کشتی به راهش ادامه می‌دهد؟

داستان یک جدایی


گروه فرهنگی/زمزمه‌های نگرانی درباره سرنوشت یکی از معتبرترین نشریات سینمایی کشور، حدود دو هفته‌ای بود که شنیده می‌شد. برخی امیدشان این بود که شاید با پادرمیانی بزرگان مسأله حل‌ و فصل شود اما بازنشر تصویری از نسل طلایی منتقدانی که سال‌ها به ساختمان پنج‌طبقه معروف کوچه سام رفت و آمد داشتند و برای مجله «فیلم» قلم می‌زدند و در نهایت یادداشت خداحافظی یکی از بنیانگذاران این مجله در فضای اینستاگرام گویای آن بود که خیلی نمی‌شود به شایدها دل خوش کرد.  ماهنامه «فیلم» از پرتیراژترین نشریات ایرانی که حدود 38 سال زیر نظر تیم مدیریتی ثابت (مسعود مهرابی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز، هوشنگ گلمکانی، دبیر شورای نویسندگان و عباس یاری، دبیر هیأت اجرایی و تحریریه) در لیست پردوام‌ترین مجلات ایرانی  بود حالا با اختلافات مدیریتی در آستانه تحولی بزرگ قرار گرفته که سرنوشت این مجله را با ابهامات بسیاری همراه کرده است. اختلافات بین این تیم مدیریتی اگر چه قدیمی و کمتر از عمر مجله نبود اما این تضادها هیچ‌وقت تأثیری بر انتشار مجله نداشت و  این مجله در دوره‌های مختلف از جنگ و موشکباران تا تحریم و بی‌کاغذی بی‌وقفه منتشر شد. اختلافات مطرح شده میان هوشنگ گلمکانی و عباس یاری و پویا مهرابی که پس از درگذشت مسعود مهرابی (شهریورماه امسال) صاحب‌امتیاز مجله سینمایی «فیلم» شده بود اما آنقدر بالا گرفت که ادامه انتشار ماهنامه فیلم در سایه آن قرار بگیرد. با رسانه‌ای شدن این اختلافات و ابهامات ایجاد شده درباره آن، عباس یاری و هوشنگ گلمکانی در قالب یک بیانیه ضمن شرح اختلافات، به صورت رسمی خبر جدایی‌شان از مجله «فیلم» را اعلام کردند. آنها علت بالا گرفتن این اختلاف و تصمیم قطعی برای جدایی را اصرار پویا مهرابی برای مشارکت در نظرسنجی منتقدان این مجله برای انتخاب بهترین‌های جشنواره فیلم فجر امسال عنوان و اعلام کردند که به واسطه ایستادن مقابل همین تصمیم و حواشی آن اخراج شده‌اند.
در بخشی از این بیانیه درباره واگذاری امتیاز مجله عنوان شده که بر اساس توافقنامه صورت گرفته بین سه بنیانگذار مجله، موافقت شده بود که با مرگ هر یک از طرفین، مشارکت منحل شود و چنانچه زنده‌یاد مهرابی قصد ادامه کار مطبوعاتی نداشته باشد، اولویت واگذاری امتیاز مجله با دو شریک دیگرش - یاری و گلمکانی – باشد. در بخش ابتدایی این بیانیه تأکید شده بود که این سه نفر نقش اصلی در بنیانگذاری نشریه را داشته‌اند و ماهنامه فیلم این گونه شکل نگرفته که کسی تقاضای امتیاز داده باشد و بعد محل و امکانات را فراهم کرده باشد تا ادعای مالکیت کند، در واقع اطلاق این عناوین شغلی صرفاً بر اساس تقسیم کار بین این سه نفر بوده است.
روز گذشته بالاخره سکوت پویا مهرابی هم شکست و او از آغاز فشار واگذاری مجوز مجله همزمان با ایام عزاداری پدرش نوشت. او با انتشار سند(سامانه رسانه کشور)، از درخواست مجوز نشریه تازه توسط هوشنگ گلمکانی به فاصله دو هفته پس از فوت پدرش خبر داد و نوشت: «ایشان در 6 ماه گذشته منتظر صدور مجوز ماهنامه جدید خود بود و در هفته‌های گذشته نیز با نزدیک شدن موعد دریافت امتیاز جدید، فشارها را به اشکال مختلف بر من افزود.» پویا مهرابی از دریافت مجوز نشریه تازه به عنوان اهرم فشار یاد کرده و گفته در واقع این جدایی به تصمیم او و وصیت شخصی پدرش ربطی ندارد. پویا مهرابی خاطرنشان کرد: بعد از فوت پدر، دوستان به فکر این بودند که امتیاز ماهنامه «فیلم» به آنان منتقل شود اما طبق مشارکت‌نامه‌ای که میان این سه نفر امضا شده بود، در صورت فوت یکی از سه نفر، کلا این شراکت باطل شده و در آن نوشته شده است که تمام حقوق و امتیاز ماهنامه فیلم متعلق به مسعود مهرابی است و مستقلا می تواند از آن استفاده کند. هر سه نفر این مشارکت‌نامه را امضاء کرده‌اند، اما متأسفانه چند روز بعد از فوت پدر، این دوستان به شکل‌های مختلف اعلام کردند که امتیاز ماهنامه به ارث نمی‌رسد و متعلق به ما است. او همچنین در گفت‌وگویی با ایسنا، از مشورت با رئیس سازمان سینمایی و قول مساعد حسین انتظامی برای میانجیگری و حل اختلافات گفته است. تلاش برای حل اختلافی که حالا با صدور مجوز نشریه تازه کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. طبق اخبار رسیده، هوشنگ گلمکانی و عباس یاری قرار است از اردیبهشت ماه مجله‌‌ای تازه‌ با عنوان احتمالی «فیلم امروز» را روانه کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها کننـــــد .

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7576/23/570727/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها