اعضای دولت در جمع خبرنگاران:

دولت بودجه جدید نمی دهد


گروه سیاسی/ روز گذشته اعضای دولت از رأی سه‌شنبه نمایندگان درباره بودجه خشنود بودند. زیرا به باور آنان، آنچه در جلسه سه‌شنبه مجلس با رأی منفی نمایندگان رو‌به‌رو شد، کلیات لایحه دولت نبود، بلکه گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بود. مطابق چنین رویکردی بود که روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری از مجلس تشکر کرد، چرا که به باور او کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به‌هم زده بود. حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهوری که سابقه عضویت در شورای نگهبان را دارد هم اظهارکرد آنچه سه‌شنبه گذشته به صحن آمد مصوبات کمیسیون تلفیق بود، نه لایحه دولت. او گفت که براساس رویه‌های سابق که در مجلس اتفاق افتاده است، دیگر نیازی به ارسال لایحه جدید یا اصلاح شده بودجه از سوی دولت نیست و کمیسیون تلفیق باید بار دیگر لایحه دولت را بررسی کند. همین نظر را پیش از او رئیس جمهوری هم در جلسه هیأت دولت مطرح کرد و در پی آن امیری در نامه‌ای به رئیس مجلس، با استناد به مواد آیین‌نامه داخلی مجلس، توضیح داد که لایحه بودجه برای اصلاح دوباره باید به کمیسیون تلفیق برگردد نه دولت. هرچند احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در نخستین واکنش به موضع دولت، اعلام کرد که برداشت هیأت رئیسه از آیین‌نامه داخلی مجلس این نیست که بودجه پس از رد کلیات آن باید به کمیسیون تلفیق بازگردد. او گفت: دولت باید برای بودجه سال آینده لایحه یک یا چند دوازدهم بدهد و در خلال بررسی این لایحه قبل یا بعد از سال جدید لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند. به گفته نماینده قم، اگر دولت در نظر خود مبنی بر ایجاد اصلاح در لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اصرار دارد دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه موضوع برای تصمیم‌گیری نهایی به شورای حل اختلاف قوا ارسال شود و دیگر اینکه مجلس برای بودجه سال آینده طرح چند دوازدهم ارائه و تصویب کند.
پاسخ فوری رهبر انقلاب به نامه جهانگیری
به گزارش «ایران» روز گذشته پس از جلسه هیأت دولت، ابتدا معاون اول رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر شد که در سخنان کوتاهی، از یک نامه‌نگاری به رهبر معظم انقلاب درباره بودجه و پاسخ فوری ایشان خبرداد. اسحاق جهانگیری گفت: ۶ بهمن نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و برخی از مسائل بودجه را به ایشان توضیح دادم. این نامه ساعت 10 و نیم صبح ارسال شد و کمتر از دو ساعت و نیم بعد از دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتند که آقا پاسخ نامه را داده‌اند، بیایید و دریافت کنید. جهانگیری با قدردانی از رهبر معظم انقلاب در توجه به مسائل روز کشور و پاسخگویی سریع به نامه ارسال شده، افزود: پاسخ، خطاب به آقای قالیباف رئیس مجلس بود، با این تأکید که به مسائل مطرح شده در نامه (جهانگیری) توجه شود. معاون اول رئیس جمهوری در سخنانی که نشان‌دهنده بی‌توجهی مجلس به این نامه است، اظهارکرد: اگر مجلس شورای اسلامی بعد از این دستور با مسئولان دولتی جلسه‌ای گذاشته بودند، به نظر من مسائل حل و فصل می‌شد و کار به اینجا نمی‌رسید.
تشکر واعظی از نمایندگان
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم در جمع خبرنگاران گفت: باید برای ‌آنچه سه‌شنبه گذشته اتفاق افتاد از مجلس تشکر کنیم، زیرا کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را به هم زده بود. او در تشریح برخی از این تغییرات اساسی اظهار کرد: بر خلاف ادعاهایی که می‌کردند که نباید بودجه رانتی شود، خودشان واردات خودروی لوکس را از مناطق آزاد، آزاد کردند که خود یک رانت است، یا مالیات‌ها و عوارضی تعیین شده بود که ‌قابل وصول نبود. واعظی با اشاره به افزایش 130 تا 140 هزار میلیارد تومانی بودجه در کمیسیون تلفیق، این اتفاق را مغایر ادعاهای اولیه مبنی بر بالا بسته شدن بودجه از سوی دولت دانست و افزود: خوشبختانه مجلس مخالفت کرد، البته من فکر می‌کنم آن چیزی که مجلس رأی (منفی) داد به پیشنهاداتی بود که کمیسیون تلفیق آورده بود که حال (لایحه) باید به کمیسیون تلفیق برگردد و کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند.
توضیحات امیری درباره نظر قانون نسبت به شرایط جدید
حسینعلی امیری، معاون امور مجلس نیز توضیح داد آنچه سه‌شنبه گذشته در مجلس رد شد، گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه بود و اضافه کرد که نیازی به ارسال لایحه جدید یا اصلاحیه از سوی دولت نیست و کمیسیون تلفیق باید لایحه دولت را بار دیگر بررسی کند.
امیری اضافه کرد: اگر کمیسیون (لایحه دولت را) رد کند و مجلس هم رد کند، حکم این مسأله در آیین‌نامه مشخص است و آیین‌نامه می‌گوید باید به دولت بیاید، اما آنجایی که کلیات در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود، اما در مجلس رد می‌شود، آیین‌نامه ساکت است. او با بیان اینکه مشابه همین اتفاق در سال 97 و در جریان بررسی لایحه بودجه 98 رخ داد، ادامه داد: در آن زمان دکتر لاریجانی از ملاک قانون برنامه استفاده کرده و رسماً اعلام کردند گرچه آیین‌نامه مجلس درباره بودجه ساکت است، اما درباره برنامه، حکم وجود دارد. آن بخشی که در قانون آیین‌نامه داخلی مربوط به برنامه است، مشخص کرده وقتی لایحه رد می‌شود، به کمیسیون تلفیق برمی‌گردد. در آن زمان آقای لاریجانی از این ملاک استفاده کردند و لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق بازگرداندند، کمیسیون تلفیق هم بار دیگر لایحه را اصلاح کرد و به صحن مجلس آورد. معاون امور مجلس رئیس جمهوری گفت: اکنون هم معتقدیم با توجه به رویه مجلس که سابقه دارد و نیز با توجه به اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس در این مورد ساکت است و باید به رویه مراجعه کرد، مطابق ملاکی که آقای دکتر لاریجانی استفاده کردند، مصوبه رد شده کمیسیون تلفیق، باید بار دیگر به این کمیسیون برگردد و در آنجا اصلاح شود.
امیری تأکید کرد که مطابق این رویه، دولت روز گذشته رسماً به رئیس مجلس شورای اسلامی و هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که لایحه باید بار دیگر به کمیسیون تلفیق برگردد. او همچنین با اشاره به اینکه دولت تصمیمی ندارد بار دیگر لایحه بودجه را به مجلس بفرستد، دلیل این امر را مشکلات فنی و نیز محدودیت زمانی دولت و کشور برای تدوین لایحه جدید دانست و گفت: بودجه چند دوازدهم هم از لحاظ قانونی امکان‌پذیر نیست، زیرا قانون می‌گوید زمانی دولت چند دوازدهم را می‌دهد که لایحه بودجه در موعد قانونی به مجلس تقدیم نکرده باشد. امسال لایحه بودجه نه تنها در زمان قانونی که دو روز هم زودتر تقدیم شد. بنابراین به هیچ وجه شرایط قانونی برای بودجه چند دوازدهم وجود ندارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7559/3/568526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها