض می‌کند و طرح پوچ و بی‌خاصیتی است.
پس از رد طرح شفافیت آرا در نشست علنی چهارشنبه مجلس، محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر هم دلیل بررسی این طرح را تمایل قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 دانست و خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای قالیباف، این روزها گفته می‌شود که قرار است شما نامزد ریاست جمهوری شوید و برخی از اقدامات بویژه بحث شفافیت ابزاری برای انتخابات ریاست جمهوری است که این در شأن مجلس نیست.
نقد علی همچنین نسبت به ابهام پیش آمده در جلسه سه‌شنبه بر سر بررسی لایحه بودجه هم به قالیباف و هیأت رئیسه خرده گرفت و گفت: نمایندگان در حالی به کلیات رأی ندادند که وقتی از آنها سؤال کردم که لایحه دولت به رأی گذاشته شده بود یا گزارش کمیسیون تلفیق، در این خصوص اختلاف نظر داشتتند و نمی‌دانستند که به چه رأی داده‌اند و چرا آن را رد کرده‌اند؟ شما که دیروز لایحه را به دولت بازگرداندید، براساس کدام بند از آیین‌نامه این کار را انجام دادید؟ آیین‌نامه مجلس در این خصوص مسکوت است. امروز نیز هیأت رئیسه همین روند را طی می‌کند.
قالیباف اما در پاسخ، بدون آنکه انتقاد این نماینده مجلس درباره شائبه انتخاباتی بودن رفتار خود در قبال طرح شفافیت را توضیح دهد، درباره ابهام در جلسه سه‌شنبه گفت: دیروز قبل از آغاز رأی‌‌گیری درخصوص کلیات لایحه بودجه که صدای ضبط شده آن موجود است و می‌توان آن را مجدداً پخش کرد، بنده تأکید کردم که کلیات لایحه بودجه به رأی گذاشته می‌شود و اگر رأی بیاورد، وارد جزئیات می‌شویم و براساس گزارش کمیسیون تلفیق جزئیات را بررسی می‌کنیم و اگر کلیات رأی نیاورد لایحه رد می‌شود. کاملاً این موضوع روشن و شفاف است و شما در حق مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ظلم می‌کنید.
در پایان تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای به هیأت رئیسه خواستار شدند که مجدداً طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار مجلس قرار گیرد. البته طبق ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی «اگر طرحی مورد تصویب مجلس یا کمیسیون‌های موضوع اصل ۸۵ قانون اساسی واقع نشد، بدون تغییر اساسی تا شش ماه دیگر نمی‌توان آن را مجدداً به مجلس پیشنهاد کرد مگر با تقاضای کتبی ۵۰ نماینده و تصویب مجلس» که آن گونه که سیدجواد ساداتی نژاد نماینده کاشان اعلام کرده، این تقاضا از سوی 53 نماینده به امضا رسیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7559/3/568524/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها