رئیس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری از آزادراه غدیر از ساخت 1000 کیلومتر آزادراه در دولت تدبیر و امید خبر داد

حلقه اتصال ترانزیتی شرقی - غربی کشور برقرار شد



گروه اقتصادی/ رئیس‌جمهوری در آیین بهره‌برداری از آزادراه غدیر(جنوبی تهران و البرز) گفت: افتتاح 221 کیلومتر آزاد راه در یکسال آن هم در جریان جنگ اقتصادی تحمیلی دشمنان، یک موفقیت در سال «جهش تولید» برای کشور است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در پنجاه و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، در مراسم بهره‌برداری از آزادراه غدیر با تبریک میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) اظهارداشت: ملت ما در دوره جنگ اقتصادی دشمنان، علی وار و مردانه در برابر مشکلات ایستادند و تحمل کردند و در سایه هدایت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب چنان حرکتی را در سال جهش تولید ثبت کردند که امروز همه به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف می‌کنند.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه طی فعالیت دولت تدبیر و امید یکهزار کیلومتر آزاد راه در کشور ساخته شده است، گفت: در مجموع فعالیت رژیم گذشته، تنها 346 کیلومتر آزاد راه در کشور ساخته شد و بعد از انقلاب اسلامی نیز تا ابتدای فعالیت دولت یازدهم، یکهزار و 710 کیلومتر آزاد راه به جمع آمار آزادراه‌های کشور افزوده است اما طی فعالیت هشت ساله دولت تدبیر و امید 1000 کیلومتر دیگر به این ارقام افزوده شد که این بسیار ارزشمند و نشانگر تلاش شبانه روزی مهندسان و کارگران و همه دست اندرکاران اجرای طرح‌ها در کشور است.
روحانی با اشاره به نقش مهم آزادراه غدیر در ایجاد رفاه، آسایش، سلامتی و امنیت برای مردم کشورمان، افزود: بسیار خوشحالیم این آزاد راه از زمان اجرای آن در سال 94، طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش رفت و تکمیل شد.
روحانی گفت: آزادراه غدیر برای مردم ایران رفاه و آسایش و سلامتی و امنیت می‌آورد. سلامتی به‌خاطر اینکه مقدار زیادی از دی اکسید کربن کم می‌شود، امنیت به خاطر اینکه آزادراه باعث می‌شود که خودروها به سلامت از این مسیر سخت عبور کنند، وقت مردم نیز کمتر تلف می‌شود.با عبور از این آزادراه حدود 90 دقیقه تا 2 ساعت در وقت مردم صرفه‌جویی می‌شود و از راه های مهم ترانزیتی کشور است که ترانزیت شرق- غرب و غرب به جنوب را تأمین می‌کند و در واقع بخشی از جاده ابریشم است.
روحانی با بیان اینکه واگذاری کارها به بخش خصوصی و مردم ضروری است، اظهار داشت: یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در دولت تدبیر و امید رخ داده این است که تا پیش از این دولت پروژه‌هایی مثل ساخت آزادراه‌ها با محوریت دولت اجرا می‌شد و بخش خصوصی نیز مشارکت جزئی در ساخت این پروژه‌ها داشت اما در دولت تدبیر و امید این روند معکوس شده و امروز این بخش خصوصی و غیردولتی است که مجری اصلی اجرای چنین پروژه‌هایی است و دولت بیشتر طراحی، تعیین اولویت، کمک به تأمین تسهیلات و نظارت‌های کلی را بر عهده دارد.
رئیس‌جمهوری افزود: اینگونه طرح‌های مهم که قبل از دولت تدبیر و امید ساخته می‌شد معمولاً دولت می‌ساخت و شرکت‌های خصوصی را شریک می‌کرد، معمولاً 60 یا 70درصد را دولت به عهده می‌گرفت و 30درصد را به بخش خصوصی می‌داد. الان عملیات معکوس می‌شود یعنی دولت 30درصد انجام می‌دهد و 70درصد را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد.این کار بسیار ارزشمند است. در این پروژه بسیار عظیم و بزرگ 30درصد دولت سرمایه‌گذاری کرده و 70درصد قرارگاه سرمایه‌گذاری کرده است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه چند پروژه مهم دیگر در دست احداث داریم که مطلوب خواهد بود اگر پیش از پایان این دولت به بهره‌برداری برسند، خاطرنشان کرد: همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان تا پایان این دولت به بهره‌برداری برسد.
 روحانی ادامه داد: دولت همچنین تلاش خواهد کرد همانگونه که با احداث سدهای متعدد و ایجاد شبکه آبرسانی پایین دست در غرب کشور تحولی در عرصه آبرسانی ایجاد کرده است با احداث و تکمیل شبکه آبرسانی به شرق کشور از خلیج فارس و دریای عمان، به شرق کشور نیز حیات جدیدی ببخشد.
روحانی با اشاره به اینکه برای اولین باردر کشور در بخش آزادراه، یک پروژه در یک دولت مطالعه، طرح‌ریزی و ساخته می‌شود و به افتتاح می‌رسد گفت: به این ترتیب دولت آینده وارث ادامه ساخت این آزادراه نیست. در 5 سال این آزادراه با ارزش سرمایه‌گذاری 7000 میلیارد تومان احداث شد.
 فرمانده سپاه: آزادراه غدیر، محصول اراده ایرانی در عصر جنگ اقتصادی
سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در پیامی از اقدام بزرگ و تحسین‌برانگیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در احداث آزادراه غدیر تقدیر کرد.
فرمانده سپاه در این پیام گفت: بهره‌برداری از آزادراه غدیر که با شعار «راه غدیر، راه آرامش و امنیت» رقم خورد، یک گام مهم و راهبردی در تکمیل راه گذر ترانزیتی غرب و شرق کشور و تکمیل گذرگاه آسیایی و احیای راه کهن ابریشم محسوب می‌شود که به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و عزم و همراهی دولت به ملت ایران هدیه شد.
سلامی افزود: این پروژه عظیم که در شرایط ناشی از جنگ اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری دشمن و با تلاش قرارگاه در تأمین منابع مالی و تضمین زمان‌بندی مطمئن ساخته شد، تحقق یک دستاورد صددرصد ایرانی را تجلی بخشید.
فرمانده کل سپاه با اشاره به مزایای آزادراه غدیر گفت: کاستن بار ترافیکی، تسهیل و کاهش زمان جابه‌جایی مسافر و ایجاد آرامش و ارتقای ایمنی جاده و کاهش سوانح رانندگی و همچنین کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوای کلانشهر‌های تهران و کرج و مشکلات زیست محیطی و تقویت بستر‌های پدافند غیرعامل که ۱۴ استان کشور، از آن بهره‌مند می‌شوند؛ محصول رویکرد، مدیریت و عمل جهادی و انقلابی و اتکا به توانمندی‌ها، همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های بومی و داخلی را بار دیگر نشان داد.
جابه‌جایی سالانه 30 میلیون تن بار و 30میلیون مسافر از راه غدیر
محمداسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اهمیت آزادراه غدیر در توسعه حمل‌ونقل کشور گفت:در ابتدای دولت یازدهم 2100 کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت اما در پایان دولت آزادراه‌های کشور از 3100 کیلومتر عبور خواهد کرد یعنی یک رشد 50 درصدی در شبکه آزادراهی کشور خواهیم داشت.
اسلامی افزود: شبکه آزادراهی در محورهای کریدوری شمال - جنوب و شرق - غرب ما تعریف شده است. حداقل 3000 کیلومتر آزادراه دیگردر دست مطالعه و اجرا داریم که در آینده در مدار قرار خواهد گرفت و کریدور شمال - جنوب و شرق- غرب با شبکه آزادراهی تکمیل ‌می‌شود.
به‌گفته اسلامی تکمیل شبکه‌ها باعث می‌شود که راه ابریشم از مسیر کشور ما هم تکمیل شود. آزادراه جنوبی تهران هم بخشی از راه ابریشم است که سهم بزرگی در جابه‌جایی سالانه 30 میلیون تن بار و 30 میلیون مسافر دارد.
وزیرراه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آزادراه غدیر بخشی از راه ابریشم در شبکه آزادراهی کشور به طول حدود 158 کیلومتر است.این آزادراه از استان‌های قزوین - مرکزی - البرز و تهران عبور می‌کند. آزادراه غدیر یکی از افتخارات کشور و یک ابر پروژه است.
موضوع حائز اهمیت در ساخت آزادراه غدیر از نگاه وزیر راه و شهرسازی ارتباط آن با 5 کریدور شمالی -جنوبی است. اسلامی همچنین ادامه داد: آزادراه غدیر سهم زیادی در کاهش بار ترافیکی اتوبان تهران - کرج - قزوین و همچنین اتوبان آزادگان در تهران خواهد داشت. مردم این مناطق با افتتاح این آزادراه رنج کمتری را در تردد روزانه خواهند داشت. حداقل 14 استان روزانه در این مسیر گرفتار بودند، اما آزادراه غدیر موجب می‌شود که هم کاهش مصرف سوخت و هم کاهش زمان سفر داشته باشید.
وزیرراه و شهرسازی در پایان گفت: یکی از نکات برجسته دیگر آزادراه غدیر این است که سهم مهمی در پدافند غیرعامل و ایمنی تهران دارد. با اتصال به مرکز لجستیکی پیرامون، بار لجستیکی از مناطق جنوبی شهر، شرق و غربی تهران به این محور منتقل می‌شود. می‌توان گفت آزادراه غدیر آسایش و آرامش را برای مرکز کشور بویژه در پایتخت به‌وجود می‌آورد.

نکات

طول آزادراه:158 کیلومتر
مسیر آزادراه: آزادراه غدیر با عبور از ۳ استان، آبیک در قزوین را پس از عبور از استان البرز به ورامین در جنوب تهران متصل می‌کند
موقعیت استراتژیک: آزادراه غدیر یکی از مهم‌ترین و با اولویت‌ترین کریدورهای ترانزیتی کشور در کریدور شرق به غرب، شمال به جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی است
هزینه احداث آزادراه: 7000 میلیارد تومان
کاهش زمان سفر: برای ماشین‌های سبک 90 دقیقه برای ماشین‌های سنگین 110 دقیقه
عوارض آزادراهی: برای ماشین‌های سبک 25 هزار تومان، برای ماشین‌های سنگین 85 هزار تومان





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7576/8/570685/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها