حمید امینی کارگردان نمایش «سردار حرم» از لاهیجان:

تئاتر خیابانی همیشه مظلوم بوده است


میترا رضایی
خبرنگار
حمید امینی کارگردان نمایش خیابانی «سردار حرم» از سال 76 فعالیت در تئاتررا شروع کرده‌است و 15 دوره در فجر حضور داشته است. همچنین در جشنواره‌های مریوان، سوره، شهروند لاهیجان، مقاومت، جوان لاهیجان شرکت کرده و جوایز بسیاری کسب کرده است.
حمید امینی نویسنده و کارگردان «سردار حرم» در مورد این نمایش گفت: در این اثر رشادت‌های سردار سلیمانی و حضرت زینب(س) نشان داده‌می‌شود. هر نمایشی اجرا شود باید پیامی را منتقل کند. پیام نمایش ما رشادت‌های حضرت زینب و سردار است و تلاش داریم بگوییم عشق ایثار و علاقه به حرم این بزرگان نباید فراموش شوند.
او افزود: دو نمایش از من در جشنواره پذیرفته شد یکی در بخش خیابانی و دیگری در بخش سرباز انقلاب و من تصمیم آخر را به عهده خود جشنواره گذاشتم و در نهایت همان‌طور که خودم دوست داشتم در بخش سرباز انقلاب شرکت کردم. چون دینی داشتم که باید ادا می‌کردم. تلاش کردم هرچیزی که ندیده‌ایم به نمایش بگذارم تا مردم ببینند و این فرهنگ برای سالیان سال زنده بماند و جوانانی که چیزی از انقلاب و رشادت‌ها نمی‌دانند ببینند و یاد بگیرند و به بزرگترها هم یادآور شوم امروز که ما اینقدر راحت زندگی می‌کنیم با پشتوانه چه بزرگوارانی بوده است.  این کارگردان بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر را‌ دارای یک هویت منحصر به فرد دانست و گفت: تئاتر خیابانی فجر یک الگو برای تمام کشور است و برای هرکسی که به این بخش راه بیابد یک امکان ویژه ایجاد می‌کند. چراکه تماشاگر تئاتر خیابانی عام است و هرکسی در حال عبور هم باشد و ببیند تئاتر اجرا می‌شود می‌ایستد و تماشا می‌کند. پس می‌تواند فرهنگسازی کند و به نوعی تزریق فرهنگی برای مردم است.
وی افزود: متأسفانه بخش تئاتر خیابانی همیشه مظلوم بوده ولی امسال به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی بیشتر به تئاتر خیابانی پرداخته شد و هنرمندان می‌توانند از فرصت استفاده کنند و روی فرهنگ سیاسی و اجتماعی عامه مردم تأثیر بگذارند.  حمید امینی درباره حضور تماشاگران در این دوره از جشنواره گفت: شاید به نظر ریسک برسد اما مسئولان شهامت به خرج داده‌اند چون لازم بود، چون حضور تماشگر یعنی امید دادن و زنده نگه داشتن تئاتر. اگر امسال جشنواره به این صورت برگزار نمی‌شد یا آنلاین برگزار می‌شد. تئاتر زنده نمی‌ماند. این کارگردان لاهیجانی گفت: به‌عنوان اثری که از شهرستان آمده‌ایم از سوی مسئولا ن استان‌مان حمایت کافی نشده‌ایم و اگر افتخاری کسب کنیم فقط حاصل زحمات گروه
خودمان است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7559/16/568597/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها