کدخدایی: گمانه زنی‌ها درباره صلاحیت نامزدها معتبر نیست



عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در جمع دانشجویان بسیجی در اردوگاه سیدالشهدا آبعلی به سؤالات انتخاباتی آنان پاسخ گفت. او با اشاره به بالا بودن اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ برای کشور گفت که طی ۴۰ ساله گذشته انتخابات به‌صورت آزادانه و با حضور مردم برگزار شده است؛ به‌عبارتی صرفاً مردم انتخاب می‌کنند و کسی نمی‌تواند دخالتی در رأی مردم داشته باشد. او ابراز امیدواری کرد که در این دوره نیز با حضور و مشارکت مردم انتخابات خوبی انجام  و فرد اصلح و کارآمدی انتخاب شود و کشور با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان؛ کدخدایی در ادامه به موضوع اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخت که چندی پیش مصوبه آن از سوی شورای نگهبان با ایراد مواجه و به مجلس بازگردانده شد. او گفت: اصلاح قانون‌ انتخابات، مطالبه شورای نگهبان بوده ولی برخی معتقدند نمی‌توان به متن اصل ۱۱۵ قانون اساسی در قانون عادی مصوب مجلس چیزی اضافه کرد یا آن را تخصیص زد. در سیاست‌های کلی انتخابات آمده که شاخص‌های نامزدها را شورای نگهبان اعلام و تبیین کند ولی جزئی‌تر از آن بر عهده مجلس شورای اسلامی است. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه موافقت خود را با بخش بحث برانگیز مصوبه مجلس اعلام کرد و گفت: من هم موافقم که فردی که قرار است داوطلب بشود و مسئولیت‌هایی هم در گذشته داشته را به شورای نگهبان دعوت کنیم و برنامه‌ها، مشاوران و توانمندی‌های او را بشناسیم و بشنویم و دقیق‌تر ارزیابی کنیم اما عده‌ای همین را هم بر نمی‌تابند. کدخدایی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده اکنون نتوانسته‌اند به وعده‌های خود عمل کنند و رفتار آنها تغییر کرده، گفت: هیچ تضمینی نمی‌توانیم بدهیم که کسی که امروز تأیید صلاحیت می‌شود تا پایان دوره‌اش همین‌طور می‌ماند و همه وعده‌ها و برنامه‌هایش را اجرا می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره گمانه زنی برخی افراد و چهره‌های سیاسی درباره رد یا تأیید صلاحیت شدن نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: افراد مختلف در دوره‌های گوناگون اظهاراتی راجع به عملکرد شورای نگهبان می‌کنند. همین جا اعلام می‌کنم نه تنها بیرون از شورا بلکه خود اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند بگویند که در بررسی صلاحیت داوطلبان چه اتفاقی می‌افتد و آیا داوطلبی رد یا تأیید می‌شود. کدخدایی با بیان اینکه در برخی دوره‌ها، افرادی را داشته‌ایم که رأی آنها در شورا ۶ به ۶ شده و فاصله آرای اعضا بسیار به هم نزدیک بوده است، تأکید کرد: افراد مختلفی سخنگوی شورای نگهبان شده‌اند و از طرف شورای نگهبان اظهارنظر می‌کنند که فلانی رد یا تأیید می‌شود. سخنگوی‌ شورای نگهبان تأکید کرد: به هیچ وجه چنین اظهار نظراتی معتبر نیست و تأثیری بر شورای نگهبان ندارد و حتی اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند الان از جانب شورای نگهبان اظهارنظر کنند. باید تا بعد از ثبت‌نام و شروع بررسی صلاحیت‌ها توسط اعضای شورای نگهبان، صبر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7576/2/570654/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها